Basisschool CBS De Parel in Poortugaal

Het team van CBS De Parel in Poortugaal

Current section: team
Sleedoorn 40
3171 Poortugaal

Zie hier hoe het team van CBS De Parel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS De Parel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS De Parel bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS De Parel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS De Parel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS De Parel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13.3%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (13.3%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS De Parel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS De Parel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid CBS De Parel: Zorgeloze Educatie

Bij CBS De Parel zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. We zetten ons in om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Onze eerste voorkeur gaat uit naar het inzetten van eigen schoolpersoneel dat bereid is extra uren te maken. Dit zorgt voor vertrouwdheid en stabiliteit binnen de klas. Daarnaast werken we samen met een gespecialiseerd uitzendbureau dat vaak studenten van christelijke lerarenopleidingen inzet. Deze aankomende leerkrachten kiezen bewust voor ons christelijk onderwijs, wat een waardevolle aanvulling betekent. In specifieke situaties kunnen we ambulante leerkrachten inschakelen. Omdat deze professionals ook andere belangrijke taken binnen de school uitvoeren, zoals interne begeleiding, overwegen we deze optie zorgvuldig om de schoolbrede continuïteit te waarborgen. Als alle andere opties ontoereikend zijn, kunnen klassen tijdelijk worden opgedeeld en verdeeld over andere groepen. We beperken deze maatregel tot maximaal één dag, aangezien het een aanzienlijke belasting vormt voor zowel de leerlingen als de ontvangende leerkrachten. Hoewel we het ten zeerste proberen te vermijden, kan het soms voorkomen dat een groep naar huis wordt gestuurd om een leerkracht beschikbaar te maken voor een andere klas die dringend vervanging nodig heeft. We streven ernaar deze uitval zo eerlijk mogelijk over de groepen te verdelen, met het welzijn van alle leerlingen als hoogste prioriteit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij organiseren ons onderwijs zoveel mogelijk in enkele groepen, we streven ernaar alleen de groepen 1 en 2 te combineren.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Speel/werktijd
32%
Bewegingsonderwijs
29%
Taal
14%
Rekenen
14%
Sociale vaardigheid
5%
Levensbeschouwing
4%
Engels
2%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
20%
Rekenen/wiskunde
20%
Lezen
15.2%
Bewegingsonderwijs
10.7%
Wereldoriëntatie
9.8%
Overig
9.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.2%
Levensbeschouwing
4%
Engelse taal
2.3%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op CBS De Parel

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Sterke Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op CBS De Parel leggen we de nadruk op een solide start voor alle leerlingen. Vanaf groep 3 maken we gebruik van moderne lesmethodes voor rekenen, lezen, taal en spelling. Onze leerkrachten passen directe instructie toe, waarbij leerdoelen helder worden uitgelegd met bewezen lesmethodieken. Voor de jongste kinderen in groep 1 en 2 stimuleren we leren door spel en bieden we instructie in kleine, leeftijdsadequaate groepen. Binnen onze lesprogramma's is er volop ruimte voor differentiatie. We passen de lesstof aan in moeilijkheidsgraad, hoeveelheid of herhaling om optimaal aan te sluiten bij de individuele voortgang van elk kind. De leerkrachten monitoren de ontwikkeling nauwkeurig en bieden gerichte extra ondersteuning waar nodig. Extra ondersteuning binnen de klas is essentieel. Wanneer een kind behoefte heeft aan meer uitleg, oefening of een andere benadering, krijgt het deze binnen de vertrouwde omgeving van de klas van de eigen leerkracht. Voor taalproblemen, zoals moeite met spreken, luisteren, woordenschat of zinsbouw, zetten we extra uitleg, concrete materialen en gerichte woordenschatlessen in. Bij lees- en spellingsuitdagingen, zelfs zonder officiële dyslexieverklaring, bieden onze leesspecialisten ondersteuning met extra oefeningen en specifieke software. Voor rekenvaardigheden bieden we extra herhaling, verlengde instructie, en ondersteuning met hulpmiddelen zoals tafelkaarten of oefensoftware. We gebruiken het handelingsmodel en waar nodig specifieke leerlijnen zoals Rekenroute om elk kind tot het streefniveau te begeleiden, met als doel een solide basis voor het voortgezet onderwijs. Niveau 2: Schoolbreed Ondersteuningsaanbod Indien klassikale ondersteuning niet volstaat, bieden we intensieve, individuele begeleiding. Dit gebeurt vaak in samenwerking met het Samenwerkingsverband, dat scholen ondersteunt bij het vinden van passende externe hulp. Dit kan bestaan uit één-op-één begeleiding door specialisten zoals dyslexie- of gedragsexperts, logopedisten van bijvoorbeeld Auris, of visueel specialisten van Koninklijke Visio. Ook psychologisch of didactisch onderzoek, zoals IQ-testen, behoort tot de mogelijkheden om de juiste ondersteuning te bieden. Niveau 3: Passende Onderwijsplek In uitzonderlijke gevallen, en altijd in overleg met ouders en het samenwerkingsverband, onderzoeken we of een andere reguliere school beter aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind. Soms kan een plek binnen het speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO) de meest geschikte oplossing zijn.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling bieden wij gespecialiseerde ondersteuning. Onze aanpak omvat ook de gebieden gedrag, werkhouding en taakaanpak, waarbij we streven naar een positief en productief leerklimaat. Raadpleeg ook onze informatie over de gedragsspecialisten voor een gedetailleerd overzicht van onze ondersteuningsmogelijkheden.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

CBS De Parel investeert in een positief schoolklimaat en effectieve leerstrategieën voor elk kind. Niveau 1: Preventie en Class-Based Ondersteuning We gebruiken de Kanjermethode om een veilige en prettige groepsdynamiek te bevorderen. Vanaf de start van het schooljaar leggen we duidelijke routines en gedragsverwachtingen vast, wat bijdraagt aan een rustige leeromgeving. Meerdere gespecialiseerde leerkrachten bieden ondersteuning bij gedragsuitdagingen, zoals moeite met impulscontrole, werkhouding of sociale interacties. We gebruiken tools als emotiethermometers en beloningssystemen om kinderen te helpen bij emotieregulatie en positief gedrag. Onze sociale veiligheidscoördinator analyseert de welzijnsenquêtes en adviseert leerkrachten over klassikale aanpakken. Voor kinderen die moeite hebben met het schooltempo, bieden we aangepaste opdrachten, verlengde instructie en extra ondersteuning met concrete materialen. Meer- en hoogbegaafde leerlingen ontvangen uitdagende verrijkingsstof binnen de eigen klas, zoals beschreven in ons protocol hiervoor. Niveau 2: Gespecialiseerde Begeleiding op Schoolniveau Indien klassikale interventies onvoldoende zijn, schakelen we externe expertise in. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met het Samenwerkingsverband (SWV) voor passende ondersteuning. Onze gedragsspecialisten, ambulante ondersteuners en orthopedagogen bieden individuele begeleiding. Psychologisch en didactisch onderzoek, zoals IQ-testen, kan worden ingezet om de behoeften van het kind beter te begrijpen. Niveau 3: Verwijzing naar Passend Onderwijs In gevallen waar de ondersteuningsbehoefte van een kind beter past bij een andere onderwijsinstelling, werken we samen met ouders en het samenwerkingsverband. Dit kan leiden tot een plaatsing op een andere reguliere school of binnen het speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO).

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op CBS De Parel bieden we momenteel geen gespecialiseerde ondersteuning voor motorische en lichamelijke ontwikkeling door specifieke schoolondersteuners. Voor specifieke vragen of behoeften op dit gebied, adviseren wij u contact op te nemen met de leerkracht of intern begeleider. Zij kunnen u informeren over mogelijke externe verwijzingen of ondersteuningsmogelijkheden. Wij streven ernaar om alle leerlingen een stimulerende omgeving te bieden waarin zij zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel cognitief als fysiek.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

CBS De Parel heeft geen gespecialiseerd personeel voor medisch handelen en persoonlijke verzorging op de school. Voor vragen of ondersteuning op dit gebied verwijzen wij u graag naar de huisarts, medische professionals of de schoolarts. De leerkrachten en de schoolleiding kunnen adviseren over het beleid met betrekking tot medicatiegebruik op school en het melden van gezondheidsproblemen. Wij benadrukken het belang van open communicatie hierover.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Chromebooks voor de groepen 3 en 4: per 2 leerlingen is er een device
Chromebooks voor de groepen 5 t/m 8: elke leerling heeft een eigen device beschikbaar

Ontwikkelingsondersteuning op Maat: Het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)

Onze Aanpak voor Individuele Leerlingbegeleiding

Bij CBS De Parel geloven we in een persoonlijke aanpak voor elke leerling. Als uw kind extra, intensieve begeleiding nodig heeft op school (niveau 2), stellen we samen een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan is een gedetailleerd document dat de specifieke leerdoelen voor uw kind beschrijft, samen met de ondersteuning die nodig is om deze te realiseren. Wij vinden het essentieel dat dit proces collaboratief verloopt. Daarom betrekken we zowel u als ouder als uw kind actief bij het opstellen van het OPP. Het plan legt helder vast wie welke rol op zich neemt, waarom deze acties belangrijk zijn, hoe de ondersteuning wordt geboden en wanneer. Dit zorgt voor duidelijkheid en een gezamenlijke inspanning voor de groei en ontwikkeling van uw kind. De afspraken binnen het OPP zijn flexibel en worden aangepast aan de individuele behoeften. Sommige leerlingen hebben tijdelijke, lichte ondersteuning nodig, terwijl anderen gebaat zijn bij intensievere of structurele begeleiding. Het OPP fungeert als een leidraad om de ondersteuning optimaal af te stemmen op de unieke situatie van uw kind. Inclusief Onderwijs: De Toekomst van Leren bij De Parel De overheid stimuleert een beweging naar inclusief onderwijs, met als doel dat alle scholen in 2035 een omgeving bieden waar elk kind zich welkom en ondersteund voelt. Onze regio, inclusief CBS De Parel, omarmt deze transitie. Binnen inclusief onderwijs erkennen we dat sommige leerlingen extra aandacht en gespecialiseerde ondersteuning nodig hebben. Om dit te realiseren, versterken we onze school continu met expertise vanuit het speciaal onderwijs, jeugdhulp en zorgpartners. Dit stelt ons in staat om meer leerlingen de gespecialiseerde hulp te bieden die zij nodig hebben, dichtbij huis. Kinderen profiteren hiervan door betere leerresultaten, een groter begrip van diversiteit, minder reistijd en een verrijkt sociaal netwerk. Samenwerking voor Thuisnabij Onderwijs Binnen ons samenwerkingsverband werken de basisscholen in Rhoon en Poortugaal samen om ons onderwijs inclusiever te maken. Dit is een proces van meerdere jaren, waarbij we de samenwerking met lokale partners verdiepen. Ons doel is om meer zorg en ondersteuning lokaal te bieden, zonder dat elke school alle expertise zelf hoeft te ontwikkelen. We delen kennis en overleggen gezamenlijk over de plaatsing van kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Dit zorgt voor een efficiëntere en effectievere inzet van middelen en expertise, ten gunste van alle leerlingen. Hoe Herkent U de Stappen naar Inclusiever Onderwijs? Bij CBS De Parel zetten we ons actief in voor inclusiever onderwijs. U herkent dit aan: * **Nauwe samenwerking:** We werken intensief samen met het samenwerkingsverband om voor elk kind de best passende plek te creëren. Door gezamenlijke besprekingen en observaties bepalen we de benodigde ondersteuning, voordat er aan doorverwijzing wordt gedacht. * **Ouderbetrokkenheid:** U als ouder kent uw kind het beste. Daarom betrekken we u actief bij het opstellen van plannen en stemmen we de schoolondersteuning af op uw inzichten. * **Ondersteuning in de klas:** Waar mogelijk bieden we hulp in de klas, bijvoorbeeld door een onderwijsassistent. Dit zorgt ervoor dat leerlingen volledig kunnen deelnemen aan hun eigen groep. * **Focus op mogelijkheden:** We kijken naar wat een kind nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, in plaats van ons te focussen op beperkingen. Onze vraag is: "Wat heeft dit kind nodig om te groeien?" * **Minimale doorverwijzing:** We verwijzen al jaren weinig kinderen door naar speciaal (basis)onderwijs. We streven ernaar om de benodigde ondersteuning binnen onze vertrouwde schoolomgeving te bieden, zodat kinderen in hun eigen omgeving kunnen blijven leren en ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Ontwikkelingsplan CBS De Parel

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op CBS De Parel streven we ernaar dat elke leerling prestaties levert die aansluiten bij hun individuele capaciteiten en de verwachtingen die voortvloeien uit onze schoolweging. Ons team heeft zich verdiept in het Doordacht Passend Lesmodel (DPL), waarbij we de focus leggen op effectieve teachingtechnieken. Dit schooljaar zetten we in op de verdere implementatie en verankering van DPL, met speciale aandacht voor instructie, schoolregels en gedragsmanagement om een optimale leeromgeving te creëren. We vernieuwen ons leesonderwijs door de recente herziening van onze leesaanpak. Dit jaar borgen we deze vernieuwingen en integreren we nieuwe leerkrachten in de werkwijze met de Atlantis-methode. Voor groep 3 oriënteren we ons op de nieuwste ontwikkelingen in leesmethoden om ons aanbod te optimaliseren. Onze aanpak voor resultaatgericht werken versterken we met een kortere plancyclus. In het schooljaar 2023-2024 begeleiden we leerkrachten intensief bij het gebruik van doelenplanners voor rekenen en spelling. Dit stelt ons in staat om per leerblok de gestelde doelen, cruciale leerpunten en eventuele herhalingsbehoeften inzichtelijk te maken, wat leidt tot meer doelgerichte en aangepaste onderwijskeuzes. Leerkrachten werken nauw samen om ons onderwijs continu te innoveren en te verbeteren, mede dankzij de implementatie van de LeerKRACHT-methode. Deze aanpak stimuleert een cultuur van dagelijkse verbetering en zal volgend jaar verder worden verdiept. We verhogen de aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen door middel van een afgerond trainingstraject en een aangescherpt beleid. De verbinding tussen de plusklas en de reguliere groep wordt versterkt, met als doel deze vernieuwde aanpak effectief in de praktijk te brengen. CBS De Parel bevordert actief burgerschapsonderwijs. Met de Kanjermethode leren leerlingen over respectvolle omgang, het waarderen van diverse meningen en effectieve conflictoplossing. Via de lessen Faqta verdiepen we ons in de democratische rechtsstaat en de geschiedenis daarvan. De leerlingenraad, bestaande uit leerlingen van groep 5 tot en met 8, biedt praktische ervaring met democratische processen. Op Paarse Vrijdag vieren we inclusiviteit en het belang van jezelf kunnen zijn. Momenteel werken we nog niet met een genormeerd toetsingsinstrument specifiek voor burgerschapsdoelen.

Hoe monitort de school de voortgang van de gestelde doelen?

De ambitieuze doelen van onze school zijn gedetailleerd uitgewerkt in de jaarplannen, waarbij concrete acties zijn toegewezen aan specifieke werkgroepen en teamleden. De voortgang van deze plannen wordt regelmatig bijgehouden en na afloop van elk schooljaar vastgelegd in een uitgebreid jaarverslag. Onze schoolspecifieke normen en verwachtingen zijn vastgelegd in het document 'Schooleigen normen De Parel'. Halfjaarlijks analyseren de leerkrachten de leerresultaten van hun groepen en presenteren deze bevindingen aan de interne begeleiders. Op schoolniveau analyseren we de tussentijdse resultaten en delen we deze inzichten met het gehele team en de medezeggenschapsraad (MR). Na de afname van de eindtoetsen in ParnasSys, stellen we een gedetailleerde schoolrapportage op en analyseren we de referentieniveaus. Eventuele aandachtspunten worden opgenomen in de volgende jaarplannen en de rapportage wordt gedeeld met de MR. De directie evalueert de voortgang van het schoolplan halfjaarlijks grondig.

Downloaden

Voorbereiding op de Basisschool: Ons Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Een soepele overgang van peuteropvang naar basisschool is cruciaal voor de ontwikkeling van elk kind. Bij CBS De Parel hechten we enorm veel waarde aan deze overgangsfase. Wij ontvangen, met uw toestemming, alle relevante overdrachten en observatielijsten van aangemelde kinderen. Indien er kinderen met specifieke onderwijsbehoeften naar onze school komen, faciliteren wij een warme en persoonlijke overdracht met de voorgaande opvanglocatie. Dit stelt ons in staat om direct aan te sluiten bij de individuele behoeften van uw kind. Onze school huisvest tevens peuterspeelzaal De Blokkentoren, een initiatief van Gro-Up kinderopvang. De aanwezigheid van De Blokkentoren binnen onze muren bevordert een uitstekende samenwerking tussen opvang en school. Dit zorgt voor een kleinere, vertrouwde stap naar het basisonderwijs voor de kinderen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt CBS De Parel voor jonge kinderen?

CBS De Parel biedt diverse extra ondersteuning en stimuleringsprogramma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons aanbod sluit naadloos aan bij de behoeften van peuters en kleuters. Denk hierbij aan programma's die de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en motorische ontwikkeling bevorderen. Wij zorgen voor een veilige en uitdagende leeromgeving waar elk kind kan floreren.

CBS De Parel biedt diverse extra ondersteuning en stimuleringsprogramma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons aanbod sluit naadloos aan bij de behoeften van peuters en kleuters. Denk hierbij aan programma's die de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en motorische ontwikkeling bevorderen. Wij zorgen voor een veilige en uitdagende leeromgeving waar elk kind kan floreren.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt CBS De Parel samen voor het jonge kind programma?

Voor een optimale begeleiding van jonge kinderen werkt CBS De Parel nauw samen met Peuterspeelzaal De Blokkentoren. Deze samenwerking met Gro-Up kinderopvang zorgt voor een gestroomlijnde overgang en gedeelde expertise. Deze synergie garandeert een doorlopende ontwikkelingslijn, waarbij de expertise van zowel de peuterspeelzaal als de basisschool wordt ingezet om uw kind de best mogelijke start te geven.

Voor een optimale begeleiding van jonge kinderen werkt CBS De Parel nauw samen met Peuterspeelzaal De Blokkentoren. Deze samenwerking met Gro-Up kinderopvang zorgt voor een gestroomlijnde overgang en gedeelde expertise. Deze synergie garandeert een doorlopende ontwikkelingslijn, waarbij de expertise van zowel de peuterspeelzaal als de basisschool wordt ingezet om uw kind de best mogelijke start te geven.

Team | CBS De Parel in Poortugaal | [2025] Schoolregister