
De resultaten van School met de Bijbel De Ark in Oud-Vossemeer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van School met de Bijbel De Ark, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past School met de Bijbel De Ark bij jullie?
Ontdek hoe goed School met de Bijbel De Ark bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Ark
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets, waarbij een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% geldt. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen dit basisniveau moet behalen om aan de landelijke norm te voldoen. School met de Bijbel De Ark streeft ernaar om dit niveau voor al haar leerlingen te realiseren, een cruciaal aspect van ons kwalitatieve basisonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op De Ark
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en markeert een ambitieus leerdoel voor onze leerlingen in groep 8. De Inspectie van het Onderwijs stelt voor elke basisschool een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn voor scholen om hun prestaties te meten. Bij School met de Bijbel De Ark zetten we ons in om dit ambitieuze streefniveau voor een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen te bereiken, wat de kwaliteit van ons onderwijs verder versterkt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van School met de Bijbel De Ark?
Basisschool De Ark in Oud-Vossemeer blinkt uit in gepersonaliseerd onderwijs. Wij bieden een leeromgeving waar de lesdoelen nauwkeurig worden afgestemd op de individuele onderwijsbehoeften en kenmerken van elke leerling. Met oprechte en hoge verwachtingen stimuleren we de groei van uw kind. Onze aanpak voor het volgen van de leerontwikkeling is veelzijdig. We zetten observaties, methodegebonden toetsen en onafhankelijke evaluaties in om de vooruitgang van uw kind nauwkeurig te monitoren. Door kinderen actief te betrekken bij hun leerproces, ook via gesprekken, bevorderen we zelfstandigheid. Deze inzichten delen we openlijk met u tijdens onze voortgangsgesprekken. Het definitieve schooladvies voor het voortgezet onderwijs (VO) in groep 8 wordt zorgvuldig samengesteld. Vanaf groep 6 integreren we de resultaten van de IEP LVS-toetsen. Ter indicatie van het leerpotentieel nemen we in groep 5 en 7 de NSCCT (Niet-Schoolse Cognitieve Capaciteitentest) af. In groep 8, in november, volgt de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor het Onderwijs). Daarnaast wegen we sociaal-emotionele ontwikkeling, huiswerkaanpak, concentratie, nauwkeurigheid en probleemoplossend vermogen mee in het advies. De leerkrachten van groep 6, 7 en 8 geven halverwege en aan het einde van groep 7 een voorlopig VO-advies, vastgelegd in overleg met de Intern Begeleider (IB-er). Het definitieve advies in groep 8 komt tot stand na een grondige analyse en bespreking van alle gegevens, in nauwe samenwerking met de IB-er en de schoolleiding. Deze zorgvuldige procedure garandeert een weloverwogen advies, volledig in het belang van uw kind. Voor de groep 8 leerlingen zijn er recentelijk aanpassingen doorgevoerd. De IEP-LVS toetsen en de NIO worden al in november afgenomen. Op 3 en 4 februari 2026 vindt de IEP-doorstroomtoets plaats, gevolgd door de VO-adviesgesprekken. Belangrijk: een lager resultaat op de doorstroomtoets heeft geen invloed op het eerder afgegeven schooladvies, tenzij de school kan motiveren dat een bijstelling in het belang van de leerling is na gebleken cognitieve capaciteiten. NIEUW: De landelijke aanmeldweek voor het VO is gepland van 25-31 maart 2026. Ouders van groep 8 leerlingen ontvangen hiervoor tijdig specifieke informatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van sociale vaardigheden op De Ark
Op Christelijke Basisschool De Ark staat de unieke ontwikkeling van elk kind centraal. Wij richten ons op de individuele onderwijsbehoeften en kenmerken van uw kind, omdat we geloven dat een positieve relatie met elkaar essentieel is voor leren. Begrip, waardering en een veilige schoolomgeving stimuleren zelfvertrouwen, wat de basis vormt voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele groei. Wij zien elk kind als een kostbaar schepsel dat we begeleiden naar volwassenheid, met respect voor de ander. Door het ontwikkelen van sociale en cognitieve vaardigheden, in samenwerking met ouders, leerkrachten en medeleerlingen, bereiden we kinderen voor op een zelfstandige en betekenisvolle deelname aan de maatschappij. Een goede sfeer in de klas en op school is hierbij van onschatbare waarde. Vanuit onze christelijke identiteit stimuleren we kinderen om hun eigen talenten te ontdekken en te gebruiken. We geloven dat ieder kind uniek is en de potentie heeft om uit te groeien tot de persoon die hij of zij bedoeld is te zijn. Dit proces wordt ondersteund door aandacht voor zowel academische prestaties als sociaal-emotionele ontwikkeling.
Relatie en respect
Autonomie en zelfstandigheid
Competentie en zelfvertrouwen
Hoe bevordert De Ark de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?
Op De Ark hanteren we een visie waarin de ontwikkeling van sociale vaardigheden centraal staat. We bespreken regelmatig onze kernwaarden en missie, waarbij Bijbelse normen en waarden als leidraad dienen. Programma's zoals 'Goed van Start' en 'KWINK' worden ingezet om groepsvorming te bevorderen en kinderen te leren hun eigen invloed op relaties, autonomie en competentie te herkennen en te vergroten. We werken met duidelijke basis- en klassenregels, die we samen met de kinderen opstellen. Via klassenvergaderingen bespreken we hoe we een positieve groepssfeer creëren en wat ieders rol hierin is. Afspraken over consequenties en beloningen worden eveneens gezamenlijk gemaakt. Daarnaast sluiten we aan bij de meervoudige intelligentie van elk kind, waarbij projectonderwijs een belangrijke rol speelt. Door kinderen verantwoordelijkheid en vertrouwen te geven via keuzeborden en weekplannen, stimuleren we hun autonomie en competentiegevoel. We moedigen hen aan om naar elkaar te luisteren en elkaar te helpen, waarbij de leerkrachten een voorbeeldfunctie vervullen in hoe we met elkaar omgaan.
Welke methoden gebruikt De Ark voor het registreren van sociale opbrengsten?
Christelijke Basisschool De Ark maakt gebruik van specifieke registratievormen om de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen en te volgen:
- IEP Hart & Handen voor de groepen 3-8
- Parnassys leerlijn sociaal-emotioneel voor de groepen 1-2
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Ark?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren zet Christelijke Basisschool De Ark de volgende erkende methoden in:
- Goed van Start
- KWINK
Inspectierapport: Kwaliteit van Christelijke Basisschool De Ark
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Basisschool De Ark in Oud-Vossemeer. Deze pagina biedt een overzicht van de onderwijsinspectie en de resultaten voor onze school. Wij streven naar uitstekend onderwijs en transparantie, daarom delen we graag de officiële rapporten.