
Schoolweging
De schoolweging van De Delta Purmerend is 31,97 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 93,9% ruimschoots behaald, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij complexere leerlingprofielen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 61,9% een score ruim boven de inspectienorm van 43,5% voor het streefniveau. Dit geeft aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen hogere leerdoelen bereikt dan verwacht op basis van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 45% vmbo-advies (waarvan 20% vmbo-b), 30% havo en 20% vwo/havo-vwo. Opvallend is het hoge percentage praktijkgericht advies (25% vmbo-b/k) ten opzichte van het landelijk gemiddelde (9,7%). Tegelijkertijd ontvangen 6x meer leerlingen een vwo-advies dan vergelijkbare scholen in Purmerend.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Delta Purmerend | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.37 | 174.68 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf groep 3 worden bij de kinderen in januari/februari en in mei/juni tussentijdse CITO-toetsen afgenomen. Het betreft de volgende toetsen: Rekenen & Wiskunde Begrijpend lezen Spelling Technisch Lezen (Drie Minuten Toets) Daarnaast wordt ook het AVI-leesniveau van het kind bepaald. De opbrengsten van deze toetsen worden schoolbreed geanalyseerd en besproken met de leerkrachten en in de Medezeggenschapsraad. De resultaten kunnen aanleiding geven tot aanpassingen in het onderwijsaanbod. Daarnaast worden de individuele opbrengsten met de kinderen en ouders besproken tijdens de KOL (Kind-Ouder-Leerkracht) gesprekken. Op grond van de laatste resultaten wordt de groepsanalyse voor de komende periode vastgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,8% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven regionaal gemiddelde van 11,8%). Dit kan samenhangen met de complexere populatie. Desondanks stroomt 26,3% door boven advisering, wat wijst op zorgvuldige begeleiding. De school hanteert een 'groei-gerichte adviesmethodiek' zoals beschreven in hun onderwijsvisie.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn een Vreedzaam The leader in me kindcentrum Ieder kind voelt zich welkom! We ontwikkelen kinderen tot betrokken en verantwoordelijke personen in een democratische gemeenschap. Alle kinderen hebben een stem, voelen zich gezien en gehoord en gaan op een positieve manier met elkaar om. We stimuleren kinderen hun conflicten met anderen zoveel mogelijk zelfstandig en constructief op te lossen.
Verantwoordelijkheid nemen
Democratisch burgerschap
Samen leren en samen leven
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Delta Delfland voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
Openbare Basisschool De Delta Delfland besteedt extra aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van het jonge kind. In de kleutergroepen wordt gebruik gemaakt van de Parnassys leerlijnen, een observatiesysteem waarmee de totale ontwikkeling van kinderen van 0 tot 7 jaar in kaart wordt gebracht, inclusief de sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor leerlingen in groep 3 tot en met 8 wordt gebruik gemaakt van het instrument 'Leerling in beeld' om een betrouwbaar beeld te krijgen van het sociaal-emotioneel functioneren van ieder kind en van de sfeer in de groep. De ontwikkeling wordt gevolgd en eventuele problemen worden zo vroeg mogelijk gesignaleerd. Wanneer kinderen extra aandacht nodig hebben, wordt een vervolgtraject uitgestippeld en wordt het kind besproken in het ondersteuningsteam.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Delta Delfland om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Delta Delfland gebruikt de Parnassys leerlijnen en 'Leerling in beeld' (voor sociaal-emotioneel functioneren) als registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.