obs de Posthoorn
Oostering 4
7933 PX Pesse

Schoolweging

Schoolweging
29.73
Spreiding
5.85

De schoolweging van De Posthoorn is 29,73 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met een perfecte score van 100% voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het regionale gemiddelde (95,9%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt voor het streefniveau een score van 75,2%, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1% en het regioresultaat van 57,8%. Dit laat zien dat een aanzienlijk deel van de leerlingen hogere leerdoelen bereikt, wat past bij de theoretische focus in de schooladviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen voor voortgezet onderwijs tonen een tweezijdig beeld: 28,6% van de leerlingen krijgt een vmbo-k/- (g)t-advies, terwijl 42,9% havo- of vwo-niveau adviseert (havo 14,3%, havo/vwo 14,3%, vwo 14,3%). Dit contrasteert met regiopercentages waar gemiddeld 10,9% havo/vwo en 18,6% vwo adviseert. De school lijkt hiermee een brugfunctie te vervullen tussen praktisch en theoretisch onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe PosthoornGemeente AmsterdamNederland
LIB178.83172.16175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling en tussenresultaten van onze leerlingen op verschillende manieren: Sociaal-emotionele ontwikkeling: - observaties van de leerkrachten, - kindgesprekken, - oudergesprekken, - de leerlijnen sociaal-emotionele ontwikkeling van ParnasSys (groep 1-2) en ZIEN (groep 3-8). Zaakvakken en wereldoriëntatie: - observatiegegevens van de leerkrachten, - leerlijnen ParnasSys (groep 1-2) - toetsresultaten van onze methodegebonden toetsen (groep 3-8) - CITO-toetsen (groep 3-8) - kindgesprekken en/of diagnostische gesprekken met onze leerlingen, - oudergesprekken Methodegebonden toetsen: Methodegebonden toetsen worden geanalyseerd door de leerkracht. Vaak worden de toetsresultaten ook met de leerlingen zelf nabesproken en wordt er samen gereflecteerd op het proces. Interventies worden meegenomen in het onderwijsaanbod, om op die manier op een zo passend mogelijke manier onderwijs te kunnen geven. CITO-toetsen: De Interne Begeleider deelt aan het begin van het schooljaar het toetsrooster met het team. Hierop staan alle af te nemen methode-overstijgende toetsen, zorgvergaderingen en groepsbesprekingen gepland. Twee keer per jaar worden CITO-toetsen afgenomen bij alle leerlingen van groep 3 tot en met 8. Voor de CITO-toetsen hebben wij eigen schoolnormen opgesteld. Dit zijn richtlijnen waar naartoe wordt gewerkt om ervoor te zorgen alle leerlingen onze school op een individueel zo hoog mogelijk niveau uitstromen eind groep 8. Uitgangspunt is dat een leerling op individueel niveau voldoende elke keer voldoende groei laat zien. Voorbeeld: een leerling die hoog scoort maar stilstaat in zijn leercurve is voor ons een grotere zorg, dan een leerling die wat minder hoge scores laat zien maar wel goed gegroeid is in zijn eigen leercurve. Eind groep 8 wordt een Centrale Eindtoets afgenomen. Dit is een door de overheid verplichte toets, om zo een extra instrument te hebben dat iets zegt over het niveau van de leerling, náást het schooladvies van de leerkracht. CITO-toetsresultaten worden op groeps- en individueel niveau geanalyseerd door de leerkrachten. Schoolbreed worden alle CITO-groepsanalyses besproken met het hele team in een aparte zorgvergadering. Voor groep 1-2 wordt dit op basis van observaties van de leerkracht in relatie tot de leerlijnen groep 1-2 van ParnasSys gedaan. Naar aanleiding van de uitkomsten van deze toetsen wordt een nieuwe instructiekaart opgesteld, als hulpmiddel voor de leerkracht bij het geven van passend onderwijs. Individuele resultaten worden gedeeld met de Intern Begeleider tijdens de groepsbespreking. Er vinden meerdere groepsbesprekingen per jaar plaats. Ondersteuning Op de Posthoorn wordt passende ondersteuning geboden door de eigen leerkracht, binnen de eigen groep. We hebben veel specialisten bij ons werken, waardoor leerkrachten kunnen leren van en met elkaar en bij elkaar te rade gaan als zij zelf behoefte hebben aan aanvullende expertise. Op het moment dat blijkt dat deze extra ondersteuning onvoldoende resultaat geeft, is er beperkte aanvullende ondersteuning mogelijk door een van onze onderwijsassistenten. De interne begeleider coördineert deze extra ondersteuning.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 50% van de leerlingen onder advies presteert, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. Slechts 12,5% zit boven advies (vs. 25,3% landelijk). Deze cijfers vragen om verdere analyse van de adviesconsistentie, mogelijk gerelateerd aan de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,73).

Sociale ontwikkeling

Wij willen onze leerlingen zo zelfredzaam mogelijk maken, zodat zij zich zo zelfstandig mogelijk kunnen redden in de maatschappij. Hiervoor is het nodig dat leerlingen verschillende sociale en emotionele vaardigheden kunnen oefenen en verwerven. Hiervoor is een veilige groep van belang. Een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin verstorend gedrag en pesten niet voorkomt. Om dit te kunnen bereiken wordt er schoolbreed en planmatig gewerkt aan de volgende SEL-competenties: - Besef hebben van jezelf - Besef hebben van de ander - Keuzes kunnen maken - Zelfmanagement - Relaties kunnen hanteren Wij maken hiervoor gebruik van de SEL-methodiek van Kees van Overveld. Burgerschapsontwikkeling en mediawijsheid maken deel uit van ons aanbod binnen sociaal emotioneel leren. LEES MINDER

Veiligheid, rust en regelmaat

Samen

Verbinding

Wat is de werkwijze van obs de Posthoorn voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van obs de Posthoorn zijn bepaald vanuit het team. De school gebruikt de methode KWINK voor lessen in Sociaal Emotioneel Leren (SEL), gebaseerd op de methodiek SEL van Kees van Overveld. Er is minimaal een keer per week les in SEL. Daarnaast zijn de uitgangspunten van deze werkwijze verwerkt in alles wat de school doet. De leerlingresultaten worden gevolgd middels de leerlijnen Sociaal Emotioneel van ParnasSys (groep 1-2) en CITO Leerling in Beeld (groep 3 tot en met 8). De uitkomsten worden geanalyseerd door de leerkracht(en) en waar nodig worden interventies gedaan. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de werkmap SEL en gedrag in de groep (Kees van Overveld).

Welke registratievorm(en) gebruikt obs de Posthoorn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs de Posthoorn gebruikt CITO- Leerling in beeld en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs de Posthoorn?

Obs de Posthoorn gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.