De Knotwilg in Papendrecht

Het team van De Knotwilg in Papendrecht

Current section: team
Moerbeihof 1
3355 Papendrecht

Zie hier hoe het team van De Knotwilg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Knotwilg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Knotwilg bij jullie?

Ontdek hoe goed De Knotwilg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Knotwilg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.3%)
Man (7.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Knotwilg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.7%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (29.6%)
45-55 jaar (18.5%)
55-65 jaar (25.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Knotwilg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.5%)
Direct ondersteunend personeel (3.8%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Knotwilg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van leerkrachten op De Knotwilg: Zo regelen wij het

Bij Basisschool De Knotwilg begrijpen we dat de continuïteit van het onderwijs essentieel is voor uw kind. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is, zetten wij ons volledig in om de impact op de klas te minimaliseren en de best mogelijke oplossingen te bieden. Onze eerste prioriteit is altijd interne oplossingen. Dit kan betekenen dat een collega-leerkracht tijdelijk de klas overneemt, of dat de leerlingen verdeeld worden over andere groepen in de school. Op deze manier zorgen we ervoor dat de leerlingen zoveel mogelijk les krijgen van vertrouwde gezichten. Indien interne vervanging niet toereikend is, kijken we naar oplossingen binnen ons bredere netwerk. We kunnen een beroep doen op gekwalificeerde leerkrachten van andere scholen die vallen onder OPOPS. Dit garandeert een hoge kwaliteit van onderwijs, zelfs tijdens onverwachte afwezigheid. In uitzonderlijke situaties, en altijd in overleg met de bestuurder, kunnen we kiezen voor onderwijs op afstand. De leerlingen ontvangen dan lesmateriaal, digitaal of op papier, om thuis zelfstandig aan te werken. Voor leerlingen die thuis geen adequate werkplek hebben, bieden we opvang in aangewezen klassen binnen de school, zodat ook zij hun schoolwerk kunnen blijven doen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen van De Knotwilg zijn verdeeld over 12 groepen. Er zijn drie heterogene kleutergroepen (1/2). Elke groep heeft één of twee vaste leerkrachten. De groepsindeling (naam leerkracht(en) + groep) kunt u op onze website terugvinden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Knotwilg

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met focus op leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert voor Meer- en Hoogbegaafde Kinderen
Taalexpert voor Sterke Communicatieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Op basisschool De Knotwilg in Papendrecht zetten we ons maximaal in voor de academische ontwikkeling van iedere leerling. Ons team van specialisten, waaronder een intern begeleider, rekenspecialist, taalspecialist en een expert voor meer- en hoogbegaafde kinderen, biedt gerichte ondersteuning. Zij werken nauw samen om ervoor te zorgen dat alle leerlingen de kans krijgen om hun volledige potentieel te bereiken, zowel op het gebied van taal als rekenen. Deze deskundigen ontwikkelen lesmateriaal en begeleiden leerkrachten om de leskwaliteit continu te verbeteren. Door deze gespecialiseerde aanpak garanderen we een stimulerende leeromgeving waarin elke leerling kan excelleren en zich optimaal kan ontwikkelen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke sociaal-emotionele specialisten direct aan deze lijst zijn gekoppeld, besteedt De Knotwilg veel aandacht aan het welzijn van haar leerlingen. Het hele schoolteam is getraind om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren, waarin kinderen zich vrij voelen om hun gevoelens te uiten. We geloven in een proactieve aanpak om sociale vaardigheden te bevorderen en eventuele uitdagingen te signaleren. Bij specifieke behoeften wordt er altijd gezocht naar passende externe ondersteuning om ervoor te zorgen dat elk kind zich sociaal en emotioneel optimaal kan ontwikkelen binnen onze schoolgemeenschap.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak met Taakspel

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedragsmanagement
Gecertificeerde Taakspel Coördinatoren

Toelichting van de school:

Op De Knotwilg hanteren we het effectieve 'Taakspel' programma om het klassenklimaat en de werkhouding van leerlingen te optimaliseren. Dit programma, ontwikkeld om positief gedrag te stimuleren en ongewenst gedrag te verminderen, wordt met succes ingezet. Onze intern begeleiders en taakspelcoördinatoren, die hiervoor speciale certificaten hebben behaald, trainen het team en voeren consultaties uit. Het gehele team wordt continu bijgeschoold in de principes van Taakspel, wat leidt tot een prettigere en productieve leeromgeving. Taakspel is wetenschappelijk bewezen als een effectief programma voor gedragsverandering. Door de implementatie ervan creëren we een veilige sfeer, bevorderen we taakgericht werken en verminderen we storend gedrag, wat de algehele leerervaring ten goede komt.

1

Bewegingsonderwijs door Vakspecialist

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Op basisschool De Knotwilg krijgt elke leerling hoogwaardig bewegingsonderwijs. Onze gespecialiseerde vakdocent bewegingsonderwijs verzorgt met passie en expertise de gymlessen. Deze docent zorgt voor een gevarieerd en uitdagend lesprogramma dat gericht is op de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle kinderen. Door de expertise van onze vakdocent kunnen wij garanderen dat leerlingen niet alleen plezier beleven tijdens de lessen, maar ook belangrijke vaardigheden ontwikkelen op het gebied van sport en spel.

1

Veilige Medische Zorg en BHV Expertise

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Bedrijfshulpverleners (BHV)

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop op De Knotwilg. Wij beschikken over meerdere gediplomeerde bedrijfshulpverleners (BHV'ers) die jaarlijks hun kennis en vaardigheden opfrissen. Zij zijn getraind om adequaat te handelen in noodsituaties en kunnen ook assisteren bij bepaalde medische handelingen. Deze getrainde professionals zorgen ervoor dat er op school altijd iemand aanwezig is die weet hoe te handelen bij calamiteiten, wat bijdraagt aan een veilige leeromgeving voor iedereen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Ontdek de Ondersteuning op Maat voor Uw Kind bij De Knotwilg

Gedetailleerde Informatie over Passend Onderwijs

Bij Basisschool De Knotwilg geloven we dat elk kind een unieke leeromgeving verdient. Wij streven ernaar om passend onderwijs te bieden, waarbij we nauw samenwerken om de specifieke behoeften van iedere leerling te vervullen. Een veilige en accepterende sfeer is cruciaal voor optimale ontwikkeling, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Om de leerervaring te personaliseren, analyseren we de onderwijsbehoeften van elke leerling. Dit stelt ons in staat om instructie, verwerking, leertijd en pedagogische benaderingen af te stemmen op wat uw kind nodig heeft. We omarmen verschillen en streven naar inclusief onderwijs, waarin iedere leerling zich gewaardeerd voelt. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij basisondersteuning en aanvullende hulp, mede dankzij ons samenwerkingsverband Drechtsteden, organiseren. U vindt het volledige SOP op onze website: https://www.obs-knotwilg.nl. Onze Visie op Ondersteuning: Kwaliteit en Samenwerking Ieder kind heeft recht op kwalitatief goed onderwijs dat aansluit bij zijn of haar individuele mogelijkheden en behoeften. De Knotwilg maakt deel uit van een samenwerkingsverband van meer dan 45 basisscholen en speciaal (basis)onderwijs in de regio Drechtsteden (Papendrecht, Sliedrecht, Alblasserdam, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht). Samen zetten we ons in voor meer dan 12.000 leerlingen om een passende onderwijsplek te garanderen, bij voorkeur dicht bij huis. Door samenwerking en gedeelde expertise, ondersteund door een expertisecentrum en een deskundig kernteam, bieden we extra hulp aan leerlingen met specifieke leer- of gedragsvragen. Dit omvat ook samenwerking met kinderopvang, gemeenten en jeugdhulp. Kenmerkend voor Onze Leerlingen: Ontwikkeling tot Zelfstandige Individuen De onderwijsbehoefte van het kind staat centraal in onze aanpak. Wij stimuleren de ontwikkeling tot zelfstandige, zelfverzekerde en evenwichtige personen. Opleidingen richten zich op vaardigheden zoals probleemoplossend vermogen, mediawijsheid, interculturele communicatie en effectieve samenwerking. Sterke Punten in Onze Ondersteuning: Flexibiliteit en Responsiviteit Onze ondersteuning is flexibel en afgestemd op de school, de groep en het individu. Wij hanteren het principe van 'respons op instructie', waarbij leraren nauwlettend observeren hoe leerlingen reageren op het onderwijs. Bij onvoldoende respons intensiveren we de aanpak; bij een positieve respons verrijken we het leerproces. Ons onderwijscontinuüm bestaat uit basis-, talent- en intensieve zorgarrangementen, ontworpen om aan de behoeften van de meeste leerlingen te voldoen. Grenzen aan Onze Ondersteuning: Waar Nodig, Specialistische Hulp Hoewel we ernaar streven iedereen zoveel mogelijk te ondersteunen binnen de vertrouwde omgeving, erkennen we dat er grenzen zijn aan onze expertise. Dit geldt met name bij ernstige gedrags- of onderwijskundige problemen die de klas- of schoolomgeving significant beïnvloeden, of bij langdurige stagnatie in de ontwikkeling van basisvaardigheden. Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning: Continu Verbeteren Basisschool De Knotwilg is onderdeel van Stichting OPOPS, die nauw samenwerkt met het speciaal (basis)onderwijs voor expertise-uitwisseling. Ons lage verwijzingspercentage naar het speciaal (basis)onderwijs, dat onder het landelijk gemiddelde ligt, willen we ook komend schooljaar handhaven. Meer Informatie

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Knotwilg

Wat zijn de Ontwikkeldoelen van De Knotwilg voor 2020-2024?

Op De Knotwilg streven we naar excellent onderwijs, vastgelegd in onze ontwikkeldoelen voor de periode 2020-2024. We garanderen dat we voldoen aan de basiskwaliteit zoals voorgeschreven door de Inspectie van het Onderwijs. Voor onze jongste leerlingen implementeren we een nieuw, geavanceerd toets- en observatiesysteem, wat zorgt voor een gedetailleerd inzicht in de ontwikkeling van elke kleuter. Ouders geven in onze tevredenheidsonderzoeken aan zich sterk betrokken te voelen, met 80% die zich verbonden voelt met de school. Ons beleid omvat een schoolbrede aanpak voor gedragsmanagement in de klas, waarbij Taakspel fungeert als onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. We faciliteren de optimale ontwikkeling van leerlingen op het gebied van kwalificatie, persoonsvorming en socialisatie, zodat iedere leerling zijn of haar potentieel volledig benut. Daarnaast bevorderen we mediawijsheid bij zowel leerlingen als leerkrachten. Met de aangescherpte wettelijke opdracht voor burgerschap sinds 1 augustus, richten we ons op het ontwikkelen van sociaal vaardige, betrokken en zelfstandige burgers die actief deelnemen aan de maatschappij. We stimuleren meningsvorming, respect voor diversiteit en kennis over culturen, geschiedenis en milieu. Ons jaarplan, jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld in samenwerking met het team en de medezeggenschapsraad, weerspiegelt onze systematische interne kwaliteitszorg. Voor schooljaar 2023-2024 hebben we specifieke doelen gesteld, waaronder het behalen van de OPOPS-norm en onze eigen ambitieuze rekenonderwijsdoelen tegen juni 2024. Ook wordt het burgerschapsonderwijs verder ontwikkeld en wordt het ICT-beleid uitgerold met bijbehorende teamtraining. Verder streven we naar effectieve implementatie van Taakspel, het behalen van landelijke gemiddelden voor begrijpend lezen en de brede toepassing van het EDI-model door leerkrachten. Ons scholingsplan 2023-2024 focust op professionalisering in rekenonderwijs, directe instructie en burgerschapsonderwijs, aangevuld met individuele ontwikkelingsmogelijkheden voor ons team op gebieden als lezen, gespreksvoering en gedrag.

Hoe waarborgt De Knotwilg continue verbetering van onderwijskwaliteit?

Op De Knotwilg hanteren we een gestructureerde systematiek voor interne kwaliteitszorg om de onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Ons team is intrinsiek gemotiveerd om leerlingen het best mogelijke onderwijs te bieden, wat leidt tot verbeteringen in zowel het primaire lesproces als de schoolorganisatie. We stellen fundamentele vragen: 'Doen we de juiste dingen?' en 'Doen we die dingen ook goed?'. Dit helpt ons om onze visie op goed onderwijs te definiëren en de gerealiseerde kwaliteit te beoordelen. Vervolgens vragen we ons af: 'Hoe weten we dit?', 'Vinden anderen dit ook?' en 'Wat doen we met deze kennis?'. Onze verbetercyclus volgt het Plan-Do-Check-Act (PDCA) model. In de 'Plan'-fase bepalen we de koers en onze ambities, zowel voor de school als voor individuele medewerkers. Tijdens de 'Do'-fase implementeert het team de afgesproken plannen. De 'Check'-fase evalueert of de ambities worden waargemaakt, waarbij we zowel onze eigen bevindingen als die van externe partijen analyseren. Dit geldt eveneens voor individuele professionele doelen. In de 'Act'-fase trekken we conclusies, stellen we verbeterpunten vast en passen we plannen aan. Indien doelen zijn bereikt, borgen we het beleid, waarbij 'Act' staat voor 'Adapt'. Voor een effectieve PDCA-cyclus formuleren we concrete doelen en heldere verbeterplannen, inclusief de evaluatiemethoden voor de 'Check'-fase. Naast interne evaluaties, betrekken we externe partners zoals ouders, leerlingen en leraren. Onze externe evaluaties omvatten onder andere een ouderenquête (vierjaarlijks), leerlingenenquêtes (jaarlijks), lerarenquêtes (vierjaarlijks), en metingen van sociale veiligheid voor ouders, leerlingen (Vensters, groepen 6-8) en leraren (tweejaarlijks). De resultaten van deze onderzoeken worden grondig geanalyseerd door het team om concrete verbeterpunten te identificeren en te integreren in ons jaarplan.

Peuters en VVE op Basisschool De Knotwilg: Een vliegende start

Toelichting van de school

Ontdek de voordelen van onze peuterspeelgroep, 'De Knotwilg', die nauw verbonden is met onze basisschool. Wij bieden Vroegschoolse Educatie (VVE), waarbij peuters al op jonge leeftijd spelenderwijs leren via boeiende educatieve programma's. Net als onze kleuters werken de peuters met thematische projecten. Dit garandeert een soepele overgang en een doorlopende leerlijn van de peuterspeelgroep naar onze basisschool. Onze toegewijde leerkrachten en ervaren peuterleidsters onderhouden regelmatig contact. Dit bevordert een harmonieuze samenwerking en een warme, zorgzame overdracht van uw kind naar de basisschool. De gemeente werkt samen met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties aan duidelijke afspraken over de leerresultaten van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze samenwerking waarborgt een constante focus op de hoge kwaliteit van onze VVE-programma's, zodat elk kind de best mogelijke start krijgt.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Knotwilg specifieke programma's voor peuters en jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Knotwilg stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen met een speciaal programma. Dit omvat deelname aan Vroegschoolse Educatie (VVE), waarbij peuters op een speelse manier kennismaken met educatieve thema's, net als onze kleuters. Dit zorgt voor een naadloze overgang en een consistente leerervaring.

Ja, Basisschool De Knotwilg stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen met een speciaal programma. Dit omvat deelname aan Vroegschoolse Educatie (VVE), waarbij peuters op een speelse manier kennismaken met educatieve thema's, net als onze kleuters. Dit zorgt voor een naadloze overgang en een consistente leerervaring.

Peuteropvang De Knotwilg
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor peuters

Met welke organisaties werkt Basisschool De Knotwilg samen voor het jonge kind programma?

Voor ons programma voor jonge kinderen werken wij nauw samen met Wasko Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming en een doorlopende ontwikkelingslijn voor uw peuter.

Voor ons programma voor jonge kinderen werken wij nauw samen met Wasko Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming en een doorlopende ontwikkelingslijn voor uw peuter.

Team | De Knotwilg in Papendrecht | [2025] Schoolregister