
Schoolweging
De schoolweging van Het Parelhof is 33,87 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92.75% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de inspectienorm van 85%, hoewel iets onder het vergelijkingsgemiddelde (93.89%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, mede dankzij de Dalton-aanpak met focus op taal- en rekenverankering.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38.7%. Dit is vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde van 50.17%, wat de effectiviteit van het maatwerkonderwijs benadrukt, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een praktijkgerichte focus: 46.51% vmbo-b/k (vs. 14.69% regio) en 11.63% praktijkonderwijs (vs. 1.01%). Het aandeel havo/vwo-advies (13.95%) blijft achter bij het regionale gemiddelde (27.54%), wat samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie. Opvallend is het beperkte vwo-advies (2.33% vs. 18.61% vergelijkbaar).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Parelhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen ons kindcentrum wordt gewerkt met harde en zachte gegevens. Harde gegevens zijn toetsgegevens uit methode gebonden toetsen en vanuit het leerlingvolgsysteem. Zachte gegevens zijn observaties en bevindingen van de leerkracht, het kind en de ouders. Deze gegevens samen geven een beeld van hoe het met een kind gaat op school. Binnen een schooljaar: vindt er twee keer per jaar een toetsronde plaats vanuit het lovs. Beide rondes worden met kinderen en ouders besproken. Op basis van de gegevens en gesprekken worden plannen van aanpak gemaakt op individueel- en groepsniveau; vinden regelmatig naar aanleiding van tussentijdse methodegebonden toetsen tussenevaluatiemomenten plaats. Kinderen worden voortdurend gemonitord in hoeverre ze de doelen van hun eigen leerlijn voldoende beheersen en hoe de methodegebonden doelstellingen zich verhouden tot de algemene doelen vanuit de leerlijnen; observeert een leerkracht regelmatig hoe een kind omgaat met concentratie, motivatie en taakgerichtheid. Alle verkregen informatie en gegevens worden rond iedere vakantie opnieuw bekeken en waar nodig bijgesteld of aangepast in de onderwijsplannen die binnen de groepen gehanteerd worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
32.43% presteert boven advies (vs. 25.27% landelijk), wat de kwaliteit van het doorstroombeleid illustreert. Echter, 18.92% zit onder advies (significant hoger dan 11.81% landelijk), mogelijk door onderadvisering bij complexere profielen. De Dalton-methode (‘eigen verantwoordelijkheid’) lijkt hier een dubbel effect te hebben.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden, zoals: samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt naast cognitieve ontwikkeling de basis van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individu met een eigen persoonlijkheid en talenten en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen zich in een schoolse samenleving. Er wordt aandacht besteed aan groepsgevoel en saamhorigheid o.a. door jaarlijks in iedere groep te starten met het thema: "Jij, ik, wij samen DKC het Parelhof". Samenwerken en communiceren, vertrouwen en verbinden zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen. LEES MINDER
Vertrouwen en verbinden
Respect
Samenwerken en communiceren
Wat is de werkwijze van Openbaar Dalton Kindcentrum het Parelhof voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Openbaar Dalton Kindcentrum het Parelhof voor sociale ontwikkeling omvat het centraal stellen van de kernwaarden, het werken met de Vreedzaam-methode (voorheen: Vreedzame School), een leerlingenraad (de Parelraad), jaarlijkse meting van het welbevinden met IEP (Hart & Handen), jaarlijkse meting van de sociale veiligheid in de groepen 6, 7 en 8, Rots en Watertraining voor individuele leerlingen vanaf groep 5 en samenwerking met een schoolmaatschappelijk werker.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbaar Dalton Kindcentrum het Parelhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbaar Dalton Kindcentrum het Parelhof gebruikt IEP Hart & Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbaar Dalton Kindcentrum het Parelhof?
Openbaar Dalton Kindcentrum het Parelhof gebruikt de Vreedzaam-methode voor sociaal-emotioneel leren.