
Schoolweging
De schoolweging van Casa tweetalige Montessorischool is 23,58 , met een spreiding van 5,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Casa tweetalige Montessorischool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Er zijn verschillende partijen betrokken bij het bijhouden van de voortgang van kinderen: het kind; de begeleiders; de ouder(s)/verzorgers. Het kind Kinderen worden ondersteund om eigenaar te worden van hun eigen leerproces. In de onderbouw is de leerlijn in fysiek vorm aanwezig in de voorbereide omgeving. Het kind wordt uitgenodigd door de omgeving. Hij doet wat hij ziet. Vanaf de middenbouw werken de kinderen met doelenboekjes waarin de leerdoelen voor de betreffende bouw staan. Deze doelen zijn onderverdeeld in basisvaardigheden en extra vaardigheden. In dit doelenboekje staat ook duidelijk welke vaardigheden ze bij welke leeftijd zouden moeten beheersen. Kinderen weten dat ze een vaardigheid beheersen door het maken van een bewijsstuk of het creëren van een afrondingmoment. Dit kan door het maken van een toets, overhoring werkstuk, verslag en/of presentatie. De bewijsstukken verzamelen de kinderen in een portfolio. Kinderen worden aangemoedigd te reflecteren en zichzelf te leren kennen. Ze hebben ongeveer één keer per drie weken een reflectiegesprek met hun mentor (indien nodig dan zijn de gesprekken vaker). Ze leren over hun werk te praten doordat er gerichte vragen aan hen gesteld worden. In de midden- en bovenbouw worden kinderen ook betrokken bij de voortgangsgesprekken met de ouders. In de middenbouw leren kinderen hun werk in een werkagenda bij te houden en hun voortgang in 'Ik kan boekjes' . In de bovenbouw formuleren kinderen hun eigen doelen en reflecteren structureel of de doelen behaald zijn. Aan de hand van hun doelen maken ze een dag- of weekplanning. Ze zijn betrokken bij het analyseren van hun voortgang en hebben regelmatig reflectiegesprekken met hun mentor. Kinderen in de bovenbouw zijn betrokken bij het maken van een ‘benchmark’-rapport doordat ze een persoonlijke reflectie onder ieder ontwikkelingsgebied schrijven. De begeleider De begeleiders houden de voortgang bij doordat zij gericht observeren. Binnen het Montessorionderwijs is observatie een essentieel onderdeel waarin begeleiders getraind worden. De begeleider in de onderbouw observeert door vooral te kijken, omdat ze primair er zijn om het kind te leren het zelf te doen. De begeleider in de midden- en bovenbouw observeert door te luisteren omdat ze primair kinderen helpen na te denken. Door de observaties en signaleringen tijdens lessen komen begeleiders veel te weten over het kind: leerstijlen, niveaus, interesses etc. Dit is bepalend voor het begeleiden van het kind naar de ‘zone van de naaste ontwikkeling’. Doordat er meerdere begeleiders aan de groep verbonden zijn, observeren meerdere volwassenen het kind in zijn leerproces. Dit draagt bij tot een completer, objectiever beeld van het kind. De signaleringen worden in het digitale kindvolgsysteem MRX opgenomen. In MRX is te zien hoe alle leerdoelen en vaardigheden aan lessen gekoppeld zijn en op welke leeftijd wij mogen verwachten dat kinderen deze doelen behaald hebben. Vanuit het systeem worden ‘benchmark’-voortgangsverslagen gemaakt. In dit voortgangsverslag schrijft de begeleider commentaar ten aanzien van ieder ontwikkelingsgebied. Door deze manier van rapporteren kan de voortgang gevolgd worden. De ouder Ouders zijn ervaringsdeskundigen. Ze kennen hun kinderen goed en omdat kinderen zich soms thuis anders gedragen dan op school, is het noodzakelijk dat de ouders en de begeleiders informatie uitwisselen over het kind. Observaties en oudergesprekken Eenmaal per jaar kan één van de ouders het kind gedurende de werkperiode in de groep observeren. Voor de observatie ontvangt de ouder handvatten van de begeleider om gericht te observeren. Vervolgens hebben ouders een gesprek met de begeleider op een onderling afgesproken moment. Na afloop van het gesprek maken begeleiders en ouders een samenvatting van het gesprek dat in MRX opgenomen wordt.Een tweede gesprek vindt ongeveer zes maanden later plaats. Voorafgaand aan de gesprekken ontvangt u een benchmark-voortgangsverslag. Benchmark-voortgangsverslag In het benchmark-voortgangsverslag kunt u alle ontwikkelingsgebieden zien waaraan uw kind werkt. Deze benchmarks zijn een samenvatting van alle vaardigheden waaraan een kind op Casa kan werken. Aan deze benchmarks zijn leeftijden gekoppeld waardoor je kunt zien op welke leeftijd kinderen deze vaardigheden zouden moeten leren en uiteindelijk zouden moeten beheersen. Deze leeftijden zijn gebaseerd op de Nederlandse kerndoelen en de AMI-richtlijnen. Om weer te geven wat de voortgang van het kind is, worden aan deze benchmarks (ijkpunten) de classificatie: ‘present’, ‘practise’, ‘improve’ en ‘mastered’ toegekend. Het toekennen van deze classificatie is gebaseerd op observaties van de begeleiders. Zij zullen bovendien ten aanzien van ieder ontwikkelingsgebied een toelichting toevoegen en de doelen voor de komende periode benoemen. Ook de toetsresultaten zullen in het verslag opgenomen worden. Hoewel de interpretatie van de ontwikkeling afgezet wordt tegen de leeftijd van het gemiddelde kind (benchmark), vinden wij het ook heel belangrijk dat de voortgang van het kind ten opzichte van zichzelf bekeken wordt. Toetsen Wij nemen landelijk genormeerde schoolvaardigheidstoetsen (IEP lvs) af om te bevestigen dat onze observaties kloppen. De context waarbinnen de resultaten geanalyseerd worden, is zeer belangrijk. In landelijke toetsen worden bijvoorbeeld soms vragen gesteld over iets wat kinderen nog niet op Casa aangeboden hebben gekregen. Dit komt omdat wij individueel onderwijs geven en omdat de Montessori-leerlijnen afwijken van de leerlijnen in het reguliere onderwijs. Uiteindelijk wordt op Casa hetzelfde (of zelfs meer) aangeboden, maar in een andere volgorde. Tijdens de oudergesprekken van de midden- en bovenbouw zult u toetsresultaten bespreken. Van kinderen die laag scoren of die veel zwakker hebben gescoord dan voorheen worden de ouders direct na de toetsen geïnformeerd en worden vervolgacties besproken. De toetsen die worden afgenomen zijn: Technisch lezen (een- tot tweemaal per jaar): groep 3 t/m groep 5 DMT en AVI-toetsen. Vanaf groep 6 IEP technisch lezen. Begrijpend lezen (tweemaal per jaar) vanaf groep 4 (IEP) Rekenen en wiskunde (tweemaal per jaar) vanaf groep 3 (IEP) Spelling (tweemaal per jaar) vanaf groep 4 (IEP) Hoofdrekenen (tweemaal per jaar) vanaf groep 3 (TTR) IEP-advieswijzer (eenmaal per jaar) groep 7 IEP-eindtoets (eenmaal per jaar) groep 8 Sociogram (eenmaal per jaar) vanaf groep 6
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Op Casa vinden we het belangrijk dat kinderen (leren) zorg te dragen voor zichzelf en hun omgeving. Daarnaast zijn kinderen zich er bewust van dat zij onderdeel uitmaken van een groter geheel. Van jongs af aan leren ze wat goed gedrag is en welke verwachtingen er zijn in sociale situaties. In de onderbouw worden sociale ontwikkeling en het eigen maken van sociale waarden ondersteund door gericht rollenspel: ‘Grace and Courtesy’ -lessen. Kinderen worden begeleid in groepen om emoties te herkennen en adequaat te uiten. In de midden- en bovenbouw ontwikkelen de kinderen hun morele compas. Ze hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel en zijn voortdurend bezig met wat goed en fout is. De sociale kernwaarden worden besproken in groepsgesprekken en individuele gesprekken. Kinderen bewust maken van hun eigen rol in sociale situaties en de verschillenden opties/keuzes die ze hebben is ook een belangrijk aspect. Kinderen worden bewust gemaakt van hun eigen gevoel en geleerd zichzelf op een positieve manier te helpen. LEES MINDER
Moed
Verbinding
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Samenwerken, zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid zijn uitgangspunten van het Montessori onderwijs. Dit zit ingebakken in ons onderwijs methode. In de onderbouw wordt veel aandacht besteed aan de omgangsnorm en 'Grace & Courtesy' lessen door middel van rollenspel. De begeleiders werken volgens de methodiek Positive Discipline. Dit geeft hen handvatten om kinderen te observeren, gedrag te analyseren en effectief te begeleiden. Daarnaast spreken zij eenzelfde taal, welke tegelijkertijd 'firm & kind' is. In de midden- en bovenbouw wordt veel samengewerkt; dit is op deze leeftijd enorm belangrijk. Samenwerken vraagt van kinderen om hun eigen ideeën soms los te laten om flexibel te zijn en je aan te passen aan anderen. Kinderen leren al van jongs af aan binnen het Montessori-onderwijs om rekening te houden met elkaar. Ook in de midden- en bovenbouw werken de begeleiders vanuit de methodiek Positive discipline. De kinderen leren dat zij deel uitmaken van een groep en dat zij met elkaar empatisch en probleemoplossend kunnen werken. Door dagelijkse klassenvergaderingen worden kinderen in hun kracht gezet om zichzelf te zijn, elkaar te ondersteunen en conflicten op te lossen. In de bovenbouw wordt ook gewerkt met Kanjertraining. Wij vinden het heel belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school en zich gezien voelen. Als u u als ouder het gevoel heeft dat dit niet het geval is, bespreek dit dan met de begeleiders van uw kind. Op ouderavonden en in nieuwsbrieven wordt informatie gedeeld richting ouders. Ouders worden ook betrokken bij het oplossen van individuele incidenten.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Montessori Observatie Methode Sociaal Emotionele Vragenlijst Registratie in MRX