Basisschool Openbare Basisschool De Ranonkel in Purmerend

Het team van Openbare Basisschool De Ranonkel in Purmerend

Current section: team
Boterbloem 3
1441 Purmerend

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Ranonkel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Ranonkel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Ranonkel bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Ranonkel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Ranonkel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.9%)
Man (7.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Ranonkel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (21.4%)
35-45 jaar (42.9%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (35.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Ranonkel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (50%)
Direct ondersteunend personeel (35.7%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Ranonkel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Ons Plan bij Afwezigheid

Bij Openbare Basisschool De Ranonkel vinden we het belangrijk dat uw kind ononderbroken kwaliteitsonderwijs ontvangt. Mocht een leerkracht onverhoopt afwezig zijn wegens ziekte, professionele ontwikkeling of andere persoonlijke redenen, dan zet de directie zich maximaal in om passende vervanging te regelen. Hoewel we streven naar directe vervanging, erkennen we de uitdagingen van het huidige lerarentekort. In situaties waarin het vinden van een vervangende leerkracht lastig is, kunnen we creatieve oplossingen toepassen. Dit kan variëren van het inzetten van ons toegewijde ondersteunend personeel tot het tijdelijk herverdelen van leerlingen over klassen. In uitzonderlijke gevallen, en als laatste redmiddel, kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk vanuit huis onderwijs volgen. We verzekeren u dat wij u als ouder te allen tijde informeren over de situatie en de getroffen maatregelen, zodat u op de hoogte bent van hoe de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd wordt.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Basisschool De Ranonkel: Een Diepgaande Kijk

3

Taal, Lezen en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Taalspecialist
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Ranonkel zetten we proactief in op extra ondersteuning voor leerlingen die dit nodig hebben op het gebied van taal, lezen en rekenen. We hanteren een gestructureerde aanpak waarbij onze gespecialiseerde leerkrachten en de intern begeleider nauw samenwerken. Deze samenwerking garandeert een continue lijn in de ontwikkeling en biedt gerichte hulp. Onze intern begeleider (IB’er) speelt een centrale rol in het coördineren van deze ondersteuning. Zij begeleidt leerkrachten bij het vroegtijdig signaleren en effectief aanpakken van leeruitdagingen. Door middel van groeps- en leerlingbesprekingen, gebaseerd op toetsresultaten en observaties, adviseert zij over passende interventies. Onze vakexperts versterken het team met hun diepgaande kennis. De taal- en leesspecialist bevordert interactief en thematisch taalonderwijs en stimuleert het leesplezier en leesbegrip. De rekenspecialist focust op heldere instructie, analyseert resultaten en waarborgt een consistente rekenontwikkeling. Deze specialisten ontwikkelen ambitieuze doelen binnen hun vakgebied, coachen collega’s en bewaken samen met de schoolleider de onderwijskwaliteit. Ze integreren ook digitale leermiddelen om het onderwijs te verrijken. Zo verzekeren we dat elk kind bij De Ranonkel de optimale ondersteuning ontvangt om succesvol te zijn in taal, lezen en rekenen, afgestemd op individuele behoeften en capaciteiten.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Wij koesteren de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind als een cruciale pijler voor succesvol leren. Kinderen voelen zich pas optimaal betrokken bij hun leerproces wanneer ze zich veilig, gezien en gewaardeerd voelen. Onze kern wordt gevormd door de aanpak van Pedagogisch Tact, waarbij ons team reflecteert op de pedagogische opdracht: handelen we altijd in het belang van het kind? Door middel van ervaringsuitwisseling en studiedagen versterken we onze professionele sensitiviteit en creëren we een omgeving van verbinding en wederzijds begrip. Voor de monitoring van het sociaal-emotioneel welzijn, met name in de groepen 6 tot en met 8, maken we gebruik van het instrument 'Vensters'. Dit stelt ons in staat om de ontwikkeling nauwkeurig te volgen en tijdig bij te sturen waar nodig. Onze interne gedragsspecialist en de intern begeleider bieden gerichte ondersteuning. Indien nodig schakelen we aanvullende expertise in, zoals een gedragswetenschapper of het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Onze aanpak omvat onder andere: Actieve deelname aan groepsgesprekken en individuele gesprekken om leerlingen te ondersteunen. Het effectief inzetten van regulatiestrategieën zoals 'time-in' en 'time-out'. Het bevorderen van sociale vaardigheden en groepscohesie door middel van structurele activiteiten zoals de Gouden en Zilveren Weken. Continue coaching en ondersteuning van leerkrachten op het gebied van pedagogisch handelen. Op De Ranonkel werken we vanuit respect en verbinding om het welbevinden van elk kind te waarborgen, wat de basis legt voor zowel persoonlijke groei als academische prestaties.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Wij stimuleren actief een positieve gedragsontwikkeling, een sterke taakgerichtheid en een zelfstandige werkhouding bij onze leerlingen, passend bij hun leeftijd en ontwikkeling. In de Unit Jonge Kind (groep 1-3) ligt de nadruk op het aanleren van basisgedrag, het ontwikkelen van taakbewustzijn en zelfregulatie. Een veilige, voorspelbare omgeving met duidelijke routines en visuele ondersteuning vormt hierbij het fundament. Positief gedrag wordt actief benoemd en bekrachtigd. We werken met doelgerichte hoeken en coöperatieve werkvormen om de werkhouding spelenderwijs te ontwikkelen. Bij uitdagingen op het gebied van gedrag of taakgerichtheid werken we nauw samen met de intern begeleider en de gedragsspecialist. Onze pedagogische benadering, gebaseerd op Pedagogisch Tact, zorgt ervoor dat we inspelen op de individuele behoeften van elk kind. Bij aanhoudende gedragsproblemen of werkhoudingsuitdagingen stellen we, in samenspraak met ouders, een handelingsplan op. In de Unit Oudere Kind (groep 4-8) verschuift de focus naar het versterken van executieve functies zoals plannen, concentratie en doorzettingsvermogen. Leerlingen worden aangemoedigd om eigenaarschap te nemen over hun leerproces en gedrag. We besteden expliciet aandacht aan taakaanpak door middel van methodieken zoals doelenmuurtjes en weektaken. Leerkrachten ondersteunen leerlingen bij het evalueren en bijsturen van hun aanpak, waarbij Pedagogisch Tact leidend blijft. Bij specifieke ondersteuningsbehoeften worden leerlingen besproken binnen het team, inclusief de schoolleider, intern begeleider en gedragsspecialist. Indien nodig betrekken we externe deskundigen. Voor leerlingen met hoogbegaafdheid die extra ondersteuning nodig hebben bij motivatie of taakaanpak, biedt onze bovenschoolse specialist meer- en hoogbegaafdheid uitkomst. Op De Ranonkel zien we gedrag als communicatie en bouwen we aan werkhouding en taakaanpak vanuit een veilige relatie, duidelijke structuur en wederzijds vertrouwen.

1

Motorische Ontwikkeling: Bewegen voor een Brede Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Wij erkennen het belang van een optimale motorische ontwikkeling voor de algehele groei van onze leerlingen. Beweging stimuleert niet alleen de fysieke gezondheid, maar versterkt ook het zelfvertrouwen, de concentratie en sociale interacties. Onze school beschikt over een gespecialiseerde vakdocent Bewegingsonderwijs. Deze docent verzorgt de gymlessen en speelt een sleutelrol in het signaleren van individuele motorische behoeften. Indien de expertise aanwezig is, biedt deze docent ook motorisch remedial teaching (MRT) aan. Jaarlijks vindt er een brede motorische screening plaats voor alle leerlingen, die inzicht geeft in zowel de grove als de fijne motoriek. Op basis van deze resultaten kan, in overleg met de intern begeleider, gerichte MRT-ondersteuning worden geboden aan leerlingen die dat nodig hebben. Naast het formele bewegingsonderwijs besteden we ook aandacht aan het sociaal-emotionele aspect van spel tijdens de pauzes. Leerkrachten en onderwijsassistenten stimuleren actief spel, het maken van afspraken en conflictoplossing buiten, wat bijdraagt aan een brede ontwikkeling. Bij specifieke motorische uitdagingen, die mogelijk verband houden met andere ontwikkelingsgebieden, werken we nauw samen met externe professionals zoals fysiotherapeuten of ergotherapeuten, via ons ondersteuningsteam. Onze schoolfaciliteiten, inclusief voldoende ruimte en divers materiaal, ondersteunen de integratie van gerichte motorische oefening in het dagelijkse onderwijs, wat bijdraagt aan een gezonde en evenwichtige ontwikkeling van elk kind.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
BHV'ers

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Ranonkel waarborgen we deskundige ondersteuning voor leerlingen die tijdens de schooluren medische zorg of persoonlijke verzorging nodig hebben. Ons team is uitgerust met opgeleide BHV’ers (Bedrijfshulpverleners) die alert reageren op calamiteiten en eerste hulp verlenen. Voor leerlingen met een langdurige zorgbehoefte ontwikkelen we, in nauwe samenwerking met ouders en externe zorgverleners, heldere zorgplannen. Deze plannen specificeren de benodigde ondersteuning, zoals medicatiebeheer of hulp bij persoonlijke verzorging. De intern begeleider coördineert deze processen en onderhoudt contacten met alle betrokken partijen. Medische handelingen worden uitsluitend uitgevoerd conform actuele, schriftelijke zorgprotocollen. Ons personeel wordt voortdurend geïnformeerd over de geldende protocollen, allergieën en specifieke zorgvragen, en zorgt voor een zorgvuldige naleving. Samenwerking met jeugdverpleegkundigen of het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is hierbij essentieel. De Ranonkel is een toegankelijke school waar veiligheid, zorgvuldigheid en vertrouwen centraal staan in de medische ondersteuning en persoonlijke verzorging. De gelijkvloerse opzet van onze school bevordert inclusie, zodat alle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte, volwaardig kunnen deelnemen aan het schoolleven.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Groot, groen speelplein / -veld
Rekenplein

Optimale Leerlingontwikkeling: Ontdek Onze Ondersteuningsmogelijkheden op De Ranonkel

Hoe OBS De Ranonkel Zorgt voor Elke Leerling

Gedetailleerd Zicht op Kindontwikkeling Op OBS De Ranonkel volgen we de ontwikkeling van elk kind nauwgezet. In de Unit Jonge Kind (groep 1/2) gebruiken we ParnasSys leerlijnen om de voortgang te monitoren. Ook in de hogere groepen houden onze leerkrachten dagelijks de ontwikkeling bij. Periodieke toetsen en overleg met de intern begeleider en directie vormen de basis voor het rapporteren van vorderingen aan ouders. Gesprekken met leerlingen zelf versterken hun zelfinzicht en motivatie. Via ons leerlingvolgsysteem beschikken we over geobjectiveerde overzichten, waarmee we de ontwikkeling van elk kind vergelijken met landelijke normen. Zo garanderen we dat ons onderwijsaanbod perfect aansluit bij de individuele mogelijkheden van elke leerling. Deskundige Ondersteuning op Maat Soms is extra ondersteuning nodig. Met toestemming van ouders schakelen we externe experts in, zoals schoolmaatschappelijk werk (SMW) of de schoolarts. De aanwezigheid van de schoolmaatschappelijk werkster op vaste momenten maakt hulp laagdrempelig toegankelijk. We werken nauw samen met het Samenwerkingsverband Waterland (SVW). Een aan de school gekoppelde schoolondersteuningsadviseur deelt kennis en expertise. Samen stellen we ondersteuningsarrangementen op, die precies beschrijven wat een leerling, de school en ouders nodig hebben voor optimale ontwikkeling. Indien de ondersteuningsbehoefte buiten onze mogelijkheden valt, begeleiden we het aanvraagproces voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs, met continue ouderbetrokkenheid. Betrouwbaar Ouder- en Jeugdsteunpunt Elk samenwerkingsverband biedt een Ouder- en Jeugdsteunpunt. Dit punt is een waardevolle bron voor informatie en ondersteuning voor zowel ouders als leerlingen. Het biedt duidelijkheid over beschikbare hulp op en buiten school en helpt bij vragen over passend onderwijs. Ouders kunnen hier eenvoudig advies inwinnen, informatie opvragen over ondersteuningsmogelijkheden en begeleiding ontvangen bij het vinden van de juiste hulp. Dit steunpunt bevordert een soepele toegang tot de nodige zorg en begeleiding voor uw kind. Toekomstvisie: Continu Verbeteren van Extra Ondersteuning Team OBS De Ranonkel innoveert voortdurend om alle leerlingen, met name die met extra ondersteuningsbehoeften, optimaal te begeleiden. Onze ambitiekaarten sturen onze jaarlijks geëvalueerde ontwikkellijnen. Onze ambities voor de komende jaren omvatten: het versterken van handelingsgericht werken met hulp van specialisten; doorontwikkeling van taal-, lees- en rekenexperts voor betere basisvaardigheden; verfijning van sociaal-emotionele ondersteuning via kindgesprekken en herstelgericht werken; uitbreiding van aanbod voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong; vergroting van expertise op executieve functies en taakaanpak; borgen van opbrengstgericht werken door data-analyse; en gerichte ondersteuning van meertalige leerlingen met een versterkt NT2-aanbod. Daarnaast versterken we onze ondersteuning door samenwerking met externe partners zoals het CJG, logopedie en SKOP. Zo creëren we een integrale aanpak rond elk kind. Met deze ambities bouwen we aan een school waar ieder kind gezien wordt, de kansen krijgt om te excelleren en zich volledig kan ontplooien, ongeacht de ondersteuningsbehoefte.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Koers van OBS De Ranonkel

Wat zijn de kernambities van ons Schoolplan 2023-2027?

Op OBS De Ranonkel streven we naar een uitmuntend onderwijs dat verder reikt dan enkel academische resultaten. Ons kwaliteitsbeleid focust op de integrale ontwikkeling van elk kind, met aandacht voor kennis, burgerschap, 21e-eeuwse vaardigheden, sociale competenties en een veilige leeromgeving. We monitoren de voortgang van onze leerlingen nauwgezet via observaties, interactieve gesprekken en gestandaardiseerde toetsen, die worden vastgelegd in een geavanceerd leerlingvolgsysteem. Als team analyseren we periodiek de resultaten van zowel groeps- als schoolbreed niveau, inclusief metingen naar sociale veiligheid. Deze analyses vormen de basis voor onze doelgerichte verbeterplannen. Regelmatige klassenbezoeken door collega's bevorderen collegiale ondersteuning en de continue verbetering van onze onderwijsaanpak. Om de vier jaar voeren we een uitgebreid tevredenheidsonderzoek uit onder ouders, leerlingen en ons personeel. Verantwoording over onze onderwijskwaliteit en strategische ontwikkelingen leggen we vast in ons jaarverslag en delen we actief met ouders, de Medezeggenschapsraad (MR), het College van Bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Ons vierjarige schoolplan definieert onze strategische doelen en dient als fundament voor onze langetermijnvisie. Jaarplannen vertalen deze visie naar concrete, uitvoerbare acties in de dagelijkse schoolpraktijk, waardoor we continu streven naar het beste onderwijs voor elk kind. **Verbeterdoelen OBS De Ranonkel 2023–2027** Voor de periode 2023 tot 2027 heeft OBS De Ranonkel een helder en samenhangend pakket aan verbeterdoelen geïdentificeerd. Deze ambitieuze doelen sturen onze koers voor de komende jaren en zijn gericht op het versterken van onze schoolcultuur, het optimaliseren van ons onderwijsaanbod en het vergroten van onze maatschappelijke relevantie binnen de wijk. **OBS De Ranonkel: Een Mini-Maatschappij voor Ontwikkeling** Wij creëren een omgeving waarin elk kind zichzelf kan zijn en zich in volledige veiligheid kan ontplooien. Onze leerlingen leren actief deel uit te maken van de samenleving en dragen bij aan een inclusieve en verbonden schoolgemeenschap. **Fundament van Basisvaardigheden** We waarborgen sterke basisvaardigheden op het gebied van taal, lezen, rekenen en digitale geletterdheid. Dit doen we met focus op uitstekende resultaten, een gedifferentieerd lesaanbod en een effectieve didactiek die aansluit bij onze diverse leerlingen. **Een Cultuur van Continu Leren** OBS De Ranonkel functioneert als een lerende organisatie. We cultiveren een professionele kwaliteitscultuur waarin teamleden gezamenlijk leren, onderzoeken en innoveren. Door middel van ontwikkelteams, gezamenlijke reflectiegesprekken en continue professionalisering versterken we onze onderwijspraktijk. **Thematisch en Betekenisvol Onderwijs** Ons onderwijs is thematisch gestructureerd, waarbij we basisvaardigheden integreren op een betekenisvolle manier. Kinderen leren in samenhang en context, wat zorgt voor kennisconsolidatie en het stimuleren van hun natuurlijke nieuwsgierigheid. **Gespecialiseerde Units voor Expertise** We organiseren ons onderwijs in units, waarbij leerkrachten lesgeven vanuit hun specifieke kracht, affiniteit en vakinhoudelijke expertise. Dit verhoogt de onderwijskwaliteit en zorgt voor verdieping binnen de verschillende vakgebieden. **OBS De Ranonkel: De Familieschool in de Buurt** We streven ernaar een 'familieschool' te worden: een levendig centrum in de wijk waar kinderen, ouders, buurtbewoners en professionals samenkomen voor leren en ontwikkeling. Een plek die onderwijs, opvang, ondersteuning en sociale interactie naadloos met elkaar verbindt. **Een Erkende Opleidingsschool** OBS De Ranonkel is trots op haar rol als opleidingsschool. We begeleiden (aanstaande) professionals met zorg en toewijding. Wij geloven dat het opleiden van studenten ons team stimuleert tot voortdurend leren en reflecteren, wat onze eigen professionaliteit ten goede komt.

Hoe implementeert en borgt OBS De Ranonkel de doelstellingen uit het schoolplan?

De ambitieuze doelen uit ons schoolplan worden vertaald naar concrete acties in de dagelijkse onderwijspraktijk. Wij hanteren het principe dat duurzame verbetering voortkomt uit actie: zichtbaar, haalbaar en breed gedragen binnen ons professionele team. Voor een succesvolle realisatie van deze doelen zijn twee cruciale randvoorwaarden essentieel: **Expertise:** We gaan ervan uit dat de benodigde expertise grotendeels binnen ons team aanwezig is. Indien aanvullende kennis of vaardigheden vereist zijn, zoeken we deze gericht extern, bijvoorbeeld via gespecialiseerde begeleiding, gerichte trainingen of door inhoudelijke experts te betrekken. **Tijd:** We faciliteren actief de tijd die nodig is voor schoolontwikkeling. Dit gebeurt zowel tijdens studiedagen als binnen de lestijd, bijvoorbeeld door middel van collegiale consultatie, gezamenlijke lesobservaties, specifieke ontwikkelmomenten of het volgen van relevante cursussen. We werken met 'ambitiekaarten' per schooldoel en vakgebied. Deze kaarten specificeren onze ontwikkelrichtingen, de gewenste resultaten en de concrete acties die bijdragen aan de schoolverbetering. Tweemaal per jaar evalueren we de voortgang en impact van deze ambitiekaarten. Op basis van deze evaluaties passen we ons beleid aan en concretiseren we waar nodig de aanpak. Uit dit proces van ambitiekaarten ontstaan duurzame beleidslijnen, die we vastleggen in 'kwaliteitskaarten'. Deze kaarten documenteren de werkwijze, de gehanteerde criteria en de gemaakte afspraken rondom de uitvoering, zodat effectieve methoden structureel worden verankerd binnen onze schoolorganisatie. De voortgang van de doelrealisatie wordt minimaal tweemaal per jaar geëvalueerd door de schoolleider, in nauwe samenwerking met de Expert-Leerkrachten en de Interne Begeleider (IB). Daarnaast vinden er regelmatige cyclusgesprekken plaats met het College van Bestuur (CvB). Deze gesprekken bieden ons inzicht in de ontwikkelingen, stellen ons in staat om acties bij te sturen en waar nodig de aanpak te verdiepen of te herzien. Wanneer we constateren dat doelen onvoldoende worden behaald of dat de ontwikkeling stagneert, interveniëren we proactief. Dit kan resulteren in een aanpassing van het plan, een aanscherping van de methodiek of het inzetten van extra ondersteuning. Door deze gestructureerde en cyclische aanpak cultiveren we op OBS De Ranonkel een school die continu leert, waar ambities niet alleen worden uitgesproken, maar ook zichtbaar worden in zowel ons beleid als onze dagelijkse praktijk.

Warm Welkom voor Jonge Kinderen: Start met Succes op OBS De Ranonkel

Toelichting van de school

Soepele Overgang van Peuterspeelzaal naar Groep 1 Veel toekomstige leerlingen van OBS De Ranonkel in Purmerend starten hun basisschoolavontuur in groep 1. Een groot deel van hen komt van een vertrouwde peuterspeelzaal in de buurt. Om deze belangrijke stap zo prettig en soepel mogelijk te maken, koesteren wij onze nauwe samenwerking met deze voorschoolse educatieve voorzieningen. Met de expliciete toestemming van ouders faciliteren wij een warme overdracht. Hierbij delen de pedagogisch medewerker van de peuterspeelzaal en de leerkracht van groep 1 waardevolle inzichten over de ontwikkeling van het kind. We bespreken niet alleen de algemene groei, maar ook eventuele specifieke leer- of ontwikkelingsbehoeften. Deze proactieve signalering stelt ons in staat om direct na de start optimaal aan te sluiten bij wat elk kind nodig heeft. Bovendien bieden wij de mogelijkheid voor nieuwe leerlingen om alvast te komen wennen. Door één of meerdere kennismakingsmomenten voorafgaand aan de officiële start, kunnen kinderen op hun gemak de leerkracht, de klas en de nieuwe schoolse omgeving ontdekken. Dit draagt bij aan een zelfverzekerde en vertrouwde start op OBS De Ranonkel, wat zowel voor het kind als voor de ouders een geruststellend gevoel geeft.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS De Ranonkel speciaal programma's voor jonge kinderen?

OBS De Ranonkel zet zich in voor een stimulerende start. Wij bieden daarom extra ondersteuning en speciale programma's, specifiek ontworpen voor de behoeften van jonge kinderen. Deze initiatieven zijn gericht op een optimale ontwikkeling en een positieve schoolervaring vanaf dag één.

OBS De Ranonkel zet zich in voor een stimulerende start. Wij bieden daarom extra ondersteuning en speciale programma's, specifiek ontworpen voor de behoeften van jonge kinderen. Deze initiatieven zijn gericht op een optimale ontwikkeling en een positieve schoolervaring vanaf dag één.

Ontdek onze kinderopvang partners in Purmerend
Meer informatie over Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke lokale partners werkt OBS De Ranonkel samen voor het jonge kind?

Voor een naadloze en verrijkende start voor onze jongste leerlingen, onderhoudt OBS De Ranonkel actieve samenwerkingsverbanden met vooraanstaande lokale organisaties. Zo werken wij nauw samen met Peuterspeelzaal 't Boterbloempje en SKOP Stichting Kinderopvang Purmerend.

Voor een naadloze en verrijkende start voor onze jongste leerlingen, onderhoudt OBS De Ranonkel actieve samenwerkingsverbanden met vooraanstaande lokale organisaties. Zo werken wij nauw samen met Peuterspeelzaal 't Boterbloempje en SKOP Stichting Kinderopvang Purmerend.

Ontdek Peuterspeelzaal 't Boterbloempje: Uw Partner in Vroege Educatie
SKOP Stichting Kinderopvang Purmerend: Kwaliteit voor Kinderen
Team | Openbare Basisschool De Ranonkel in Purmerend | [2025] Schoolregister