Basisschool OBS 't Kofschip in Papendrecht

Het team van OBS 't Kofschip in Papendrecht

Current section: team
Zuidkil 57
3356 Papendrecht

Zie hier hoe het team van OBS 't Kofschip is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS 't Kofschip. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS 't Kofschip bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS 't Kofschip bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS 't Kofschip zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS 't Kofschip. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.8%)
25-35 jaar (17.6%)
35-45 jaar (35.3%)
45-55 jaar (17.6%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS 't Kofschip werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.2%)
Direct ondersteunend personeel (5.9%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS 't Kofschip gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallersregeling voor Continuïteit van Onderwijs

Bij OBS 't Kofschip streven we naar een ononderbroken leerervaring voor iedere leerling. Mocht een van onze toegewijde teamleden onverhoopt afwezig zijn, dan zetten we alles op alles om een passende vervangingsoplossing te vinden. Ons primaire doel is het minimaliseren van lesuitval en het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs. Onze voorkeur gaat uit naar het inzetten van bekende gezichten binnen de schoolomgeving, zoals duo-collega's of andere vertrouwde teamleden. Deze aanpak zorgt voor herkenbaarheid en continuïteit voor de leerlingen. Wanneer interne vervanging niet mogelijk is, breiden we onze zoektocht uit naar gekwalificeerde invallers binnen onze eigen onderwijsstichting. Als laatste redmiddel, wanneer er binnen de stichting geen geschikte kandidaat gevonden kan worden, schakelen we externe bronnen in. In uitzonderlijke gevallen, als er absoluut geen invaller beschikbaar is, worden groepen tijdelijk verdeeld over andere klassen of krijgen leerlingen een dag vrij. Ouders die hun kind niet thuis kunnen opvangen, bieden we een plek in een andere groep. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht volgen we dezelfde procedure. Indien nodig kan een leerkracht van een andere groep tijdelijk ingezet worden bij de klas van de langdurig afwezige collega, wat kan betekenen dat andere groepen worden verdeeld of een dag vrij krijgen. Alle ouders worden zo spoedig mogelijk geïnformeerd over de vervangingssituatie en de impact hiervan op de klas via ons ouderportaal.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsleerkrachten schooljaar 2022-2023

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons team van onderwijsprofessionals voor extra ondersteuning

4

Expertise in taal en rekenen voor optimale leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Deskundige intern begeleider voor individuele aandacht
Gespecialiseerde rekencoach voor rekenvaardigheid
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Taalexpert voor lees- en schrijfontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze specialisten werken nauw samen met collega's van andere basisscholen binnen onze stichting. Deze samenwerking met het Samenwerkingsverband Drechtsteden garandeert een breed netwerk aan expertise voor uw kind. Dit netwerk zorgt ervoor dat we altijd de meest actuele en effectieve ondersteuningsmethoden kunnen inzetten. Uw kind profiteert van gedeelde kennis en best practices. Samen streven we naar de best mogelijke ontwikkeling op het gebied van taal en rekenen voor elke leerling.

3

Sociaal-emotionele ontwikkeling en welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positief schoolgedrag
Betrokken intern begeleider voor sociaal welzijn
Specialist voor de ontwikkeling van meer- en hoogbegaafde leerlingen

Toelichting van de school:

Ons team van specialisten richt zich op de sociaal-emotionele groei van uw kind. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt. Deze professionals werken intensief samen met andere scholen en het Samenwerkingsverband Drechtsteden. Hierdoor kunnen we een breed scala aan ondersteuning bieden, afgestemd op de individuele behoeften van uw kind. Uw kind kan rekenen op een warme en deskundige aanpak om zich optimaal te ontwikkelen, zowel sociaal als emotioneel.

3

Gedragsmanagement en effectieve taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Ervaren gedragsspecialist voor een gestructureerde aanpak
Ondersteunende intern begeleider voor studievaardigheden
Specialist voor de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen

Toelichting van de school:

OBS 't Kofschip investeert in de gedragsontwikkeling en de aanpak van schooltaken. Onze specialisten helpen leerlingen om effectief te leren en zich prettig te voelen in de klas. Deze experts bundelen hun krachten met collega's van andere scholen en het Samenwerkingsverband Drechtsteden. Dit zorgt voor een rijke uitwisseling van kennis en strategieën. Een van onze teamleden startte in schooljaar 2022-2023 met een Master Educational Needs specialisatie. Dit versterkt onze capaciteit om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften optimaal te begeleiden.

0

Motorische en lichamelijke ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen ons directe team zijn, integreren we beweging en fysieke activiteit in ons dagelijkse lesprogramma. We werken waar nodig samen met externe partners om de motorische ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren.

0

Medisch handelen en persoonlijke verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en, indien nodig, met externe medische professionals. De veiligheid en het welzijn van uw kind staan hierbij altijd voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Computerlokaal
Handvaardigheidslokaal

Extra Ondersteuning op Maat: Ontdek de Mogelijkheden bij OBS 't Kofschip

Passend Onderwijs en Specialistische Hulp voor Elk Kind

Bij OBS 't Kofschip geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar individuele behoeften. Ons team werkt nauw samen met ouders en externe partners om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waar alle leerlingen kunnen floreren. Dit overzicht biedt een inkijkje in de brede ondersteuning die wij bieden, van specifieke leerbehoeften tot uitdagingen op sociaal-emotioneel gebied. Het is een samenvatting van ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) en geeft een eerste indicatie van hoe wij uw kind kunnen helpen. Een persoonlijk gesprek over de specifieke situatie van uw kind is altijd de beste manier om te bepalen of OBS 't Kofschip de juiste school is. Onze contactpersonen voor ondersteuning zijn de leerkracht, de intern begeleider en de directie. Zij staan klaar om u te adviseren en te ondersteunen bij elke stap. **Specialisten die Wij Bieden:** Binnen onze school hebben we specialisten voor gedrag, jonge kinderen, meer- en hoogbegaafdheid, rekenen en taal/lezen. Via ons samenwerkingsverband zijn er additionele experts beschikbaar, zoals specialisten dyslexie, orthopedagogen en ambulante schoolbegeleiders. **Voorzieningen voor Optimale Ontwikkeling:** OBS 't Kofschip beschikt over een plusgroep en een peuterspeelgroep om talenten te stimuleren. Daarnaast bieden we via het samenwerkingsverband toegang tot een NT2-klas, observatieklas, tussenvoorzieningen en een brugplaats om thuiszitten te voorkomen. **Geïntegreerd Onderwijsaanbod:** Ons onderwijsaanbod omvat specifieke programma's voor dyslexie, executieve functies, meer- en hoogbegaafdheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en compacten/verrijken. Ook bieden we ondersteuning voor dyscalculie, NT2, taal en spraak, en signaleren we vroegtijdig eventuele leer-, opgroei- of opvoedproblemen. **Onze Visie op Ondersteuning:** Wij baseren onze basisondersteuning op de richtlijnen van het samenwerkingsverband. Het doel is dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen binnen een omgeving die past bij zijn of haar capaciteiten. Wij bieden gerichte extra hulp waar nodig en werken hierin nauw samen met onze partners. **Uitvoering van Ondersteuning:** Wij hanteren een directe instructiemodel met drie niveaus: basis, intensief en verrijkend. Leeropbrengsten worden tweemaal per jaar geanalyseerd om interventies te bepalen en bij te sturen. Dit kan variëren van extra leestijd tot remedial teaching voor rekenen. Om deze interventies te borgen, vinden klassenbezoeken en collegiale consultaties plaats. Met een breed leerlingvolgsysteem monitoren we niet alleen de leerprestaties, maar ook de persoonlijke ontwikkeling en sociale functioneren. Activiteiten zoals Rots en Waterlessen, 'Grip op de groep' en kunst- en cultuurprojecten dragen bij aan een brede ontwikkeling. Indien een leerling andere behoeften heeft, zoeken we naar een passend aanbod in overleg met onderwijsspecialisten en het Ortopedagogisch Team (OT). **Sterke Punten van Onze Ondersteuning:** Welbevinden staat voorop. De emotionele en sociale ontwikkeling krijgen veel aandacht. Daarnaast bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die meer tijd nodig hebben om leerstof te verwerken, en uitdagende programma's voor leerlingen die extra stimulans wensen. Samenwerking met partners binnen het samenwerkingsverband zorgt voor een optimaal en passend aanbod. **Grenzen aan Onze Ondersteuning:** In het geval dat, na intensief overleg met ouders en specialisten, blijkt dat onze school niet de benodigde ondersteuning kan bieden, zullen we samen met u zoeken naar een meer geschikte onderwijsplek. **Onze Ambities en Ontwikkeldoelen:** 1. Verankeren van een consistente didactische aanpak. 2. Verder ontwikkelen van programma's voor sociaal-emotioneel leren. 3. Integreren van een verrijkend aanbod voor meerbegaafdheid binnen het totale schoolaanbod. 4. Continue evaluatie van leerresultaten en implementatie van interventies om prestaties te optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling bij OBS 't Kofschip

Welke Ambities Bevat Ons Schoolplan voor Optimale Leerlingontwikkeling?

Bij OBS 't Kofschip hanteren we het kwaliteitszorgsysteem Via-4, versterkt door de digitale omgeving van de Werkwijzer. Deze aanpak bevordert gezamenlijke kwaliteitszorg binnen ons team. We stellen gezamenlijk ambitieuze doelen vast en evalueren deze continu. Indien nodig implementeren we gerichte vervolgacties om onze onderwijskwaliteit te waarborgen en te verbeteren. Onze project- en expertisegroepen zijn toegewijd aan het realiseren van de schoolplan-doelstellingen. Elke groep doorloopt, samen met het voltallige team, de fasen van voorbereiding, ontwikkeling, implementatie en reflectie. De Werkwijzer zorgt voor toegankelijke informatie voor iedereen en faciliteert tussentijdse inbreng. De doelen worden vertaald naar kritische succesfactoren en meetbaar gemaakt met prestatie-indicatoren, die we omzetten in 'KijkWijzers'. Deze KijkWijzers ondersteunen leerkrachten bij het reflecteren op hun onderwijsaanbod en worden gebruikt tijdens klassenbezoeken door de directie en intern begeleider. Op basis van deze feedback formuleren we vervolgstappen en professionaliseringsplannen. De schoolplan- en jaarplan-doelstellingen staan centraal in alle overleggen: van staf en team tot bouwen en individuele gesprekken. Studiedagen bieden ruimte voor project- en expertisegroepen om bijvoorbeeld scholing te organiseren of succesindicatoren af te stemmen. In het schooljaar 2019-2020 heeft Stichting OPOPS een nieuw strategisch beleid geïntroduceerd: het Koersplan. Op basis hiervan, en in lijn met onze visie en missie, hebben we ons schoolplan 2020-2024 opgesteld. De komende vier jaar richten we ons op de volgende ontwikkeldoelen, die we in Via-4 hebben uitgewerkt met bijbehorende subdoelen en die door onze project- en expertisegroepen in samenwerking met het team worden gerealiseerd: 1. Toekomstbestendig Onderwijsaanbod: We streven naar optimale ontwikkeling van leerlingen op het gebied van persoonsvorming, socialisatie en kwalificatie. Elke leerling leert zichzelf en anderen kennen en ontwikkelt de vaardigheden om een actieve rol in de samenleving te spelen, met duidelijke onderwijsplannen die voorzien in de behoeften van basis-, ondersteunings- en uitdagingsgroepen. 2. Afgestemd Onderwijsaanbod: Door middel van observaties en diverse toetsen verkrijgen we diepgaand inzicht in de onderwijsbehoeften van elke leerling. Leerkrachten stemmen hun aanbod hierop af, zodat elke leerling op eigen niveau optimaal presteert en onze schoolresultaten het gestelde ambitieniveau overtreffen. We verbeteren ons observatie- en toetssysteem continu, met extra aandacht voor screeningsmomenten bij jonge kinderen en het automatiseringsproces van lezen en rekenen vanaf groep 3. 3. Veiligheid en Welbevinden: We creëren een omgeving waarin alle leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen. Dit bevorderen we door in te zetten op de basisbehoeften van leerlingen: autonomie, relatie en competentie. We onderzoeken en breiden, indien nodig, programma's zoals Rots en Water uit en implementeren een leerlijn voor executieve functies. 4. Educatief Partnerschap: Een sterke samenwerking met ouders draagt bij aan de optimale ontwikkeling van onze leerlingen. We herijken onze visie op educatief partnerschap, met onder andere afstemming van verwachtingen, benutten van ouderlijke talenten, leerkracht-ouder-leerling gesprekken en informatieve bijeenkomsten. 5. Kindcentrum 't Kofschip: De samenwerking met Wasko verrijkt de ontwikkeling van onze leerlingen. We stellen samen met Wasko een gezamenlijke visie op het kindcentrum vast en implementeren een bijbehorend plan van aanpak. 6. Burgerschap (wettelijke opdracht per 1 augustus 2021): We bevorderen zorg voor de gezondheid, respect voor normen en waarden, kennis van geestelijke stromingen en respectvolle omgang met diversiteit, inclusief seksuele diversiteit. Hiervoor stellen we een beleidsplan burgerschap op en implementeren dit.

Welke Strategieën Gebruiken We voor het Bereiken van Onze Educatieve Doelen?

Om onze ambitieuze doelen te realiseren en de voortgang nauwlettend te volgen, zetten wij naast de Via-4 methodiek een breed scala aan strategieën in: * **Continue Leerlingmonitoring:** Regelmatige toetsing en het gebruik van een leerlingvolgsysteem bieden ons diepgaand inzicht in de leerontwikkeling. * **Kwalitatieve Groepsbezoeken:** Klassenbezoeken met behulp van onze KijkWijzers faciliteren reflectie en gerichte feedback. * **Professionele Ontwikkeling:** Ontwikkelings- en functioneringsgesprekken met leerkrachten leggen de basis voor persoonlijke groei en professionele ontwikkeling. * **Ouderbetrokkenheid:** Actieve oudergesprekken en informatieve avonden versterken de samenwerking tussen school en thuis. * **Deskundige Samenwerking:** Consultatiegesprekken met externe hulpverleners zorgen voor optimale ondersteuning. * **Feedbackcycli:** Enquêtes onder ouders, leerlingen en leerkrachten leveren waardevolle inzichten op voor continue verbetering. * **Zelfevaluatie:** Interne evaluaties stellen ons in staat om onze processen kritisch te beoordelen. * **Effectieve Administratie:** Een zorgvuldige administratie ondersteunt de leerlingenzorg, rapportage en planning. * **Continue Professionalisering:** Nascholing voor zowel teamleden als management waarborgt up-to-date kennis en vaardigheden.

Stimuleer Uw Kind: Voor- en Vroegschoolse Educatie bij OBS 't Kofschip

Toelichting van de school

OBS 't Kofschip biedt kinderen met een risico op achterstanden extra ondersteuning. Dit doen we via gespecialiseerde programma's die de ontwikkeling stimuleren, zodat uw kind een vliegende start maakt op de basisschool. Onze aanpak omvat zowel voorschoolse educatie (VVE) op de peuterspeelzaal als vroegschoolse educatie (VVE) in groep 1 en 2 van onze school. Ouderbetrokkenheid is hierbij essentieel voor succes. De voorschoolse educatie vindt plaats in onze peuterspeelgroep 't Kofschip. Kinderen van 2 tot 4 jaar zijn hier welkom op maandag- en woensdagochtend, of op dinsdag- en vrijdagochtend. Deze ochtenden bieden een veilige en stimulerende omgeving waarin kinderen spelenderwijs leren. Het vroege contact met onze school, de leerkrachten en andere kinderen zorgt voor een soepele overgang naar groep 1. Voor de invulling van de peuterspeelgroep werken we nauw samen met onze partner Wasko. Zij garanderen een hoogwaardige educatieve invulling. Aanmeldingen voor de peuterspeelgroep lopen via de klantenservice van Wasko (telefoon: 078-6157165 of e-mail: kindplanning@wasko.nl). De vroegschoolse educatie wordt verzorgd door onze ervaren leerkrachten in groep 1 en 2. Zij creëren een rijke leeromgeving en volgen de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig. Deze observaties delen we openlijk met u als ouders. Indien nodig, zetten we gerichte interventies in om uw kind optimaal te ondersteunen in zijn of haar groei. In ons streven naar het voorkomen en verminderen van onderwijsachterstanden, werkt OBS 't Kofschip samen met de gemeente Papendrecht. Dit beleid tegen onderwijsachterstanden is een gezamenlijke inspanning waarbij ook kinderopvangorganisaties, consultatiebureaus, maatschappelijk werk en jeugddiensten betrokken zijn.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS 't Kofschip extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, OBS 't Kofschip biedt specifieke programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en eventuele achterstanden aan te pakken. Dit omvat zowel onze peuterspeelgroep als de vroegschoolse educatie in de kleuterklassen.

Ja, OBS 't Kofschip biedt specifieke programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en eventuele achterstanden aan te pakken. Dit omvat zowel onze peuterspeelgroep als de vroegschoolse educatie in de kleuterklassen.

Kinderopvang Papendrecht
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Peuteropvang 't Kofschip
Kindcentrum Papendrecht

Met welke organisaties werkt OBS 't Kofschip samen voor educatie van jonge kinderen?

OBS 't Kofschip werkt nauw samen met Wasko voor de voorschoolse educatie. Deze samenwerking zorgt voor een kwalitatief hoogstaande invulling van onze peuterspeelgroep 't Kofschip, ter voorbereiding op de basisschool.

OBS 't Kofschip werkt nauw samen met Wasko voor de voorschoolse educatie. Deze samenwerking zorgt voor een kwalitatief hoogstaande invulling van onze peuterspeelgroep 't Kofschip, ter voorbereiding op de basisschool.

Wasko Kinderopvang
Team | OBS 't Kofschip in Papendrecht | [2025] Schoolregister