Openbare Basisschool De Tweemaster
Blauwe Kiekedieflande 1
2641 MM Pijnacker

Schoolweging

Schoolweging
25.14
Spreiding
6.26

De schoolweging van De Tweemaster Pijnacker is 25,14 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het Daltononderwijsconcept in basisvaardighedenvoorziening.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

50,5% van de leerlingen bereikt het streefniveau voor taal en rekenen, net onder de door inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 53,8%. Dit kan verklaard worden door de instroom van nieuwe leerlingen uit de nieuwbouwwijk, waarbij extra ondersteuning nodig is.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een gebalanceerde verdeling: 23,5% havo en 5,9% havo/vwo/vwo. Opvallend is het aandeel vmbo-(g)t/ havo-adviezen (17,65%), hoger dan de regio (10,34%). Praktijkonderwijs blijft met 0,12% ver onder het landelijk gemiddelde, passend bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tweemaster PijnackerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kijk! In groep 1-2 worden de leerlingen gevolgd door middel van het observatiesysteem Kijk!. De leerlingen worden gevolgd op het gebied van visuele-motorische ontwikkeling, taal- en denkrelaties, auditieve ontwikkeling, ontwikkeling rekenvoorwaarden, sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit registratiesysteem brengt de ontwikkeling van kinderen van in kaart en het daarop afgestemde aanbod. Twee keer per jaar in (januari en mei-juli) wordt van elke leerling een registratie gemaakt. In de periodes ertussen wordt geobserveerd, genoteerd en gereflecteerd. KIJK! heeft op elk gewenst moment gegevens beschikbaar, klaar om uit te draaien wat nodig is: een rapport per leerling, een groepsoverzicht of een groepsplan. Handelings- en opbrengstgericht werken Vanaf groep 3 brengen wij de tussenresultaten van de vakken technisch lezen, spelling, rekenen en begrijpend lezen (v.a. gr 4) in beeld met de niet-methodetoetsen van het IEP! leerlingvolgsysteem (toetsen in januari en juni) en de toetsen van de lesmethodes. Twee keer per jaar (januari en juni) wordt er een uitgebreide analyse gemaakt van de groepsresultaten op de IEP!-toetsen en individuele resultaten. De uitkomst van deze analyse wordt verwerkt in een onderwijsplan. In de onderwijsplannen staan de instructiebehoeften van de verschillende kinderen in de groep, grofweg verdeeld in drie categorieën: veel instructie, gemiddelde instructie en weinig instructie. In november en april wordt er een tussenevaluatie gemaakt aan de hand van de resultaten op de methodetoetsen. Dit wordt besproken in de groepsbesprekingen met de intern begeleider en de leerkracht. Instructie onafhankelijke kinderen Binnen deze structuur vinden wij het van belang dat kinderen die weinig instructiebehoefte hebben, ook minder instructie krijgen. De instructie worden gegeven aan de hand van het EDI-model. Hierin controleert de leerkracht gedurende de instructie welke kinderen er zelfstandig verder kunnen. Deze kinderen kunnen vaak na een korte (of geen) instructie aan de slag, waarna ze werken aan verrijkingswerk. Wanneer deze kinderen onvoldoende (ten aanzien van de verwachting) scoren op een methodetoets wordt er geanalyseerd wat het probleem is: - Maakt slordigheidsfouten; - Gebruikt een onhandige / onjuiste strategie; - Heeft toch instructie nodig; - Moet werken aan reflectief vermogen, leren leren, leren hulp vragen etc. Op basis van deze informatie kijkt de leerkracht, welke ondersteuning deze leerling moet krijgen om de volgende toetsen wel naar verwachting te maken. Instructie-afhankelijke kinderen Kinderen die veel instructie nodig hebben, krijgen een zogeheten verlengde instructie. Hierbij wordt de stof herhaald met behulp van andere materialen of andere uitleg die beter past. Kinderen die na deze extra instructie nog meer ondersteuning nodig hebben krijgen dit door lesaanbod in een subgroep. Dit is vaak op een ander moment, bijvoorbeeld tijdens lezen of zelfstandig werktijd. Hierbij wordt er in een korte periode doelgericht gewerkt aan een bepaalde vaardigheid. Binnen de groep instructieafhankelijke kinderen is er een verschil tussen een reguliere, korte instructie met enkele voorbeeldsommen als kinderen die instructie afhankelijk zijn, waarbij veel opdrachten begeleid worden. Methodetoetsen De methodetoetsen worden ook gebruikt om het lesaanbod te plannen. Op basis van de instructiebehoeften van de kinderen uit de blokplanning, beslist de leerkracht aan welke doelen gewerkt moet worden en op welke manier. Er worden notities gemaakt van kinderen in de blokplanning, die bepaalt welk onderdeel ze extra uitgelegd moeten krijgen. Voor kinderen die instructie-afhankelijk zijn, wordt ook gekeken welke materialen of oefeningen wellicht beter aansluiten bij de instructie en verwerking.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de snelle groei en instroom van nieuwe leerlingen. De lage schoolweging en 66,67% op-adviesplaatsingen reflecteren echter een overwegend accurate advisering.

Sociale ontwikkeling

Anti-pestprogramma School- en klassenregels Wij brengen de kinderen normen en waarden bij die gebaseerd zijn op respect en onderling vertrouwen. Dit is ook al eerder genoemd. We kennen algemene schoolregels Schoolregels: 1. We zijn aardig voor elkaar en respecteren elkaar. 2. Als het rustig is in het gebouw, is het prettig voor mij en jou. 3. Wees zuinig op het materiaal, dat geldt voor ons allemaal. Klassenregels worden aan het begin van het schooljaar door de leerkracht in samenspraak met de leerlingen opgesteld. Aanvullend worden er in de groepen nog extra afspraken gemaakt. De mening van leerlingen en de groepsbehoefte is hierin leidend. Groepsdynamica Na iedere vakantie, en in het bijzonder na de zomervakantie, wordt er extra aandacht besteed aan het groepsgevoel. De omgang- en gedragsregels worden weer afgestemd. Aanvullende klassenregels worden geformuleerd en wordt er actief gewerkt aan groepsvorming. Het is een natuurlijk proces dat in een groep diverse rollen en gedragingen zijn. Door er omgangsregels aan toe te voegen, worden structuren en gedragingen duidelijk en kunnen kinderen aangesproken worden op het gedrag. Onder sociaal-emotionele vaardigheden verstaan we vaardigheden zoals elkaar leren kennen, luisteren naar elkaar, respectvol communiceren, zelfvertrouwen opbouwen, gevoelens uiten, assertiviteit en weerbaarheid, conflicten oplossen, omgaan met groepsdruk, risico's inschatten en doelen stellen. Als er geruzied of gepest wordt, spreken wij in eerste instantie de betrokken kinderen hierop aan. Als wordt vastgesteld dat het om structureel pesten gaat, stoppen we het pestgebruik. Het stoppen begint met een gesprek waarbij alle partijen worden betrokken. Dit zijn de pester, gepeste, de groep en ook ouders en leerkrachten. Iedereen heeft hierin een aandeel, ook in de oplossing. De oplossingen liggen in maatwerk. Er kan geen standaard afspraak gelden om het pesten te stoppen. Wij zullen met elkaar de maximale inspanning hiervoor doen. LEES MINDER

aansluiten bij leerlingen

veiligheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Tweemaster voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Tweemaster heeft een anti-pestcoördinator en vertrouwenspersoon (Mirthe van Puffelen) waar leerlingen terecht kunnen. De school monitort de sociale veiligheid met behulp van een vragenlijst gekoppeld aan Zien!. De school werkt met de Vreedzame School, een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Tweemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Tweemaster gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Tweemaster?

Openbare Basisschool De Tweemaster gebruikt Een doos vol gevoelens, Omgaan met elkaar en de Vreedzame school voor sociaal-emotioneel leren.