
Schoolweging
De schoolweging van Laureyn is 31,21 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45.5%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie hogere ambities waarmaakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een focus op middenniveaus: 34.8% vmbo-(g)t en 17.4% havo. Opvallend is 8.7% vwo-advies, lager dan het Nederlands gemiddelde (18.6%). De combinatie vmbo-k/-(g)t (8.7%) en praktijkonderwijs (1.01% regionaal) wijst op maatwerk voor diverse leerbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Laureyn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.02 | 169.4 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten worden gemeten door middel van niet methode toetsen. Hiervoor is een toetskalender opgesteld. Ook volgen we de leerlingen d.m.v. methodetoetsen vanuit onze methodes. Wij stellen streefdoelen op, hebben ambities en evalueren de resultaten. We maken foutenanalyses. Wij hebben schoolambities vastgesteld voor technisch lezen DMT en AVI, begrijpend lezen, spelling, woordenschat, rekenen, leren leren, gedrag en sociaal gedrag op streefniveau en functioneringsniveau. We willen zicht hebben op de ontwikkeling door streefdoelen op te stellen, de doorgaande lijn in beeld te brengen, vaardigheidsgroei en ambitiedoelen op te stellen. We vullen groepsoverzichten eenduidig in. De leerkrachten analyseren de stimulerende en de belemmerende factoren van de groep, evenals de onderwijsbehoeften in het groepsoverzicht. De leerkrachten bepalen op basis van deze factoren en de behoeften van de ondersteuning die ze aan de groep en aan individuele leerlingen geven. De leerkrachten stemmen hier het onderwijsaanbod op af.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33.3% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Positief punt is dat 26.7% boven advies presteert, wat aansluit bij de intensieve overdracht beschreven in het zorgdossier.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn trots op onze kinderen en op elkaar. Wij hebben vertrouwen in ieders mogelijkheden en zetten ons elke dag in zodat elk kind het beste uit zichzelf kan halen. Wederzijds respect is waar wij voor staan. Respect voor ieders achtergrond, mogelijkheden en persoonlijkheid. Dit omdat we geloven dat we veel van elkaar kunnen leren als we voor elkaar openstaan en wederzijdse hulp aanvaarden. Zo blijven kinderen zichzelf, elkaar en ons verrassen.
Trots op elkaar
Samen zijn wij één
Flexibel en vertrouwd
Wat is de werkwijze van Basisschool Laureyn voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool Laureyn zijn bepaald in samenspraak met het team van de basisschool en de kinderopvang. Ouders en leerlingen van groep 8 hebben meegedacht over de uitwerking van de waarden. De kernwaarden zijn uitgewerkt in een missie en visie die breed gedragen wordt. De school werkt met de methode Kwink in alle groepen en de buitenschoolse opvang, waardoor een doorlopende lijn ontstaat. De kernwaarden komen terug in de methode. Registratie vindt plaats met Kindbegrip. Er wordt ook gewerkt met 'stoeltjesdans'. De missie en visie worden uitgedragen door de kernwaarden plezier, respect, veiligheid, verbinding en brede ontwikkeling in de praktijk toe te passen. Deze kernwaarden worden zichtbaar gemaakt in de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Laureyn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Laureyn gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Onderbouwd, Kindbegrip en Stoeltjesdans.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Laureyn?
Basisschool Laureyn gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen, Kwink en Trefwoord.