
Schoolweging
De schoolweging van ’t Kofschip Papendrecht is 30,06 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt dat de school effectief basisvaardigheden garandeert. De inzet van wekelijkse voortgangsgesprekken en adaptieve leermiddelen zoals Snappet draagt hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit toont aan dat de ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,06) betekenisvolle leerwinst wordt geboekt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,8%, wat suggereert dat er nog potentieel is voor verbetering met name bij rekenvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een evenwichtige verdeling met een sterke focus op havo/vwo: 28% vwo-advies tegen 18,6% landelijk. Opvallend is het aandeel gecombineerde adviezen (12% vmbo-(g)t/havo) wat wijst op zorgvuldige begeleiding. Vergeleken met vergelijkbare scholen in Zuid-Holland scoort de school hoger op vwo-adviezen (+9,4%), wat aansluit bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Kofschip Papendrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.81 | 175.23 | 172.26 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methode-gebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden vaak twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De Onderwijsinspectie gebruikt de resultaten op de volgende tussentijdse toetsen als één van de onderdelen van haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs: technisch lezen groep 3, technisch lezen groep 4, rekenen en wiskunde groep 4, rekenen en wiskunde groep 6 en begrijpend lezen groep 6. De tussenresultaten van de leerlingen van 't Kofschip bestaan uit de registratie van Kijk! in groep 1/2 (februari en juli) en de toetsresultaten van de Cito-toetsen gemaakt door de leerlingen van groep 3 t/m 8 (januari M-toetsen en juni E-toetsen). Wij analyseren deze resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau. De individuele analyses en groepsanalyses worden gebruikt om de onderwijsplannen, waarin het onderwijsaanbod beschreven staat, indien nodig, bij te stellen. De schoolanalyse wordt gebruikt om de kwaliteit van ons aanbod te evalueren en eventueel te verbeteren. De resultaten op schoolniveau worden ter verantwoording jaarlijks aan het bestuur en de onderwijsinspectie verstrekt. Ouders ontvangen alle toetsgegevens van hun kind op het schoolrapport. Naar aanleiding van de analyses van de M- en E-toetsen in schooljaar 2021-2022 hebben we actiepunten voor de gebieden rekenen en begrijpend lezen opgenomen in ons jaarplan voor schooljaar 2022-2023. Dit om tot resultaten die passend zijn voor onze leerlingpopulatie te komen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 16% onder advies scoort de school beter dan het landelijk gemiddelde (11,8%), terwijl 32% boven advies presteert. Dit onderstreept de kwaliteit van het adviesproces met meerdere checkmomenten (o.a. entreetoets in groep 7 en drempeltoets in groep 8). De lage 'onder advies'-score past bij het geïntensiveerde maatwerkaanbod voor taal en rekenen.
Sociale ontwikkeling
We zijn er van overtuigd dat onze leerlingen zich optimaal ontwikkelen als zij zich veilig voelen. Door de nadruk op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en een positieve groepsvorming te leggen, proberen we dit zo veel mogelijk te realiseren. Door middel van Rots & Water, Grip op de groep/Bouwen aan je groep en Kwink ontwikkelen de leerlingen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verbinding
Wat is de werkwijze van OBS 't Kofschip voor sociale ontwikkeling?
Voor het monitoren van de sociale opbrengsten maakt OBS 't Kofschip in de groepen 1/2 gebruik van het leerlingobservatiesysteem Kijk! en vanaf groep 3 gebruikt de school een leerlingvolgsysteem. Door middel van Kijk! observeren de leerkrachten continu in hoeverre de kinderen vrij zijn van emotionele belemmeringen, nieuwsgierig en onderzoekend durven zijn en zelfvertrouwen hebben. Twee maal per jaar, in februari en juli, wordt hiervan een registratie gemaakt. Vanaf groep 3 wordt de sociale veiligheidsbeleving gemonitord door het invullen van de signaleringslijst door leerkrachten en (vanaf groep 5) het invullen van een vragenlijst door leerlingen. De lijsten zijn gebaseerd op de 5 competenties van sociaal-emotioneel leren (SEL). De leerkrachten en intern begeleider analyseren de resultaten en zetten, indien nodig, op leerling- en/of groepsniveau passende interventies uit, zoals het voeren van een gesprek of het opstellen van een plan. De veiligheidscoördinator kan waar nodig worden geconsulteerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS 't Kofschip om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS 't Kofschip gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kindbegrip
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS 't Kofschip?
OBS 't Kofschip gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Rots & Water en Kwink.