IKC De Tandem in Oud-Beijerland

Het team van IKC De Tandem in Oud-Beijerland

Current section: team
Weegpad 13
3262 Oud-Beijerland

Zie hier hoe het team van IKC De Tandem is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Tandem. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Tandem bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Tandem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Tandem zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Tandem. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (13.3%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (6.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Tandem werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Tandem gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging bij IKC De Tandem

Bij IKC De Tandem streven we naar continuïteit in het onderwijs voor al onze 187 leerlingen. Elke groep heeft vaste, toegewijde leerkrachten die zorgen voor een stabiele leeromgeving. Ondanks de inzet van ons team, kan het voorkomen dat een leerkracht onverwacht afwezig is. Ons zorgvuldig opgesteld vervangingsbeleid garandeert dat we intern de best mogelijke oplossing zoeken. Dit betekent dat we flexibel inzetten op beschikbare collega's. In de zeldzame gevallen dat er geen interne vervanging mogelijk is, kunnen lessen tijdelijk komen te vervallen. Gelukkig is dit een uitzondering en doen wij er alles aan om de impact op het leerproces van uw kind te minimaliseren. Uw kind kan rekenen op kwalitatief goed onderwijs, dag in, dag uit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Tandem hebben we een aantal jaar geleden bewust gekozen om te gaan lesgeven volgens het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). Het uitgangspunt is om de kinderen doelgericht te onderwijzen én als leerkracht zicht te houden op het leerproces.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning op IKC De Tandem: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

3

Taal en Rekenen: Sterke Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Rekencoach
Vakkundige Leesspecialist
Kwaliteitscoördinatoren Onderwijs

Toelichting van de school:

Op IKC De Tandem zetten we vol in op de ontwikkeling van taal en rekenen. Met twee toegewijde interne begeleiders, nu bekend als kwaliteitscoördinatoren, bieden we gerichte ondersteuning. Eén coördinator focust zich op de groepen 1 tot en met 3, terwijl de ander de groepen 4 tot en met 8 begeleidt. Onze rekenspecialist versterkt de kwaliteit van ons rekenonderwijs. Zij begeleidt en adviseert collega's bij alle aspecten van rekenontwikkeling en -methodieken. Dit zorgt voor een effectieve en moderne aanpak. Daarnaast beschikt IKC De Tandem over een leesspecialist. Deze expert richt zich specifiek op kinderen vanaf groep 2 die extra ondersteuning nodig hebben om hun leesvaardigheid te verbeteren. We maken hierbij gebruik van bewezen programma's zoals BOUW! voor optimale resultaten.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Basisonderwijs
Kwaliteitscoördinatoren Educatie

Toelichting van de school:

Voor een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, biedt IKC De Tandem gespecialiseerde begeleiding. Onze kwaliteitscoördinator voor de onderbouw, met een waardevolle achtergrond in speciaal onderwijs, biedt deskundige ondersteuning aan zowel ouders als leerkrachten bij gedragsvraagstukken. Deze expertise draagt bij aan een positieve en veilige sfeer in de klas, waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. Samen werken we aan een stimulerend leerklimaat.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij streven ernaar om alle leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak. Hoewel er momenteel geen specifieke gedragsspecialist is aangewezen voor dit gebied, integreren onze leerkrachten en kwaliteitscoördinatoren deze focus in hun dagelijkse begeleiding.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren en Bewegen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC De Tandem stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle kinderen. We besteden aandacht aan beweging en coördinatie binnen ons lesprogramma. Onze leerkrachten zorgen voor een gevarieerd aanbod dat past bij de leeftijd en ontwikkeling van de leerlingen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het welzijn en de persoonlijke verzorging van onze leerlingen staan centraal. Hoewel er geen specifieke medische specialisten op locatie zijn, werken we nauw samen met ouders en externe professionals om te zorgen voor de juiste ondersteuning waar nodig. We waarborgen een veilige en verzorgde omgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Ontdek Ons Breed Ondersteuningsaanbod voor Elke Leerling

Maatwerk Onderwijs en Ontwikkeling bij IKC De Tandem

Bij IKC De Tandem erkennen we dat elk kind uniek is. We zetten ons dagelijks in om een omgeving te creëren die is afgestemd op de individuele onderwijsbehoeften, ontwikkelingskansen en unieke talenten van iedere leerling. Ons doel is om een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden waar elk kind kan floreren. Anticiperen op de Onderwijsbehoeften van Jonge Kinderen We hechten veel waarde aan vroegtijdige signalering van ontwikkelingsbehoeften. In de kleuterklassen maken we gebruik van het geavanceerde IEP-leerlingvolgsysteem en de deskundige observaties van onze leerkrachten. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun leesontwikkeling, bieden we vanaf groep 2 het bewezen effectieve programma 'Bouw!'. Hiermee leggen we een sterke basis voor toekomstig leesplezier en succes. Didactisch Handelen: Ambitieus en Gericht op Succes De kern van ons onderwijs is een ambitieus leerplan dat is ontworpen om alle leerlingen te laten excelleren. Het didactisch handelen van onze leerkrachten is gericht op het behalen van de jaargroepdoelen, met extra aandacht voor verdieping en intensivering voor leerlingen die dat nodig hebben. We hanteren het effectieve EDI-lesmodel van groep 1 tot en met 8, ondersteund door een toegewijde EDI-expert binnen onze school die onze leerkrachten begeleidt in de optimale toepassing ervan. Een Positief Pedagogisch Klimaat: De Vreedzame School We koesteren een sterk pedagogisch klimaat, gebaseerd op de principes van 'De Vreedzame School'. Kinderen leren hierdoor op constructieve wijze conflicten op te lossen, met ondersteuning van mediatoren uit de bovenbouw. Deze aanpak bevordert sociale verbondenheid en gemeenschapszin, wat resulteert in een veilige en positieve sfeer in elke klas. De consistente toepassing van deze pedagogische aanpak zorgt voor een doorlopende lijn van groep 1 tot en met 8. Hoorrecht en Eigenaarschap: Leerlingen aan het Stuur Meerdere keren per jaar organiseren we kindgesprekken om de ontwikkeling en het welzijn van de leerlingen te bespreken. Deze gesprekken, mede gebaseerd op de IEP-vragenlijsten, bieden leerlingen de ruimte om hun tevredenheid te uiten en aan te geven waar zij zich verder in willen ontwikkelen. Via een persoonlijk portfolio houden leerlingen hun voortgang bij na toetsen, met een focus op zowel beheerste leerstof als ontwikkelpunten. Zo worden leerlingen actief eigenaar van hun eigen leerproces. Onderbouw: Gerichte Aandacht voor Ontwikkeling In groep 1 en 2 werken we met homogene groepen, waardoor we de ondersteuningsbehoeften van elke leerling en groep nauwkeurig kunnen signaleren en direct kunnen inspelen. We leggen een sterke nadruk op de ontwikkeling van taal, rekenen en sociaal-emotionele vaardigheden, geïntegreerd binnen onze thematische aanpak. Niveau 1: Interne Extra Ondersteuning bij IKC De Tandem Wanneer de basisondersteuning niet toereikend is en een leerling behoefte heeft aan meer langdurige en intensieve begeleiding, bieden wij extra ondersteuning. Deze ondersteuning wordt altijd planmatig ingezet en gemonitord door onze Kwaliteitscoördinator (KC-er). We bespreken de voortgang regelmatig met ouders, evalueren de resultaten en stellen het plan zo nodig bij, vaak in de vorm van een individueel handelingsplan of een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Externe Ondersteuning en Samenwerking: Niveau 2 Blijft de school ondanks de interne inspanningen en ondersteuning handelingsverlegen, dan kunnen we externe expertise inschakelen. Een aanzienlijk deel van deze kosten wordt gedekt vanuit passend onderwijsgelden. Afhankelijk van de specifieke behoefte, kunnen wij diverse externe professionals betrekken, zoals CLB-begeleiders, ambulante begeleiders voor specifieke leerbehoeften (cluster 3, NAH, taal), Auris voor spraak- en taalproblematiek, of Visio voor visuele beperkingen. Ook de Ondersteuningscommissie kan ingeschakeld worden voor een passend onderwijsadvies. Ouders worden altijd geïnformeerd over de inzet van externe hulp. Meer informatie is beschikbaar via www.swv2804.nl. OPP: Een Plan van Aanpak voor Optimale Ontwikkeling Bij langdurige ondersteuningsbehoeften stellen we samen met u een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan beschrijft de aanpak en betrekt zowel de leerling als de ouders actief bij het proces. Ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel van het OPP, en de school documenteert hoe de input van leerling en ouders is verwerkt. Hoorrecht op Ondersteuning: Uw Inbreng Telt Alle leerlingen hebben het recht om hun mening te geven over het ondersteuningsaanbod van de school. Dit kan via diverse kanalen, zoals onderzoeken of gesprekken. De mate van overleg met de leerling wordt afgestemd op de specifieke situatie en de reden voor het ondersteuningsplan. Niveau 3: Aanmelding bij de Ondersteuningscommissie Indien de schoolondersteuning niet volstaat, kan de school, in samenspraak met ouders, een leerling aanmelden bij de Ondersteuningscommissie. Deze commissie onderzoekt de behoeften van het kind en adviseert over de meest geschikte onderwijsplek. Vanaf 1 augustus 2025 is SBO-school Het Pluspunt de enige SBO-school in de Hoeksche Waard. Meer details over de werkwijze vindt u op www.swv2804.nl. Speciaal Onderwijs: Clusters en Toelaatbaarheid Speciaal onderwijs valt onder de Wet op de Expertise Centra (WEC) en is onderverdeeld in vier clusters, elk gericht op specifieke behoeften: visueel (Cluster 1), auditief en taal/spraak (Cluster 2), lichamelijk en verstandelijk (Cluster 3), en gedragsproblemen/psychiatrie (Cluster 4). In de Hoeksche Waard is SO de Ark in Oud-Beijerland onze cluster 3-school. Voor aanmelding bij speciaal (basis)onderwijs is een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) vereist, afgegeven door de Toelaatbaarheidscommissie (TLC) van het Samenwerkingsverband. Gedetailleerde informatie vindt u op www.swv.2804.nl.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Optimale Leerresultaten

Wat zijn de kernambities van ons Schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan is de leidraad voor de groei en ontwikkeling van IKC De Tandem voor de komende jaren. Het is nauw afgestemd op het Koersplan 'Van ambitie tot groei' van Stichting De Hoeksche School en verrijkt met thema's die essentieel zijn voor onze school. Tijdens een inspirerende studiedag heeft ons team gezamenlijk de toekomstvisie voor De Tandem vormgegeven. Hieruit zijn vier cruciale ontwikkelingslijnen voortgekomen die onze focus bepalen: de kwaliteit van het leerproces, de brede ontwikkeling van elk kind, een consistente leerlijn door de jaren heen, en het versterken van onze educatieve partnerschappen. Onze visie op burgerschapsonderwijs, gedeeld binnen De Hoeksche School, is helder: we streven ernaar kinderen te vormen tot zelfstandige en sociale burgers die actief deelnemen aan onze veranderende maatschappij. Dit vertaalt zich in concrete doelen: kennis over de Nederlandse democratie, respect voor diversiteit, het vermogen om meningen te onderbouwen en daardoor te discussiëren, en reflectie op de eigen plaats in de gemeenschap.

Hoe waarborgt IKC De Tandem de gestelde onderwijsdoelen?

Bij IKC De Tandem hanteren we een robuust kwaliteitszorgsysteem dat bestaat uit diverse instrumenten en versterkt wordt door vaste, positieve werkwijzen. We gebruiken het leerlingvolgsysteem om de voortgang van elk kind te monitoren en zetten regelmatig enquêtes in voor ouders en leerkrachten om de huidige kwaliteit te evalueren. Kwaliteitskaarten dienen als houvast voor onze interne afspraken en borgen de continuïteit van onze onderwijsaanpak. Daarnaast stimuleren we een cultuur van leren van en met elkaar door middel van regelmatige klassenbezoeken tussen collega's en maandelijkse didactische overleggen. Deze gecombineerde aanpak zorgt voor een planmatige, cyclische en kritische bewaking en verbetering van onze onderwijskwaliteit, zodat we continu blijven groeien en innoveren.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Een Vloeiende Start

Toelichting van de school

Bij IKC De Tandem geloven we in een naadloze overgang voor onze jongste leerlingen. Via onze peuteropvang maken kinderen kennis met het bewezen programma 'De Vreedzame School'. Deze inhoudelijke koppeling zorgt voor een warme en vertrouwde overstap naar groep 1. Door deze nauwe samenwerking creëren we een waardevolle, doorlopende leerlijn. Deze lijn begeleidt uw kind vanaf de peuteropvang tot aan het einde van groep 8, met consistente aandacht voor sociale en emotionele ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod biedt IKC De Tandem voor jonge kinderen?

IKC De Tandem biedt een rijk en ondersteunend aanbod voor jonge kinderen. Dit omvat gespecialiseerde peuteropvang met een focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om de cognitieve en sociale vaardigheden van jonge kinderen te stimuleren. Als integraal kindcentrum zorgen we voor een holistische benadering, waarbij opvang en onderwijs naadloos op elkaar aansluiten. Zo garanderen we een optimale ontwikkeling in de cruciale vroege jaren.

IKC De Tandem biedt een rijk en ondersteunend aanbod voor jonge kinderen. Dit omvat gespecialiseerde peuteropvang met een focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om de cognitieve en sociale vaardigheden van jonge kinderen te stimuleren. Als integraal kindcentrum zorgen we voor een holistische benadering, waarbij opvang en onderwijs naadloos op elkaar aansluiten. Zo garanderen we een optimale ontwikkeling in de cruciale vroege jaren.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang
Kindcentrum Diensten

Met welke partners werkt IKC De Tandem samen voor kindontwikkeling?

IKC De Tandem werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod te garanderen. Een belangrijke samenwerkingspartner is De Hoeksche School, die expertise inbrengt in de kinderopvang. Deze samenwerking versterkt onze peuteropvang en zorgt voor een synergie in onze dienstverlening. Meer informatie over onze kinderopvang en samenwerkingen vindt u op de website van De Hoeksche School.

IKC De Tandem werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod te garanderen. Een belangrijke samenwerkingspartner is De Hoeksche School, die expertise inbrengt in de kinderopvang. Deze samenwerking versterkt onze peuteropvang en zorgt voor een synergie in onze dienstverlening. Meer informatie over onze kinderopvang en samenwerkingen vindt u op de website van De Hoeksche School.

Team | IKC De Tandem in Oud-Beijerland | [2025] Schoolregister