
Schoolweging
De schoolweging van Eben Haëzerschool Polsbroek is 27,32 , met een spreiding van 5,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie hierboven bij 'streef_niveau'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
97,96% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau voor taal en rekenen, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Opvallend is het hoge streefniveau van 70,75%, aanzienlijk hoger dan de inspectienorm van 50,1%. Dit reflecteert de focus op maximale cognitieve ontwikkeling, ook bij een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies focust op hogere onderwijsniveaus: 33,33% havo/vwo en 11,11% vwo, samen 44,44% (vs. 29,54% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd ontvangt 27,78% een vmbo-advies (kader, gemengd/theoretisch), wat lager is dan regionale trends. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit landelijk 1,01% is.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Eben Haëzerschool Polsbroek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school hanteert een leerlingvolgsysteem om de vorderingen van de kinderen inzichtelijk te houden. Zo kunnen we ook gericht werk aanbieden aan het kind. De jongste kinderen worden gevolgd met behulp van het observatie-instrument KIJK. De tussenresultaten van groep 3 t/m 8 worden gemeten via het leerlingvolgsysteem van Cito. De uitkomsten worden geanalyseerd en afhankelijk hiervan wordt de aanpak per groep of per kind bijgesteld. De intern begeleider spreekt dit door met de leerkrachten en ziet toe op de naleving ervan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). 35,71% stroomt boven advies door, bijna 10% boven het nationale gemiddelde (25,27%). Dit onderbouwt de effectiviteit van de 'warme overdracht' en doorlopende monitoring van oud-leerlingen, zoals beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Onze school heeft op de volgende wijze aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen: Onze school besteedt in iedere groep structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling; Onze school beschikt over een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die gebaseerd is op de laatste wetenschappelijke inzichten: Kwink; De leerkrachten houden KOL (Kind-Ouder-Leerkracht) gesprekken; Onze school beschikt over een leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling: Kindbegrip; De sociale veiligheid wordt jaarlijks gemeten bij de leerlingen; We beschikken over een netwerk van externe deskundigen; Onze school heeft een gedragsspecialist. LEES MINDER
Sociaal veilige groep
Zorg dragen voor elkaar
Jezelf leren kennen
Wat is de werkwijze van CBS Eben Haëzer voor sociale ontwikkeling?
CBS Eben Haëzer acht sociale redzaamheid, oftewel de vaardigheid om je te handhaven in de maatschappij, van groot belang. Er is veel aandacht voor de emotionele en relationele aspecten en de omgang tussen leerlingen en leerkrachten. Kinderen leren omgaan met eigen gevoelens en zich in te leven in anderen, zodat ze zich bewuster worden van hun sociale handelen. Een methode hiervoor is 'Kwink'.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Eben Haëzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS Eben Haëzer gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kindbegrip.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Eben Haëzer?
CBS Eben Haëzer gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.