Kindcentrum De Vlieger
Persijnlaan 47
1447 EN Purmerend

Schoolweging

Schoolweging
29.21
Spreiding
5.92

De schoolweging van De Vlieger Purmerend is 29,21 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,58% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs op De Vlieger.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt ruimschoots gehaald: 64,67% van de leerlingen behaalt dit niveau, tegen een signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de school effectief inspeelt op de potentie van haar leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een focus op middelbare en hogere leerwegen: 33,33% vmbo-(g)t en 23,33% havo. Het percentage vwo-advies (13,33%) ligt iets onder het regionale gemiddelde (18,61%), maar het lage percentage praktijkonderwijs (0%, tegen 1,01% regio) benadrukt de theoretische oriëntatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Vlieger PurmerendGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De middentoetsen van Leerling in Beeld gebruiken we als onafhankelijk meetinstrument voor de vakken lezen, rekenen, spelling, en begrijpend lezen. Voor het lezen nemen we naast de DMT ook de AVI-toets af. Verder hebben we de gebruikelijke methodetoetsen. Twee keer per jaar hebben we als team een studiedag waarop we met elkaar kritisch gaan kijken naar de resultaten. Op basis van deze analyses maken we onze groepsplannen. Tussendoor stellen we deze bij op basis van onze bevindingen en hebben we, wanneer nodig, overleg met onze IB-ers. De groepsplannen worden verwerkt in de weekplanners en komen zo terug in het dagelijkse aanbod.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: slechts 3,85% tegen 11,81% landelijk. 30,77% van de leerlingen stroomt juist boven advies door, wat aansluit bij het beleid om leerlingen ambitieus te begeleiden, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

We vinden de kernwaarden veilig, verbinding en zelfstandig een voorwaarde voor een goede brede ontwikkeling. In een positief sociaal klimaat kan een kind zich optimaal ontwikkelen. Een omgeving waarin het zich veilig en vertrouwd voelt helpt daarbij en levert een positieve bijdrage aan het zelfvertrouwen van het kind. Op onze school gaan kinderen, het team en ouders op een respectvolle en positieve manier met elkaar om. Het pedagogisch klimaat van De Vlieger kenmerkt zich door: *Een veilige en uitdagende omgeving waarin kinderen zich op hun gemak voelen en vertrouwen in elkaar en volwassenen hebben. *Kinderen leren omgaan met hun emoties en dat van anderen. *Kinderen leren samenwerken. *Verschillen te accepteren, respecteren en waarderen. De positieve benadering van de leerkracht kenmerkt zich door: *Duidelijkheid en structuur. *De leerkracht moedigt het kind aan, corrigeert, stimuleert en toont belangstelling. *Er wordt geluisterd naar het kind en zijn/haar mening wordt op prijs gesteld. Onze teamleden hebben hier een voorbeeldrol in en wij laten de kinderen zien hoe wij willen dat wij binnen onze school met elkaar omgaan. Belangrijk onderdeel hiervan is het leren hoe wij conflicten aangaan en oplossen. Als voorwaarden voor een goed pedagogisch klimaat zien wij: *Een veilige, vertrouwde omgeving. *Omgang met elkaar gebaseerd op respect voor ieders eigenheid. *Het leren vertrouwen op jezelf en de ander. Binnen ons pedagogisch klimaat voelen kinderen, het team en ouders zich betrokken en verantwoordelijk, waarbij zij op een positieve manier met elkaar omgaan. In onze groepen worden groepsafspraken, het onderwerp en activiteiten zichtbaar. LEES MINDER

Veilig

Verbinding

Zelfstandig

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Vlieger voor sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling is de basis voor een goede leerontwikkeling. Deze ontwikkeling wordt in kaart gebracht met het volgsysteem Leerling in Beeld, aangevuld met observaties. In groepsplannen worden doelen gesteld voor de groep en individuele kinderen. Kindcentrum De Vlieger werkt vanuit het principe van “Vreedzaam”, waarbij samen met de leerlingen een positief en veilig pedagogisch klimaat wordt gecreëerd. Het programma biedt sociale competenties en democratisch burgerschap. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en de gemeenschap, en staan open voor verschillen. Leerlingen worden actief betrokken bij het onderwijs door groepsgesprekken en een leerlingenraad. Mediatoren uit groep 7 en 8 bemiddelen bij conflicten. Dit schooljaar ligt de nadruk op een schoolklimaat dat rust uitstraalt en dat kinderen hun sterke en zwakke kanten kennen en doelen stellen voor sociaal-emotioneel leren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Vlieger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Vlieger gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en registratiesoftware van Kleuterplein om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Vlieger?

Kindcentrum De Vlieger gebruikt Een doos vol gevoelens, Vreedzame school en TREFwoord voor sociaal-emotioneel leren.