
De resultaten van IKC De Tandem in Oud-Beijerland
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Tandem, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Tandem bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Tandem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Het Fundamentele Niveau op IKC De Tandem: Basisvaardigheden voor Succes
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt getoetst in groep acht middels de eindtoets of doorstroomtoets. Conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie streeft elke basisschool, inclusief IKC De Tandem, ernaar dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau haalt. Dit percentage geldt als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau. Bij IKC De Tandem zien we dat 99.19% van onze leerlingen het fundamentele niveau behaalt, wat aanzienlijk hoger is dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat vergelijkt gunstig met het landelijk gemiddelde van 96.87%, wat de sterke academische basis van onze leerlingen onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau op IKC De Tandem: Ambitie en Doorontwikkeling
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau bereikt. De onderwijsinspectie stelt voor elke school, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Binnen IKC De Tandem wordt het streefniveau door 78.86% van de leerlingen behaald. Dit resultaat ligt boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 52.1% voor onze school. Bovendien overtreft dit de landelijke vergelijkingsscore van 61.80%, wat aantoont dat onze leerlingen uitstekende resultaten behalen en zich verder ontwikkelen dan verwacht op basis van landelijke normen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Tandem?
Bij IKC De Tandem geloven we dat een schooladvies meer omvat dan enkel academische prestaties in lezen, taal en rekenen. Motivatie en de intrinsieke drive van een kind zijn minstens zo belangrijk voor een succesvolle schoolloopbaan. Daarom voeren we gesprekken met onze leerlingen om hun persoonlijke ambities en drijfveren te ontdekken. Dit holistische perspectief vormt de basis voor ons advies. Hieronder vindt u een gedetailleerd overzicht van het tijdspad voor de advisering van groep 8 voor het schooljaar 2025-2026. In groep 7 initiëren we het proces met een ouder-kindgesprek, waarin we een indicatie geven van het niveau van uw kind. Dit gesprek is essentieel voor een vroegtijdige afstemming. Het traject omvat de volgende belangrijke stappen: oktober: aanmelding voor de IEP doorstroomtoets door de leerkracht. november: afname van de IEP Begintoets groep 8. Tussen 10 januari en 31 januari bespreken we het voorlopige advies tijdens een persoonlijk ouder-kindgesprek. Vanaf 26 januari tot 15 februari vindt de afname van de IEP doorstroomtoets plaats. Uiterlijk 15 maart ontvangen wij de uitslag van deze toets op school. Vervolgens bespreken we het definitieve schooladvies met u en uw kind vóór 24 maart. De centrale aanmeldingsweek voor het voortgezet onderwijs door ouders is van 25 tot 31 maart. Ten slotte ontvangen wij uiterlijk 12 mei het definitieve besluit over de toelating tot de middelbare school. Als onderdeel van ons bestuur, De Hoeksche School, hebben we een gezamenlijk beleid met betrekking tot kennismakingsactiviteiten in het voortgezet onderwijs. Individuele leerlingen ontvangen geen toestemming om onder schooltijd deel te nemen. In plaats daarvan organiseren we voor de gehele groep 8 een gezamenlijk bezoek aan een VO-school voor een kennismaking en een programma. Individuele inschrijvingen voor activiteiten moeten buiten schooltijd plaatsvinden.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op IKC De Tandem: Vreedzame School
Bij IKC De Tandem, een toonaangevende basisschool in Oud-Beijerland, gaat onze pedagogische opdracht verder dan enkel lesstof aanbieden. Wij geloven sterk in het stimuleren van de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. Ons doel is om kinderen te vormen tot sociaal vaardige, empathische en zelfstandige individuen die vol vertrouwen deelnemen aan de maatschappij. Hiervoor hanteren wij met trots de principes van 'De Vreedzame School'.
Prioriteit voor Sociaal-Emotionele Groei
Individuele Behoeften van Elk Kind Centraal
Samen Leren en Ontwikkelen
Hoe bevordert IKC De Tandem sociale vaardigheden bij leerlingen?
IKC De Tandem implementeert 'De Vreedzame School'-methode om kinderen te leren positief en respectvol met elkaar om te gaan, vanaf de jongste jaren. Deze aanpak beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap waar kinderen actief hun sociale vaardigheden kunnen oefenen en ontwikkelen. Ze leren hoe ze zelf een constructieve rol kunnen spelen bij het oplossen van conflicten. Leerlingen uit groep 7 en 8 worden getraind als mediators, wat hen de kans geeft om actief bij te dragen aan een harmonieuze schoolomgeving. De leerlingenraad zorgt ervoor dat kinderen inspraak hebben en meedenken over schoolzaken, wat hun gevoel van betrokkenheid versterkt. Ter verdieping van 'De Vreedzame School' hebben we filosofielessen geïntroduceerd. Hiermee stimuleren we kritisch denken, het uitdrukken en onderbouwen van eigen meningen, en het leren erkennen en waarderen van verschillen tussen mensen, waarbij oordelen worden uitgesteld.
Welke registratiesystemen gebruikt IKC De Tandem voor sociale opbrengsten?
IKC De Tandem monitort de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van specifieke registratiesystemen die de ontwikkeling op hoofd, hart en handen omvatten.
- IEP - Leerlingvolgsysteem: Hoofd, Hart & Handen
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC De Tandem?
Op IKC De Tandem zetten we effectieve methodes in om de sociaal-emotionele ontwikkeling te ondersteunen.
- Een doos vol gevoelens
- De Vreedzame School
Inspectierapport IKC De Tandem: Kwaliteit en Ontwikkeling in Basisonderwijs
De onderwijsinspectie heeft in 2018 een bezoek gebracht aan IKC De Tandem, waaruit een positief oordeel voortkwam. De inspecteur beoordeelde de onderwijskwaliteit als goed, met specifieke lof voor het aanbod voor de jongste leerlingen. Het rapport benadrukt het sterk ontwikkelde aanbod voor groep 1 en 2. Hierin worden observatiegegevens op een natuurlijke wijze gekoppeld aan een school-eigen thematische aanpak voor ontwikkelingsgericht onderwijs. Dit draagt bij aan een gestructureerde en effectieve leeromgeving. De directeur leidt de organisatie met duidelijkheid, ambitie en warmte. Deze directieve stijl wordt door het team zeer gewaardeerd, omdat het een gevoel van betrokkenheid bij de continue verbetering en ontwikkeling van de school bevordert. Beide standaarden binnen het kwaliteitsgebied 'Schoolklimaat' werden als 'goed' beoordeeld. IKC De Tandem zet sterk in op preventieve maatregelen. De school gelooft dat positieve, intrinsieke motivatie effectiever is dan correctie en bijsturing, en investeert daarom in cruciale aspecten die dit ondersteunen.