Kindcentrum De Horizon
Kapelstraat 44
4841 GJ Prinsenbeek

Schoolweging

Schoolweging
26
Spreiding
5.54

De schoolweging van De Horizon Prinsenbeek is 26,00 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit resultaat overstijgt ook het vergelijkingsgemiddelde (96.6%), wat een sterke basiskwaliteit in de kernvakken aantoont.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 62.0% van de leerlingen gehaald, iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 64.0%. Desondanks overtreft de school haar door de inspectie bepaalde signaleringswaarde (53.8%) met 8.2 procentpunt, wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op hogere leerniveaus: 25.6% vwo-advies (vs. 18.6% regionaal) en 10.3% havo/vwo. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan het regionale gemiddelde (1.0%). De brede advisering van vmbo-(g)t/havo (25.6%) tot vwo reflecteert de diverse leerlingenpopulatie en kansgerichte aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Horizon PrinsenbeekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het meten en analyseren van resultaten is belangrijk. Het doel hiervan is om leerlingen beter in kaart te krijgen en hen specifieker het juiste onderwijsaanbod te geven. Wekelijks worden de methodengebonden toetsen digitaal afgenomen. Leerlingen krijgen direct een terugkoppeling van hun resultaten en mogelijk leerbehoeften. Het lesprogramma wordt hierop aangepast. Dit zogenaamd beredeneerd aanbod komt alle kinderen ten goede: niet alleen de leerlingen met eventuele zorg, maar ook de leerlingen die meer uitdaging nodig hebben krijgen onderwijs op maat. Twee keer per jaar worden voor de groepen 3 t/m 8 de niet-methodengebonden toetsen afgenomen (periode januari en juni). Deze gegevens helpen ons om de vorderingen van onze leerlingen af te wegen tegen landelijke normen. De leerlingen van de groepen 1-2 volgen we uitvoerig middels het leerlingvolgsysteem van ParnasSys (ParnasSys Leerlijnen). Twee keer per jaar worden de schoolresultaten vastgelegd in een document (analyse schoolopbrengsten Midden en Eind). Hierin staan alle overzichten, analyses en verbeterplannen. Naar aanleiding van de analyses worden de bevindingen vanuit de vakgebieden (bv rekenen of lezen) op een rij gezet en worden beleidsafspraken gemaakt (zogenaamde Kwaliteitskringen). Deze werkgroepen bewaken de voortgang en het beleid op één specifiek vakgebied. Het kernteam (directie, teamcoördinatoren en interne begeleiders) houden de totale voortgang in de gaten en passen beleid en of professionalisering van het team hierop aan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

31.8% van de leerlingen presteert boven hun advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25.3%). Slechts 15.9% zit onder advies, tegen 11.8% nationaal. Deze cijfers bevestigen het zorgvuldige adviesproces met ontwikkelingsgrafieken vanaf groep 5 en de doorstroomtoets als tweede objectief meetmoment.

Sociale ontwikkeling

Ons pedagogisch klimaat Kinderen hebben verschillende capaciteiten, talenten en behoeften. Ook hun ontwikkelingsmogelijkheden lopen uiteen. Dat is normaal en dat vinden wij dan ook vanzelfsprekend. Juist door die verscheidenheid willen we samen (kinderen, leerkrachten en ouders) een sfeer scheppen waarin kinderen geprikkeld worden om hun kennis en talenten verder te ontplooien. School is meer dan opdoen van kennis alleen. Het spreekt voor zich dat we, naast het aanbieden van cognitieve kennis, een bijdrage leveren aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dit vraagt een wezenlijk deel van de dagelijkse onderwijstijd. De leerkrachten gaan uit van een positieve benadering: het stimuleren van wat kinderen al wel kunnen is daarbij een belangrijk middel. Belonen van wat het kind goed doet verdient de voorkeur boven het benadrukken van iets dat het kind nog niet kan. We werken bewust aan preventieve activiteiten binnen de groepsvorming om op deze wijze respect voor elkaar te krijgen voor de mogelijkheden die ieder kind heeft! We laten ons daarbij leiden door het gecertificeerde anti-pestprogramma van KiVa. LEES MINDER

we zijn aardig voor elkaar

we hebben respect voor elkaar

we gaan van het positieve uit

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Horizon voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Kindcentrum De Horizon zijn door het schoolteam bepaald vanuit schoolbrede ontwikkelingen. KiVa is een schoolbreed programma dat gericht is op positieve groepsvorming en het versterken van de sociale veiligheid. KiVa stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Horizon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Horizon gebruikt KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Horizon?

Kindcentrum De Horizon gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.