
Het team van Kindcentrum De Horizon in Prinsenbeek
Current section: teamZie hier hoe het team van Kindcentrum De Horizon is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Horizon. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Kindcentrum De Horizon bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum De Horizon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Kindcentrum De Horizon zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 92.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum De Horizon. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Kindcentrum De Horizon werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Horizon gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Deskundige Invallers op Kindcentrum De Horizon: Ons Vervangingsbeleid
Op Kindcentrum De Horizon staat de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs centraal. Bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten zorgen wij voor een vakkundige en bevoegde vervanger. Dit doen wij via Phoenix, een initiatief van INOS waar Kindcentrum De Horizon deel van uitmaakt. Phoenix bundelt enthousiaste, bekwame en leergierige onderwijsprofessionals. Zij zetten hun expertise in als invalkracht binnen onze eigen scholen en besteden daarnaast tijd aan verdere professionalisering en innovatie binnen het onderwijs. De naam Phoenix, afkomstig uit de Griekse mythologie, symboliseert wijsheid, vernieuwende kracht en hernieuwde bloei. Dit weerspiegelt onze ambitie om voortdurend te streven naar verbetering en groei in ons onderwijs. In uitzonderlijke gevallen, wanneer Phoenix geen geschikte invaller kan bieden, hanteren wij een zorgvuldig kwaliteitsbeleid. Dit kan betekenen dat andere leerkrachten, ook wel 'Qrabbl-aars' genoemd, worden ingezet. Een 'Qrabbl-aar' is een gekwalificeerde vakprofessional die een thematische lesdag verzorgt, waarbij de inhoudelijke aansluiting bij de groep altijd wordt gezocht. Indien nodig, kan een lesgroep tijdelijk worden opgesplitst en verdeeld over andere groepen. In het allerhoogste noodgeval, waarbij verantwoorde vervanging niet mogelijk is, kan een groep naar huis worden gestuurd. Dit is echter een uitzondering waar wij alles aan doen om dit te voorkomen. Daarnaast streeft Kindcentrum De Horizon ernaar om jaarlijks een eigen schoolpool op te bouwen. Deze pool bestaat uit gediplomeerde ouders en ervaren ex-leerkrachten die in geval van uiterste nood bijspringen om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Tussen de kinderen bestaan grote verschillen op het gebied van ontwikkelingsmogelijkheden. Met die verscheidenheid probeert de leerkracht, binnen zijn klassenorganisatie zoveel mogelijk rekening te houden. De school heeft een uitgebreide ondersteuningsstructuur opgezet, zodat zij het kind zo goed mogelijk in zijn ontwikkeling kan volgen, begeleiden en uitdagen.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Kindcentrum De Horizon
Taalontwikkeling en Rekenen: Specialisten voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Kindcentrum De Horizon hanteert een gelaagd ondersteuningssysteem, opgedeeld in vijf niveaus, om tegemoet te komen aan de unieke leerbehoeften van elke leerling. Dit systeem garandeert dat leerlingen de juiste ondersteuning ontvangen, van basale preventie tot gespecialiseerde hulp. Op niveau 1 (Basisondersteuning) ligt de focus op preventieve maatregelen en een algemene aanpak binnen de klas, geleid door de groepsleerkracht. Hierbij wordt het onderwijs afgestemd op individuele behoeften, waarbij kansen voor extra instructie of verdieping worden benut. Leerkrachten signaleren proactief welke leerlingen extra ondersteuning, verlengde instructie of juist uitdaging nodig hebben om hun leerdoelen te bereiken. De school beschikt over specifieke instructieruimtes en werkt samen met Kober voor aanvullende faciliteiten. Indien het basisaanbod niet volstaat, schakelen we over naar niveau 2. Leerlingen ontvangen dan gerichte, doelmatige ondersteuning van 6 tot 8 weken, vastgelegd in een individueel plan. Dit kan zowel extra hulp als verdieping en verrijking betreffen. Na deze periode evalueren we de voortgang samen met de ouders. Specifieke ondersteuning per vakgebied omvat: Technisch lezen: Met behulp van de DMT/IEP-scores bieden we extra instructie en leestijd. Bij specifieke scores wordt een Individueel Handelingsplan (IHP) opgesteld door de RT/IB. Spelling: Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen verlengde instructie en werken met 'Taal in blokjes'. Kinderen die de leerstof beheersen, gaan aan de slag met verrijkingsmateriaal. Rekenen: 'Sleepdoelen' worden meegenomen naar het volgende blok voor extra aandacht. We maken gebruik van handelingsniveaus en het drieslagmodel voor gerichte instructie. Leerlingen die de doelen beheersen, werken zelfstandiger en kunnen zich verder verdiepen met extra opgaven. Bij niveau 3 (Basisondersteuning) wordt externe expertise ingeschakeld, zoals consultatie met het samenwerkingsverband, Auris of Jeugdprofessional WIJS!. Na een analyse van de ondersteuningsbehoefte wordt een aanpak bepaald en uitgevoerd door de leerkracht, met evaluatie na 6-8 weken. Specifieke ondersteuning per vakgebied op niveau 3: Technisch lezen: Bij aanhoudende leesachterstand of specifieke scores wordt 1 uur extra ondersteuning buiten de groep geboden, vastgelegd in een IHP, conform het dyslexieprotocol. Ook leerlingen met dyslexie blijven binnen dit niveau. Programma's zoals 'BOUW!' en 'Zachte landing' (voor NT2-leerlingen) bieden extra ondersteuning. Spelling: Bij een spellingsachterstand van meer dan een jaar wordt extra ondersteuning geboden, inclusief analyse van dictees en doelgericht werken met 'Taal in blokjes'. Rekenen: De aanpak van niveau 2 wordt gehandhaafd, aangevuld met extra ondersteuning op 'sleepdoelen' en indien nodig een IHP. Leerlingen die de stof beheersen, werken aan verrijkingsmateriaal. Meer-/hoogbegaafdheid: Voor leerlingen met een cognitieve voorsprong bieden we 'de Verrekijker' en betrekken we de hoogbegaafdheidsspecialist bij signalen van het 'zijnsluik'. Ondersteuningsniveau 4 (Lichte ondersteuning) wordt ingezet bij onvoldoende vooruitgang na niveau 3. Dit omvat consultatie met externe partners en de start van een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) met een passend arrangement. Specifieke ondersteuning op niveau 4: Technisch lezen: Mogelijkheid tot aanvraag van dyslexie-onderzoek bij het RSV na herhaalde E-scores. Overige leerstof: Ontwikkeling van een eigen leerlijn voor leerlingen die afwijken van de reguliere leerlijn (vanaf M6). Meer-/hoogbegaafdheid: Indien 'de Verrekijker' onvoldoende is, kan 'Expeditie INOS' ingezet worden in overleg met IB en de specialist. Op niveau 5 (Zware ondersteuning) bieden we gespecialiseerde hulp voor leerlingen met complexe onderwijsbehoeften, eventueel in samenwerking met externe arrangeerders of door plaatsing in speciaal onderwijs. Een OPP beschrijft de aanpak, die kan bestaan uit groepsarrangementen, doorverwijzing naar andere settings, of plaatsing op een geschikte 'thuisnabije' school met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor speciaal onderwijs (SO) indien nodig.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Kindcentrum De Horizon hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving, ondersteund door onze deskundige specialisten. Op niveau 1 (Basisondersteuning) focussen we op preventieve maatregelen en een positieve groepsdynamiek, conform ons veiligheidsplan en omgangsprotocol. De groepsleerkracht stemt het onderwijs af op de individuele behoeften, signaleert leerlingen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben, en bevordert een veilige leeromgeving voor iedereen. Wanneer de basisaanpak onvoldoende is (niveau 2), bieden we gerichte ondersteuning van 6 tot 8 weken. Dit gebeurt op basis van het veiligheidsplan en omgangsprotocol, waarbij de leerkracht een individueel plan opstelt en de voortgang periodiek met ouders evalueert. Deze extra ondersteuning is gericht op het verbeteren van sociaal-emotioneel welzijn en leerprestaties. Bij niveau 3 (Basisondersteuning) wordt externe expertise ingeschakeld na een evaluatie van niveau 2, wanneer de ontwikkeling onvoldoende is. Consultaties met partners zoals Auris of WIJS! helpen bij het bepalen van de meest effectieve aanpak, die vervolgens door de leerkracht wordt uitgevoerd en geëvalueerd. Ondersteuningsniveau 4 (Lichte ondersteuning) wordt gestart bij onvoldoende progressie na niveau 3. Dit omvat opnieuw externe consultatie en het opstellen van een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) met een passend arrangement voor extra ondersteuning. Voor niveau 5 (Zware ondersteuning) bieden we intensieve begeleiding voor leerlingen met complexe behoeften. Dit kan leiden tot arrangementen binnen de school, doorverwijzing naar speciaal onderwijs, of plaatsing op een geschikte 'thuisnabije' school, met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor SO indien noodzakelijk.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Kindcentrum De Horizon ondersteunt leerlingen optimaal in hun gedrag, werkhouding en taakaanpak. Ons gelaagde ondersteuningssysteem zorgt voor passende begeleiding, van preventie tot intensieve hulp. Op niveau 1 (Basisondersteuning) richt de groepsleerkracht zich op preventieve maatregelen en een gestructureerde leeromgeving, gebaseerd op ons veiligheidsplan en omgangsprotocol. Het onderwijs wordt afgestemd op individuele behoeften, waarbij signalering van leerlingen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben centraal staat. Bij niveau 2 (Basisondersteuning) bieden we gerichte hulp van 6 tot 8 weken, gericht op het verbeteren van gedrag en werkhouding. Dit gebeurt aan de hand van een individueel plan, opgesteld door de leerkracht en geëvalueerd met ouders. De aanpak is erop gericht leerlingen te helpen succesvoller deel te nemen aan het leerproces. Als de ontwikkeling na niveau 2 onvoldoende is, schakelen we bij niveau 3 (Basisondersteuning) externe expertise in. Consultaties met partners zoals Auris of WIJS! bieden waardevolle inzichten voor een effectieve aanpak, die vervolgens door de leerkracht wordt geïmplementeerd en geëvalueerd. Ondersteuningsniveau 4 (Lichte ondersteuning) wordt ingezet wanneer de vooruitgang na niveau 3 beperkt blijft. Dit omvat opnieuw externe consultatie en de ontwikkeling van een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) met specifieke arrangementen ter ondersteuning. Voor niveau 5 (Zware ondersteuning) bieden we intensieve begeleiding voor leerlingen met complexe behoeften op het gebied van gedrag en werkhouding. Dit kan resulteren in arrangementen binnen de school, doorverwijzing naar speciaal onderwijs, of plaatsing op een geschikte 'thuisnabije' school, met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor SO indien noodzakelijk.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Kindcentrum De Horizon stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van al onze leerlingen. We zorgen voor een inclusieve omgeving waar iedereen kan deelnemen en zich optimaal kan ontwikkelen. Op niveau 1 (Basisondersteuning) zorgen we voor een veilige en toegankelijke omgeving, met aandacht voor fysieke behoeften bij de lokaalkeuze. De groepsleerkracht biedt algemene ondersteuning en signaleert leerlingen die extra aandacht nodig hebben. Bij niveau 2 (Basisondersteuning) bieden we gerichte ondersteuning van 6 tot 8 weken, gericht op het verbeteren van motorische vaardigheden of het aanpakken van fysieke uitdagingen. Dit gebeurt via een individueel plan, in samenwerking met ouders. Als de voortgang na niveau 2 onvoldoende is, wordt bij niveau 3 (Basisondersteuning) externe expertise ingeschakeld. Consultaties met partners zoals Auris of WIJS! helpen bij het bepalen van de meest effectieve aanpak, die vervolgens door de leerkracht wordt uitgevoerd en geëvalueerd. Ondersteuningsniveau 4 (Lichte ondersteuning) wordt ingezet bij beperkte vooruitgang na niveau 3. Dit omvat opnieuw externe consultatie en de ontwikkeling van een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) met specifieke arrangementen ter ondersteuning. Voor niveau 5 (Zware ondersteuning) bieden we intensieve begeleiding voor leerlingen met specifieke motorische of lichamelijke behoeften. Dit kan leiden tot arrangementen binnen de school, doorverwijzing naar speciaal onderwijs, of plaatsing op een geschikte 'thuisnabije' school, met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor SO indien noodzakelijk.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Kindcentrum De Horizon werkt conform een kwaliteitskaart voor medisch handelen, gebaseerd op het protocol Medisch handelen van INOS. Dit waarborgt een zorgvuldige en veilige uitvoering van medische handelingen en persoonlijke verzorging, waarbij de behoeften van de leerling altijd centraal staan.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek de Ondersteuning op Kindcentrum De Horizon
Onze Visie op Inclusief Onderwijs en Leerlingbegeleiding
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Kindcentrum De Horizon
Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan?
Hoe realiseert De Horizon haar onderwijsdoelen?
Ontwikkelingsgerichte Educatie voor Jonge Kinderen bij Kindcentrum De Horizon
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Kindcentrum De Horizon extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Absoluut! Kindcentrum De Horizon biedt een rijk en gevarieerd aanbod, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat spelenderwijs leren, thematische projecten en een sterke focus op het welzijn van elk kind.
Met welke partners werkt De Horizon samen voor het programma voor jonge kinderen?
Kindcentrum De Horizon werkt nauw samen met Kober Kinderopvang om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor uw kind, van de kinderopvang tot aan de basisschool.