Kindcentrum Wheermolen in Purmerend - Resultaten

Kindcentrum Wheermolen
Luitstraat 2-4
1443 XA Purmerend

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
34.23
Spreiding
5.9

De schoolweging van Wheermolen is 34,23 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,8% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school niet alleen de inspectienorm (85%), maar ook vergelijkbare scholen (93,0%). Dit resultaat benadrukt de stevige basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs, zoals ook blijkt uit de recente IEP-toetsscores.

Fundamenteel niveau

Score: 95.7671%

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 56,6% ruimschoots gehaald (signaleringswaarde 34,3%). Dit is significant hoger dan vergelijkbare scholen (47,6%), wat de effectiviteit van het maatwerkonderwijs onderstreept. De focus op 'ontwikkelingsgericht leren' in de schoolgids lijkt hierin een cruciale rol te spelen.

Streefniveau

Score: 56.6137%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een divers beeld: 44% van de leerlingen krijgt een vmbo-advies (landelijk 35%), terwijl 14% een havo/vwo- of vwo-advies ontvangt. Het percentage praktijkonderwijsadvies (2%) ligt iets boven het regionaal gemiddelde (1,01%). Dit past bij de gemengde leerlingenpopulatie en het adaptieve onderwijsconcept.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyses tonen een groei van 3,8% in taalvaardigheid tussen groep 7 en 8. Deze vooruitgang wordt toegeschreven aan de geïntensiveerde woordenschattrainingen. Opvallend is de 4,1% hogere score voor begrijpend lezen vergeleken met scholen met een gelijke schoolweging.

ToetsWheermolenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Resultaten en vorderingen Wij houden de vorderingen van uw kind structureel bij. Dat doen wij door middel van: · observaties · toetsen (methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen) · presentaties, spreekbeurten en boekbesprekingen, Toetsen vanuit de methode Na ieder afgerond stuk leerstof, krijgen de leerlingen vanaf groep 3 een schriftelijke of mondelinge toets, waaruit blijkt of de leerling de getoetste leerstof beheerst. Dit zijn de methode-gebonden toetsen. De resultaten geven de groepsleerkracht de mogelijkheid dat deel van de leerstof, dat de klas of een leerling nog niet voldoende beheerst, opnieuw te behandelen. Het aantal toetsen neemt bij hogere leerjaren toe. Toetsen komen voor bij de leerstofgebieden: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal, rekenen, verkeer, wereldorientatie. Observatiesystemen In de groepen 1/2 wordt door middel van de leer en ontwikkelingslijnen in Parnassys inzicht verkregen in de sociaal emotionele, cognitieve, het spel en motorische ontwikkeling van iedere individuele leerling. Toetsen vanuit het LVS LVS-toetsen zijn toetsen die los staan van de gebruikte methoden en onderdeel zijn van ons leerlingvolgsysteem. Wij maken gebruik van het IEP LVS. Een kind is meer dan rekenen en taal. Een compleet kind is hoofd, hart en handen. Wij gebruiken het IEP LVS, omdat wij willen dat de LVS toetsen ons inzicht geven is waar een leerling nu staat, wat de talenten zijn en welke groei een kind doormaakt. Ieder kind is uniek, zoals het in onze visie staat ‘eigenheid’ en heeft dus een eigen niveau. Wij kijken dus met deze toetsen of een leerling de stijgende lijn volgt in de eigen, gewenste ontwikkeling. De ontwikkeling van een leerling (stagnatie, of wanneer extra uitdaging gevraagd wordt) kan aanleiding zijn om leerlingen extra aandacht en hulp te geven, daarbij betrekken we het kind om samen te kijken wat de volgende ontwikkelingsstappen zijn en hoe we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling kunnen laten toenemen. Dit om de doelgerichtheid te vergroten. De kleuters worden niet getoetst. Vanaf groep drie zijn er toetsen voor de onderdelen (technisch) lezen, rekenen, taalverzorging, woordenschat en schrijfvaardigheid. Verder kijken de toetsen naar creatief vermogen en leeraanpak. Sommige toetsen worden meteen in groep 3 afgenomen, anderen pas in de hogere groepen. Referentieniveaus De referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen schrijven voor wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen. Alle referentieniveaus samen vormen het referentiekader voor taal en rekenen, dat de basis vormt voor het onderwijs in deze vakken. Dit referentiekader is van toepassing op het basisonderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Voor het basisonderwijs gelden de referentieniveaus 1F, 2F en 1S.) Het basisniveau 1F is het taal- en rekenniveau dat het merendeel van de leerlingen aan het einde van de basisschool ten minste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen is het 1S-niveau. In de vervolgopleidingen zijn de referentieniveaus vereist om het diploma te kunnen behalen. Zo moeten vmbo-leerlingen aan het eind van de opleiding 2F beheersen om verder te kunnen naar het mbo. Leerlingen op de havo moeten 3F halen bij hun eindexamen en vwo-leerlingen 4F (taal) en 3F (rekenen) om door te kunnen stromen in het hoger beroepsonderwijs of het wetenschappelijk onderwijs. Meer informatie over de referentieniveaus is te vinden op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-en-rekenen/referentiekader-taal-en-rekenen

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Een opvallende 33,3% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk). Slechts 12,3% zit onder advies, wat lager is dan het nationaal gemiddelde. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

KC Wheermolen is een Vreedzame School. Wij willen kinderen stimuleren tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. In de pedagogische visie van De Vreedzame School staat een aantal uitgangspunten centraal: het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie het creëren van een positieve sociale en morele norm het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin. Wij streven ernaar dat onze kinderen: op een positieve en zorgzame manier met elkaar omgaan op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen constructief conflicten leren op te lossen verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en voor de gemeenschap openstaan voor verschillen tussen mensen. LEES MINDER

Veiligheid en respect

Vertrouwen

Verbinding

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Wheermolen voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Wheermolen besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen. Er wordt gewerkt met een positief pedagogisch klimaat en de methode 'De Vreedzame School', waarin de klas en school worden gezien als leefgemeenschap. Kinderen leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Er zijn wekelijkse lessen Vreedzame School, mediatoren uit de bovenbouw en een leerlingenraad. De grondwet van de school is gebaseerd op luisteren, respect, zelfvertrouwen, veiligheid en verantwoordelijkheid/zelfstandigheid. Het welbevinden en de sociale veiligheid worden gemonitord met Kindbegrip (groep 1-8) en indien nodig worden interventies ingezet.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Wheermolen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Wheermolen gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerlijnen Parnassys (groep 1-2) en Kindbegrip (groep 1-8).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Wheermolen?

Kindcentrum Wheermolen gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school en Rots en Water.