De Knotwilg
Moerbeihof 1
3355 AJ Papendrecht

Schoolweging

Schoolweging
30.52
Spreiding
5.69

De schoolweging van De Knotwilg Papendrecht is 30,52 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze consistent hoge score benadrukt de brede basiskwaliteit, zelfs in jaren met hogere schoolwegingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 64.3% streefniveaubeheersing overtreft De Knotwilg ruimschoots de inspectienorm van 45.5%. Dit is 7% hoger dan vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie in rekenonderwijs. De score blijft stabiel ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviesverdeling toont een sterke theoretische focus: 25.5% havo en 19.1% vwo-advies (vergeleken met 16.07% en 18.61% regionaal). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (2.08% vs. 1.01% regio), wat aansluit bij het hoge streefniveau. De brede spreiding van vmbo-b tot vwo weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Knotwilg PapendrechtGemeente AmsterdamNederland
LIB173.92174.81175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We volgen de ontwikkeling van de leerlingen op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. We gebruiken hiervoor verschillende middelen. Door het afnemen van deze gestandaardiseerde toetsen en instrumenten wordt het mogelijk de vorderingen van onze leerlingen te vergelijken met die van andere kinderen in Nederland die net zoveel onderwijs hebben genoten. Het geeft ons behalve informatie over de ontwikkeling van de kinderen ook informatie over de kwaliteit van ons onderwijs. In de groepen 1-2 wordt het instrument BOSOS gebruikt. Hiermee registreren de leerkrachten op basis van hun observaties de ontwikkeling van de leerlingen. In de groepen 3 t/m 8 gebruiken we het leerlingvolgsysteem van Cito. We nemen twee keer per jaar toetsen af op het gebied van technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen en wiskunde. Met deze toetsen volgen we de vaardigheid van de kinderen op deze vakgebieden. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt het observatie instrument Zien en Vensters gebruikt. Naast deze gestandaardiseerde middelen zijn ook methodetoetsen, het nakijken van dagelijks gemaakt werk én observaties in de groep belangrijke bronnen van informatie voor de leerkrachten om hun dagelijks handelen met de leerlingen te sturen. OBS De Knotwilg werkt volgens het 'school > groep > leerling' model. Vanuit het oogpunt van de behapbaarheid is het namelijk logischer om de grootste onderwijskundige eenheid, het schoolaanbod, op de voorgrond te plaatsen. Dit doen we twee keer per jaar tijdens een schoolbespreking. De eerste stap is om ons aanbod passend te maken op de leerlingpopulatie en de schoolambities die we nastreven. De tweede stap betreft een eventuele aanpassing van het schoolaanbod op een groep. De resultaten van de toetsen worden twee keer per jaar besproken door de leerkracht en de intern begeleider tijdens een groepsbespreking. Zij bespreken samen de consequenties van de resultaten voor het aanbod op de verschillende vakgebieden voor de groep, subgroepjes en individuele leerlingen. In sommige gevallen wordt het aanbod voor individuele leerlingen vastgelegd in een handelingsplan. In het laatste geval worden de leerlingen vaker dan twee keer per jaar besproken. Als alle zaken op orde zijn, gaat de leerkracht door met wat hij deed. De derde stap tenslotte, is de selectie van leerlingen voor wie nog verdere aanpassingen nodig zijn. Interventies en resultaten schooljaar 2022-2023: Het afgelopen schooljaar hebben we ons gericht op het versterken van de basisvaardigheden. We hebben verschillende interventies toegepast, zoals het verkleinen van klassen, het bieden van ondersteuning aan kleine groepen en het scholen van leerkrachten op het gebied van lezen en rekenen. Met betrekking tot het rekenonderwijs lag de focus op het onderzoeken en implementeren van een nieuwe methodiek. We hebben een rekenspecialist opgeleid, en leerkrachten hebben zich geprofessionaliseerd op dit gebied. Deze inspanningen hebben al mooie resultaten opgeleverd, maar we streven naar verdere verbetering. Het komende schooljaar zal rekenen ook weer een prominente rol spelen in ons jaarplan. Daarnaast hebben we veel aandacht besteed aan burgerschapsonderwijs. We hebben een solide basis gelegd en zijn een traject gestart in samenwerking met Fawaka. Ook het komende schooljaar zullen zij ons blijven ondersteunen bij het verder implementeren van burgerschapsonderwijs. We hebben tevens gefocust op de ontwikkeling van ons onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, begrijpend lezen en de implementatie van Taakspel. We hebben mooie stappen gezet op deze gebieden en willen deze ontwikkelingen voortzetten in het komende schooljaar. Tot slot hebben we veel energie gestoken in de ontwikkeling van een Kind Centrum in samenwerking met Stichting Wasko. Door regelmatig overleg tussen beide partijen hebben we al prachtige resultaten behaald. We hebben een soepele overgang van peuters naar kleuters bewerkstelligd, ervaren een prettige samenwerking en hanteren een uniforme pedagogische aanpak. Al met al zijn we trots op de interventies en behaalde resultaten van het afgelopen schooljaar. We streven ernaar om ons onderwijs continu te verbeteren en de leerlingen de beste kansen te bieden. Het komende schooljaar zetten we deze ingezette ontwikkelingen voort en blijven we ons inzetten voor de groei en ontwikkeling van al onze leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 22.2% onderadvisering (dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde) blijft dit een aandachtspunt. Positief is dat 33.3% boven advies presteert, wat het effect van de ‘kansrijke advisering’ benadrukt. De school hanteert sinds 2020 een geïntensiveerd monitoringssysteem voor betere doorstroom.

Sociale ontwikkeling

Veiligheid, respect en weerbaarheid zijn belangrijke pijlers op de Knotwilg. We streven naar een veilig sociaal klimaat binnen de school. De school moet een plek zijn waar een ieder met plezier naar toe stapt. Waar het vertrouwen tussen leerlingen, leerkrachten en ouders zo moet zijn, dat problemen worden voorkomen en/of samen op te lossen zijn. Hiervoor maken wij o.a. gebruik van Taakspel. Het Taakspel is ontwikkeld om het gedrag van kinderen positief te beïnvloeden en wordt in de groepen gespeeld. Het doel van het Taakspel is, dat het taakgerichte gedrag van de leerlingen verbetert en dat druk en agressief gedrag vermindert. Daarnaast heeft het Taakspel tot doel de verlegen/teruggetrokken leerlingen meer te betrekken bij het klassengebeuren. LEES MINDER

Een veilig leefklimaat

Respect voor elkaar

Iedereen is verschillend

Wat is de werkwijze van De Knotwilg voor sociale ontwikkeling?

Voor het monitoren van de sociale opbrengsten gebruiken we in de groepen 1/2 het leerling observatiesysteem BOSOS en vanaf groep 3 het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. In de eerste twee jaren wordt de grondslag gelegd voor de verdere ontwikkeling. Op basis van BOSOS kan de leerkracht juiste beslissingen nemen die voor de toekomst van een leerling van essentieel belang zijn. De intern begeleider kan de leerkracht volgen en adviseren. Vanaf groep 3 wordt de sociale veiligheidsbeleving gemonitord door het invullen van de signaleringslijst door leerkrachten en (vanaf groep 5) het invullen van een vragenlijst door leerlingen. De lijsten zijn gebaseerd op de 5 competenties van sociaal-emotioneel leren (SEL). De leerkrachten en intern begeleider analyseren de resultaten en zetten, indien nodig, op leerling- en/of groepsniveau passende interventies uit, zoals het voeren van een gesprek of het opstellen van een plan. De veiligheidscoördinator kan waar nodig geconsulteerd worden.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Knotwilg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Knotwilg gebruikt BOSOS en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Knotwilg?

De Knotwilg gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.