
Schoolweging
De schoolweging van Het Waterschip is 31,37 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90,7% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de effectieve basiskwaliteit, ondanks dat het licht onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,2% blijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%, toont het aan dat de school effectief differentieert binnen de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 21,7% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 21,7% vmbo-k/gt. Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (0% vs. 0,1% regio), wat past bij de ambitieuze onderwijsvisie die in het schoolplan beschreven staat.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Waterschip | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.76 | 171.52 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Na afname van de CITO in januari volgt er een analyse op leerling niveau, groepsniveau en schoolniveau. We werken met het model vanuit Oog voor leren gesteld. Deze zorgt voor een analyse op groepsniveau. De directie houdt met IB-er en leerkracht doelstellinggesprekken waarin de doelen voor de komende periode worden vastgesteld en waarin er wordt gekeken of de doelen van afgelopen periode behaald zijn en waarom dit wel of niet is gelukt. Deze resultaten worden meegenomen in de trendanalyse vergadering die twee keer per jaar wordt gehouden met het gehele team. In deze vergadering geven leerkrachten een beeld van de groep en geven zij tevens aan welke successen er behaald zijn, ook wordt er gekeken naar tegenvallende opbrengsten. De Intern Begeleider geeft in deze vergadering via een PowerPoint een overzicht van de opbrengsten van de school. We kijken hierbij naar bijvoorbeeld groep 4 tov groep 4 het jaar ervoor, maar ook groep 4, hoe was deze groep in groep 3. Na uitgebreide analyse en bespreking wordt de schoolstandaard met het team samengesteld. Een nieuwe cyclus gaat van start. We zien dat wij op de midden toetsen 2021-2022 verschillende scores neerzetten. Rekenen vanaf groep 5 heeft onze aandacht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 20% van de leerlingen die onder hun oorspronkelijke advies presteren (vs. 11,8% landelijk) en 30% die bovenadvies functioneren, blijkt een gepolariseerd beeld. Dit reflecteert mogelijk de brede spreiding in de leerlingenpopulatie. De school benadrukt in haar beleid extra ondersteuning voor risicoleerlingen, wat terug te zien is in het hoge percentage bovenadvies.
Sociale ontwikkeling
Voor het team van het Waterschip is het belangrijk dat ouders, kinderen en teamleden zich veilig voelen op school. Het woord veiligheid is vooral een woord van beleving en gevoel. Naast het bieden van een fysiek veilige omgeving, het stellen van grenzen binnen herkenbare normen en waarden in de school en het hebben van duidelijke regels en afspraken in de klas, zien wij dat de belangrijkste basis ligt in onszelf als mens. In alle groepen wordt lesgegeven met behulp van het directe instructiemodel. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende samenwerkingsvormen. Er worden o.a. technieken vanuit Teach like a champion gebruikt in de klas om het lesgeven effectiever en activerender te krijgen. Op het Waterschip proberen we het beste uit het kind te halen. Ieder kind heeft zijn mogelijkheden en talenten en het is de taak van de school om deze te zien en helpen ontwikkelen, samen met de ouders. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Het Waterschip voor sociale ontwikkeling?
De school zet jaarlijks in op veiligheid in de school en in de klas, middels een pestprotocol en veiligheidsbeleid. Er wordt gewerkt met ouderbetrokkenheid 3.0 om samen met ouders, team en leerlingen een driehoek van leren en ontwikkelen te vormen. Christelijke Basisschool Het Waterschip werkt met Kwink, een online methode voor Sociaal Emotioneel Leren. Het schooljaar wordt gestart met de Gouden Weken om een positief klimaat te creëren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Het Waterschip om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De school gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.