Openbare Basisschool Jan Hekman
Schoolweg 7
1191 JP Ouderkerk

Schoolweging

Schoolweging
23.14
Spreiding
6.25

De schoolweging van Jan Hekman is 23,14 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,2% behaalt vrijwel élke leerling het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Deze score benadrukt dat de school basisvaardigheden consequent waarborgt, ook voor leerlingen die later praktisch uitstromen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

77,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 61,9%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen, mede door het leerlab en projectonderwijs sinds 2021.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

67,3% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde (18,6%). Opvallend is het beperkte aandeel praktische adviezen: slechts 1,8% vmbo-k tegenover 9,2% bij vergelijkbare scholen. De combinatie van weektaken en talentontwikkeling lijkt te leiden tot deze sterke focus op theoretische doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJan HekmanGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de leerlingen op verschillende manieren. Ons onderwijs is ingericht volgens het Handelings Gericht Werken(HGW model). Dit betekent dat wij onze leerlingen op didactisch gebied cyclisch en door het schooljaar heen volgen. De meeste scholen maken voor het volgen van de leerlingen diverse toetsen. Zo ook op de Jan Hekman School. Het is voor ons echter wel van belang dat wij met elkaar steeds de vraag beantwoorden: Met welk doel toetsen wij de leerlingen? De toets is namelijk voor ons geen "afrekeninstrument". Wij zien het inzetten van toetsen vooral als instrument dat ons inzicht geeft in de onderwijsbehoeften van een leerling. Bij de kleuters worden leerlingen gevolgd door te werken met de leer- en ontwikkellijnen in Parnassys. Door middel van regelmatige observaties bij deze doelen brengt de leerkracht in de groepen 1 en 2 de ontwikkeling van de leerlingen in kaart. Omdat kleuters zich sprongsgewijs ontwikkelen kiezen wij er bewust voor om nog geen toetsen in te zetten bij deze groepen. Vanaf de groepen drie verloopt het proces globaal als volgt: De lesmethodes zijn opgedeeld in blokken. De leerlingen krijgen gedurende een blok les. Een blok duurt gemiddeld 4 weken. Aan het einde van een blok worden de leerdoelen getoetst met de methode afhankelijke toetsen. Het is na afname en analyse inzichtelijk voor de leerkracht welke leerlingen er nog extra ondersteuning nodig hebben en welke leerlingen al meer uitdaging kunnen gebruiken op de specifieke leerdoelen. Wij maken daarnaast gebruik van het Inzicht Eigen Profiel (IEP) leerlingvolgsysteem. Dit een instrument waarmee wij bij de (meeste) leerlinge, op een methode onafhankelijke manier, de groei op het gebied van cognitieve vaardigheden in kaart brengen. Dit doen wij op de volgende vakgebieden: Taalverzorging, Rekenen en Lezen. EP kan echter flexibel ingezet worden. Daarom kan het gebeuren dat sommige kinderen slechts een keer per jaar, en andere leerlingen wel drie of meer keer per jaar, een IEP toets maken. Ouders worden uiteraard geïnformeerd over de keuze om vaker of minder vaak te toetsen. Om de ontwikkeling in Technisch lezen te volgen maken we gebruik van CITO AVI-DMT. Dit is een ander leerlingvolgsysteem dan IEP. Dit heeft te maken met het feit dat de technisch lezen toetsen van IEP nog niet gebruikt kunnen worden om de aanvraag voor een dyslexie onderzoek te kunnen rechtvaardigen. De informatie die de resultaten van deze toetsen ons geven wordt gebruikt om met de leerlingen (vanaf groep 5) en ouders in gesprek te gaan over de ontwikkeling van de leerling. Vragen die bij deze gesprekken centraal staan zijn bijvoorbeeld: Wat gaat er al goed hebben? Waar zit nog uitdaging? Waar liggen de doelen voor de komende periode? Zo zijn ook de leerlingen actief onderdeel van hun eigen ontwikkeling en leerproces. Wilt u meer inhoudelijke informatie over hoe wij leerlingen volgen en naar welk type VO scholen onze leerlingen uitstromen? Dan verwijzen wij u graag naar het schooljaarplan op onze website.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

76,5% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,9% landelijk. Opvallend is het lage onderadviseringspercentage (13,7% vs 11,8% gemiddeld), wat mogelijk samenhangt met de zorgvuldige advisering via het 'Vreedzame school'-programma. De focus op sociaal-emotionele groei draagt waarschijnlijk bij aan een realistisch advies.

Sociale ontwikkeling

Als school werken wij iedere dag aan een veilige en inclusieve omgeving waarin leerlingen zichzelf kunnen zijn, respectvol met verschillen leren omgaan en conflicten constructief leren oplossen. Wij zien dat dit voor alle kinderen een continu leerproces is, waarbij wij actief bijdragen aan hun sociale ontwikkeling. Onze aanpak richt zich op het aanleren van essentiële sociale vaardigheden zoals empathie, zelfreflectie, assertiviteit en samenwerking. Dit leren vindt zowel in de klas als buiten de klas plaats, bijvoorbeeld tijdens groepsactiviteiten, buitenschoolse programma's en op het schoolplein. Door kinderen bewust te laten reflecteren op hun eigen gedrag, moedigen we hen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties en om te leren van hun fouten. Wij geloven dat leren een proces is van vallen en opstaan; het maken van fouten zien wij als een waardevol onderdeel van de ontwikkeling. LEES MINDER

Samenwerken

Groeien

Plezier

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Jan Hekman voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Jan Hekman creëert situaties waarin leerlingen actief oefenen met sociale vaardigheden, zoals groepswerk, rollenspellen en conflictbemiddeling. De school stimuleert een positieve houding tegenover diversiteit. De school gebruikt de methode 'De Vreedzame School', een programma dat de klas en school beschouwt als leefgemeenschap waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen , samen beslissingen leren nemen en conflicten leren oplossen. Om het welbevinden te volgen, gebruiken ze het 'IEP Hart en Handen' instrument.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Jan Hekman om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Jan Hekman gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP Hart en Handen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Jan Hekman?

Openbare Basisschool Jan Hekman gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school.