Basisschool Kindcentrum De Horizon in Prinsenbeek

Het team van Kindcentrum De Horizon in Prinsenbeek

Current section: team
Kapelstraat 44
4841 Prinsenbeek

Zie hier hoe het team van Kindcentrum De Horizon is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Horizon. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum De Horizon bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Horizon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum De Horizon zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.6%)
Man (7.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum De Horizon. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.8%)
25-35 jaar (15.4%)
35-45 jaar (34.6%)
45-55 jaar (19.2%)
55-65 jaar (26.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum De Horizon werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.2%)
Direct ondersteunend personeel (7.4%)
Indirect ondersteunend personeel (3.7%)
Management (3.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Horizon gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invallers op Kindcentrum De Horizon: Ons Vervangingsbeleid

Op Kindcentrum De Horizon staat de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs centraal. Bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten zorgen wij voor een vakkundige en bevoegde vervanger. Dit doen wij via Phoenix, een initiatief van INOS waar Kindcentrum De Horizon deel van uitmaakt. Phoenix bundelt enthousiaste, bekwame en leergierige onderwijsprofessionals. Zij zetten hun expertise in als invalkracht binnen onze eigen scholen en besteden daarnaast tijd aan verdere professionalisering en innovatie binnen het onderwijs. De naam Phoenix, afkomstig uit de Griekse mythologie, symboliseert wijsheid, vernieuwende kracht en hernieuwde bloei. Dit weerspiegelt onze ambitie om voortdurend te streven naar verbetering en groei in ons onderwijs. In uitzonderlijke gevallen, wanneer Phoenix geen geschikte invaller kan bieden, hanteren wij een zorgvuldig kwaliteitsbeleid. Dit kan betekenen dat andere leerkrachten, ook wel 'Qrabbl-aars' genoemd, worden ingezet. Een 'Qrabbl-aar' is een gekwalificeerde vakprofessional die een thematische lesdag verzorgt, waarbij de inhoudelijke aansluiting bij de groep altijd wordt gezocht. Indien nodig, kan een lesgroep tijdelijk worden opgesplitst en verdeeld over andere groepen. In het allerhoogste noodgeval, waarbij verantwoorde vervanging niet mogelijk is, kan een groep naar huis worden gestuurd. Dit is echter een uitzondering waar wij alles aan doen om dit te voorkomen. Daarnaast streeft Kindcentrum De Horizon ernaar om jaarlijks een eigen schoolpool op te bouwen. Deze pool bestaat uit gediplomeerde ouders en ervaren ex-leerkrachten die in geval van uiterste nood bijspringen om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Tussen de kinderen bestaan grote verschillen op het gebied van ontwikkelingsmogelijkheden. Met die verscheidenheid probeert de leerkracht, binnen zijn klassenorganisatie zoveel mogelijk rekening te houden. De school heeft een uitgebreide ondersteuningsstructuur opgezet, zodat zij het kind zo goed mogelijk in zijn ontwikkeling kan volgen, begeleiden en uitdagen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Kindcentrum De Horizon

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Specialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider (IB)
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Hoogbegaafdheidsspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Horizon hanteert een gelaagd ondersteuningssysteem, opgedeeld in vijf niveaus, om tegemoet te komen aan de unieke leerbehoeften van elke leerling. Dit systeem garandeert dat leerlingen de juiste ondersteuning ontvangen, van basale preventie tot gespecialiseerde hulp. Op niveau 1 (Basisondersteuning) ligt de focus op preventieve maatregelen en een algemene aanpak binnen de klas, geleid door de groepsleerkracht. Hierbij wordt het onderwijs afgestemd op individuele behoeften, waarbij kansen voor extra instructie of verdieping worden benut. Leerkrachten signaleren proactief welke leerlingen extra ondersteuning, verlengde instructie of juist uitdaging nodig hebben om hun leerdoelen te bereiken. De school beschikt over specifieke instructieruimtes en werkt samen met Kober voor aanvullende faciliteiten. Indien het basisaanbod niet volstaat, schakelen we over naar niveau 2. Leerlingen ontvangen dan gerichte, doelmatige ondersteuning van 6 tot 8 weken, vastgelegd in een individueel plan. Dit kan zowel extra hulp als verdieping en verrijking betreffen. Na deze periode evalueren we de voortgang samen met de ouders. Specifieke ondersteuning per vakgebied omvat: Technisch lezen: Met behulp van de DMT/IEP-scores bieden we extra instructie en leestijd. Bij specifieke scores wordt een Individueel Handelingsplan (IHP) opgesteld door de RT/IB. Spelling: Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen verlengde instructie en werken met 'Taal in blokjes'. Kinderen die de leerstof beheersen, gaan aan de slag met verrijkingsmateriaal. Rekenen: 'Sleepdoelen' worden meegenomen naar het volgende blok voor extra aandacht. We maken gebruik van handelingsniveaus en het drieslagmodel voor gerichte instructie. Leerlingen die de doelen beheersen, werken zelfstandiger en kunnen zich verder verdiepen met extra opgaven. Bij niveau 3 (Basisondersteuning) wordt externe expertise ingeschakeld, zoals consultatie met het samenwerkingsverband, Auris of Jeugdprofessional WIJS!. Na een analyse van de ondersteuningsbehoefte wordt een aanpak bepaald en uitgevoerd door de leerkracht, met evaluatie na 6-8 weken. Specifieke ondersteuning per vakgebied op niveau 3: Technisch lezen: Bij aanhoudende leesachterstand of specifieke scores wordt 1 uur extra ondersteuning buiten de groep geboden, vastgelegd in een IHP, conform het dyslexieprotocol. Ook leerlingen met dyslexie blijven binnen dit niveau. Programma's zoals 'BOUW!' en 'Zachte landing' (voor NT2-leerlingen) bieden extra ondersteuning. Spelling: Bij een spellingsachterstand van meer dan een jaar wordt extra ondersteuning geboden, inclusief analyse van dictees en doelgericht werken met 'Taal in blokjes'. Rekenen: De aanpak van niveau 2 wordt gehandhaafd, aangevuld met extra ondersteuning op 'sleepdoelen' en indien nodig een IHP. Leerlingen die de stof beheersen, werken aan verrijkingsmateriaal. Meer-/hoogbegaafdheid: Voor leerlingen met een cognitieve voorsprong bieden we 'de Verrekijker' en betrekken we de hoogbegaafdheidsspecialist bij signalen van het 'zijnsluik'. Ondersteuningsniveau 4 (Lichte ondersteuning) wordt ingezet bij onvoldoende vooruitgang na niveau 3. Dit omvat consultatie met externe partners en de start van een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) met een passend arrangement. Specifieke ondersteuning op niveau 4: Technisch lezen: Mogelijkheid tot aanvraag van dyslexie-onderzoek bij het RSV na herhaalde E-scores. Overige leerstof: Ontwikkeling van een eigen leerlijn voor leerlingen die afwijken van de reguliere leerlijn (vanaf M6). Meer-/hoogbegaafdheid: Indien 'de Verrekijker' onvoldoende is, kan 'Expeditie INOS' ingezet worden in overleg met IB en de specialist. Op niveau 5 (Zware ondersteuning) bieden we gespecialiseerde hulp voor leerlingen met complexe onderwijsbehoeften, eventueel in samenwerking met externe arrangeerders of door plaatsing in speciaal onderwijs. Een OPP beschrijft de aanpak, die kan bestaan uit groepsarrangementen, doorverwijzing naar andere settings, of plaatsing op een geschikte 'thuisnabije' school met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor speciaal onderwijs (SO) indien nodig.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB)
Hoogbegaafdheidsspecialist

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Horizon hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving, ondersteund door onze deskundige specialisten. Op niveau 1 (Basisondersteuning) focussen we op preventieve maatregelen en een positieve groepsdynamiek, conform ons veiligheidsplan en omgangsprotocol. De groepsleerkracht stemt het onderwijs af op de individuele behoeften, signaleert leerlingen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben, en bevordert een veilige leeromgeving voor iedereen. Wanneer de basisaanpak onvoldoende is (niveau 2), bieden we gerichte ondersteuning van 6 tot 8 weken. Dit gebeurt op basis van het veiligheidsplan en omgangsprotocol, waarbij de leerkracht een individueel plan opstelt en de voortgang periodiek met ouders evalueert. Deze extra ondersteuning is gericht op het verbeteren van sociaal-emotioneel welzijn en leerprestaties. Bij niveau 3 (Basisondersteuning) wordt externe expertise ingeschakeld na een evaluatie van niveau 2, wanneer de ontwikkeling onvoldoende is. Consultaties met partners zoals Auris of WIJS! helpen bij het bepalen van de meest effectieve aanpak, die vervolgens door de leerkracht wordt uitgevoerd en geëvalueerd. Ondersteuningsniveau 4 (Lichte ondersteuning) wordt gestart bij onvoldoende progressie na niveau 3. Dit omvat opnieuw externe consultatie en het opstellen van een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) met een passend arrangement voor extra ondersteuning. Voor niveau 5 (Zware ondersteuning) bieden we intensieve begeleiding voor leerlingen met complexe behoeften. Dit kan leiden tot arrangementen binnen de school, doorverwijzing naar speciaal onderwijs, of plaatsing op een geschikte 'thuisnabije' school, met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor SO indien noodzakelijk.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB)

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Horizon ondersteunt leerlingen optimaal in hun gedrag, werkhouding en taakaanpak. Ons gelaagde ondersteuningssysteem zorgt voor passende begeleiding, van preventie tot intensieve hulp. Op niveau 1 (Basisondersteuning) richt de groepsleerkracht zich op preventieve maatregelen en een gestructureerde leeromgeving, gebaseerd op ons veiligheidsplan en omgangsprotocol. Het onderwijs wordt afgestemd op individuele behoeften, waarbij signalering van leerlingen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben centraal staat. Bij niveau 2 (Basisondersteuning) bieden we gerichte hulp van 6 tot 8 weken, gericht op het verbeteren van gedrag en werkhouding. Dit gebeurt aan de hand van een individueel plan, opgesteld door de leerkracht en geëvalueerd met ouders. De aanpak is erop gericht leerlingen te helpen succesvoller deel te nemen aan het leerproces. Als de ontwikkeling na niveau 2 onvoldoende is, schakelen we bij niveau 3 (Basisondersteuning) externe expertise in. Consultaties met partners zoals Auris of WIJS! bieden waardevolle inzichten voor een effectieve aanpak, die vervolgens door de leerkracht wordt geïmplementeerd en geëvalueerd. Ondersteuningsniveau 4 (Lichte ondersteuning) wordt ingezet wanneer de vooruitgang na niveau 3 beperkt blijft. Dit omvat opnieuw externe consultatie en de ontwikkeling van een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) met specifieke arrangementen ter ondersteuning. Voor niveau 5 (Zware ondersteuning) bieden we intensieve begeleiding voor leerlingen met complexe behoeften op het gebied van gedrag en werkhouding. Dit kan resulteren in arrangementen binnen de school, doorverwijzing naar speciaal onderwijs, of plaatsing op een geschikte 'thuisnabije' school, met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor SO indien noodzakelijk.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB)
Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Horizon stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van al onze leerlingen. We zorgen voor een inclusieve omgeving waar iedereen kan deelnemen en zich optimaal kan ontwikkelen. Op niveau 1 (Basisondersteuning) zorgen we voor een veilige en toegankelijke omgeving, met aandacht voor fysieke behoeften bij de lokaalkeuze. De groepsleerkracht biedt algemene ondersteuning en signaleert leerlingen die extra aandacht nodig hebben. Bij niveau 2 (Basisondersteuning) bieden we gerichte ondersteuning van 6 tot 8 weken, gericht op het verbeteren van motorische vaardigheden of het aanpakken van fysieke uitdagingen. Dit gebeurt via een individueel plan, in samenwerking met ouders. Als de voortgang na niveau 2 onvoldoende is, wordt bij niveau 3 (Basisondersteuning) externe expertise ingeschakeld. Consultaties met partners zoals Auris of WIJS! helpen bij het bepalen van de meest effectieve aanpak, die vervolgens door de leerkracht wordt uitgevoerd en geëvalueerd. Ondersteuningsniveau 4 (Lichte ondersteuning) wordt ingezet bij beperkte vooruitgang na niveau 3. Dit omvat opnieuw externe consultatie en de ontwikkeling van een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) met specifieke arrangementen ter ondersteuning. Voor niveau 5 (Zware ondersteuning) bieden we intensieve begeleiding voor leerlingen met specifieke motorische of lichamelijke behoeften. Dit kan leiden tot arrangementen binnen de school, doorverwijzing naar speciaal onderwijs, of plaatsing op een geschikte 'thuisnabije' school, met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor SO indien noodzakelijk.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Horizon werkt conform een kwaliteitskaart voor medisch handelen, gebaseerd op het protocol Medisch handelen van INOS. Dit waarborgt een zorgvuldige en veilige uitvoering van medische handelingen en persoonlijke verzorging, waarbij de behoeften van de leerling altijd centraal staan.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Aula met toneel (faciliteiten)
Tweede speellokaal
Directe verbinding met kinderopvang
Speelplaatsen Natuurlijk Leren

Ontdek de Ondersteuning op Kindcentrum De Horizon

Onze Visie op Inclusief Onderwijs en Leerlingbegeleiding

Bij Kindcentrum De Horizon geloven we in de kracht van 'Ik ben, omdat wij zijn'. Deze visie vormt de kern van ons inclusieve onderwijs, waarbij we streven naar kwalitatief hoogwaardig en flexibel onderwijs dichtbij huis voor elk kind. We werken nauw samen met gezinnen, andere scholen en lokale partners om een ondersteunende leeromgeving te creëren. Differentiatie, flexibele groepsindelingen en op maat gemaakte ondersteuning staan centraal. Het welbevinden van onze leerlingen is onze prioriteit; we koesteren elk kind door acceptatie en waardering, gericht op hun unieke talenten en mogelijkheden. Meer details over ons inclusieve onderwijsbeleid binnen INOS vindt u elders. Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning: Een Belofte aan Groei Op De Horizon zien we elke leerling, met vertrouwen en optimisme, als iemand die kan leren en groeien. Ons doel is om kinderen thuisnabij onderwijs te bieden en hen te begeleiden tot zelfbewuste, verantwoordelijke en veerkrachtige individuen. We stimuleren levenslang leren, waarderen verschillen en bevorderen respectvol samenleven. We zetten in op een pedagogisch klimaat dat focust op groeigericht denken en veiligheid als fundament voor leren. Hierbij baseren we ons op de drie psychologische basisbehoeften van leerlingen, ouders en professionals: relatie, competentie en autonomie. Inclusief onderwijs is een doorlopend proces dat we samen met onze omgeving vormgeven. Bij De Horizon beschouwen we dit als een beweging, waarbij we bereid zijn steeds een stap extra te zetten. Dit vraagt om een continue inspanning en intensieve samenwerking met alle betrokkenen, met als doel de participatie van alle kinderen te maximaliseren. We richten ons opnieuw op de kracht van uitstekend onderwijs en de cruciale rol van de leerkracht, de sleutel tot succesvol inclusief onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Kindcentrum De Horizon

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan?

Het Koersplan van Kindcentrum De Horizon schetst onze gezamenlijke ambitie voor onderwijsontwikkeling en verbetering voor de komende vijf jaar, van 2022 tot 2026. Dit plan is de leidraad voor ons team en zet de koers uit voor zowel lopende projecten als nieuwe initiatieven. Centraal staan de vier kern thema's van INOS: geluk van leerlingen, toekomstgericht onderwijs, sterke partnerschappen en bewustzijn van onze omgeving. Ons kwaliteitsmanagement is erop gericht deze strategische doelen te realiseren. Dit doen we duurzaam en cyclisch, in lijn met onze kernopdracht en waarden, zoals vastgelegd in de INOS kwaliteitskaart. Deze kaart is gebaseerd op de standaarden van het waarderingskader van de Inspectie. Specifieke aandachtspunten voor De Horizon zijn de komende jaren: het versterken van ons kleuteronderwijs, gerichte verbeteringen in ons rekenonderwijs, het borgen van effectieve leesstrategieën (Close Reading en technisch lezen) binnen thematisch werken, en de verdere ontwikkeling van ons burgerschapsonderwijs. Wij geloven dat uitstekend basisonderwijs de fundering legt voor een inclusieve leeromgeving waarin elke leerling zich kan ontwikkelen. Met de subsidie Ontwikkelkracht stimuleren we sinds schooljaar '24-'27 een actieve onderzoek- en verbetercultuur binnen ons team. We willen als team zelf, bottom-up, ons onderwijs verbeteren door kennis uit onderzoek effectief toe te passen in onze dagelijkse praktijk en vanuit onze eigen ambitie te leren. Ons kwaliteitssysteem is erop gericht om continu te verbeteren: vandaag beter dan gisteren, morgen beter dan vandaag. Samen leren, samen doen.

Hoe realiseert De Horizon haar onderwijsdoelen?

Bij Kindcentrum De Horizon bevorderen we actief een cultuur van continu leren en professionele ontwikkeling. Dit betekent dat leerkrachten elkaar ondersteunen bij het voorbereiden van lessen, openstaan voor klassenbezoeken en constructieve feedback geven op onderwijspraktijken. Deze teamgerichte aanpak versterkt de samenwerking, verhoogt de motivatie van leerkrachten en leidt uiteindelijk tot betere leerresultaten voor onze leerlingen. Onze focus ligt op het leveren van kwalitatief hoogstaand onderwijs. We baseren onze keuzes op wetenschappelijke inzichten, gecombineerd met onze eigen expertise en schoolcontext. Onderwijsverbetering volgen we via een cyclische, onderzoeksmatige aanpak (PDSA-cyclus). Problemen lossen we niet langer ad hoc op, maar analyseren we zorgvuldig, ontwikkelen we oplossingen, implementeren we deze en borgen we ze. Evidence-informed werken wordt zo een integraal onderdeel van ons professionele handelen. We maken gebruik van data uit toetsresultaten en onderwijsonderzoek, bijvoorbeeld via Leren van Data gesprekken en input vanuit kwaliteitskringen, om onze verbeterdoelen te bepalen. Verschillende systemen ondersteunen onze kwaliteitszorg. Kwaliteitskringen bewaken de doorgaande lijn en leiden nieuwe ontwikkelingen per vakgebied. Interne audits en begeleiding bij externe audits door onze Interne Auditoren zorgen voor continue kwaliteitsbewaking. Onze kwaliteitskaarten en onderwijsplannen bieden handvatten voor ons handelen in de klas en op school en worden jaarlijks geëvalueerd, met een transitie naar een PDSA-cyclus voor periodieke bijstelling. We monitoren leerresultaten via IEP-toetsen, observaties, groepsbesprekingen en methodetoetsen. Digikeuzebord, KiVa-monitor en Vensters MSV meten we sociale veiligheid en welbevinden. De resultaten analyseren we om ons onderwijsprogramma te optimaliseren. Professionalisering omvat zowel team- als individuele scholing. Jaarlijks meten we de medewerkerstevredenheid via Klassewerkplek en bespreken we de resultaten om verbeterplannen op te stellen. Een cultuursurvey peilt onze voortgang richting een onderzoekende verbetercultuur. Leerlingtevredenheid en sociale veiligheid monitoren we via Vensters. Oudertevredenheid wordt tweejaarlijks gemeten. Alle resultaten worden geanalyseerd, waarbij we zowel successen borgen als kritisch kijken naar verbeterpunten, vastgelegd in concrete verbeterplannen die we met het team en de MR bespreken.

Downloaden

Ontwikkelingsgerichte Educatie voor Jonge Kinderen bij Kindcentrum De Horizon

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum De Horizon staat de ontwikkeling van jonge kinderen centraal. Ons onderwijs voor de allerkleinsten is gebouwd op drie pijlers: spelend leren, thematisch werken en een focus op welzijn. Deze pijlers zijn uitgewerkt in vijf kerngebieden die de essentie van onze kleuterklassen vormen. 1. Elk Talent Telt: Stimuleren van Individuele Groei Onze toegewijde leerkrachten creëren een stimulerende omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Door middel van doelgerichte spel- en activiteitprogramma's dagen we jonge kinderen dagelijks uit om hun talenten te ontdekken en te benutten. We sluiten nauw aan bij de 'zone van naaste ontwikkeling' en streven naar de hoogste 'educatieve kwaliteit'. Dit doen we met een focusaanbod dat specifieke instructie vereist, en door een rijke leeromgeving te bieden waarin kinderen routinematige leerdoelen zelfstandig kunnen verkennen. 2. Hoge Verwachtingen en Positieve Ondersteuning Wij geloven in de potentie van elk kind en hanteren hoge verwachtingen, gecombineerd met een begripvolle benadering. Door duidelijke begeleiding, uitdagende activiteiten en veel positieve, responsieve feedback, versterken we het zelfvertrouwen en de motivatie van onze jonge leerlingen. We zien ouders als essentiële partners in de ontwikkeling van hun kind en waarderen hun inzichten en verhalen over hun kinderen. 3. Aandacht voor Unieke Ontwikkelingspaden We erkennen dat de leerkracht een significante rol speelt in de ontwikkeling van kinderen. Daarom reflecteren we voortdurend op ons eigen handelen door gezamenlijk data te analyseren. Ons team voert onderzoek uit naar de voortgang van individuele leerlingen en de groep als geheel, om zo voor elk kind het verschil te maken. We blijven op de hoogte van de nieuwste inzichten in kinderontwikkeling en verzamelen systematisch observatiegegevens. 4. Ruimte voor Diversiteit en Keuzevrijheid Onze kleutergroepen kenmerken zich door een ontwikkelingsgerichte aanpak, waarbij leerkrachten het onderwijs afstemmen op de individuele behoeften en ervaringen van de kinderen. De leerkracht stimuleert interactie en exploratie in een rijke speel-leeromgeving. Kinderen krijgen de vrijheid om keuzes te maken uit diverse speelhoeken en activiteiten, wat hun zelfstandigheid en leergierigheid bevordert. 5. Een Brede Educatieve Basis met Thematisch Leren In de onderbouw werken we met inspirerende en herkenbare thema's die de wereld van jonge kinderen vergroten. Leerinhouden worden samenhangend en binnen de zone van naaste ontwikkeling aangeboden, wat leidt tot dieper begrip. Zowel leerkrachten als kinderen dragen bij aan de verrijking van thema's en het creëren van nieuwe speel- en ontwikkelingsimpulsen. Naast kernvakken zoals taal, rekenen en motoriek, besteden we veel aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling, spelontwikkeling en de stimulatie van executieve functies. Ons onderwijs is planmatig, met beredeneerd ingeplande leeractiviteiten gericht op de zone van naaste ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum De Horizon extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut! Kindcentrum De Horizon biedt een rijk en gevarieerd aanbod, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat spelenderwijs leren, thematische projecten en een sterke focus op het welzijn van elk kind.

Absoluut! Kindcentrum De Horizon biedt een rijk en gevarieerd aanbod, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat spelenderwijs leren, thematische projecten en een sterke focus op het welzijn van elk kind.

Voor- en naschoolse opvang
Integraal Kindcentrum

Met welke partners werkt De Horizon samen voor het programma voor jonge kinderen?

Kindcentrum De Horizon werkt nauw samen met Kober Kinderopvang om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor uw kind, van de kinderopvang tot aan de basisschool.

Kindcentrum De Horizon werkt nauw samen met Kober Kinderopvang om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor uw kind, van de kinderopvang tot aan de basisschool.

Team | Kindcentrum De Horizon in Prinsenbeek | [2025] Schoolregister