Basisschool De Schakels in Oudewater

Het team van Basisschool De Schakels in Oudewater

Current section: team
Kluwen 3
3421 Oudewater

Zie hier hoe het team van Basisschool De Schakels is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Schakels. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Schakels bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Schakels bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Schakels zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Schakels. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (42.9%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Schakels werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Schakels gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervangingsbeleid Basisschool De Schakels: Zekerheid voor Uw Kind

Bij Basisschool De Schakels streven we naar continuïteit in het onderwijs. Mocht een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig zijn wegens ziekte of andere omstandigheden, dan zorgen wij voor een adequate opvang. Onze directie schakelt direct een breed netwerk in voor de best mogelijke vervanging. Dit omvat onze interne duo-collega's, gespecialiseerd ambulant personeel en ervaren oud-collega's. Tevens maken we gebruik van de gecentraliseerde vervangingspool van RTC-Cella om snel de juiste professional te vinden. In uitzonderlijke gevallen, ondanks al onze inspanningen, kan het zijn dat we genoodzaakt zijn leerlingen tijdelijk te herverdelen binnen onze school of met scholen als De Pion, De Loper of De Toren. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen voor uw kind. Hoewel we dit ten zeerste willen vermijden, kan het in zeer zeldzame situaties voorkomen dat we u vragen uw kind een dag thuis te houden. Dit is een laatste redmiddel, genomen met het welzijn en de leercontinuïteit van alle leerlingen in gedachten. Uw begrip hierin wordt enorm gewaardeerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteuningsspecialisten van Basisschool De Schakels

5

Taal en Rekenen Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
RITHA-Specialist
Near-Native Speaker
Leesexperts

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Schakels in Oudewater stimuleren we een professionele leercultuur met duidelijke afspraken over ieders rol en werkwijze. Onze teamleden erkennen en benutten elkaars kwaliteiten en expertise optimaal, met een gezamenlijke focus op de ontwikkeling van elke leerling. We streven naar hoge kwaliteit en lossen uitdagingen op basis van kennis en ervaring. De RITHA-specialist vertaalt wetenschappelijke inzichten over hoogbegaafdheid naar praktische toepassingen in de klas. De coördinator vroegtijdige signalering hoogbegaafdheid ondersteunt leerkrachten met het signaleringsinstrument SiDiPO. Onze Near-Native Speaker verzorgt boeiende Engelse lessen met de methode 'Little Bridge'. De leesexperts begeleiden collega's bij het selecteren en voorbereiden van rijke teksten voor effectieve leeslessen, inclusief klassenconsultaties en gerichte feedback. Deze specialisten zorgen voor een brede en diepgaande ondersteuning op het gebied van taal en rekenen voor al onze leerlingen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Binnen ons onderwijsteam werken vier gedragsexperts, waaronder onze toegewijde intern begeleider. Zij bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied. Samen zorgen zij voor een veilige en stimulerende leeromgeving.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

In nauwe samenwerking met onze coördinator leerlingenzorg, mevrouw Ina van den Berg, zetten we extra ondersteuning in voor leerlingen met specifieke leer- of gedragsuitdagingen. De intern specialist gaat in gesprek met de leerling om de voortgang te evalueren. Indien nodig wordt de hulp extern ingeschakeld of gecombineerd met interne expertise. Deze proactieve aanpak garandeert dat elke leerling de passende begeleiding krijgt voor optimale resultaten.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel zijn er geen specifieke specialisten aangewezen voor motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen Basisschool De Schakels. We focussen op de beschikbare expertise om de brede ontwikkeling van onze leerlingen te waarborgen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medisch handelen en persoonlijke verzorging zijn er momenteel geen specifieke ondersteuningsspecialisten beschikbaar op Basisschool De Schakels. We hechten waarde aan het welzijn van onze leerlingen en bieden waar nodig ondersteuning binnen de bestaande kaders.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Een keuken waar de leerlingen kunnen koken.

Ontdek Onze Vele Vormen van Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerde Uitleg van Basisschool De Schakels

Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van Basisschool De Schakels schetst onze toewijding aan het bieden van op maat gemaakt onderwijs. We beschrijven hierin onze mogelijkheden, grenzen en ambities om elke leerling met specifieke onderwijsbehoeften optimaal te begeleiden. Elke leerling profiteert van onze sterke basisondersteuning. Bij De Schakels geven we deze basisondersteuning zelf vorm, met een duidelijke focus op de individuele hulpvraag van uw kind. Onze coördinator leerlingenzorg zorgt voor een systematische, transparante en planmatige aanpak, gericht op meetbare resultaten. Binnen onze regio hebben we gezamenlijke afspraken gemaakt over het minimale niveau van basisondersteuning dat elke basisschool moet bieden. Wij vullen dit in met een veilige leeromgeving en voldoen aan de kwaliteitsindicatoren van de Onderwijsinspectie. Onze aanpak omvat preventief handelen, een volwaardig kerndoelenprogramma, aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling, specifieke instructie, het vergroten van onze expertise en een helder in- en uitstroombeleid. Op het niveau van de leerkracht hanteren we de zeven elementen van handelingsgericht werken. Dit betekent dat we de leerbehoeften van uw kind centraal stellen in onze dagelijkse begeleiding. We zorgen ervoor dat elke leerkracht over de nodige kennis en vaardigheden beschikt om uw kind optimaal te ondersteunen. Via het samenwerkingsverband "Passenderwijs" ontvangen wij jaarlijks een bijdrage per leerling. Deze middelen stellen ons in staat om onze basisondersteuning te versterken en te personaliseren. Wanneer een kind meer nodig heeft dan de basisondersteuning, biedt Passenderwijs aanvullende hulp. Samen met de school onderzoeken zij welke extra ondersteuning, eventueel met externe expertise, nodig is. Dit kan vormgegeven worden door middel van specifieke arrangementen. Alle financiële middelen voor extra ondersteuning binnen onze regio zijn gebundeld in arrangementen via het samenwerkingsverband. De school kan voor uw kind een arrangement aanvragen. De toekenning wordt gedaan door de onafhankelijke Centrale Toekenningscommissie (CTC) of het Loket. Meer informatie vindt u op https://www.passenderwijs.nl. Voor verdere details over ons schoolondersteuningsplan kunt u terecht op onze website: https://www.obsschakels.nl/ons-onderwijs/schoolondersteuningsplan-2024-2025/. Toekomstig aanbod voor extra ondersteuning: We zetten ons extra in voor leerlingen die onderpresteren. Dit geldt met name voor eventuele hiaten uit voorgaande schooljaren. Door middel van gerichte kindgesprekken bespreken we het belang van het beheersen van basiskennis, zoals automatiseren en memoriseren. We leggen ook uit hoe het brein werkt, zodat leerlingen beter begrijpen wat er van hen verwacht wordt voordat ze met inoefenen beginnen. Naast deze gerichte aanpak blijft het aanbieden van verrijkingsmateriaal essentieel voor de ontwikkeling van al onze leerlingen. We streven naar een brede en complete ontwikkeling voor iedereen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg voor Excellente Leerresultaten

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan is gericht op opbrengstgericht werken, een kernonderdeel van onze kwaliteitsagenda voor primair onderwijs. Leerkrachten zetten zich actief in om de leeropbrengsten te maximaliseren. Dit doen we door middel van zorgvuldige observaties, adaptieve lesmethoden en een gestructureerd leerlingvolgsysteem. We hanteren Opbrengstgericht Passend Onderwijs (OPO) als leidraad. De onderwijsinspectie definieert dit als systematisch en doelgericht werken aan betere prestaties. Onze aanpak is gebaseerd op vijf indicatoren uit het waarderingskader: systematische vorderingsmonitoring, een samenhangend volgsysteem, effectiviteitsevaluatie van zorg, regelmatige evaluatie van opbrengsten en continue reflectie op het onderwijsproces. Leerlingen op onze school presteren aantoonbaar beter. We monitoren en verbeteren onze resultaten cyclisch, conform de principes van Ontwikkelingsgericht Passend Onderwijs (OPO). Ons onderwijs is zowel intern als extern georiënteerd, met aandacht voor actief burgerschap en sociale integratie door middel van sterke netwerken. Effectieve communicatie met ouders ('Samen om het Kind') is hierbij essentieel. Leerkrachten werken met gedetailleerde onderwijsplannen en groepsoverzichten, vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem Parnassys. Hierin monitoren we leerprestaties en sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor toetsing gebruiken we methodetoetsen en de Cito-toetsen van BOOM. De sociaal-emotionele ontwikkeling volgen we met Kindbegrip en WMK-lijsten. Onze onderwijsplannen, die 4 keer per jaar worden geëvalueerd, bevatten schoolambities, leerlijnen, leertijd, didactische strategieën en differentiatie. Hieraan zijn de leerdoelen per leerjaar gekoppeld. Tijdens schoolbesprekingen analyseren we resultaten en stellen we ons onderwijs bij. Differentiatie wordt nauwkeurig gedocumenteerd in Parnassys. Teamontwikkeling vindt plaats via interne en externe studiedagen, deelname aan werkgroepen, en individuele scholing. Speerpunten voor schooljaar 2024-2025 zijn het monitoren van HB-onderwijs, het standaardiseren van onderwijskwaliteit met kompas- en ambitiekaarten, en het vergroten van kennis over hoogbegaafdheid. We zetten in op effectief leesonderwijs met collegiale consultaties door leesexperts. Daarnaast maken we de 'zachte' opbrengsten inzichtelijk via kindgesprekken en observaties, om het proces en de effecten te evalueren.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

We stellen duidelijke schoolambities en formuleren doelen die aansluiten bij de referentieniveaus. Het onderwijsprogramma en de lesonderdelen worden continu geoptimaliseerd, en lesmaterialen worden aangepast aan de specifieke behoeften van onze leerlingen. Met behulp van kwaliteitskaarten (kompaskaarten) bewaken we de onderwijskwaliteit en streven we naar optimale leeromstandigheden. Ambitiekaarten beschrijven de concrete acties om onze doelen te bereiken. Deze kaarten worden beheerd in 'De Kwaliteitsbieb' en periodiek herzien. Individuele en teamgerichte scholing is een vast onderdeel van onze professionele ontwikkeling. We implementeren effectieve lesmethoden en werkvormen die passen bij onze zeven bouwstenen en de leerlingenpopulatie. Door ambulante tijd te organiseren en praktijksituaties gezamenlijk te delen, onderzoeken en verbeteren, zorgen we voor continu onderwijssucces.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Oudewater

Toelichting van de school

Basisschool De Schakels biedt een stimulerende en veilige omgeving voor de allerkleinsten. Wij geloven in een speelse ontdekking van de wereld, waarbij we de natuurlijke nieuwsgierigheid van uw kind prikkelen. Onze aanpak is gericht op de brede ontwikkeling van jonge kinderen, met aandacht voor sociale vaardigheden, taalontwikkeling en motorische vooruitgang. Wij zorgen voor een warme overgang van thuis of de kinderopvang naar de basisschool. Met een kleinschalige opzet van 60 leerlingen, waaronder onze jongste talenten, garanderen we persoonlijke aandacht voor elk kind. Ontdek hoe wij uw kind optimaal voorbereiden op een succesvolle schoolloopbaan.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Schakels Speciaal Programma's voor Jonge Kinderen?

Ja, Basisschool De Schakels zet zich in voor een uitstekende start voor jonge kinderen. We hebben specifieke aandacht voor de behoeften van deze leeftijdsgroep binnen ons reguliere onderwijs. Ons doel is om een naadloze en positieve overgang te faciliteren, waarbij we spelenderwijs leren centraal stellen. Ontdek ons toegewijde aanbod dat de basis legt voor levenslang leren.

Met Welke Partners Werkt Basisschool De Schakels Samen voor Jonge Kinderen?

Basisschool De Schakels werkt nauw samen met gerenommeerde partners om de ontwikkeling van jonge kinderen te verrijken. We onderhouden een waardevolle samenwerking met ukIQ, een organisatie gericht op educatieve innovatie. Daarnaast bieden we een uitstekende verbinding met Peutergroep Touwhuis, gevestigd in het Cultuurhuis. Deze samenwerkingen zorgen voor een doorlopende leerlijn en een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden voor onze jongste leerlingen.

Basisschool De Schakels werkt nauw samen met gerenommeerde partners om de ontwikkeling van jonge kinderen te verrijken. We onderhouden een waardevolle samenwerking met ukIQ, een organisatie gericht op educatieve innovatie. Daarnaast bieden we een uitstekende verbinding met Peutergroep Touwhuis, gevestigd in het Cultuurhuis. Deze samenwerkingen zorgen voor een doorlopende leerlijn en een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden voor onze jongste leerlingen.

Team | Basisschool De Schakels in Oudewater | [2025] Schoolregister