
De resultaten van Kindcentrum De Horizon in Prinsenbeek
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum De Horizon, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kindcentrum De Horizon bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum De Horizon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau: De Basis voor Succes
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 met de landelijke eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, een norm die voor alle basisscholen in Nederland geldt. Op Kindcentrum De Horizon streven we ernaar dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te waarborgen, met een focus op gedegen onderwijs en individuele aandacht. Een solide basis legt de weg vrij voor toekomstig succes in het voortgezet onderwijs en daarbuiten.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op De Horizon
Naast het fundamentele niveau stellen we ook een ambitieus streefniveau voor onze leerlingen. Dit is een uitdagend doel dat aangeeft welk percentage van de leerlingen aan het einde van groep 8 een hoger niveau van taal- en rekenvaardigheid kan bereiken. De inspectie bepaalt per school, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individuele signaleringswaarde voor dit streefniveau. Kindcentrum De Horizon zet zich in om zoveel mogelijk leerlingen te stimuleren dit hogere niveau te behalen. Door middel van gerichte didactiek en een stimulerende leeromgeving werken we samen aan optimale ontwikkeling voor elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum De Horizon?
Kindcentrum De Horizon in Prinsenbeek hecht veel waarde aan een transparante en consistente advisering voor het voortgezet onderwijs (VO). Onze aanpak zorgt ervoor dat ouders en leerlingen gedurende de basisschoolperiode volledig op de hoogte zijn van de verwachte vervolgstappen, zodat het schooladvies geen verrassing is in groep 8. Dit bevordert een soepele overgang naar het VO. Vanaf groep 5 ontvangen ouders twee keer per jaar een gedetailleerde leerlinggrafiek. Deze grafieken tonen de ontwikkeling van de leerling ten opzichte van de vastgestelde prognoses voor technisch lezen, taalverzorging, rekenen en begrijpend lezen. Docenten geven tijdens oudergesprekken uitgebreide toelichting op het niveau en de voortgang per vakgebied. In groep 7 worden deze ontwikkelingslijnen vertaald naar een voorlopig VO-advies, ook wel 'open-dag-adviezen' genoemd. Deze adviezen worden zorgvuldig voorbereid door de leerkrachten van groep 7, in samenwerking met het team van groep 8, de intern begeleider (IB) en de directie. Het definitieve schooladvies in groep 8 is gebaseerd op een combinatie van toetsresultaten en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Naast de B8-toetsen in oktober/november en de IEP-doorstroomtoets in februari, wordt ook de leer- en werkhouding en het gedrag van de leerling meegenomen. Indien de IEP-doorstroomtoets een hoger advies genereert dan het door de school gegeven advies, vindt er een gesprek plaats met ouders en de leerling. In dit gesprek wordt het schooladvies gezamenlijk herzien, tenzij anders wordt overeengekomen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Kindcentrum De Horizon: Een Veilige Leeromgeving
Bij Kindcentrum De Horizon erkennen we dat elk kind uniek is met eigen talenten, behoeften en ontwikkelingsmogelijkheden. We streven naar een positief pedagogisch klimaat waar kinderen worden uitgedaagd om hun kennis en talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Leren gaat verder dan alleen kennisoverdracht; we besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Onze leerkrachten hanteren een positieve benadering, waarbij de focus ligt op het stimuleren van wat kinderen al goed kunnen. Beloning voor goede prestaties is effectiever dan het benadrukken van tekortkomingen. We zetten ons actief in voor preventieve activiteiten gericht op groepsvorming, om respect voor elkaars verschillen en mogelijkheden te bevorderen. Ons anti-pestprogramma KiVa ondersteunt deze werkwijze.
Vriendelijkheid en respect voor elkaar
Waardering voor elkaars unieke eigenschappen
Focus op positieve benaderingen en groei
Hoe bevordert Kindcentrum De Horizon de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze school heeft schoolbrede kernwaarden ontwikkeld die aansluiten bij de hedendaagse behoeften van leerlingen. We kiezen voor het gecertificeerde anti-pestprogramma KiVa, omdat dit programma uitstekend past bij onze visie op sociale opbrengsten. KiVa is een schoolbreed programma dat zich richt op positieve groepsvorming en het versterken van sociale veiligheid. Dit programma stimuleert sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling, wat leidt tot een veiligere schoolomgeving en effectieve preventie van groepsproblemen zoals pesten. De nadruk ligt op de groep als geheel, met als motto: ‘samen maken wij er een fijne school van’.
Welke methoden gebruikt Kindcentrum De Horizon voor het registreren van sociale vooruitgang?
Kindcentrum De Horizon maakt gebruik van het KiVa programma om de sociale opbrengsten systematisch in kaart te brengen. Dit programma biedt een gestructureerde aanpak voor het monitoren van de sociale ontwikkeling binnen de school.
- KiVa Programma
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Kindcentrum De Horizon?
Op Kindcentrum De Horizon wordt het KiVa programma ingezet als leidende methode voor sociaal-emotioneel leren. Dit programma is specifiek ontworpen om kinderen te ondersteunen in hun sociale en emotionele groei.
- KiVa Programma
Inspectierapport Kindcentrum De Horizon: Kwaliteit van ons Basisonderwijs
De Inspectie van het Onderwijs bewaakt continu de educatieve kwaliteit van Kindcentrum De Horizon. Wij hanteren een proactief en gestructureerd kwaliteitszorgsysteem om het leerproces van onze 427 leerlingen te waarborgen. Dit systeem omvat periodieke tevredenheidsonderzoeken onder ouders, leerlingen en ons toegewijde team. Tweemaal per jaar analyseren we de toetsresultaten nauwkeurig, waardoor we de individuele leerontwikkeling van elk kind effectief volgen en ondersteunen. We zetten regelmatig klassenobservaties in, soms aangevuld met audits uitgevoerd door ervaren collega's van andere INOS-scholen. Dit stimuleert continue verbetering en kennisdeling binnen ons netwerk. Onze schoolontwikkeling wordt beleidsmatig vormgegeven en transparant gerapporteerd aan het bestuur van INOS. Een proactieve medezeggenschapsraad, bestaande uit ouders en medewerkers, denkt actief mee over de schoolontwikkeling, wat zorgt voor een gedragen visie. Alle scholen binnen de INOS-stichting hanteren een uniforme aanpak voor kwaliteitszorg. Deze gedeelde werkwijze faciliteert het uitwisselen van best practices en bevordert een cultuur van wederzijds leren en groei.