Daltonschool De Leilinde in Papendrecht

Het team van Daltonschool De Leilinde in Papendrecht

Current section: team
Stellingmolen 186 - 188
3352 Papendrecht

Zie hier hoe het team van Daltonschool De Leilinde is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Daltonschool De Leilinde. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Daltonschool De Leilinde bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonschool De Leilinde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Daltonschool De Leilinde zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.3%)
Man (7.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Daltonschool De Leilinde. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.7%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (29.6%)
45-55 jaar (18.5%)
55-65 jaar (25.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Daltonschool De Leilinde werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.5%)
Direct ondersteunend personeel (3.8%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Daltonschool De Leilinde gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallersregeling op Daltonschool De Leilinde voor Ononderbroken Leren

Bij Daltonschool De Leilinde streven we naar een stabiele leeromgeving voor al onze 182 leerlingen. Mocht een van onze toegewijde teamleden onverhoopt afwezig zijn, dan zetten wij alles op alles om lesuitval te minimaliseren. Onze eerste prioriteit is het inzetten van bekende gezichten, zoals duo-collega's of andere leerkrachten binnen onze school, om de continuïteit voor de leerlingen te waarborgen. Wanneer interne vervanging niet mogelijk is, schakelen we het netwerk van onze stichting in om een geschikte invaller te vinden. Als ook dit geen oplossing biedt, benaderen we externe bronnen. In uitzonderlijke gevallen kan de directeur of intern begeleider de les overnemen, zodat het leerproces zo min mogelijk wordt verstoord. Als laatste redmiddel, en alleen wanneer absoluut noodzakelijk, worden groepen tijdelijk verdeeld over andere klassen of krijgen leerlingen een dag vrij. Ouders die niet in de gelegenheid zijn hun kind thuis op te vangen, bieden we een plek in een andere groep. Deze procedures volgen we ook bij langdurige afwezigheid van leerkrachten, waarbij soms zelfs andere groepen worden verspreid of thuisblijven om een collega te ontlasten. Wij begrijpen het belang van tijdige communicatie. Daarom informeren wij u zo spoedig mogelijk over eventuele afwezigheid en de getroffen vervangingsmaatregelen via ons ouderportaal. Uw betrokkenheid en begrip zijn essentieel voor ons.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Logopedie:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Daltonschool De Leilinde: Onze Specialisten

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Optimale Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider, José Lops, ondersteunt leerkrachten drie dagen per week om elk kind op het eigen niveau te laten excelleren. De Taalspecialist, Silvia Heijkamp, en Rekenspecialist, Monique Harteman, bieden gerichte hulp bij specifieke leeruitdagingen. Zij observeren ook klassen tijdens taal- en rekenlessen om leerkrachten te adviseren en zorgen voor actuele onderwijsplannen. In schooljaar 2023-2024 zijn zij beiden één dag per week beschikbaar. Voor uitdagend onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen vanaf groep 3 is Gerie Blokland, onze Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid, een dag per week beschikbaar. Zij begeleidt deze leerlingen in kleine groepen via projecten.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Kanjerspecialist

Toelichting van de school:

Wij geloven in een positieve pedagogische sfeer waar elk kind zich thuis voelt. Daarom werken alle leerkrachten met de Kanjertraining, wat bijdraagt aan een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze Intern Begeleider fungeert ook als gedragsspecialist en staat klaar om leerkrachten en ouders te ondersteunen bij sociaal-emotionele vraagstukken. Zij is het eerste aanspreekpunt. Indien nodig kan een leerling extra ondersteuning krijgen via de Remedial Teacher. Deze leerkracht werkt één-op-één of in kleine groepjes met leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op specifieke gebieden.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Daltononderwijs in de Praktijk

Beschikbare specialisten:

Daltonleerkrachten

Toelichting van de school:

Onze Daltonleerkrachten hanteren consequent de Daltonmissie en -visie, met focus op zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerken, effectiviteit en reflectie. Deze kernwaarden integreren we vanaf groep 1 in onze leerlijnen. Door gezamenlijk te werken aan deze vaardigheden ontwikkelen leerlingen een proactieve gedragshouding en een effectieve taakaanpak. Elke leerkracht volgt dezelfde methodiek, waardoor de ontwikkeling van deze vaardigheden in alle groepen wordt gestimuleerd.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Gymnastiek

Toelichting van de school:

Onze leerlingen ontvangen gespecialiseerde gymlessen van een vakdocent gymnastiek. Deze docent volgt de motorische en lichamelijke ontwikkeling van elk kind nauwkeurig.

1

Veilige Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV-ers

Toelichting van de school:

Een team van getrainde BHV-ers, bestaande uit leerkrachten en pedagogisch medewerkers van Wasko, zorgt voor veiligheid op school. Zij bieden eerste hulp bij ongevallen, kunnen reanimeren, ontruimen bij calamiteiten en blussen kleine branden. Om hun vaardigheden op peil te houden, volgen de BHV-ers jaarlijks een bijscholing.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Logopedie
Peuterspeelgroep
SportBSO

Daltonschool De Leilinde: Passende Extra Ondersteuning voor Elk Kind

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Bij Daltonschool De Leilinde geloven we sterk in het recht van ieder kind op kwalitatief en op maat gemaakt onderwijs. We streven ernaar om zoveel mogelijk leerlingen thuisnabij in het reguliere basisonderwijs te laten ontwikkelen. Onze zorgplicht nemen we serieus en bieden we basisondersteuning aan, aangevuld met specifieke arrangementen voor extra ondersteuning waar nodig. De basisondersteuning omvat onderwijs op verschillende niveaus, soms zelfs met een individuele leerlijn voor specifieke behoeften. Extra hulp op kernvakken zoals taal en rekenen wordt geboden door onze ervaren leerkrachten en onderwijsassistenten. Daarnaast adviseren wij arrangementen vanuit ons gespecialiseerde ondersteuningsteam, gericht op zowel academische als sociaal-emotionele ontwikkeling binnen vastgestelde schoolkaders. Onze gestructureerde ondersteuningsroute begint met collegiale consultatie tussen leerkrachten, gevolgd door consultatie met de intern begeleider. Indien nodig schakelen we onze reken- of taalspecialisten in. Regelmatige groepsbesprekingen met de intern begeleider en leerkracht identificeren zorgvragen binnen de groep. Specifieke zorgvragen worden verder besproken tijdens leerlingbesprekingen met het team. Een leerlingconsult door een onderwijsspecialist kan worden aangevraagd. Voor complexe zorgvragen organiseren we een overleg met het ondersteuningsteam-smal, bestaande uit de orthopedagoog en onderwijsspecialist van het samenwerkingsverband, samen met de intern begeleider, leerkracht en ouders. Indien nodig breiden we dit uit naar een overleg met het ondersteuningsteam-breed, waarbij ook een schoolmaatschappelijk werker, jeugdverpleegkundige of andere externe professionals betrokken kunnen zijn om de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, inclusief hoogbegaafde leerlingen, krijgen gerichte aandacht. We brengen hun voorsprong in kaart en bieden in de kleuterklassen een programma binnen de groep. In de hogere groepen volgen zij de verrijkende Enneagroep of een speciaal programma in hun eigen klas. Daltonschool De Leilinde is trots op haar aansluiting bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Drechtsteden, gevestigd aan de Duindoornhof 1-7, 3355 RP Papendrecht (078-6391700). Voor het schooljaar 2023-2024 hebben we onze onderwijsplannen geoptimaliseerd op basis van nieuwe inzichten uit diverse workshops en cursussen. Onze taal- en rekenspecialisten zullen vaker klassenbezoeken afleggen om leerkrachten optimaal te begeleiden en de effectieve implementatie van onze onderwijsplannen te waarborgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Groei en Ontwikkeling bij Daltonschool De Leilinde

Wat zijn de kernambities en resultaten van ons schoolplan 2024-2028?

Daltonschool De Leilinde heeft voor de periode 2024-2028 een nieuw schoolplan opgesteld, voortbouwend op het koersplan van 2023-2024. Dit plan focust op vier pijlers om de ontwikkeling van onze leerlingen en ons team te waarborgen. De eerste pijler, 'Een sterk, deskundig team', richt zich op het vergroten van ouderbetrokkenheid, het stimuleren van eigenaarschap binnen het team, en het actief uitdragen van onze daltonwaarden. We streven naar een beleidsplan voor ouderbetrokkenheid 3.0, met als doel dat meer dan 90% van de ouders zich betrokken voelt. Teamontwikkeling door middel van scholing en deelname aan werkgroepen is essentieel. We willen onze daltonwaarden zichtbaar maken en een daltonkindcentrum realiseren in samenwerking met Wasko. Pijler twee, 'Groeien in basiskennis en vaardigheden', benadrukt de implementatie van onderwijsplannen en de focus op digitalisering voor de toekomst. We integreren leesonderwijs in diverse vakgebieden, waaronder wereldoriëntatie, en verhogen de onderwijskwaliteit door analyse van toetsresultaten en inzet van EDI coaches. Ambitie is een stijgende lijn in rekenresultaten en voldoende prestaties op 1F/2F/1S niveaus, met minimaal 80% score op Kijkwijzers bij taal, lezen en rekenen. Onder 'Groeien in wie je bent' positioneren we ons als oefenplaats voor de samenleving, met geïntegreerd burgerschapsonderwijs en een openbare cultuur. De Kanjertraining wordt structureel ingezet voor een positief schoolklimaat, met een veiligheidsresultaat van minimaal 90%. We ontwikkelen een leerlijn voor crea, muziek en drama, verrijken de omgeving voor jonge kinderen, en zetten bewegend leren structureel in. Verkenning van natuur- en buitenlessen is ook onderdeel van deze pijler. De vierde pijler, 'Groeien in eigenaarschap', richt zich op het stimuleren van creativiteit en zelfreflectie bij leerlingen. We ontwikkelen een leerlijn eigenaarschap, besteden aandacht aan 21e-eeuwse vaardigheden met methodes als Basicly, en bereiden leerlingen optimaal voor op het voortgezet onderwijs. Aandacht voor sensomotorische ontwikkeling en breinontwikkeling bij jonge kinderen is cruciaal voor een soepele overgang. We meten de VO-voorbereiding via evaluatiegesprekken met het VO.

Hoe waarborgt Daltonschool De Leilinde de onderwijskwaliteit?

Daltonschool De Leilinde, als onderdeel van Stichting OPOPS, volgt het handboek onderwijskwaliteit. Dit handboek beschrijft en borgt ons kwaliteitsbeleid, met een focus op cyclische en planmatige kwaliteitszorg op alle niveaus. Het handboek bestaat uit drie kernonderdelen: Kwaliteitszorg als werkwijze, een kwaliteitskader dat onze definitie van onderwijskwaliteit binnen OPOPS weergeeft, en de instrumenten die we gebruiken om kwaliteit te meten en te verbeteren. Kwaliteit wordt zichtbaar en meetbaar geacht in onderwijsresultaten (kwalificatie, socialisatie, persoonsvorming), het onderwijsproces (doelmatigheid en onderbouwing) en het schoolklimaat (sociale veiligheid en educatief partnerschap). Onze kwaliteitsborging is gebaseerd op drie centrale vragen: Leren de leerlingen voldoende? Wordt er goed lesgegeven? En is de school veilig? Kwaliteit wordt niet enkel bepaald door cijfers, maar omvat zowel kwantitatieve als kwalitatieve doelstellingen, waarbij het gesprek over behaalde resultaten centraal staat. OPOPS hanteert een aanpak gericht op profiel en progressie, met systematische sturing, beleidsrealisatie, voortgangsmonitoring en evaluatie van resultaten om continu te verbeteren.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen bij Daltonschool De Leilinde Papendrecht

Toelichting van de school

Daltonschool De Leilinde in Papendrecht biedt een breed en stimulerend onderwijsaanbod voor jonge kinderen, gebaseerd op de SLO-doelen voor het jonge kind (2023). Deze doelen vormen de kern van ons onderwijs, zowel in de voorschoolse opvang als binnen onze kleutergroepen. Hierdoor creëren we doorlopende ontwikkelings- en leerlijnen die essentieel zijn voor de brede ontwikkeling van uw kind. Onze focus ligt op diverse ontwikkelingsgebieden: sociaal-emotionele vaardigheden, spel- en executieve functies, motoriek en creativiteit, taalontwikkeling inclusief digitale geletterdheid, rekenvaardigheden, oriëntatie op jezelf en de wereld met aandacht voor burgerschap, en kunstzinnige vorming. Dit alles draagt bij aan een soepele overgang naar groep 3 en legt een sterk fundament in de kleuterperiode. Wij hanteren een opbrengst- en handelingsgerichte aanpak om deze fundamenten te leggen. Jaarlijks evalueren we minimaal twee keer de voortgang ten opzichte van onze ambitiedoelen voor de kleutergroepen. Deze evaluaties combineren we met een handelingsgerichte benadering, waarbij de leerkracht de lesmethoden afstemt op de individuele behoeften van elke leerling. Door aanbod en aanpak te koppelen aan de zone van naaste ontwikkeling, dagen we kinderen uit om hun volledige potentieel te benutten. Elk kind leert immers in zijn of haar eigen tempo en op een unieke manier. Om dit te ondersteunen, werken we met rijke, betekenisvolle thema's in groep 1 en 2, die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. Deze thema's integreren diverse ontwikkelingsgebieden en stimuleren zo een holistische groei.

Veelgestelde vragen

Biedt Daltonschool De Leilinde extra activiteiten voor peuters en kleuters?

Ja, Daltonschool De Leilinde organiseert een speciale peuterspeelgroep op dinsdag- en donderdagochtend. Dit aanbod is gericht op de vroege ontwikkeling van jonge kinderen.

Ja, Daltonschool De Leilinde organiseert een speciale peuterspeelgroep op dinsdag- en donderdagochtend. Dit aanbod is gericht op de vroege ontwikkeling van jonge kinderen.

Peuterspeelgroep op dinsdag- en donderdagochtend

Met welke partners werkt Daltonschool De Leilinde samen voor het jonge kind?

Daltonschool De Leilinde werkt nauw samen met Wasko om het onderwijsaanbod voor jonge kinderen te verrijken en te optimaliseren.

Daltonschool De Leilinde werkt nauw samen met Wasko om het onderwijsaanbod voor jonge kinderen te verrijken en te optimaliseren.

Team | Daltonschool De Leilinde in Papendrecht | [2025] Schoolregister