
Schoolweging
De schoolweging van De Nobelaer is 30,59 , met een spreiding van 5,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel landelijk gemiddelde (95,7%) als inspectienorm (85%). Deze score onderstreept stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, licht onder het vergelijkingspercentage (57,3%) maar ruim boven de eigen signaleringswaarde van 45,5%. Dit reflecteert effectieve differentiatie in een complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 45,8% richting theoretische leerwegen (vmbo-(g)t en hoger) tegenover 54,2% praktische/basisniveaus. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (33,3%) en onbekende uitstroom (8,3%), wat wijst op diversiteit in leerlingpotentieel. Vergelijkende scholen adviseren vaker vwo (18,6% vs. 8,3% hier).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Nobelaer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De IEP LVS-toetsen staan los van de methode gebonden toetsen. De leerkracht krijgt inzicht in de resultaten van het geboden onderwijs op leerling-, groeps- en schoolniveau. Deze informatie geeft houvast bij het plannen van het onderwijsaanbod. Het resultaat kan aanleiding zijn om kinderen extra aandacht en hulp te geven. Vanaf groep 3 zijn er toetsen voor technisch lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen. Aangezien we deze toetsen jaarlijks afnemen kunnen wij de ontwikkeling van de kinderen goed volgen. Kinderen zijn natuurlijk veel meer dan alleen de resultaten van IEP. Daarom zijn de observaties van de leerkrachten ook heel belangrijk. (Misschien zelfs belangrijker) In groep 7 wordt met de ouders het voorlopig schooladvies besproken. Het voorlopig schooladvies wordt onderbouwd met de resultaten uit het Leerlingvolgsysteem, de NIO en de observaties van de leerkracht. Ook van belang voor het schooladvies zijn de werkhouding, doorzettingsvermogen en concentratie van het kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
44% presteert boven advies (landelijk: 25,3%), een sterk resultaat dat aansluit bij de intensieve monitoring in het schoolprofiel. Desondanks scoort 12% onder advies (iets boven landelijk gemiddelde van 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie.
Sociale ontwikkeling
Elk kind heeft recht op kwalitatief goed onderwijs in een inspirerende uitdagende en veilige omgeving. De Nobelaer biedt kinderen deze ruimte. Het bevorderen van eigenaarschap bij kinderen van hun eigen leerproces bereidt kinderen goed voor op de toekomst. Kinderen die de wereld vanuit hun eigen competenties met vertrouwen tegemoet zien met opgedane ervaring, kennis en vaardigheden (Samen werken-Samen genieten). Goed en Doordacht Onderwijs door verbinding van: Het hoofd om te denken in kansen en mogelijkheden voor nu en in de toekomst. Het hart voor een brede ontwikkeling en oog voor de talenten. De hand reiken om te begeleiden naar de toekomst. LEES MINDER
Competentie
Relatie
Autonomie
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer voor sociale ontwikkeling?
Een goede sociale ontwikkeling is een belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van een kind om een zelfstandig mens te worden. Op Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer willen wij niet alleen werken aan het aanbieden en toepassen van kennis. Het samen vieren, respect, saamhorigheid en sfeer, vinden we belangrijk. We gebruiken de 7 eigenschappen van Covey om de kinderen voor te bereiden op de samenleving en te werken aan persoonsvorming. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen gebruiken we IEP hart & handen (leerlingtevredenheid en veiligheid) en Mijnkleutergroep.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst en IEP Hart & Handen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer?
Rooms Katholieke Basisschool de Nobelaer gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Covey (the leader in me).