
Schoolweging
De schoolweging van De Bonte Tol is 28,73 , met een spreiding van 7,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit 1,5%-punt lager is dan bij vergelijkbare scholen (96,4%), is de score stabiel gebleven ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Toch scoort de school hier 6,3%-punt lager dan vergelijkbare scholen (60,5%). De focus op maatwerk bij rekenen, zoals omschreven in het schoolplan, lijkt effectief maar vraagt verdere intensivering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 28% vmbo-(g)t advies (vs. 16,5% regio) en 16% vwo-advies (net onder regio’s 18,6%). Praktijkonderwijs valt met 0% uit tegen 1% regionaal. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (40%), wat past bij de brede zorgindicatie van de school. Het aandeel havo/vwo-advies (16%) blijft achter bij het landelijk gemiddelde (10,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bonte Tol | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen op cognitief en sociaal-emotioneel niveau nauwkeurig. Dit doen wij met de volgende middelen: nakijken van het werk en de toetsen die aan de methode gebonden zijn observatie door de leerkracht de tussentijdse IEP-toetsen worden geanalyseerd en vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. de doorstroomtoets wordt jaarlijks geëvalueerd ontwikkeling van de kinderen bij IPC worden vastgelegd en besproken met het kind via het Assessment for Learning (A4L) leerkrachten voeren leergesprekken met de leerlingen de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen wordt gevolgd via IEP Hart en Handen in de groepen 1/2 wordt de ontwikkeling gevolgd en vastgelegd in het volgsysteem KIJK!. Op basis van de uitkomsten van bovenstaande middelen maken de leerkrachten werkplannen om het lesaanbod goed af te stemmen op de groep en de individuele leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
32% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit kan samenhangen met de hoge schoolweging. Desondanks stroomt 28% boven advies door, een indicatie voor degelijke doorstroombegeleiding. De school zet volgens haar jaarverslag in op intensieve contactmomenten met vervolgscholen.
Sociale ontwikkeling
Vanaf schooljaar 2016-2017 is De Bonte Tol gestart met TA4kids, een curriculum voor het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. De basis vormt de transactionele analyse (TA) waarbij het geloof in de zelfverantwoordelijkheid en in het zelfsturend vermogen van mensen (en dus ook kinderen) de pijlers zijn. De TA gaat uit van 3 basisprincipes: Ik ben oké, jij bent oké Ieder mens kan veranderen Ieder mens kan zelf denken. Door heldere concepten krijgen kinderen meer inzicht in hun innerlijk en wat er zich in relatie met anderen afspeelt: “waarom doen we de dingen zoals we ze doen” is een veel gestelde vraag. De creatieve werkvormen, groepsactiviteiten en individuele opdrachten dragen bij aan het zelfinzicht, het samenwerkingsvermogen en de autonomie van de leerlingen. Onder supervisie van professor Julie Hay (Engeland) kan de Bonte Tol aan de leerlingen een certificaat (De TAPACY) uitreiken. LEES MINDER
Ik ben oké, jij bent oké
Ieder mens kan veranderen
Ieder mens kan zelf denken
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Bonte Tol voor sociale ontwikkeling?
De leerlingen van Openbare Basisschool De Bonte Tol krijgen 6 heldere concepten van TA4kids aangeboden gedurende het schooljaar. De resultaten van IEP Hart en Handen zijn leidend bij het aanbieden van de concepten van TA4kids. De leerkrachten zijn opgeleid om te werken met TA4kids en ook voor ouders zijn er gedurende het schooljaar workshops.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Bonte Tol om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Bonte Tol gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en IEP Hart en Handen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Bonte Tol?
Openbare Basisschool De Bonte Tol gebruikt het Curriculum TA4kids voor sociaal-emotioneel leren.