Kindcentrum Willem Eggert in Purmerend

De resultaten van Kindcentrum Willem Eggert in Purmerend

Current section: resultaten
Jan Van Egmondstraat 14
1441 Purmerend

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum Willem Eggert, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Kindcentrum Willem Eggert bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Willem Eggert bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat alle basisscholen, inclusief Kindcentrum Willem Eggert, streven naar dit percentage om de basisvaardigheden van hun leerlingen te waarborgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op Kindcentrum Willem Eggert

Het streefniveau is een ambitieuzer doel, waarbij we streven naar meer dan de basisvaardigheden. Het is gericht op het stimuleren van optimale ontwikkeling, zodat zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau bereiken aan het einde van groep acht. Voor elke school wordt door de inspectie een specifiek streefniveau vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als leidraad om de onderwijsambities van Kindcentrum Willem Eggert te meten en te evalueren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum Willem Eggert?

Kindcentrum Willem Eggert hanteert de 'Waterlandse Overstap'-methode om leerlingen optimaal voor te bereiden op het voortgezet onderwijs. Deze aanpak in Waterland verzekert elke leerling van de best mogelijke kansen bij de overgang van het primair naar het secundair onderwijs. Het schooladvies van de basisschool is cruciaal voor de plaatsing op het juiste niveau binnen het voortgezet onderwijs, gebaseerd op jarenlange observatie en kennis van de leerling. Ontdek meer over dit initiatief via de website van 'De Waterlandse Overstap'. Passend Onderwijs, Zorgplicht en LWOO/PrO: Een Diepere Uitleg Binnen samenwerkingsverbanden dragen scholen de zorgplicht voor het bieden van een zo passend mogelijke onderwijsomgeving. Zodra een leerling is aangemeld op een vo-school die aansluit bij het basisschooladvies, treedt de zorgplicht van die school in werking. Indien een leerling extra ondersteuning nodig heeft om het diploma op het geadviseerde niveau te behalen, stelt de vo-school een ondersteuningsplan op. Hierbij worden de gegevens van de basisschool, inclusief resultaten van de Waterlandse Overstap, benut. Deze informatie wordt pas gedeeld met de vo-school na het ingaan van de zorgplicht. Om in aanmerking te komen voor leerwegondersteuning (LWOO), praktijkonderwijs (PrO) of speciaal onderwijs, vereist de wetgever dat de leerling voorafgaand hieraan getoetst wordt. LEES MINDER

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Gemeenschapszin op Kindcentrum Willem Eggert

Bij Kindcentrum Willem Eggert in Purmerend geloven we sterk in het opvoeden van kinderen tot zelfstandige, verantwoordelijke en betrokken burgers. De schoolomgeving dient hierbij als een essentiële oefenplaats waar kinderen leren deel uit te maken van een gemeenschap en hier actief aan bij te dragen. Kinderen ontwikkelen hierbij oog en oor voor elkaar, nemen verantwoordelijkheid voor het gemeenschappelijk belang en leren initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken te handelen. Deze kernwaarden vormen de basis voor een positief leefklimaat. Om deze sociale en emotionele vaardigheden optimaal te ontwikkelen, maken wij gebruik van de succesvolle methode 'De Vreedzame School'. Deze methode is gebaseerd op belangrijke uitgangspunten zoals het constructief oplossen van conflicten, het creëren van positieve sociale en morele normen, en het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin. Hoewel regels onmisbaar zijn in elke omgeving, ligt de sleutel tot een positieve schoolcultuur in het samen creëren ervan. Kinderen krijgen hierbij het gevoel mede-eigenaar te zijn van deze cultuur, zich gewaardeerd en onmisbaar te voelen. Conflicten zijn onvermijdelijk, maar leren hoe conflicten te voorkomen of constructief op te lossen is cruciaal. Leerlingen krijgen de vaardigheden en de verantwoordelijkheid om dit zelfstandig te doen, niet alleen voor hun eigen geschillen, maar ook voor die van hun klasgenoten, zonder direct volwassen hulp.

Creëren van een positieve sociale norm

Bevorderen van verantwoordelijkheid

Versterken van sociale verbondenheid

Hoe bevordert Kindcentrum Willem Eggert de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Het team van Kindcentrum Willem Eggert besteedt actief aandacht aan sociale ontwikkeling door middel van schoolbrede thema's, de 'Vreedzame School' methode, en lessen gericht op sociale redzaamheid en burgerschapsvorming.

Welke tools worden gebruikt om sociale vooruitgang te meten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten en het waarborgen van sociale veiligheid, maakt onze school gebruik van de 'Vragenlijst Sociale Veiligheid B&T'.

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren hanteert de school?

Kindcentrum Willem Eggert zet de bewezen effectieve methode 'De Vreedzame School' in om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te stimuleren.

Inspectierapport Kindcentrum Willem Eggert: Kwaliteit en Ontwikkeling

Kindcentrum Willem Eggert heeft in oktober 2024 een 'Voldoende' beoordeling ontvangen van het auditteam van OPSPOOR. Dit rapport benadrukt de sterke visie en ambitie van de school. Het auditteam beoordeelde de standaard SKA1, die visie, ambities en doelen omvat, als 'GOED'. Kindcentrum Willem Eggert presenteert een heldere, consistente visie die effectief wordt doorvertaald naar de dagelijkse praktijk. Volgens het rapport is het centrum een inspirerend voorbeeld voor andere onderwijsinstellingen. Alle overige standaarden werden als 'VOLDOENDE' gekwalificeerd, wat aangeeft dat de onderwijskwaliteit voldoet aan de gestelde eisen en normen. Daarnaast werd in september 2022 door het auditteam van Bureau Meesterschap eveneens een 'Voldoende' beoordeling toegekend. Het rapport prees de sterke verbinding tussen de schoolvisie en identiteit, en de ambitieuze plannen en doelen die getuigen van hoge verwachtingen voor zowel leerlingen als medewerkers. Eerder, in januari 2019, oordeelde de onderwijsinspectie de school als 'VOLDOENDE'. Het inspectierapport meldde een significante kwaliteitsverbetering, met leraren die lesstof duidelijk uitleggen en toetsresultaten effectief benutten. De aanpak van de school, gericht op individuele leerbehoeften, resulteerde in betere leerresultaten. De directie toonde leiderschap door knelpunten te analyseren, een verbeterplan op te stellen en actief te sturen op de vooruitgang, wat leidde tot een sterk verbeterde samenwerking en onderwijskwaliteit.

Resultaten | Kindcentrum Willem Eggert in Purmerend | [2025] Schoolregister