Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer in Oude-Tonge

Het team van Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer in Oude-Tonge

Current section: team
Julianastraat 13
3255 Oude-Tonge

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (36.4%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (9.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.9%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Deskundige Leerkrachtvervanging op Basisschool de Nobelaer: Ons Plan

Bij Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Onze aanpak bij ziekte: Bij kortdurende ziekte van een leerkracht zetten we eerst intern de middelen in. Vaak kan een collega de lessen overnemen of springt de duo-assistent bij om de continuïteit te waarborgen. Indien nodig, worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen, met speciale aandacht voor onze kleuters in groep 1 en 2. In uitzonderlijke gevallen, en als laatste redmiddel, kan een klas een dag thuisblijven, hoewel dit gelukkig zelden voorkomt. Studieverlof en studiedagen: Om de kwaliteit van ons onderwijs te blijven waarborgen, investeren we in de professionele ontwikkeling van ons team. Voor nascholing van individuele leerkrachten regelen we altijd structurele vervanging. Gezamenlijke studiedagen voor het hele team worden ruim van tevoren gepland en gecommuniceerd via onze website en de jaarplanning, die alle ouders aan het begin van het schooljaar ontvangen. Op deze dagen zijn de leerlingen vrij.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bewegingsonderwijs
41.9%
Taal
21%
Rekenen
16.1%
Kunstzinnige vorming
8.1%
Begrijpend luisteren
4.8%
Levensbeschouwing
4.8%
Engels
3.2%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
20.6%
Rekenen/wiskunde
20.5%
Lezen
18.2%
Wereldoriëntatie
10.9%
Overig
9.5%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.4%
Bewegingsonderwijs
6.1%
Levensbeschouwing
3.1%
Engelse taal
2.7%

Ontdek Onze Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze school stimuleert de taalontwikkeling van elke leerling door een afgestemd aanbod en een rijke leeromgeving. We focussen op het behalen van individuele ambities, ook voor NT2-leerlingen. Wij bieden specifieke ondersteuning voor leerlingen met dyslexie en dyscalculie, conform de geldende protocollen. Onze aanpak is gericht op het bevorderen van de algehele ontwikkeling en het omgaan met specifieke leeruitdagingen.

2

Sociaal-Emotionele Begeleiding en Gedragsexpertise

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze leerkrachten, ondersteund door specialisten, bieden effectieve begeleiding bij sociaal-emotionele behoeften. Dit omvat hulp bij welbevinden, gedrag, concentratie en werkhouding. We zetten ons in voor het vergroten van weerbaarheid, sociale vaardigheden en het aanpakken van faalangst. De 7 eigenschappen van Covey vormen hierbij een belangrijk leidraad voor onze schoolbrede aanpak.

1

Faalangsttraining voor een Groei-Mindset

Beschikbare specialisten:

Faalangsttrainer

Toelichting van de school:

Onze faalangsttrainingen helpen leerlingen een 'growth mindset' te ontwikkelen, waarbij ze leren dat intelligentie en vaardigheden groeien door inspanning. Door middel van speelse oefeningen leren kinderen hun potentieel te maximaliseren en uitdagingen als leermomenten te zien, in plaats van te blijven steken in een 'fixed mindset'.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Nobelaer streeft naar een fysiek toegankelijke leeromgeving voor alle leerlingen. Waar nodig passen we ons aanbod aan om tegemoet te komen aan ontwikkelingsbehoeften van leerlingen met lichte lichamelijke of motorische beperkingen. We realiseren een passend educatief programma dat de algehele ontwikkeling stimuleert, rekening houdend met specifieke fysieke en motorische uitdagingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met lichte medische beperkingen biedt onze school een passend ondersteuningsaanbod, gericht op hun individuele ontwikkelingsbehoeften. We faciliteren waar mogelijk de voortgang van leerlingen die medische omstandigheden ervaren. De school heeft duidelijke procedures opgesteld, in samenspraak met ouders, voor het verlenen van noodzakelijke medische handelingen tijdens schooltijd.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning op Basisschool de Nobelaer

Ons Aanbod voor Individuele Kindontwikkeling

Ontdek hoe Basisschool de Nobelaer extra ondersteuning biedt aan leerlingen die dat nodig hebben. Naast onze solide basisondersteuning, bieden we intensieve aanpassingen en individuele begeleiding voor specifieke behoeften. We stellen een persoonlijk ontwikkelingsperspectief op, waarbij we de inbreng van ouders en het hoorrecht van het kind centraal stellen. Het ontwikkelingsperspectief wordt met het kind besproken, waarbij we samen doelen stellen en de aanpak bepalen. Dit gebeurt altijd op een manier die past bij de leeftijd en rijpheid van het kind, om zo de meest effectieve leerervaring te garanderen. We spreken van extra ondersteuning wanneer de onderwijsbehoefte de basisondersteuning overstijgt. Dit kan resulteren in aangepast onderwijs of een gewijzigde onderwijssetting. Het samenwerkingsverband zorgt voor een dekkend aanbod binnen de regio, in samenwerking met scholen, ketenpartners en gespecialiseerd onderwijs. Specifieke Ondersteuningsgroepen Op De Nobelaer bieden we gerichte ondersteuning aan leerlingen met specifieke behoeften. Zo krijgen meer- en hoogbegaafde leerlingen wekelijks les van een specialist, met focus op executieve functies. Voor leerlingen die graag praktisch bezig zijn, hebben we een speciale klusklas ingericht. Grenzen van Ondersteuning Hoewel we streven naar passend onderwijs voor elk kind, zijn er grenzen aan de expertise en voorzieningen die we kunnen bieden. Bij uitzonderlijke zorgvragen gaan we in gesprek met ouders, het samenwerkingsverband en jeugdhulp om de beste oplossing te vinden. We kunnen mogelijk geen passend onderwijs bieden aan leerlingen die een gevaar vormen voor anderen, medische specialistische hulp nodig hebben, of bij complexe problematiek waarvoor onze expertise niet toereikend is. Schoolmaatschappelijk Werk: Kwadraad Kwadraad biedt ondersteuning bij levensuitdagingen, met de focus op de eigen kracht van mensen. Hun maatschappelijk werkers helpen bij het vinden van antwoorden en het versterken van zelfredzaamheid. Voor opvoedkundige vragen, thuissituatieproblemen, verliesverwerking of emotionele uitdagingen, biedt schoolmaatschappelijk werk informatie, advies en begeleiding. Onze schoolmaatschappelijk werker, Daisy Brekelmans, is om de week aanwezig voor gesprekken met leerlingen en ouders. Deze gesprekken zijn kosteloos. Daarnaast biedt Kwadraad diverse trainingen en gespreksgroepen, zoals de Bikkeltraining, Rots en Water, Assertiviteitstraining en KIES-training, om kinderen en volwassenen te ondersteunen. Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Het CJG van onze gemeente, onderdeel van CJG Rijnmond, ondersteunt ouders en kinderen van 0-18 jaar met vragen over opvoeding, ontwikkeling en gezondheid. Meer informatie is te vinden op hun website. Team Jeugd en Gezin (TJG) Het Team Jeugd en Gezin van Goeree-Overflakkee biedt ondersteuning bij dagelijkse uitdagingen. Hun procesregisseurs en consulenten helpen bij het vinden van de juiste hulp. Raadpleeg de TJG-website voor details. Toekomstvisie: Uitbreiding Ondersteuning We blijven investeren in gespecialiseerd personeel en extra handen in de klas. Ons doel is om alle leerlingen op De Nobelaer optimaal onderwijs te bieden, met een sterke focus op hun individuele mogelijkheden en ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Succesvol Onderwijs op de Nobelaer

Welke ambitieuze doelen bevat ons schoolplan voor de komende jaren?

Ons schoolplan, een meerjarenplanning, vormt de basis voor ons onderwijs. Dit plan vertalen we naar concrete jaarplannen, die jaarlijks worden geëvalueerd met ons toegewijde team, de Medezeggenschapsraad (MR) en het schoolbestuur. We stellen onze doelen voor het schoolplan 2023-2027 voortdurend bij volgens de cyclus in ons kwaliteitshandboek. Onze focus ligt op vier kerngebieden die essentieel zijn voor de ontwikkeling van onze leerlingen: Covey Principes: We integreren de zeven principes van Covey om leerlingen voor te bereiden op een succesvolle toekomst en hen te inspireren een positieve impact te maken. Leesvaardigheid: We verbeteren de kwaliteit van technisch en begrijpend lezen, in combinatie met thematisch werken, om de leerresultaten in de groepen 3-8 te optimaliseren. Nieuwbouw: We streven naar een modern schoolgebouw, gereed voor eind 2029, dat voldoet aan de huidige normen en aansluit bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Identiteit: We zorgen dat iedereen die bij De Nobelaer betrokken is, helderheid heeft over hoe wij onze katholieke identiteit vormgeven en uitdragen. Daarnaast borgen we de kwaliteit door: EDI Implementatie: Onze leerkrachten passen het Expliciet Direct Instructie (EDI) model toe, met flexibele en inhoudelijke uitvoering van de vaardigheden tijdens lessen in rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen. Kwaliteitskaarten: De werkwijzen en afspraken voor alle vakgebieden zijn vastgelegd in kwaliteitskaarten en worden periodiek geëvalueerd. Methode Blink: We implementeren de methode Blink conform de afspraken in de kwaliteitskaarten. IEP LVS: Het Leerling- en Ontwikkelingsvolgsysteem (IEP LVS) wordt uitgevoerd volgens de richtlijnen van de kwaliteitskaarten. De Nobelaer neemt haar verantwoordelijkheid naar alle belanghebbenden. Onze kwaliteitszorg is gericht op continue professionele groei en de verbetering van onze schoolontwikkeling. Dit versterkt de eigen verantwoordelijkheid, eigenwaarde en autonomie van onze medewerkers. Deze autonomie vereist wel respectvol handelen en een sterke bereidheid tot samenwerking. Verantwoordelijkheid, respect en samenwerking zijn de pijlers voor 'Goed en Doordacht Onderwijs met oog voor persoonlijk leiderschap'. Burgerschap en Democratische Vorming: In lijn met de concept kerndoelen burgerschap (maart 2024), die gericht zijn op 'Actief Burgerschap', besteden we veel aandacht aan de kerndoelen 34 tot en met 39. Kerndoel 34: Gezondheid en Welzijn. We bevorderen zorg voor lichamelijke en psychische gezondheid van leerlingen en hun omgeving, onder meer via gymnastiek en de Covey-gewoonte 'Seek First to Understand, Then to Be Understood'. Kerndoel 35: Redzaamheid. Leerlingen leren zich veilig te gedragen in het verkeer en als consument, ondersteund door onze verkeersmethode en rekenlessen. Kerndoel 36: Staatsinrichting. We informeren leerlingen over de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger. Kerndoel 37: Normen en Waarden. Leerlingen ontwikkelen respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen, geïntegreerd in onze dagelijkse aanpak en de Covey-principes. Kerndoel 38: Diversiteit en Levensbeschouwing. We bieden kennis over belangrijke geestelijke stromingen en bevorderen respectvolle omgang met seksualiteit en diversiteit. Kerndoel 39: Milieubewustzijn. Leerlingen leren zorgvuldig om te gaan met het milieu, bijvoorbeeld tijdens activiteiten met de Blink-methode. Onze school is een oefenterrein voor democratie en participatie. Via diverse activiteiten binnen en buiten de school betrekken we leerlingen, vaak samen met hun ouders. Voorbeelden van onze participatieve aanpak: Kwaliteits- en Medezeggenschapsraad (KMR): Leerlingen kiezen leden voor de KMR, die ideeën verzamelt en presenteert. Leerlingenraad: Gekozen via stemming, met een ideeënbus en jaarlijkse presentaties. Ouderraad: Actieve ondersteuning bij schoolactiviteiten. Medezeggenschapsraad (MR): Betrokken bij het schoolbeleid. Leiderschapsrollen: Leerlingen nemen leiderschapsrollen op zich binnen de klas. Maatjesproject: Samenwerken met 'maatjes' bevordert participatie. Goede Doelenacties: Jaarlijks kiezen we een goed doel en zamelen geld in, wat democratie en participatie bevordert. Katholieke Identiteit: We vieren Kerst en Pasen in de lokale kerk, wat onze identiteit versterkt. Een greep uit onze activiteiten: Culturele en Educatieve Uitstapjes: Bezoek aan Het Getij, Kunsttaart, bezoek aan het bos, GO4water, groene educatie gastles. Maatschappelijke Betrokkenheid: Pannenkoekendag voor ouderen, deelname aan 4 mei dodenherdenking, deelname Watersnoodramp herdenking, gastlessen over weerbaarheid (Halt, Stichting Chris). Samenwerking en Begeleiding: Groep 8 begeleidt schoolreisjes voor groep ½, Beweeg Wijs met pleincoaches, begeleiding bij BOUW! voor groep 7 en 8, voorlezen door bovenbouw aan onderbouw. Praktische Vaardigheden: Bezoek aan Geitenboerderij, Experigo (techniekles), Rots en Water trainingen, schoolvoetbal. Specifieke Educatieve Programma's: Informatieavonden Covey, informatie over Communie, musical/afscheidsavond groep 8. Plan van aanpak schooljaar 2025-2026: We versterken burgerschapsonderwijs via gesprekken tijdens Blink-lessen over verschillen en onrechtvaardigheid. Verhalen, gastsprekers en filmpjes ondersteunen deze klassengesprekken. Cultuuronderwijs wordt vormgegeven door Kunsttaart en de activiteiten vermeld op de pagina Burgerschap Beleid. De KMR, met door leerlingen gekozen leden, beheert een ideeënbus en presenteert jaarlijks de resultaten. Klassenregels worden aan het begin van het schooljaar samen met de leerlingen opgesteld en ondertekend. In het schooljaar 2025-2026 meten we de leerlingtevredenheid in kleinere groepen, waarbij het belang van hun mening wordt benadrukt. We introduceren een leerlijn coöperatieve spellen met het Scholenpakket van Earthgames om samenwerking te stimuleren. Wij monitoren de resultaten van burgerschapsonderwijs via: Sociaal-emotionele ontwikkeling: Vragenlijsten (IEP Hart en Handen) voor groep 3-8. Leerlingtevredenheid: Metingen over leefklimaat en schoolklimaat (IEP Hart en Handen) voor groep 6, 7 en 8. WMK-meting: Evaluatie van burgerschapskennis, -vaardigheden en -attitudes. Observaties: Via observatielijsten in 'Mijn Kleutergroep' voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Hoe waarborgt onze school de continue verbetering van onderwijskwaliteit?

Onze kwaliteitszorg is gebaseerd op de 'Plan-Do-Check-Act' cyclus, waarbij we zowel organisatorische als inhoudelijke aspecten systematisch evalueren. Door te beoordelen of we de gewenste effecten en resultaten behalen, kunnen we ons beleid proactief bijsturen en zo de onderwijskwaliteit continu waarborgen en verbeteren.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool de Nobelaer

Toelichting van de school

Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer in Oude-Tonge biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen. Wij geloven in een persoonlijke aanpak waarbij elk kind zich gezien en gehoord voelt. Onze focus ligt op het ontwikkelen van nieuwsgierigheid en het leggen van een sterke basis voor toekomstig leren. Wij creëren een veilige en uitdagende leeromgeving waarin kinderen spelenderwijs ontdekken en groeien. Met een toegewijd team van ervaren leerkrachten zorgen we voor een warm welkom en een soepele overgang naar de basisschool. Ontdek hoe wij de talenten van uw kind stimuleren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Basisschool de Nobelaer voor jonge kinderen?

Basisschool de Nobelaer hecht veel waarde aan een goede start voor jonge kinderen. We bieden een doorlopende ontwikkeling met aandacht voor spelend leren en sociale vaardigheden. Onze aanpak is erop gericht om kinderen op een natuurlijke wijze te laten wennen aan de schoolse omgeving.

Met welke partners werkt Basisschool de Nobelaer samen voor het jonge kind?

Om een optimale doorgaande lijn te garanderen, werkt Basisschool de Nobelaer nauw samen met vooraanstaande partners in de kinderopvang. Dit zijn: * **Kinderpaleis**: Een vertrouwde plek voor kinderopvang die aansluit bij onze onderwijsvisie. * **Kibeo**: Een organisatie die zich inzet voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten schooltijd.

Om een optimale doorgaande lijn te garanderen, werkt Basisschool de Nobelaer nauw samen met vooraanstaande partners in de kinderopvang. Dit zijn: * **Kinderpaleis**: Een vertrouwde plek voor kinderopvang die aansluit bij onze onderwijsvisie. * **Kibeo**: Een organisatie die zich inzet voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten schooltijd.

Team | Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer in Oude-Tonge | [2025] Schoolregister