
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofiel onderstreept de SBO-functie: 56,5% praktijkonderwijs (vs. 40,6% vergelijkbare scholen) en 26,1% vmbo-b. Opvallend is het beperkte aandeel theoretische adviezen (4,4% vmbo-(g)t). Dit weerspiegelt de doelgroep met extra ondersteuningsbehoeften, waarbij de school bewust inspeelt op praktische talentontwikkeling zoals beschreven in hun visiedocument.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Octant Prinsenhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 162 | 175.23 | 162 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken volgens de uitgangspunten van het Handelingsgericht Arrangeren. We brengen 2x per jaar de onderwijsbehoeften van alle leerlingen in kaart, analyseren de ontwikkelingen, zoeken mogelijke oorzaken, kijken naar stimulerende- en belemmerende factoren en maken met deze informatie een plan. Het doel van dit alles is de verbetering van de prestaties van de hele groep en van de leerling individueel. De groepsplannen worden na elke methodetoets en na de Cito toetsen van januari en juni geëvalueerd en bijgesteld. Voor de volgende vakken worden groepsplannen gemaakt: Pedagogisch Lezen / Taal/ Beginnende geletterdheid Spelling Begrijpend lezen Rekenen / beginnende gecijferdheid Het groepsplan is gebaseerd op de toetsresultaten en observaties van het voorgaande (half)jaar. De essentie van het groepsplan is het afstemmen van het onderwijsaanbod en het clusteren van dit aanbod op basis van behoeften. Voor het maken van het pedagogisch groepsplan wordt Leerling in Beeld ingevuld. Voor elke leerling is een streefroute (uitstroomniveau) bepaald in het ontwikkelingsperspectief. Deze streefroute bepaald welke leerroute een leerling gaat volgen. Leerroute 1 VMBO TL 76%-99% leerrendement Leerroute 2 VMBO BK 50%-75% leerrendement Leerroute 3A PRO hoog 34%-49% leerrendement Leerroute 3B PRO laag 18%-33% leerrendement Leerroute 4 ZML <17% leerrendement De streefroute, resultaten van de methodegebonden toetsen, de niet methodetoetsen, observaties tijdens de les en diagnostische gesprekken zijn medebepalend voor de te volgen leerroute per vak. Doel is dat een leerling op minimaal rekenen en begrijpend lezen de leerroute volgt die past bij zijn/haar streefroute. Bij de basisvakken rekenen, taal en lezen wordt d.m.v. instructiegroepen differentiatie toegepast, zowel in niveau als in tempo. Stap 1. De leerkracht zet de resultaten van de gemaakte toetsen in Parnassys. Stap 2. De toetsgegevens worden geanalyseerd. Stap 3. Het groepsplan wordt ingevuld c.q. aangepast. Opvallende resultaten (zowel positief als negatief) worden verwerkt in het groepsplan en/of OPP en worden tijdens de IZO (intern zorgoverleg) besproken met de kwaliteitsondersteuner/ specialist. Tijdens de IZO kan besloten worden aanpassingen te doen in het leerstofaanbod.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
16,7% van de leerlingen presteert onder advies – hoger dan landelijk (11,8%). Dit past bij de complexere ondersteuningsbehoeften van de populatie. Desondanks blijft 77,8% op adviesniveau, wat wijst op realistische plaatsing. De school benadrukt in haar jaarverslag het maatwerk in overgangsbegeleiding naar het praktijkonderwijs.
Sociale ontwikkeling
SBO Prinsenhof is een school waar kinderen succeservaringen op kunnen doen vanuit veiligheid, rust en structuur en waar plezier een belangrijke plek inneemt. Wij willen een school zijn waar iedereen op een fijne manier met elkaar om gaat en waarin elk kind zich gezien en geaccepteerd voelt en zich naar vermogen kan ontwikkelen. We geven ze bouwstenen mee, zodat ze later optimaal kunnen deelnemen aan de maatschappij.
veiligheid
plezier
groei
Wat zijn de werkwijzen van Octant SBO Prinsenhof voor sociale ontwikkeling?
De leidende principes Groei, Plezier en Veiligheid zijn door het team in gezamenlijkheid bepaald. Octant SBO Prinsenhof maakt gebruik van de PAD-methode en Rots & Water lessen, om zo de sociaal-emotionele competenties te vergroten en gedragsproblemen te voorkomen.
Welke registratievormen gebruikt Octant SBO Prinsenhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Octant SBO Prinsenhof gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Octant SBO Prinsenhof?
Octant SBO Prinsenhof gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) methode voor sociaal-emotioneel leren.