School met de Bijbel De Ark
Burg Versluijsstraat 14
4698 AS Oud-Vossemeer

Schoolweging

Schoolweging
31.21
Spreiding
5.41

De schoolweging van De Ark Oud-Vossemeer is 31,21 , met een spreiding van 5,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,75% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school overtreft hiermee zowel eigen historische prestaties als huidige vergelijkingsscholen (95,23%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,07% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 43,5%. Dit is vergelijkbaar met soortgelijke scholen (55,36%) en illustreert effectieve basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

68,78% van de adviezen ligt op havo/vwo-niveau of hoger, waarvan 11,11% zuiver vwo-advies. Opvallend is 11,11% vmbo-k/-(g)t advies - iets boven regionale benchmarks (5,64%). De adviesverdeling weerspiegelt de combinatie van hoge didactische ambities en aandacht voor verschillen binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Ark Oud-VossemeerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen en bespreken de resultaten tussentijds; zeker ook met de leerlingen zelf. We laten de leerlingen zien waar ze staan in hun ontwikkeling en bespreken samen met hen hoe ze verder kunnen en waar er accenten gelegd kunnen worden. Wij volgen de kinderen middels observaties, methode-toetsen en methode-onafhankelijke toetsen van IEP LVS. Zo zien we of het onderwijs geholpen heeft om de doelen te halen. De leerkracht kan gelijk in zijn programma en werkwijze aanpassingen doen na het analyseren van de observaties en de verschillende toetsresultaten. De bevindingen worden in Leeruniek beschreven. De Intern Begeleider (IB-er) bespreekt met de leerkracht de resultaten en samen bespreken ze of er wel/niet aanpassingen nodig zijn. De IB-er en directeur bespreken deze opbrengsten ook om toekomstig beleid vast te stellen. Om elkaar scherp te houden is er ook een overleg met het bestuur-directie, kwaliteitsmedewerker en de IB-ers van de Lithora scholen samen. Via het ouderportaal kunnen ouders de vorderingen volgen. Er worden regelmatig voortgangsgesprekken ingepland. Ouders kunnen ook zelf contact met de leerkracht opnemen en vice versa.Zo kunnen we leren van elkaar in het belang van de leerling, want daar doen we het voor!

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

77,78% van de leerlingen presteert op adviesniveau, exact gelijk aan landelijke cijfers. Het percentage onderadvisering (11,11%) matcht het Nederlands gemiddelde, terwijl bovenadvisering (11,11%) lager is dan normaal (25,27%). Dit past bij het beleid van zorgvuldige adviesvorming met NIO-testen en langetermijnobservaties.

Sociale ontwikkeling

Onze school kijkt naar wie het kind is. Wat zijn de onderwijsbehoeften en wat zijn de kindkenmerken? Relatie is de behoefte aan waardering voor en van elkaar. Een goede sfeer en zelfvertrouwen is voorwaardelijk voor leren, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Elk kind is een uniek persoon en kan uitgroeien tot de persoon zoals hij bedoeld is. Daarbij wordt hij geholpen door zijn eigen sociale en cognitieve vaardigheden, ouders, leerkrachten, medeleerlingen en omgeving. Het doel is dat een kind straks zowel cognitief, maar ook sociaal-emotioneel zijn plaats zelfstandig kan innemen in de maatschappij en daar een positieve bijdrage kan leveren. We erkennen de ander en houden daar rekening mee. Samen ben je nodig voor een goede sfeer op school en in de klas en in de maatschappij. Ook vanuit onze christelijke identiteit zien wij ieder kind als uniek schepsel die wij begeleiden op weg naar volwassenheid. LEES MINDER

Relatie

Autonomie

Competentie

Wat is de werkwijze van School met de Bijbel De Ark voor sociale ontwikkeling?

School met de Bijbel De Ark bespreekt als team de kernwaarden die zij belangrijk vinden. De visie en missie van de school worden regelmatig besproken. De school sluit aan bij de visie en missie en neemt de Bijbelse waarden en normen via de godsdienstlessen mee. Er wordt veel aandacht besteed aan groepsvorming met de programma's 'Goed van Start' en 'KWINK'. De school werkt met basisregels en klassenregels die met de kinderen worden opgesteld. Via klassenvergaderingen worden zaken besproken die te maken hebben met een goede sfeer in de groep. Er worden afspraken gemaakt over consequenties en beloningen samen met de kinderen. Het programma KWINK helpt kinderen om vaardigheden en eigenschappen te herkennen en te leren en zo hun eigen invloed op de relatie, de autonomie en de competentie te vergroten. De werkwijze van VierKeerWijzer sluit aan bij de meervoudige intelligentie. Ieder kind heeft een eigen sterke kant en kan die inzetten. De ankers van kindgericht onderwijs zoals 'Vraag het de kinderen en Het competente kind' geven verantwoordelijkheid en vertrouwen aan en in de kinderen. School met de Bijbel De Ark zet het keuze/planningsbord bij groep 1-2 en het weekplan in groep 3 t/m 8 in. De leerkrachten leven voor hoe we met elkaar om willen gaan, en blijven het gesprek aangaan met de kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt School met de Bijbel De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School met de Bijbel De Ark gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP Hart & Handen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School met de Bijbel De Ark?

School met de Bijbel De Ark gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Goed van Start en KWINK.