
Schoolweging
De schoolweging van ’t Scathe is 31,91 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, ook voor leerlingen met een achterstand.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 25% havo en 15% vwo advisering (boven regionale gemiddelden) naast 5% praktijkonderwijs (iets hoger dan de 1% bij vergelijkbare scholen). De nadruk op doorstroom naar theoretische leerwegen (havo/vwo/vmbo-(g)t: 70% gezamenlijk) weerspiegelt het 'groeimindset'-beleid uit de schoolvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Scathe | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.25 | 175.23 | 171.35 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Alle leerlingen worden hun gehele schoolloopbaan nauwlettend gevolgd. We gebruiken de volgende toetsen en observatiesystemen: groep 1 en 2: Het observatiesysteem kleuter in beeld. Vanaf groep 3: Methode gebonden toetsen, Cito-toetsen- leerling in beeld (o.a. de Drie Minuten Toets voor lezen, Spelling, Rekenen & Wiskunde, Begrijpend Lezen) en een observatiesysteem voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Regelmatig worden de resultaten van de toetsen door leerkrachten en interne begeleider (ib'er) besproken. De leerling in beeld toetsen worden 2x per jaar geanalyseerd door de leerkracht en besproken met de interne begeleider. De vraag die we ons dan stellen is: ‘Op welke onderdelen valt nog winst te halen en wat kan beter?\" Dit kan een aanleiding zijn om ons programma op onderdelen aan te passen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 33,3% boven het advies uitstroomt. Dit resultaat benadrukt de zorgvuldige advisering en aansluiting bij het VO, zoals beschreven in het beleid rond eigenaarschap van leerprocessen.
Sociale ontwikkeling
De leerkrachten van basisschool 't Scathe stimuleren het samenwerken en samen spelen, want leerlingen kunnen veel van elkaar leren. Om te kunnen samenleven, samenspelen en samenwerken moeten kinderen zichzelf kennen en moeten ze leren op een adequate manier met anderen, met verschillen en met conflictsituaties om te gaan. Wij bieden rust en structuur. Op 't Scathe werken we met TAAKSPEL. Met Taakspel stimuleren wij gewenst gedrag; de kinderen kunnen dan beter en taakgericht werken en er is een prettig klassenklimaat. Dit past ook bij de veilige plek die de school moet zijn voor de kinderen. Op sociaal- emotioneel gebied gebruiken we o.a. de methode "Vreedzaam" Wij vinden het belangrijk dat kinderen (o.a.) het ‘anders’ zijn van anderen accepteren en eigen gevoelens herkennen en die van anderen respecteren. Leerkrachten houden kind gesprekken. LEES MINDER
veiligheid/respect
samenwerken/betrokkenheid
oplossingsgericht/creativiteit
Wat is de werkwijze van Basisschool 't Scathe voor sociale ontwikkeling?
Het pedagogisch handelen op Basisschool 't Scathe is gebaseerd op Taakspel, Vreedzaam en de missie en visie van de school. De school werkt met een vragenlijst van Leerling in Beeld, die in april wordt afgenomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Scathe om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool 't Scathe gebruikt Leerling in Beeld en de nulmeting van de methode Vreedzaam om sociale opbrengsten te registreren.