
Schoolweging
De schoolweging van De Schakels is 27,85 , met een spreiding van 7,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 99,3% van de leerlingen behaald, wat ver boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,4% ligt. Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden uitstekend beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 67,4% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert De Schakels ruim boven de eigen signaleringswaarde van 48,6% en het regionale gemiddelde van 60,5%. Dit geeft aan dat een meerderheid van de leerlingen excellente prestaties levert op taal- en rekengebied.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 52,2% van de leerlingen ontvangt een vwo-advies en 30,4% een gecombineerd havo/vwo-advies. Dit is beduidend hoger dan bij vergelijkbare scholen (18,6% vwo en 10,9% havo/vwo). Het percentage praktijkonderwijsadviezen (8,7%) ligt weliswaar boven het regionale gemiddelde van 1,01%, maar past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schakels | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school worden twee soorten toetsen afgenomen: De methode gebonden toetsen - dit zijn toetsen die behoren bij de methode. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is opgedaan. Vaak betreft het leerstof die de laatste twee of drie weken aan bod is gekomen. De methode onafhankelijke toetsen - dit zijn de BOOM-LVS toetsen. Het betreft hier kennis die getoetst wordt binnen een onbekende context. Deze toetsen worden in het midden van het schooljaar (M-toetsen) en het einde van het schooljaar afgenomen (E-toetsen). Naar aanleiding van de uitslagen van de M-toetsen maken we een schoolanalyse. In deze schoolanalyse worden de zorgsignalen benoemd. Vervolgens gaan de teamleden en intern begeleider kijken naar welke interventies nodig zijn. Deze interventies worden in de maanden tussen de M-toetsen/E-toetsen uitgevoerd. Na de E-toetsen vindt er een evaluatie van de zorgsignalen plaats.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Hoewel 75% van de leerlingen op advies functioneert in het voortgezet onderwijs, scoort de school een relatief hoog percentage leerlingen onder advies (25% tegenover 11,8% landelijk). Dit zou kunnen wijzen op een terughoudend adviesbeleid, zoals blijkt uit het schoolondersteuningsprofiel waar een 'veilige adviesvoering' wordt benadrukt.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat kinderen zich bij ons welkom. Je mag “anders” zijn, zodat iedereen onze school als een veilige en prettige plek ervaart. Kijkend naar de mogelijkheden en kansen van ieder kind. Je mag jezelf zijn en blijven. Van belang is wel dat we leren omgaan met elkaar. Op De Schakels wordt geleerd respect te hebben voor verschillen en stimuleren wij om vaardigheden te ontwikkelen, die passen bij een sociale en zorgzame houding. Op onze school is de sociale en emotionele ontwikkeling net zo belangrijk als de cognitieve ontwikkeling. Wij streven ernaar om een zo open mogelijke communicatie met respect voor de ander uit te dragen. Wij trachten de normen en waarden in onze maatschappij te volgen in voorbeeld en uitvoering binnen onze school. Wij stimuleren om in kansen te denken in plaats van in belemmeringen; je verdiepen in en uitgaan van jouw mogelijkheden. Daarbij hebben we hoge verwachtingen van iedere leerling. LEES MINDER
Zelfvertrouwen
Autonomie
Welbevinden
Wat is de werkwijze van Basisschool De Schakels voor sociale ontwikkeling?
Het Kindgesprek wordt structureel ingezet binnen Basisschool De Schakels. De leerlingen zien, horen & voorzien. Kindbegrip (Parnassys), een systeem waarmee de klas op sociaal- en emotioneel gebied in kaart wordt gebracht, en een vragenlijst (WMK) voor de veiligheidsbeleving, zijn vaste onderdelen voor leerlingen- en groepsbesprekingen. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen hun eigen volglijsten in, zo ook de leerkrachten. Op deze manier wordt het totaalplaatje inzichtelijk gemaakt en zo ontstaat er een beeld vanuit de leerkracht, maar ook vanuit de leerling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Schakels om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Schakels gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, WMK (Veiligheidsbeleving) en Kindbegrip.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Schakels?
Basisschool De Schakels gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Pedagogisch Vakmanschap en De zeven eigenschappen van Happy Kids (Sean Covey).