
Schoolweging
De schoolweging van Amstelschool is 23,32 , met een spreiding van 5,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,3% scoren bijna alle leerlingen het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, zoals beschreven in het zorgplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58,9%. Dit illustreert de sterke focus op excellente prestaties, mede mogelijk gemaakt door het maatwerkaanbod voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische orientatie: 31,25% vmbo-(g)t en 31,25% vwo (vs. 16,45% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Het percentage praktijkonderwijs (1,01% regio vs. 0% hier) blijft beperkt, wat aansluit bij het profiel van de school als academische springplank.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Amstelschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.21 | 177.34 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In deze paragraaf beschrijven we op welke manier het dagelijkse werk van de leerlingen vanaf groep 3 wordt bekeken en beoordeeld en de middelen die worden gebruikt om vordering van leerlingen te verzamelen. De methodetoetsen De leerkracht volgt op systematische wijze d.m.v. observaties, gesprekken en methode toetsen de ontwikkeling van uw kind. Elk vak biedt van tijd tot tijd een methode toets aan om te kijken of de geleerde stof beklijft bij de leerling. Naast de leerresultaten wordt ook gekeken naar motivatie, werkhouding, zelfstandigheid en sociaal emotionele ontwikkeling. Het leerlingvolgsysteem: CITO Om de doorgaande leerlijn goed te kunnen volgen, werken wij met de toetsen van het CITO leerlingvolgsysteem; Leerling in Beeld. Lezen, spelling en rekenen worden tweemaal per jaar getoetst. Mede door deze toetsen kan de school vaststellen hoe de leerlingen zich ontwikkelen en waar eventueel problemen zijn in het leer- en ontwikkelingsproces. De resultaten van de toetsen worden per leerling in het leerlingvolgsysteem vastgelegd gedurende de gehele schoolcarrière. De CITO resultaten worden twee keer per jaar intern geëvalueerd en waar nodig wordt een plan van aanpak gemaakt in overleg met de kwaliteitscoördinator. De kwaliteitscoördinator (voormalig intern begeleider) In ieder geval drie keer per jaar spreekt iedere groepsleerkracht zijn of haar leerlingen door met de kwaliteitscoördinator. Tijdens dit gesprek komen o.a. de toets- en observatieresultaten aan de orde. Zo nodig ondersteunt de kwaliteitscoördinator de groepsleerkracht bij het opstellen van groepsoverzichten, groepsplannen en indien nodig eigen leerlijnen met een ontwikkelingsperspectief.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het beperkte percentage onderadvisering: slechts 4,35% tegen 11,81% landelijk. 86,96% stroomt exact op adviesniveau door, wat wijst op zorgvuldige plaatsing. De 8,7% bovenadvies scoort onder het landelijk gemiddelde (25,27%), mogelijk door realistische inschattingen tijdens het adviesstraject.
Sociale ontwikkeling
Bij de Amstelschool zijn kinderen vaak enthousiast en sociaal betrokken, met sterke vriendschappen en deelname aan lokale clubjes. We vinden het belangrijk dat ze ook leren over de wereld buiten Ouderkerk, vooral in een tijd waarin technologische ontwikkelingen en globalisatie hun toekomst zullen vormgeven. Daarom onderwijzen we vaardigheden zoals creatief denken, samenwerking en intercultureel begrip, zodat onze leerlingen zich goed kunnen aanpassen aan een diverse en snel veranderende samenleving. Persoonsvorming en reflectie op de eigen identiteit staan centraal: om betekenis te geven aan de wereld om hen heen en aan hun eigen rol daarin, moeten leerlingen zich bewust worden van wie ze zijn of willen worden en hoe ze zich tot een ander en het andere willen verhouden om zich zo te kunnen ontwikkelen tot een goede burger. LEES MINDER
Respect
Verantwoordelijkheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van de Amstelschool voor sociale ontwikkeling?
De Amstelschool werkt met SWPBS (School Wide Positive Behavior Support), een preventieve aanpak van gedrag om een leeromgeving te creëren waarin leraren en OOP leerlingen motiveren. PBS geeft concrete handvatten om gedrag positief te beïnvloeden. Kernelementen zijn: gedragsverwachtingen formuleren vanuit gezamenlijke waarden, preventief gericht zijn op wat leerlingen goed doen, ongewenst gedrag effectief ombuigen en data benutten om gedragsvraagstukken op te lossen. Thema's veerkracht/zelfstandigheid en diversiteit/inclusie zijn verweven in het aanbod voor burgerschap. Impact op Leren vergroot de impact op het leren van leerlingen, waarbij fouten maken als essentieel onderdeel van het leerproces wordt gezien. Voor monitoring van sociale opbrengsten gebruikt de Amstelschool vragenlijsten in Leerling in Beeld, de veiligheidsmonitor en kindgesprekken.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Amstelschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Amstelschool gebruikt Leerling in Beeld Sociaal emotionele vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.