Oecumenische basisschool De Marimba
Limbostraat 5
1448 TP Purmerend

Schoolweging

Schoolweging
28.91
Spreiding
5.85

De schoolweging van De Marimba is 28,91 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98.1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school scoort hiermee zelfs 2.2% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen, een bewijs van basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 67.2% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, overtreft De Marimba ruim de inspectienorm van 47.1%. Dit ligt ook 9.4% hoger dan vergelijkbare scholen, wat wijst op effectieve differentiatie in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op hogere leerniveaus: 25% vwo-advies (vs. 18.6% landelijk) en 21.9% vmbo-(g)t/havo-combinaties. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%, tegenover 1.01% regionaal), passend bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MarimbaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gebruikt om ons onderwijs te evalueren en bij te stellen. We vinden het belangrijk dat de leerling hier bij wordt betrokken. Daarom bespreken wij de resultaten in het rapport met de ouders en de leerling samen tijdens het rapportgesprek. Na het afnemen van de toetsen maken leerkrachten nieuwe plannen voor het komende halfjaar. Samen met de leerling bepalen we wat de leerdoelen worden voor de komende periode.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 1.96% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), terwijl 33.3% bovenadviezer is. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering via NIO-testen en het ontwikkelingsgerichte leerlingvolgsysteem, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

De Marimba is een Vreedzame school. De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Doelen van De Vreedzame School De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren: - Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan; - Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen; - Constructief conflicten op te lossen; - Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap; - Open te staan voor verschillen tussen mensen. Het programma wil niet alleen kinderen bovenstaande sociale competenties leren, maar vooral ook een positief sociaal en moreel klimaat in de school creëren, waar een opvoedende en gedragsregulerende werking van uitgaat. http://www.devreedzameschool.net/ LEES MINDER

Conflict-hantering (proactief)

Sociale omgang, iedereen erbij

Eigenaarschap

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

De Vreedzame school streeft naar een positief sociaal en moreel klimaat, waarin leerkrachten prettig werken, handelingsverlegenheid bij leerkrachten voorkomen wordt, kinderen zich veilig voelen, kinderen zich gehoord en gezien voelen, iedereen bereid is zich te verplaatsen in de ander, iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat en de eigen kracht van kinderen benut wordt. Het gaat vooral over de wijze waarop we met elkaar omgaan: houden we rekening met elkaar in plaats van alleen met onszelf, hoe zorgen we voor een goed evenwicht tussen individuele vrijheid enerzijds en verantwoordelijkheid en sociale betrokkenheid anderzijds, hoe gaan we om met verschil van mening, hoe komen we tot een gezamenlijk besluit, hoe lossen we conflicten op, voelen we ons verantwoordelijk voor de gemeenschap, in hoeverre zijn we bereid om ons in te leven in elkaar, in de cultuur of de levensstijl van anderen en hoe gaan we om met situaties waarin sprake is van onrechtvaardigheid. Stellen we ons actief op als andere kinderen gepest worden?

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Oecumenische basisschool De Marimba gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en IEP.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Oecumenische basisschool De Marimba gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school.