Basisschool De Springschans
Schoolstraat 2
1755 NE Petten

Schoolweging

Schoolweging
31.31
Spreiding
6.92

De schoolweging van De Springschans Petten is 31,31 , met een spreiding van 6,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 98,0% ruimschoots gehaald (verhoging t.o.v. de landelijke 95,7%). Dit benadrukt de basiskwaliteit ondanks uitdagingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 45,5% ligt. Toch blijft dit onder het vergelijkingsniveau van 57,3%, mogelijk door de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen leggen nadruk op midden- en hogere niveaus: 38,9% vmbo-(g)t en 22,2% havo. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen 18,6% vwo adviseren. Praktijkonderwijs (2,5%) blijft beperkt, in lijn met het regionaal gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Springschans PettenGemeente AmsterdamNederland
LIB179.6177.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We nemen 2 keer per jaar de toetsen af van Leerling in Beeld (vroeger CITO), in januari en in juni. Naar aanleiding hiervan maken we een trendanalyse schoolbreed en voor de groepen maken we een diepte analyse. De groepsleerkracht maakt zelf een diepte analyse van zijn/haar groep, eventueel met behulp van de intern begeleider. De Intern begeleider voert samen met de directie groepsgesprekken (op groepsniveau en leerling niveau) over hoe het ervoor staat en wat de vervolgstappen worden. De leerkrachten maken didactische groepsoverzichten waar dit in wordt verantwoord. De intern begeleider voert tussendoor ook groepsgesprekken om de leerkrachten te begeleiden in de zorg naar de kinderen. De trendanalyse wordt door de intern begeleider gedaan. Het team is hierbij aanwezig en met elkaar kijken we wat we schoolbreed kunnen gaan doen/ verbeteren. Deze nemen de directie met de intern begeleider voor hun rekening en gaan dit in team overleggen en op studiedagen verder uitwerken met het team. Zodat er een gedegen plan komt en geborgd wordt. De intern begeleider maakt een verslag naar aanleiding van de trendanalyse en zet daar de conclusies, actiepunten, extra opmerkingen en de plan van aanpak in. Deze wordt dan weer gedeeld met het team bij een teamoverleg of studiedag. De directie neemt deze punten mee in het plannen en organiseren van de team overleggen en studiedagen. Er vindt ook een schoolontwikkelgesprek plaats tussen; directie, intern begeleider en de bestuurder met de kwaliteitsmedewerker. Dit is twee keer per jaar, op deze manier monitort het bestuur de ontwikkeling op school. Wij verantwoorden dan ook onze resultaten en wat we inzetten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advisering (vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 52,6% stroomt door boven advies, wat de effectiviteit van de begeleiding onderstreept. Dit sluit aan bij de gerichte monitoring zoals beschreven in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Pedagogisch Tact Binnen Surplus werken we vanuit Pedagogisch Tact. Het is onze pedagogisch didactische huisstijl. Pedagogisch Tact is het juiste doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de kinderen. Binnen Surplus staat de kwaliteit van de omgang met elkaar en onze leerlingen centraal. Deze vormt voor ons een kernwaarde. Het biedt de basis voor een veilige leer- en werkomgeving voor goed onderwijs voor al onze leerlingen. Pedagogische Tact is onze basishouding. In onze Pedagogische relatie staat de kwaliteit van het contact centraal. Contact is de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen. Daarbij gaat het niet alleen om het contact met de leerling, maar ook om het ‘in contact zijn met jezelf’ als voorwaarde om beschikbaar te zijn. Bij goed contact gaat het namelijk niet alleen over de kwaliteit ervan; ook het anticiperen op contact, de benadering, de wijze waarop de leraar aanwezig is, de manier waarop hij interacties aangaat en kinderen uitnodigt, spelen hierbij mee. De Springschans is een school waar de kinderen zich in een prettige omgeving zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Een uitnodigende omgeving (sfeer, indeling klaslokaal, enzovoort) stimuleert de kinderen tot een goede (werk)houding. Persoonlijke aandacht voor kinderen is een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen leren. Het realiseren van een veilig en pedagogisch klimaat vraagt om: Veiligheid: Heldere regels en persoonlijke begeleiding. Openheid: Ruimte voor persoonlijke gesprekken. Zelfregulering: Rustig omgaan met conflicten. Competentie: Vertrouwen hebben/krijgen in eigen kunnen. Autonomie: Voldoende mate om zelf keuzes te maken/ verantwoordelijkheid te dragen. Wij vinden zelfstandigheid een heel belangrijk aspect. Het kind moet leren te bepalen op welk moment het zinvol is om de hulp van anderen in te roepen en in hoeverre het gebruik maakt van geboden hulp en adviezen. Daarom bieden wij de gelegenheid, onder verantwoording van de leerkracht, zelfstandig of in groepjes opdrachten uit te voeren. Sociale Veiligheid Door middel van de methode Kwink willen we kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. Op de Springschans creëren we een pedagogisch klimaat waarin kinderen zich veilig voelen, waarin verschillen tussen kinderen geaccepteerd en gewaardeerd worden en waarin kinderen leren op een positieve manier met elkaar om te gaan. De kernwaarden zelfontplooiing, verbondenheid en verantwoordelijkheid staan hierbij centraal. We geven binnen de school op alle dagen nadrukkelijk betekenis aan deze waarden. Zelfontplooiing betekent voor ons, dat we medewerkers en leerlingen zoveel mogelijk de ruimte geven om op eigen wijze te leren. We beseffen daarnaast dat we alleen in verbondenheid een goede sfeer kunnen behouden en onze doelen kunnen behalen. Tot slot spreken we iedereen aan op verantwoordelijkheid en verwachten we respect voor elkaar, de omgeving en de materialen. Alle kernwaarden hebben zodoende alles te maken met de sociale veiligheid op school. LEES MINDER

zelfontplooiing

verbondenheid

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Springschans voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Springschans creëert een veilig pedagogisch klimaat waarin verschillen geaccepteerd en gewaardeerd worden, en kinderen leren positief met elkaar om te gaan. De kernwaarden zelfontplooiing, verbondenheid en verantwoordelijkheid staan centraal. De school monitort de sociale veiligheid met SCOL en LeerlingSCOL, en meet burgerschapscompetenties in groep 7 en 8. De school gebruikt is Kwink, een programma voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Springschans om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Springschans gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Inzichtelijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Springschans?

Basisschool De Springschans gebruikt Een doos vol gevoelens, Taakspel, Kwink, Schooljudo en Rots en Water training voor sociaal-emotioneel leren.