Daltonschool De Leilinde
Stellingmolen 186 -188
3352 BM Papendrecht

Schoolweging

Schoolweging
30.74
Spreiding
6.73

De schoolweging van De Leilinde Papendrecht is 30,74 , met een spreiding van 6,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,7%). De intensieve individuele begeleiding en diagnostisch lesgeven dragen hieraan bij, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 63,3% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt (vergeleken met 57,3% bij vergelijkbare scholen), overtreft De Leilinde de inspectienorm (45,5%) ruimschoots. Dit weerspiegelt de effectiviteit van het Daltononderwijs bij het stimuleren van hogere leerprestaties, vooral in taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school toont een sterke focus op theoretische doorstroom: 35% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal) en 30% havo-advies. Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs beperkt tot 3% van de uitstroom (vergelijkbaar met 1% regionaal). Deze verdeling sluit aan bij de relatief hoge schoolweging en onderstreept de ambitieuze leeromgeving.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Leilinde PapendrechtGemeente AmsterdamNederland
LIB173.65174.81175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar monitoren we de kwaliteit van ons onderwijs door methode onafhankelijke toetsen af te nemen, het leerlingvolgsysteem van Leerling in Beeld. De resultaten van het CITO Leerling- en Onderwijs Volg Systeem (LVS) worden opgenomen in het leerlingadministratiesysteem (LAS) ParnasSys en verwerkt binnen Focus PO. Doordat alle scholen deze toetsen op hetzelfde moment afnemen, wordt het mogelijk om de vorderingen van onze leerlingen te vergelijken met die van andere kinderen in Nederland die net zoveel onderwijs hebben genoten. In ons werk vinden wij het belangrijk dat we steeds weer aansluiten bij het ontwikkelingsniveau van het kind. Diverse factoren zijn bepalend voor de wijze waarop de ontwikkeling verloopt. Het ene kind zal zich meer en gemakkelijker ontwikkelen dan het andere. Deze ontwikkeling wordt in kaart gebracht in het eerdergenoemde leerlingvolgsysteem. Onderwijs is voortdurend in beweging. Resultaten die je met de leerlingen behaalt, vormen weer het uitgangspunt voor het werken aan nieuwe doelen. Onze school houdt de ontwikkeling van de leerlingen bij met behulp van methode gebonden toetsen, observatielijsten en niet-methode gebonden toetsen (CITO). De niet-methode gebonden toetsen worden afgenomen conform de opgestelde toetskalender. De resultaten worden weergegeven in een meerjarige tabel. De resultaten worden afgezet tegen een door het ministerie vastgestelde norm en de door OBS De Leilinde gestelde schoolambities. We gaan daarbij uit van de gemiddelde VIX-score binnen Focus PO van de groep als geheel. Wanneer het groepsresultaat voor een bepaald onderdeel onvoldoende is, wordt door de groepsleerkracht een verbeterplan geschreven. Op onze school doet elke leerling van groep 8 vanaf 2023-2024 mee aan de verplichte doorstroomtoets in februari om zo zijn/haar definitief schooladvies te verkrijgen. Resultaten tussentoetsen 2023-2024 Rekenen schoolbreed M-toetsen Bij rekenen zien we schoolbreed dat we t.o.v. de vorige M-periode een lichte stijging zien. We behalen de ambitie echter nog niet. Iets meer kinderen gaan t.o.v. de vorige keer naar 1S; daarentegen zijn er minder kinderen onderweg naar 1F. Met 1S vallen we boven het landelijk gemiddelde en de schoolambitie. E-Toetsen Bij rekenen zien we schoolbreed een lichte stijging. We behalen 1S, maar nog niet 1F. Dit betekent dat we ons vooral moeten inzetten op de zorg, zodat alle leerlingen 1F kunnen behalen. Rekenen blijft in de basis ons aandachtsgebied. Er is een onderwijsplan en een beleidsplan geschreven, die volgend jaar wordt geïmplementeerd. De rekencoördinator legt groepsbezoeken af en geeft hierbij feedback aan de leerkrachten. We gaan meer werken met passende perspectieven en minder met kinderen die op een eigen leerlijn gaan rekenen. Na iedere toetsperiode heeft de ib-er overleg met de rekencoördinator over de opbrengsten. Taalverzorging schoolbreed M-toetsen T.o.v. de vorige M-toetsen zien we aan de bovengrens geen groei binnen de school. De ondergrens is net niet behaald; zo ook niet de gemiddelde ambitie. Zowel bij de P80 en de P20 zitten we nog net onder de ambitie. Met 2F zitten we boven het landelijk gemiddelde en de schoolambitie; helaas lukt dat nog niet bij de 1F. E-toetsen T.o.v. de vorige E-toetsen zien een gemiddeld hetzelfde niveau. Echter is zowel op 1F als 2F niveau een stijging te zien. 1F is nog niet voldoende ten aanzien van het landelijk gemiddelde. Dit laat zien dat de goede leerlingen laten zien wat ze kunnen; de lager scorende kinderen hebben nog (extra) zorg nodig om de 1F te behalen. We hopen door het implementeren van Staal de scores verder omhooggaan. Dit jaar zijn groep 3 en groep 6 begonnen met deze methode. Komend jaar gaan we aan de slag met de nieuwe versie van Staal. Vooral kinderen die zorg nodig hebben, hebben behoefte aan extra aandacht en instructie. Lezen schoolbreed M-toetsen T.o.v. de vorige jaren M-toetsen zien we een stijgende lijn bij begrijpend lezen. We zien een groei aan de boven- en ondergrens. Met 1F en 2F zitten we nog net niet aan het landelijk gemiddelde. E-toetsen T.o.v. de vorige E-toetsen zien we aan de bovengrens een mooie groei binnen de school. De ondergrens is nog net niet behaald. Zowel 1F als 2F is nog net niet voldoende als we het vergelijken met het landelijk gemiddelde. Vanaf het schooljaar 2024-2025 hebben we binnen de school nog meer aandacht voor lezen en gaat het nieuwe onderwijsplan in werking. Er wordt meer aandacht besteed aan begrijpend lezen in de vorm van de kenniskring begrijpend lezen OPOPS-breed, klassenbezoeken en het gebruik van Weerwoord van Kentalis. Dit is structureel in het rooster opgenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 54,2% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO (landelijk 25,3%), terwijl 0% onder het advies uitkomt. Deze excellente doorstroom reflecteert de nauwgezette advisering en de focus op doorlopende leerlijnen in het Daltonconcept.

Sociale ontwikkeling

Onder pedagogisch klimaat verstaan wij het geheel van relaties, zoals die tot uiting komen in de omgang tussen alle betrokkenen binnen de school. Wij vinden het heel belangrijk dat leerlingen zich veilig voelen en zichzelf durven zijn. Om dit te bewerkstelligen maken we gebruik van de methode Kanjertraining. De Kanjertraining leert kinderen respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. Van ouders en leerkrachten wordt verwacht dat zij - als zich problemen voordoen - oplossingen zoeken waar iedereen wat aan heeft en dat zij niet handelen uit irritatie, angst of onverschilligheid. Ouders en kinderen willen graag een veilige school, waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De Kanjertraining geeft handvatten voor sociale situaties. De doelen van de Kanjertraining zijn terug te vinden in de tekst van het Kanjerdiploma: Hier ben ik. Het is goed dat ik er ben. Er zijn mensen die van mij houden. Niet iedereen vindt mij even aardig. Dat is niet erg. Ik luister wel naar kritiek. Ik zeg wat ik voel en wat ik denk. Blijft iemand vervelend tegen mij doen? Dan haal ik mijn schouders op. Jammer dan. Doet iemand naar, dan doe ik niet mee. Ik gedraag me als een Kanjer. Want ik ben een Kanjer. LEES MINDER

Jezelf mogen zijn

Veiligheid

We doen het samen

Wat is de werkwijze van Daltonschool De Leilinde voor sociale ontwikkeling?

Daltonschool De Leilinde streeft naar een veilig en positief leef- en leerklimaat voor alle leerlingen en personeel. Een positieve sociale binding met de school is een belangrijke voorwaarde. De school gaat sociaal onveilig gedrag tegen en stimuleert actief positief sociaal gedrag door middel van gedragsregels en onderwijs afgestemd op de mogelijkheden van de leerlingen. De school heeft een schoolveiligheidsplan, een digitaal ongevallenregistratiesysteem, controleert jaarlijks speeltoestellen en speellokalen, controleert brandmelders en noodverlichting, heeft een klachtenregeling en een vertrouwenspersoon, geschoolde BHV'ers, preventiemedewerkers, voert twee keer per jaar een ontruimingsoefening uit en besteedt aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling met de Kanjertraining. Vanaf schooljaar 2024-2025 zijn er twee Kanjercoördinatoren. Jaarlijks wordt de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen uit de leerjaren 7 en 8 gemeten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool De Leilinde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool De Leilinde gebruikt Kanvas en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool De Leilinde?

Daltonschool De Leilinde gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.