
De resultaten van Openbare Basisschool De Ranonkel in Purmerend
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Ranonkel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Ranonkel bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Ranonkel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Basisschool De Ranonkel
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van de leerlingen moet dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op Basisschool De Ranonkel
Het streefniveau biedt een uitdaging die verder gaat dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep 8 dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde is gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie van Basisschool De Ranonkel en dient als richtlijn voor onze ambitieuze onderwijsdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Ranonkel?
Openbare Basisschool De Ranonkel in Purmerend is trots op de resultaten van haar leerlingen. Uit een grondige analyse blijkt dat meer dan 90% van onze leerlingen na drie jaar nog steeds presteert op het niveau dat aansluit bij het oorspronkelijke schooladvies. Dit toont de duurzaamheid en betrouwbaarheid van onze onderwijsaanpak en de begeleiding die wij bieden. Onze school, gelegen aan Boterbloem 3, Purmerend (1441 TT), zet zich in voor een optimale ontwikkeling van elke leerling. Wij geloven in het belang van een passend schooladvies dat de basis legt voor een succesvolle vervolgopleiding. De stabiliteit in de schoolprestaties van onze leerlingen bevestigt de effectiviteit van onze inspanningen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Emotioneel Welzijn op Basisschool De Ranonkel
Op Openbare Basisschool De Ranonkel stimuleren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Wij geloven dat een veilige en ondersteunende omgeving essentieel is voor leerplezier en groei. Onze kernwaarden – vertrouwen, verbinden en meesterschap – vormen de basis van ons pedagogisch handelen. Wij creëren een omgeving waar elk kind zich welkom en gewaardeerd voelt, ongeacht achtergrond. Vanuit deze veilige basis moedigen we kinderen aan om positieve relaties op te bouwen met leeftijdsgenoten. Door de autonomie en competenties van elk kind te erkennen, faciliteren we de ontwikkeling van betekenisvolle sociale interacties, altijd met het welbevinden van het kind voorop. Leren is pas optimaal mogelijk wanneer een kind zich veilig, gezien en gewaardeerd voelt. Daarom bieden we een rijke leeromgeving die zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling bevordert. Voor de jongste kinderen (groepen 1-2) volgen we de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwkeurig via de leerlijnen in ParnasSys. Voor de oudere leerlingen (groepen 6-8) gebruiken we Vensters om het sociaal-emotioneel functioneren, welbevinden en ervaren sociale veiligheid gedetailleerd in kaart te brengen. Indien observaties, gesprekken, toetsen of onderzoeken uitwijzen dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft, ontwikkelen we in samenspraak met ouders een persoonlijk ondersteuningsplan. Dit plan kan gericht zijn op de hele groep, een deel van de groep of een individuele leerling. Ons doel is altijd om proactief en passend te ondersteunen, zodat elk kind de kans krijgt om zich met zelfvertrouwen te ontplooien.
Vertrouwen bevorderen
Samen verbinden
Meesterschap stimuleren
Hoe bevordert Basisschool De Ranonkel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Ranonkel hecht veel waarde aan een veilige en prettige schoolomgeving waar elk kind zich goed voelt. Een positief pedagogisch klimaat is hierbij cruciaal. Elke klas kent een diversiteit aan leerlingen met unieke talenten en gedragingen, wat bijdraagt aan een dynamische groepsdynamiek. We besteden actief aandacht aan sociale ontwikkeling door middel van de 'gouden weken' aan het begin van het schooljaar. In deze periode leren leerlingen elkaar kennen en stellen ze gezamenlijke afspraken op over hoe ze met elkaar willen omgaan. Na elke vakantie herhalen we deze focus op groepsdynamiek en individuele rollen. We zetten diverse (spel)activiteiten in om de sociale ontwikkeling en eventuele aandachtspunten in kaart te brengen. Voor de groepen 1 en 2 registreren we observaties via de ParnasSys leerlijnen, waarvan de resultaten worden besproken met ouders en de intern begeleider. Vanaf groep 5 gebruiken we Vensters om de ontwikkeling te monitoren; leerlingen vullen dit ook zelf in. Dit geeft inzicht in hoe leerkrachten en leerlingen zichzelf en de groep ervaren, wat kan leiden tot individuele gesprekken. Sinds schooljaar 2023-2024 werken we met de methodiek 'pedagogisch tact', waarvoor ons team uitgebreide trainingen heeft gevolgd.
Welke methoden gebruikt Basisschool De Ranonkel voor het registreren van sociale opbrengsten?
Basisschool De Ranonkel maakt gebruik van de volgende methoden om de sociale opbrengsten van leerlingen te registreren en te monitoren:
- Vensters
- ParnasSys leerlijnen (groepen 1-2)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Ranonkel?
Op Basisschool De Ranonkel wordt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren toegepast:
- Pedagogisch tact
Inspectierapport Openbare Basisschool De Ranonkel: Wat zegt de Onderwijsinspectie?
De Onderwijsinspectie heeft op 25 januari 2024 een grondig kwaliteitsonderzoek uitgevoerd bij Openbare Basisschool De Ranonkel in Purmerend. Dit onderzoek volgde op signalen uit de jaarlijkse prestatie- en risicoanalyse, die wezen op mogelijke risico's binnen de onderwijskwaliteit en ondermaats presterende leerlingen. Het bezoek aan De Ranonkel is onderdeel van ons vierjaarlijkse bestuursonderzoek bij OPSPOOR. Het volledige rapport van dit bestuursonderzoek is beschikbaar op onze website voor geïnteresseerden. Eindoordeel: Onvoldoende De algehele onderwijskwaliteit van Openbare Basisschool De Ranonkel is door de inspectie beoordeeld als 'Onvoldoende'. Dit negatieve eindoordeel is primair gebaseerd op het oordeel 'Onvoldoende' voor de standaard Resultaten (OR1), wat aangeeft dat de leeropbrengsten niet voldoen aan de minimale verwachtingen. Verbeterpunten voor De Ranonkel De leerresultaten bij uitstroom van de school blijven significant achter bij de gestelde normen. Er is een dringende noodzaak om de leerachterstanden, met name in spelling en begrijpend lezen in de bovenbouw, effectiever aan te pakken. De school moet het aanbod voor woordenschatontwikkeling en burgerschap beter afstemmen op de specifieke behoeften van de leerlingenpopulatie. Het burgerschapsonderwijs vertoont momenteel onvoldoende samenhang en doelgerichtheid. Daarnaast is een diepgaandere analyse van toetsresultaten, zowel methodetoetsen als niet-methodetoetsen, essentieel voor een betere afstemming van het onderwijs in de klas. De school heeft nog geen formeel veiligheidsbeleid opgesteld. Voor een effectieve monitoring en evaluatie moeten de onderwijsdoelstellingen concreter en toetsbaar geformuleerd worden. Tot slot vereist de evaluatie van de gestelde doelen een meer gedetailleerde aanpak. Aandachtspunten voor verdere ontwikkeling De leerkrachten van de groepen 1-2 zijn recent gestart met het plannen van leerdoelen vanuit vastgestelde leerlijnen; het is cruciaal om deze ontwikkeling nauwlettend te volgen en te monitoren. De school kan de bekendheid van het aanspreekpunt voor pesten bij leerlingen verder vergroten. Het vastleggen van schoolbrede ontwikkelthema's in een jaar- of verbeterplan kan de school helpen bij het prioriteren en effectief monitoren van verbeterpunten. Positieve punten van De Ranonkel Openbare Basisschool De Ranonkel hanteert een doordacht en samenhangend reken-wiskundeonderwijs. De analyse van zowel methode- als niet-methode toetsen voor rekenen wordt grondig uitgevoerd, waarna leerkrachten deze inzichten benutten voor gerichte ondersteuning om leerhiaten te dichten. De school volgt de individuele leerlingontwikkeling nauwgezet. De ondersteuningsstructuur is helder, wat leidt tot proactieve begeleiding om achterstanden te voorkomen. De school investeert actief in een veilige leeromgeving; zowel het team als de directie hebben hier de afgelopen anderhalf jaar intensief aan gewerkt, wat positief wordt ervaren door leerlingen en ouders. De school bezit een duidelijke langetermijnvisie, aangevuld met kwaliteitskaarten voor kortetermijndoelen, opgesteld door leraren in ontwikkelteams. Er heerst een sterke kwaliteitscultuur, waarbij de directeur de schoolontwikkeling monitort, bijstuurt waar nodig, en transparant communiceert met alle belanghebbenden. Vervolgonderzoek Een jaar na de vaststelling van dit rapport zal de inspectie een herstelonderzoek uitvoeren om te beoordelen of de onderwijskwaliteit van Openbare Basisschool De Ranonkel weer voldoet aan de vastgestelde basiskwaliteitseisen.