Josephschool
Acacialaan 8
2641 AC Pijnacker

Schoolweging

Schoolweging
30.26
Spreiding
6.78

De schoolweging van Josephschool is 30,26 , met een spreiding van 6,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.62% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, iets onder het landelijk gemiddelde (95.71%). Desondanks overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58.06% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 57.30%), ruim boven de signaleringswaarde van 45.5%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe populatie hogere ambities waarmaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Josephschool geeft een breed adviesspectrum: 13.04% vwo (vs. 18.61% regio) en 13.04% havo/vwo. Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijs (4.35% vs. 1.01% regio), wat aansluit bij de leerlingenpopulatie. De nadruk blijft op theoretische leerwegen, met 34.78% havo/vwo en vwo gecombineerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJosephschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Josephschool worden in groep 3 t/m 8 de methodegebonden toetsen afgenomen en de Cito toetsen. De Cito's vinden plaats halverwege (midden) en aan het einde van het schooljaar. Wij nemen Cito toetsen af bij rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en werkwoordspelling (groep 7 en 8). Na iedere toetsperiode en/of vlak voor het rapport worden de groeps- en individuele resultaten door de Intern Begeleider met de groepsleerkrachten besproken. N.a.v. de resultaten van de toetsen en/of rapport worden de groepsplannen door de groepsleerkrachten opgesteld. In groep 1 /2 wordt gebruik gemaakt van de observatiemethode KIJK.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit kan samenhangen met de complexe schoolweging. Tegelijkertijd scoort 25% boven advies, wat de effectiviteit van het doorstroombeleid deels bevestigt.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot verantwoordelijke en actieve mensen. Om dit te bereiken wordt er samen gewerkt, zowel met leeftijdsgenoten als met leerlingen van andere klassen. Onze leerlingen leren vanaf de start van hun schoolloopbaan dat er verschillen zijn tussen mensen en dat acceptatie en respect een gewone zaak is. Daarbij willen we dat alle aspecten van de persoonlijkheid, via de aangeboden methode Vreedzaam voor sociaal emotionele ontwikkeling op evenwichtige wijze, worden ontwikkeld. Dit alles past bij de Katholieke identiteit van onze school. LEES MINDER

Samen

Leren

In een vertrouwde omgeving

Wat is de werkwijze van de Josephschool voor sociale ontwikkeling?

De Josephschool gebruikt de methode 'Vreedzaam', een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De klas en school vormen een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen en leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en accepteren verschillen. Er is een vertrouwde sfeer en routines zorgen voor regelmaat. Coöperatieve werkvormen worden gebruikt vanaf groep 1 en leerlingen leren zelfstandig te werken aan hun doelen met behulp van weektaken en planning.

Welke registratievormen gebruikt de Josephschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Josephschool gebruikt 'Kijk!' en de 'Vragenlijst Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Josephschool?

De Josephschool gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.