
Schoolweging
De schoolweging van De Parel Poortugaal is 28,03 , met een spreiding van 6,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke focus op theoretische leerwegen: 25% havo en 16,67% vwo, ruim boven het regionaal gemiddelde (16,07% en 18,61%). Tegelijk valt het percentage praktijkonderwijs (2,78%) licht hoger uit dan bij vergelijkbare scholen (1,01%), wat aansluit bij de diversiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Parel Poortugaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.74 | 175.71 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als school gebruiken wij het leerlingvolgsysteem van CITO, 'leerling in beeld'. Daarmee wordt elk half jaar de voortgang van de leerlingen op de hoofdvakgebieden gemeten. In februari en juni evalueren wij de tussenresultaten en verwerken de uitkomsten in de plannen voor de komende periode, daarvoor werken wij met de stappen data-duiden-doelen-doen: Data Op schoolniveau wordt gekeken naar de resultaten op schoolniveau. Daarbij wordt gekeken welke trend er in de ontwikkelingen van de verschillende vakgebieden over de leerjaren te zien is. Op groepsniveau evalueren de leerkrachten de opbrengsten en presenteren hierover tijdens groepsbesprekingen. (op groepsniveau en leerling niveau) De leerkrachten bekijken ook de groei per vak op leerlingniveau. Duiden Wanneer we de gegevens hebben verzameld en bekeken, proberen we te doorzien wat de getallen ons zeggen en zoeken we naar verklaringen voor wat we zien, in het licht van het oude plan. Wat werkte goed, wat moet anders? Doelen We stellen nieuwe doelen voor de komende periode. Op schoolniveau als er grote aandachtspunten zijn die in het jaarplan moeten worden opgenomen, op groepsniveau in de groepsplannen per vakgebied middels de doelenplanners en op kindniveau als aandachtspunt in een groepsplan of in het individuele plan voor een leerling in het kader van een eigen ontwikkelingsperspectief. Doen De nieuwe plannen voeren we uit, waarna we vanzelf weer bij een meetmoment komen waarmee de cyclus weer opnieuw begint.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 43,24% boven verwachting presteert. Deze cijfers reflecteren de effectieve begeleiding, zoals beschreven in het ‘preventief zorgmodel’ met individuele ontwikkelingsplannen.
Sociale ontwikkeling
Als Kanjerschool volgen de kinderen series lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). We streven de volgende doelen na: - Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. - Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. - Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. - Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen. Leren om verantwoordelijkheid te nemen. - Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. De Kanjertraining is in feite meer dan alleen een methode, het vormt voor scholen de leidraad om pedagogisch beleid te maken. Kanjertraining helpt leerkrachten om anders te kijken naar het gedrag van kinderen. LEES MINDER
vertrouwen
veiligheid
wederzijds respect
Hoe werkt CBS De Parel aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?
CBS De Parel maakt gebruik van de Kanjertraining, een methode die door het NJi als effectief wordt beschouwd voor het aanpakken van pestproblematiek en het aanleren van sociale vaardigheden. Onderdeel van deze methode is Kanvas, een erkend leerlingvolgsysteem. Via Kanvas vullen kinderen zelf vragenlijsten in en geeft de leerkracht aan hoe hij of zij de klas ziet. Aan de hand van deze uitkomsten worden de lessen aangepast en worden ouders betrokken. Kanjer biedt ook handvatten voor ouders.
Welke registraties gebruikt CBS De Parel om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen?
CBS De Parel gebruikt Kanvas om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methoden gebruikt CBS De Parel voor sociaal-emotioneel leren?
CBS De Parel gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.