Mariaschool
Ru Parésingel 1
2642 CR Pijnacker

Schoolweging

Schoolweging
25.68
Spreiding
5.74

De schoolweging van Mariaschool Pijnacker is 25,68 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,65% behaalde het fundamenteel niveau ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, een prestatie die ook hoger is dan het vergelijkingsgemiddelde (96,61%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 70,72% ruimschoots behaald, wat duidelijk boven de inspectienorm van 53,8% uitkomt. Deze score overtreft ook het vergelijkingscijfer van 63,97% voor soortgelijke scholen, wat wijst op effectief maatwerk in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een sterke focus op theoretische opleidingen zien: 73,73% van de leerlingen krijgt een advies voor vmbo-(g)t of hoger (tegen 63,4% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (25%). Dit past bij de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie en het ambitieuze onderwijsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMariaschool PijnackerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Mariaschool worden methodegebonden toetsen en de toetsen LiB (Leerling in Beeld) afgenomen. De afname van de LiB-toetsen staat halverwege het schooljaar (M-toetsen) en aan het einde van het schooljaar (E-toetsen) op het programma. Wij nemen LiB-toetsen af op het gebied van rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en taalverzorging. De resultaten van de methodegebonden toetsen en de LiB-toetsen worden gebruikt bij het analyseren en evalueren van didactisch aanbod in de groepen. D.m.v. de tussenresultaten kunnen wij meten in hoeverre de gestelde doelen door de leerlingen en de groepen zijn behaald. De uitkomsten van deze evaluatie en analyse van de zogeheten tussenresultaten dienen als basis hoe het onderwijs en de aanpak in de groep in de aankomende planperiode georganiseerd zullen zijn. Hierbij sluiten we zoveel als mogelijk aan op de in de lesgroep aanwezige onderwijsbehoeften.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

73,58% van de leerlingen presteert op adviesniveau, aanzienlijk hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (62,93%). Slechts 11,32% zit onder advies, wat lager is dan landelijk (11,81%). Dit illustreert de nauwkeurigheid van de advisering en de goede aansluiting op het voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

We willen de kinderen begeleiden vanuit onze levensovertuiging en eigen katholieke geloof en ze leren en laten ervaren dat waarden, normen, respect en zorg voor elkaar en de ander, juist in deze complexe en zich snel ontwikkelende maatschappij belangrijk en waardevol is. We vinden het belangrijk dat alle kinderen zich thuis voelen op school en met veel plezier naar school komen. We hebben een hele fijne populatie kinderen en ouders waardoor de sfeer op school heel plezierig is. We vinden het belangrijk om dat zo te houden en als dat nodig is ondernemen we actie. LEES MINDER

Vertrouwen

Geborgenheid

Plezier

Wat is de werkwijze van de Mariaschool voor sociale ontwikkeling?

De Mariaschool heeft een prettige sfeer en investeert in positieve omgang, samenwerking en het oplossen van conflicten. De school gebruikt de superheldenaanpak van Praktijk ORKA om leerlingen verantwoordelijkheid te laten nemen in het groepsproces en een positieve bijdrage te leveren. Teamleden krijgen jaarlijks trainingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Mariaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Mariaschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Onderbouwd om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Mariaschool?

De Mariaschool gebruikt SOEMO-kaarten, de Superheldenaanpak van Praktijk ORKA, Trefwoord en Rots & Water training voor sociaal-emotioneel leren.