
De resultaten van De Knotwilg in Papendrecht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Knotwilg, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Knotwilg bij jullie?
Ontdek hoe goed De Knotwilg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, een norm die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Op Basisschool De Knotwilg zien we dat 97.08% van de leerlingen dit fundamentele niveau behaalt, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Ter vergelijking, het landelijk gemiddelde ligt op 95.71%. Dit resultaat toont de sterke basis die onze leerlingen meekrijgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Bereiken van het Streefniveau voor Toekomstig Succes
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen deze hogere standaard bereikt aan het einde van groep 8. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen het streefniveau naar verwachting zouden moeten halen. Bij Basisschool De Knotwilg behaalt 64.33% van de leerlingen het streefniveau, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde van 57.30%. Onze school heeft een eigen signaleringswaarde van 45.5%, wat betekent dat onze leerlingen uitstekend presteren en de verwachtingen ruimschoots overtreffen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Knotwilg?
Op basisschool De Knotwilg in Papendrecht hanteren we een duidelijk protocol voor het adviseren van leerlingen voor het voortgezet onderwijs. Dit protocol is transparant en bekend bij zowel ouders als leerlingen, waardoor iedereen weet welke rol de leerkracht van groep 8 en de centrale eindtoets spelen. We geloven in kansrijk adviseren. Dit betekent dat we kijken naar het potentieel van elk kind en niet te voorzichtig zijn met adviezen. Bij twijfel tussen schooltypen geven we de leerling altijd het voordeel van de twijfel. Kansrijk adviseren is echter niet hetzelfde als simpelweg een hoger advies geven; het gaat om een weloverwogen inschatting van de mogelijkheden. Onze focus ligt op een optimale doorstroom naar het voortgezet onderwijs. We streven ernaar dat minimaal 80% van onze leerlingen doorstroomt naar vmbo basis, kader, gemengde leerweg, theoretische leerweg, havo of vwo. In het schooljaar 2022-2023 was dit percentage met 97,8% ruim behaald. Ook het doel van 20% doorstroom naar vwo is met 19,1% bijna gerealiseerd. Daarnaast is het onze ambitie dat 60% van de leerlingen doorstroomt naar vmbo kader tot en met havo. Dit is met 70,2% ruim overtroffen. Onze school streeft ernaar een uitstroom te realiseren die overeenkomt met het landelijk gemiddelde. Dit betekent dat we ambiëren dat 41% van onze leerlingen doorstroomt naar havo of vwo, een doel dat we met 53,1% ruimschoots hebben bereikt. De uitstroomcijfers voor het schooljaar 2022-2023 laten zien dat 2,1% van de leerlingen doorstroomde naar de basisgerichte leerweg en 6,4% naar de basis-kadergerichte leerweg. De kadergerichte leerweg werd door 0% van de leerlingen gevolgd, terwijl 2,1% naar de gemengde leerweg ging. Een aanzienlijk deel van de leerlingen, namelijk 21,3%, stroomde door naar de theoretische leerweg. Verder gingen 14,9% naar vmbo theoretische leerweg/havo en 25,5% naar havo. De combinatie havo/vwo werd door 8,5% van de leerlingen gekozen, en 19,1% van de leerlingen stroomde door naar het vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool De Knotwilg Papendrecht
Op Basisschool De Knotwilg in Papendrecht staat een veilige en respectvolle omgeving centraal voor elke leerling. We streven ernaar dat elke dag op school een positieve ervaring is, waarin kinderen zich gesteund en gewaardeerd voelen. Dit positieve sociale klimaat bevorderen we actief door methoden zoals Taakspel. Dit spel is speciaal ontworpen om het gedrag van kinderen te sturen, met als doel taakgerichtheid te verhogen en druk of agressief gedrag te verminderen. Bovendien helpt Taakspel verlegen of teruggetrokken kinderen om zich meer betrokken te voelen bij de klassenactiviteiten, wat bijdraagt aan een inclusieve leeromgeving.
Een veilige leer- en leefomgeving
Wederzijds respect en waardering
Viering van diversiteit en individuele verschillen
Hoe monitort Basisschool De Knotwilg de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Voor de jongste leerlingen (groep 1-2) maken we gebruik van het observatiesysteem BOSOS om hun ontwikkeling nauwkeurig in kaart te brengen. Dit systeem helpt leerkrachten om belangrijke beslissingen te nemen voor de toekomst van elk kind, waarbij de leerkracht de leerling volgt en tijdig kan ingrijpen of ondersteunen. Vanaf groep 3 zetten we het leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld' in. Leerkrachten en leerlingen (vanaf groep 5) vullen signaleringslijsten en vragenlijsten in die gebaseerd zijn op de vijf competenties van sociaal-emotioneel leren (SEL). De resultaten worden geanalyseerd door leerkrachten en de intern begeleider, die vervolgens passende interventies op individueel of groepsniveau adviseren, zoals gesprekken of ondersteunende plannen. De veiligheidscoördinator is beschikbaar voor advies waar nodig.
Welke registratiesystemen gebruikt De Knotwilg voor sociale opbrengsten?
Basisschool De Knotwilg hanteert de volgende registratiesystemen om de sociale opbrengsten van leerlingen te volgen:
- BOSOS (voor groep 1-2)
- Leerling in Beeld (vanaf groep 3)
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Knotwilg?
Op Basisschool De Knotwilg stimuleren we de sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van bewezen methodes:
- Een doos vol gevoelens
- Taakspel
Inspectierapport Basisschool De Knotwilg: Uitleg en Resultaten
Basisschool De Knotwilg hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. Hoewel er momenteel geen recent inspectierapport beschikbaar is, wordt de school voortdurend getoetst en geëvalueerd. Onze pedagogische en didactische aanpak, essentieel voor de kwaliteitszorg, worden systematisch en cyclisch beoordeeld. Dit zorgt ervoor dat wij continu streven naar verbetering en een optimale leeromgeving bieden aan alle leerlingen. Het laatste inspectierapport dateert uit 2019. We nodigen u van harte uit om de officiële schoolpagina van de onderwijsinspectie te raadplegen voor meer gedetailleerde informatie over onze onderwijskwaliteit en ontwikkeling.