Oecumenische basisschool Trifolium
Pinksterbloem 67 - 69
1441 RJ Purmerend

Schoolweging

Schoolweging
29.3
Spreiding
6.13

De schoolweging van Trifolium is 29,30 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,5% behaalt vrijwel elke leerling het basisniveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisdidactiek, vooral in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort 54,6% voor het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde norm van 45,5%. Dit geeft aan dat meer dan de helft van de leerlingen complexere leerdoelen aankan. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen behalen 57,3%, wat wijst op een licht verbeterpunt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is ambitieus: 25% havo/vwo en 12,5% vwo, vergeleken met 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd is het praktijkonderwijsadvies met 6,25% hoger dan het regionaal gemiddelde (1,01%). Deze mix past bij de schoolweging van 29,3, wat een diverse populatie weerspiegelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTrifoliumGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan of de kinderen goed geprofiteerd hebben van het onderwijs wordt na elk aangeboden blok/thema een toets afgenomen. Aan de hand van deze toets wordt op groeps- en leerling niveau het vervolg aanbod bepaald. Bij de onderbouw worden data verzameld uit dagelijkse observaties vanuit ontwikkelings- observatiesysteem FOCUS PO. Aan de hand van deze observaties bepalen de leerkrachten hoe ze de leerlingen kunnen begeleiden in hun zone van naaste ontwikkeling. De ontwikkeling van kennis en vaardigheden worden voor elke leerling gevolgd m.b.v.; IEP LVS voor gr. 3-8 (Leerlingvolgsysteem), Focus PO voor gr. 1-2 (observatie en registratiesysteem), Hart en Handen van IEP, NIO, PMT-K, drempelonderzoek en doorstroomtoets voor gr.8. De informatie die uit deze leerlingvolgsystemen komt, wordt vergeleken met gegevens die de methode-gebonden toetsen (gr. 3-8) en observaties (gr. 1-8) opleveren. De analyse van deze informatie wordt gecombineerd met de specifieke kind- en groepsfactoren. Hierdoor wordt de onderwijsbehoefte van een individuele leerling en/of de groep zichtbaar en kan de leerkracht het onderwijs op deze onderwijsbehoeften afstemmen. Leerkrachten hebben minimaal drie keer per jaar een structureel overleg met de IB’er (Intern Begeleider) om vast te stellen in welke mate een leerling van het aanbod profiteert. Voor de start van een schooljaar vindt de groepsoverdracht naar de volgende leerkracht plaats middels de groepskaart van ParnasSys en de gegevens uit Focus PO. Hierdoor ontstaat er een doorgaande lijn in een effectief aanbod. Voor zij-instromers wordt informatie opgevraagd bij de vorige school. Zo kent de leerkracht de beginsituatie van zijn/haar groep en daarbinnen van de individuele leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,1% zit onder advies (tegen 11,8% landelijk), terwijl 32,7% boven presteert. Dit bevestigt het zorgvuldige adviesproces met de IEP-referentietoetsen en NIO-testen. De uitgebreide monitoring in groep 7-8, inclusief PMT-K-motivatietesten, draagt bij aan deze nauwkeurigheid.

Sociale ontwikkeling

Van GROEI naar BLOEI: Van groei naar bloei betekent voor ons dat we kinderen accepteren zoals ze zijn maar erop gericht zijn om het beste uit hen naar boven te halen, zodat ieder kind op zijn eigen wijze tot BLOEI komt! Trifolium bereidt de leerlingen voor op het leven in de maatschappij. Met behulp van de methode ‘Vreedzame School’ creëert Trifolium daarvoor een oefenplaats die leerlingen ondersteunt bij het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties. In de school doen leerlingen ervaring op met de omgang met de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de pluriforme samenleving. Ook signaleert en corrigeert de school uitingen van leerlingen die met de basiswaarden in strijd zijn. Dit staat beschreven in de kwaliteitskaart ‘sociale veiligheid'. De kinderen uit de groepen 7 en 8 worden in de gelegenheid gesteld om een training te volgen tot mediator. LEES MINDER

Gelukkig - Respectvol

Ondernemend - Empathisch

Intrinsiek gemotiveerd

Wat is de werkwijze van Oecumenische basisschool Trifolium voor sociale ontwikkeling?

Oecumenische basisschool Trifolium zorgt voor de sociale, fysieke en psychische veiligheid van de leerlingen op school gedurende de schooldag. Dit wordt jaarlijks gedaan met Vensters (groep 6, 7 en 8) en twee keer per jaar wordt dit gemonitord voor de groepen 3 t/m 8 met Hart en Handen vanuit het IEP leerlingvolgsysteem. Vanuit deze gegevens volgt een analyse en een plan van aanpak. In de groepen 1/2 houden de leerkrachten middels Focus PO de cognitieve, motorische en sociaal emotionele ontwikkeling bij.

Welke registratievorm(en) gebruikt Oecumenische basisschool Trifolium om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Oecumenische basisschool Trifolium gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Focus PO, LVS IEP: Hart en Handen, Monitoring Sociale Veiligheid - Vensters.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Oecumenische basisschool Trifolium?

Oecumenische basisschool Trifolium gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school en Rots & Water (weerbaarheidstraining).