
Schoolweging
De schoolweging van Anne Frank Papendrecht is 36,48 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
81,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32,8%. Dit benadrukt de effectieve ondersteuning van cognitief sterke leerlingen, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
94,4% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies, significant hoger dan het regionale gemiddelde van 16,45% voor vmbo-(g)t. Desondanks is de uitstroom naar havo/vwo opvallend hoog, wat wijst op een mogelijk voorzichtig adviesbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Anne Frank Papendrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.42 | 174.81 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem Om de kinderen zo goed mogelijk te volgen in hun ontwikkeling gebruikt OBS Anne Frank de toetsen van CITO. De toetsen worden volgens de toetskalender afgenomen. De resultaten worden gebruikt voor een school- en groepsanalyse. Om opbrengstgericht passend onderwijs te monitoren, gebruikt obs Anne Frank elk halfjaar een schooloverzicht. Hierin worden drie zaken naast elkaar geplaatst: de schoolambities, de schoolopbrengsten en de groepsopbrengsten. Samen met het onderwijsplan en het groepsoverzicht is dit overzicht een van de drie instrumenten die gebruikt worden tijdens de schoolbespreking. Opbrengstgericht werken Opbrengstgericht werken is erop gericht om de onderwijskwaliteit te verbeteren. De kern is dat de leerkrachten zich hun onderwijs aanpassen aan de hand van de meetbare resultaten. Het verbeteren van de resultaten start met een grondige analyse naar de achterliggende oorzaken. Aan de hand van die analyse wordt een actieplan opgesteld met meetbare doelen. Want het vaststellen van de gewenste opbrengsten zorgt voor optimale opbrengstgerichtheid. Opbrengstgericht werken heeft hoge verwachtingen van de kinderen en gaat uit van doelgericht werken. Dat is van belang op alle niveaus binnen de school, dus niet alleen de leerkracht, maar ook het management team. Voor de leerkracht betekent doelgericht werken onder andere dat hij de doelen op groepsniveau formuleert en vertaalt naar een groepsplan. Op deze manier zijn de verschillen binnen de groep beter te hanteren. Van eind naar begin Het uitgangspunt voor de inrichting van passend onderwijs zijn de opbrengstambities van de school aan het eind van groep 8. Een verhoging hiervan leidt tot andere onderwijsbehoeften in de populatie (in termen van: meer leertijd, andere instructie, etc.). Het antwoord hierop is een intensiever aanbod, zodat er weer sprake is van passend onderwijs. De opbrengstambities bepalen dus de weg van het begin naar het einde. Dat geldt eveneens op groepsniveau. Als een groep te lage leeropbrengsten heeft, dan moet er intensiever worden gewerkt om wél in de richting van de schoolambities te komen. Liggen de leeropbrengsten hoger dan verwacht, dan kan het onderwijs worden verrijkt. Overeenkomsten in onderwijsbehoeften Onderwijs geven we niet aan individuen, maar aan groepen individuen met gemeenschappelijke kenmerken en onderwijsbehoeften. De kreet ‘omgaan met verschillen’ spoort aan tot het meer gaan richten op het individuele aspect van personen. Leren is een groepsproces waarmee we het leren van elkaar en de coöperatieve vaardigheden van leerlingen stimuleren. Middenmoot als vertrekpunt Elke leerkracht stemt zijn onderwijsaanbod onbewust af op de middenmoot. Hij beoordeelt vanuit die middenmoot welke leerlingen sterker en zwakker zijn. Een methode voor rekenen of taal is gebaseerd op de landelijke middenmoot. Het komt regelmatig voor dat een methode niet ‘past’ op een groep. Op school en op groepsniveau moet in eerste instantie een basisaanpak worden vastgesteld die passend is op de grootste gemene deler van leerlingkenmerken en onderwijsbehoeften. Hieromheen worden de verrijkte en de intensieve aanpak geformuleerd. Eerste convergent, dan divergent Het schoolaanbod start altijd met convergente differentiatie. Dit betekent dat een hele groep leerlingen tegelijkertijd aan één set doelen werkt en dat er verschillende aanpakken zijn om deze te realiseren: basis, verrijkte en intensief. Convergente differentiatie is met name goed voor leerlingen die de basis of de intensieve aanpak ontvangen. Voor leerlingen voor wie verrijking of intensivering van het onderwijs niet meer afdoende is wordt de leerlijn respectievelijk versneld of vertraagd doorlopen. School->groep->leerling Een passend schoolaanbod voor de leerlingpopulatie heeft tot gevolg dat het merendeel van de groepen óók een passend aanbod krijgt. Er zijn echter sterke en zwakke ‘bouwjaren’. Voor deze groepen moet het schoolaanbod nog verder passend worden gemaakt. In een zwakkere groep wordt het onderwijs geïntensiveerd, in een sterkere groep wordt overwogen om het onderwijs verder te verrijken. Als het onderwijs passend gemaakt is op de groep, dan zullen er nog individuele leerlingen zijn die onvoldoende profiteren van een van de drie aanpakken. In de meeste gevallen heeft dit tot gevolg dat de aanpak meer op de leerling toegespitst wordt. Respons op instructie Uitgaan van verschillen is in een school terug te zien in uitgebreide analyses per leerling. Dat kan eenvoudiger door de redenering te hanteren: als het goed gaat met een leerling, dan is aan de onderwijsbehoeften voldaan! Die kans is groot, omdat op school- en op groepsniveau het onderwijs al passend is gemaakt. Het gaat goed met een leerling als we zien dat hij voldoende vaardigheidsgroei heeft doorgemaakt, dat hij de leerstof beheerst en dat hij gedijt (lees ook: betrokken is bij de les). Het maakt dan niet uit of een leerling de basis, verrijkte of intensieve aanpak heeft gevolgd (of in welke Cito-niveau hij zit). Is de respons onvoldoende, dan gaan we ‘de diepte in’. Jaarverslag schooljaar 2021-2022 Het jaarverslag heeft als doel verantwoording af te leggen over het gevoerde beleid het afgelopen schooljaar. Dit jaarverslag bestaat uit verschillende onderdelen die reeds tijdens het schooljaar zijn gepasseerd en/of zijn vastgesteld. Het jaarverslag is met zorg samengesteld en wij willen u hiermee zo volledig mogelijk informeren. Het jaarverslag wordt aan de medezeggenschapsraad en het team gepresenteerd en vervolgens aan de bestuurder van Stichting OPOPS aangeboden. Het jaarverslag is als bijlage toegevoegd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
34,8% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit contrast met de hoge toetsscores suggereert mogelijk discrepanties tussen toetsresultaten en adviesniveaus. Wel presteert 26,1% boven advies, wat de doorstroomkwaliteit onderstreept.
Sociale ontwikkeling
'Stralend en vol vertrouwen, samen aan een kleurrijke toekomst bouwen.' De Gezonde School is een belangrijk onderdeel van onze schoolorganisatie. Samen met ouders willen wij realiseren dat leerlingen lekker in hun vel zitten in een veilige en gezonde leeromgeving:
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Respect
Wat is de werkwijze van OBS Anne Frank voor sociale ontwikkeling?
OBS Anne Frank creëert een leeromgeving die gedragsproblemen voorkomt door middel van Positive Behavior Support, gericht op gemeenschappelijke waarden als respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. De school oefent en herhaalt gedragsverwachtingen en gebruikt een beloningssysteem. Sociale vaardigheidslessen worden gegeven via de Kanjertraining of PBS. Bij pestgedrag wordt het pestprotocol van de Kanjertraining gehanteerd. Jaarlijks wordt 'pesten' besproken tijdens de Pestweek.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Anne Frank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Anne Frank gebruikt Zien en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.