Basisschool De Viermaster in Papendrecht

De resultaten van De Viermaster in Papendrecht

Current section: resultaten
Van Der Palmpad 2
3351 Papendrecht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Viermaster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Viermaster bij jullie?

Ontdek hoe goed De Viermaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Viermaster

Ontdek het percentage leerlingen van basisschool De Viermaster dat het fundamentele niveau in taal en rekenen beheerst. Dit essentiële niveau, gemeten in groep 8 via de doorstroomtoets, is cruciaal voor elke leerling. De landelijke norm voor het fundamentele niveau is minstens 85%. Dit percentage, de signaleringswaarde, geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief De Viermaster. Bekijk hier de specifieke resultaten van onze school. Deze gegevens bieden inzicht in hoe goed onze leerlingen zijn voorbereid op vervolgonderwijs, met een focus op de basisvaardigheden die essentieel zijn voor hun verdere academische carrière.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten: Ambitie en Prestatie bij De Viermaster

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau. Basisschool De Viermaster streeft ernaar dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep 8. Elke school, ook De Viermaster, heeft een unieke signaleringswaarde voor het streefniveau. Dit percentage wordt door de onderwijsinspectie bepaald op basis van de specifieke leerlingenpopulatie van de school. Hierdoor kunnen we de resultaten van De Viermaster optimaal beoordelen. Bekijk de prestaties van onze leerlingen ten opzichte van dit ambitieuze streefniveau en zie hoe De Viermaster zich inzet voor excellente onderwijsuitkomsten voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Viermaster?

Ontdek het schooladvies voor het voortgezet onderwijs bij Basisschool De Viermaster in Papendrecht. Onze school hanteert een duidelijk protocol voor het adviseren van leerlingen voor het vervolgonderwijs, waarbij zowel ouders als leerlingen volledig geïnformeerd zijn over de procedures. We hanteren een 'kansrijk adviseren' beleid. Dit betekent dat we niet te voorzichtig zijn met het geven van adviezen en leerlingen het voordeel van de twijfel geven bij twijfel tussen twee schooltypen. Kansrijk adviseren staat gelijk aan het bieden van de beste kansen, niet simpelweg het geven van een hoger advies. De Viermaster streeft naar een optimale doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Ons doel is dat minimaal 80% van de leerlingen doorstroomt naar VMBO-Kader of hoger, een doel dat we met 84,2% hebben behaald. Voor VWO streven we naar 20%, met een huidige uitstroom van 10,5%. Het merendeel, 60%, stroomt door naar VMBO-Kader tot en met HAVO, wat we met 68,4% hebben gerealiseerd. Onze ambitie is om de landelijke gemiddelden te evenaren, met een doel van 41% doorstroom naar HAVO/VWO. Dit hebben we met 42,1% overtroffen. De specifieke uitstroomcijfers voor schooljaar 2022-2023 laten een gedifferentieerd beeld zien, met onder andere 13,1% naar basisgerichte leerweg, 7,9% naar kadergerichte leerweg, 18,4% naar theoretische leerweg, 21,1% naar HAVO en 10,5% naar VWO.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden op De Viermaster Papendrecht

Op Basisschool De Viermaster in Papendrecht staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind centraal. Wij geloven dat een veilige en weerbare houding essentieel is voor succesvol leren en opgroeien. Daarom maken we actief gebruik van de Rots en Water training. Deze bewezen effectieve weerbaarheidstraining helpt kinderen hun eigen kracht en mogelijkheden te ontdekken door middel van fysieke oefeningen en zelfbewustzijn. Kinderen leren hierdoor niet alleen hoe ze zelfstandig keuzes kunnen maken (Rots), maar ook hoe ze effectief en prettig kunnen samenwerken en leven met leeftijdsgenoten (Water). De Rots en Water training wordt aan het begin van het schooljaar klassikaal en buiten de klas gegeven, en de principes blijven gedurende het hele jaar een integraal onderdeel van ons onderwijs. Bovendien organiseren we jaarlijks groepsvormende activiteiten om de onderlinge band en het groepsgevoel te versterken. Vanaf het schooljaar 2022-2023 integreren we ook het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD). Al onze teamleden zijn getraind in deze methode, die gericht is op het structureel bevorderen van sociaal-emotioneel leren. PAD legt de nadruk op preventie door aandacht te besteden aan de onderliggende normen, waarden, gevoelens en gedachten die gedrag beïnvloeden, en biedt kinderen diverse oplossingsstrategieën voor uitdagingen.

Een veilige leeromgeving met wederzijds respect

Het ontwikkelen van persoonlijke weerbaarheid

Het bevorderen van verantwoordelijkheidsgevoel

Hoe monitort De Viermaster de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Voor het nauwkeurig volgen van de sociale vooruitgang van onze leerlingen hanteren we verschillende methoden per leeftijdsgroep. In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van het observatiesysteem 'Kijk!', waarmee leerkrachten continu de emotionele vrijheid, nieuwsgierigheid en het zelfvertrouwen van jonge kinderen in kaart brengen. Deze observaties worden tweemaal per jaar geregistreerd. Vanaf groep 3 zetten we het leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld' in. Hierbij vullen leerkrachten signaleringslijsten in en, vanaf groep 5, de leerlingen zelf een vragenlijst in. Deze lijsten zijn gebaseerd op de vijf kerncompetenties van sociaal-emotioneel leren (SEL). De resultaten worden geanalyseerd door de leerkrachten en de intern begeleider. Indien nodig worden er op individueel of groepsniveau passende interventies ingezet, zoals gerichte gesprekken of het opstellen van persoonlijke ontwikkelplannen. Voor specifieke ondersteuning kan ook de veiligheidscoördinator geraadpleegd worden.

Welke registratiemiddelen worden gebruikt voor sociale opbrengsten op De Viermaster?

Op Basisschool De Viermaster gebruiken we de volgende geregistreerde methoden om de sociale opbrengsten van onze leerlingen systematisch in kaart te brengen: * **Kijk!**: Voor de jongste leerlingen in groep 1 en 2. * **Leerling in Beeld**: Voor leerlingen vanaf groep 3, inclusief leerlingenenquêtes vanaf groep 5.

Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Viermaster?

Basisschool De Viermaster zet diverse effectieve methoden in om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te stimuleren en te versterken. Ons curriculum omvat: * **Een doos vol gevoelens**: Een praktische tool voor emotieherkenning. * **Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)**: Voor structurele ontwikkeling van sociale vaardigheden. * **SOEMO-kaarten**: Ondersteunend materiaal voor sociale interactie. * **Rots en Water**: Een bewezen weerbaarheidstraining voor zelfvertrouwen en samenwerking.

Inspectierapport De Viermaster: Kwaliteit van Ons Basisonderwijs

Ontdek de kwaliteitszorg van Basisschool De Viermaster. Hoewel het meest recente inspectierapport uit 2016 dateert, waarborgen wij continu de kwaliteit van ons onderwijs. Onze pedagogische en didactische aanpak worden systematisch getoetst en geëvalueerd middels een planmatige en cyclische cyclus. Dit zorgt ervoor dat wij ons onderwijs voortdurend verbeteren en aanpassen aan de behoeften van onze leerlingen. Wij zetten ons volledig in voor excellent basisonderwijs in Papendrecht. Meer details over onze school en de onderwijsresultaten vindt u via de onderstaande link.

Resultaten | De Viermaster in Papendrecht | [2025] Schoolregister