Openbare Basisschool De Ranonkel
Boterbloem 3
1441 TT Purmerend

Schoolweging

Schoolweging
32.34
Spreiding
5.71

De schoolweging van De Ranonkel is 32,34 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 84,7% net onder de landelijke signaleringswaarde van 85% toont de school een kwetsbaar punt. Het regionale gemiddelde (94,8%) benadrukt dat verdere aandacht voor basisvaardigheden nodig is, vooral gezien de schoolweging van 32,34.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

42,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2% ligt. Desondanks blijft de school onder het regionale gemiddelde van 53,4%, wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een sterke focus op praktische leerpaden: 68,8% van de adviezen valt binnen het vmbo (25% vmbo-b alleen). Dit is aanzienlijk hoger dan bij vergelijkbare scholen (5,5% vmbo-b regio). Opvallend is wel dat 25% havo/havo-vwo-advies ontvangt, vergelijkbaar met regionale percentages. Praktijkonderwijs komt niet voor, in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 1,01%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe RanonkelGemeente AmsterdamNederland
LIB173.6174.68175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten en bevindingen uit dagelijkse praktijk worden continu geëvalueerd en geanalyseerd. Op basis van de bevindingen wordt het onderwijsaanbod van een groep en/of individuele leerling zo gericht mogelijk afgestemd. We evalueren en analyseren de resultaten van methodetoetsen. Op basis van de bevindingen wordt het onderwijsaanbod van een groep en/of individuele leerling zo gericht mogelijk afgestemd. Vanaf groep 3 nemen we tweemaal per jaar Cito toetsen af. Halverwege het schooljaar is dit de M(idden)toets (tussenresultaten). Aan het einde van het schooljaar is dit de E(ind)toets (eindresultaten). Op basis van de bevindingen wordt het onderwijsaanbod van een groep en/of individuele leerling zo gericht mogelijk afgestemd. In de toetskalender staat beschreven welke methode onafhankelijke toetsen we afnemen. De toetskalender is in te zien bij de Intern begeleider. Omdat we het van belang vinden dat leerlingen meer eigenaar worden van hun eigen leerproces, zullen we in toenemende mate leerlingesprekken voeren waarbij de leerling aangeeft aan welke reken- en taaldoelen de leerling wil werken. Tevens willen we de leerling uitdagen om na te denken over wie de leerling nodig heeft, wat de leerling nodig heeft en hoeveel tijd de leerling nodig heeft om de doelen te behalen. Omdat het werken met een portfolio beter past bij deze werkwijze dan een rapport zullen we in de toekomst hierop overstappen. Naast methodetoetsen en Cito toetsen nemen we ook enkele andere toetsen af. In groep 8 nemen we de NIO toets af. De NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) brengt in kaart wat een leerling zou kunnen gegeven zijn/haar cognitieve mogelijkheden. In groep 6 nemen we de NSCCT af (Niet-Schoolse-Cognitieve-Capaciteitentest). Deze test wordt onder andere gehanteerd om mogelijke onderpresteerders te signaleren. In onderling overleg kan deze test ook in groep 4 afgenomen worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Ruim 20,7% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel het landelijk gemiddelde (11,8%). Slechts 6,9% stroomt door boven advies (vs. 25,3% landelijk). Deze cijfers vragen om herbeschouwing van het adviesproces, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij handelen vanuit de kernwaarden vertrouwen, verbinden en meesterschap. Gezamenlijk zorgen wij voor een veilige omgeving voor ieder kind ongeacht zijn/haar afkomst of culturele achtergrond. Iedereen is welkom. Gezamenlijk zorgen wij ervoor dat het kind in verbinding komt met anderen waarbij door aanspraak te doen op de autonomie en competenties van het kind er relaties ontstaan. Hiermee wordt beoogd dat het welbevinden groeit. Gezamenlijk zorgen wij ervoor dat door een rijke context te bieden alle kinderen tot leren komen op het sociaal emotionele als op het cognitieve vlak. Aan de hand van ParnasSys leerlijnen wordt bij alle leerlingen uit de groepen 1/2 de sociaal emotionele ontwikkeling gevolgd. De sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden én de sociale veiligheid van leerlingen uit groep 3 t/m groep 8 wordt zorgvuldig in beeld gebracht met Venster. Indien aan de hand van de bevindingen, observaties, gesprekken en eventueel onderzoek blijkt dat er op dit vlak extra aandacht nodig is, kan een ondersteuningsplan op groeps en/of individueel niveau worden opgesteld. LEES MINDER

Vertrouwen

Verbinden

Meesterschap

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Ranonkel voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Ranonkel vindt het belangrijk dat alle kinderen zich veilig voelen en met plezier naar school gaan. Een goed pedagogisch klimaat is hierbij essentieel. Elke groep bestaat uit diverse leerlingen met hun eigenheid, talenten en gedragingen. De school besteedt hier veel aandacht aan door: aan het begin van het schooljaar te starten met de 'gouden weken' om elkaar te leren kennen en afspraken te maken over omgangsvormen, na elke vakantie opnieuw aandacht te besteden aan individuele- en groepsrollen; ParnasSys leerlijnen te gebruiken om observaties te registreren bij de leerlingen van de groepen 1 en 2; Vensters te gebruiken om de ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen (vanaf groep 5 ook door de leerling zelf ingevuld). Vanaf schooljaar 2023-2024 werkt de school met pedagogisch tact.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Ranonkel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Ranonkel gebruikt Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Ranonkel?

Openbare Basisschool De Ranonkel hanteert Pedagogisch Tact als methode voor sociaal-emotioneel leren.