
Schoolweging
De schoolweging van De Nieuwe Wereld is 28,94 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,8% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, significant boven de inspectienorm van 85%. Dit toont een sterke basiskwaliteit, met een minimaal verschil ten opzichte van vergelijkbare scholen (96,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit duidt op effectieve differentiatie, ondanks de complexe populatie. De school presteert hiermee 3,8% beter dan vergelijkbare scholen (60,5%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel benadrukt theoretische routes: 21,4% vwo (vs. 18,6% regio) en 17,9% vmbo-(g)t/havo. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0%) tegenover 1,01% regionaal. De combinatie van hoge vwo-adviezen en lage vmbo-b/k percentages (10,7% vs. 9,6% regio) past bij de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Nieuwe Wereld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten uit het leerlingvolgsysteem zijn een aanvulling op de methode gebonden toetsen. Er zijn schoolnormen opgesteld, afgeleid van de eindresultaten die de school op referentieniveau willen behalen conform onze schoolpopulatie. Op teamniveau worden de tussentijdse resultaten (na analyse op groepsniveau en schoolniveau) besproken. Dit gebeurt op de zogenaamde datadag en terugkoppeling. Op basis hiervan wordt een dynamisch groepsoverzicht geschreven voor het tweede deel van het schooljaar. Dit vormt de basis voor de wekelijkse planning en dagelijks handelen in de klas. Aan de hand van dagelijkse reflecties en de resultaten per blokperiode wordt het onderwijs afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerling. De analyses aan het eind van het schooljaar en de groepsoverzichten die hieruit voortkomen vormen de de basis voor de planning en het dagelijks handelen na de zomervakantie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
36,9% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat wijst op zorgvuldige advisering. Het percentage onder advies (13,0%) ligt licht boven het landelijk gemiddelde (11,8%), mogelijk door variaties in de populatie. Deze resultaten ondersteunen de effectiviteit van het doorstroomprotocol met onafhankelijke toetsing.
Sociale ontwikkeling
Het bevorderen van de sociale en emotionele ontwikkeling richt zich op het aanleren van die vaardigheden die het kind nodig heeft om te kunnen omgaan met anderen binnen de groep en later in de maatschappij. De sociaal- emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming krijgen permanente aandacht in de groep vanuit het programma van "De Vreedzame school en de thema's die behandeld worden. De klas en de school worden gezien als een democratische gemeenschap waarin iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt en waarin de competenties geoefend kunnen worden. LEES MINDER
Jezelf leren kennen
Oog en oor hebben voor elkaar
Eigenaarschap durven nemen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Nieuwe Wereld voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Nieuwe Wereld gebruikt het programma 'De Vreedzame School', een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Kinderen leren problemen op een goede manier op te lossen, emoties te herkennen en zichzelf te kennen. Ze leren oog en oor te hebben voor elkaar en de omgeving, zich verantwoordelijk te voelen en eigenaarschap te nemen. Dit wordt zichtbaar door regels en afspraken die leerlingen samen opstellen, taken en verantwoordelijkheden die leerlingen op zich nemen en het leren uiten van hun mening door debatteren en feedback geven. De school streeft naar een congruente omgeving qua pedagogische en sociale normen en waarden. Sociale vaardigheden worden in kaart gebracht met het nieuwe leerlingvolgsysteem IEP.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Nieuwe Wereld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Nieuwe Wereld gebruikt het IEP LVS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.