Montessorischool Elzeneind in Oss

Het team van Montessorischool Elzeneind in Oss

Current section: team
Staringstraat 6-10
5343 Oss

Zie hier hoe het team van Montessorischool Elzeneind is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessorischool Elzeneind. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessorischool Elzeneind bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessorischool Elzeneind bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessorischool Elzeneind zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.3%)
Man (22.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessorischool Elzeneind. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.3%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (30.4%)
45-55 jaar (26.1%)
55-65 jaar (13%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessorischool Elzeneind werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Indirect ondersteunend personeel (9.1%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessorischool Elzeneind gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Lerarenvervanging bij Montessorischool Elzeneind

Bij Montessorischool Elzeneind zorgen we ervoor dat het onderwijs voor uw kind zo min mogelijk wordt verstoord. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten afwezig is, bijvoorbeeld door ziekte of deelname aan professionele ontwikkeling, zetten we direct onze flexibele interne vervangingspool in. Deze collega's zijn nauw verbonden aan onze school en de bredere SAAM-scholengroep, waardoor ze bekend zijn met onze unieke Montessorimethodiek en de schoolcultuur. Dit garandeert een soepele overgang en continuïteit van de leerervaring voor uw kind. Hoewel we streven naar optimale vervanging, erkennen we de uitdagingen van het huidige lerarentekort. Daarom ontwikkelen we proactief diverse scenario's, zoals het tijdelijk samenvoegen van klassen of het inzetten van ambulante ondersteuning. We blijven ons onverminderd inzetten om de afwezige leerkracht te vervangen, maar kunnen in uitzonderlijke situaties geen 100% garantie bieden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Al onze leerkrachten en ondersteuners zijn professionals die naast hun PABO diploma ook de tweejarige opleiding tot vakbekwaam leerkracht montessorionderwijs hebben gevolgd of aan het volgen zijn.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Montessorischool Elzeneind: Een Overzicht

10

Taal en Rekenen: Specialisten voor Academische Vooruitgang

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en schrijfvaardigheid
Intern begeleider voor onderwijsontwikkeling
Orthopedagoog voor leer- en ontwikkelingsvraagstukken
Rekenspecialist voor wiskundige vaardigheden
Remedial teacher voor gerichte bijles
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdagende leertrajecten
Taalspecialist voor taalontwikkeling en spelling
Logopedist voor spraak- en communicatieontwikkeling
Psychomotorisch leer- en gedragsspecialist voor motoriek en gedrag
Leesconsulente voor leesplezier en leesstrategieën

Toelichting van de school:

Op Montessorischool Elzeneind zetten we een team van tien toegewijde specialisten in om leerlingen met specifieke behoeften te ondersteunen. Deze experts, zowel intern als extern verbonden aan onze school in Oss, bieden zowel preventieve begeleiding als gerichte hulp bij leer- en ontwikkelingsuitdagingen. Onze aanpak richt zich op het creëren van een optimale leeromgeving voor elke leerling. Door vroegtijdige signalering en deskundige interventie zorgen we ervoor dat alle kinderen hun potentieel volledig kunnen benutten, met speciale aandacht voor taal en rekenen.

8

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal-emotionele begeleiding
Intern begeleider voor welzijn en schoolklimaat
Orthopedagoog voor gedragsvraagstukken
Remedial teacher voor sociale vaardigheden
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor sociaal-emotionele uitdagingen
Specialist Jonge Kind voor vroege sociaal-emotionele ontwikkeling
Familie-contactpersoon voor ondersteuning van thuis
Brugfunctionaris voor verbinding tussen school en gezin

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal op Montessorischool Elzeneind. Acht gespecialiseerde professionals bieden ondersteuning op dit gebied, waarbij ze nauw samenwerken met kinderen, ouders en leerkrachten. Onze experts helpen leerlingen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden, emotieregulatie en een positief zelfbeeld. Dit draagt bij aan een veilige en prettige leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en optimaal kan ontwikkelen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern begeleider voor leerstrategieën
Orthopedagoog voor ontwikkelingsondersteuning
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdagende aanpakken

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun gedrag, werkhouding en taakaanpak, biedt Montessorischool Elzeneind gespecialiseerde hulp. Vier ervaren specialisten werken samen om een effectieve aanpak te ontwikkelen die aansluit bij de individuele behoeften van elk kind. Deze aanpak is gericht op het versterken van zelfstandigheid, concentratie en motivatie. Door gerichte strategieën en een gestructureerde begeleiding helpen we leerlingen succesvoller te zijn in hun dagelijkse schoolwerk en ontwikkelen ze een positieve leerhouding.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Psychomotorisch leer- en gedragsspecialist voor beweging en leren

Toelichting van de school:

Montessorischool Elzeneind besteedt ook aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Eén gespecialiseerde professional, de psychomotorisch leer- en gedragsspecialist, biedt ondersteuning op dit gebied. Deze specialist helpt kinderen om hun motorische vaardigheden te verbeteren en een actieve levensstijl te ontwikkelen. Door middel van bewegingsactiviteiten en gerichte oefeningen wordt de koppeling tussen bewegen en leren versterkt.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er op dit moment geen specifieke medische specialisten direct aan de school verbonden zijn voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met externe zorgverleners indien nodig. De school volgt de richtlijnen voor ondersteuning bij persoonlijke verzorging en zorgt voor een veilige omgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
23
Totaal specialisten
23
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Wintertuin met kookeiland
Schooltuin
Lokaal voor creatief onderwijs
Taalgroep

Individuele Leerondersteuning en Talentontwikkeling op Montessorischool Elzeneind

Ons Aanbod voor Passend Onderwijs

Montessorischool Elzeneind gelooft in passend en inclusief onderwijs, waarbij de unieke behoeften van elk kind centraal staan. Wij creëren een leeromgeving die aansluit bij de individuele mogelijkheden van uw kind, waardoor zowel voorlopers als kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, zich optimaal kunnen ontwikkelen op hun eigen tempo en niveau. De montessori-pedagogiek stimuleert zelfstandigheid en eigen regie. Kinderen die meer zelfstandigheid ontwikkelen, bepalen hun agenda steeds meer zelf. Kinderen die extra begeleiding nodig hebben, ontvangen gestructureerde ondersteuning en kiezen hun werkzaamheden in overleg met de leerkracht. Bij uitdagingen bieden leerkrachten gerichte opdrachten om kinderen stap voor stap naar oplossingen te leiden. Hoewel kerndoelen en leerlijnen een gemiddelde ontwikkeling per leerjaar schetsen, erkennen we dat elk kind uniek is. Individuele verschillen in capaciteiten, werkhouding en motivatie beïnvloeden het leerproces. Wij signaleren vroegtijdig wanneer de standaardbegeleiding niet volstaat, zodat we tijdig kunnen ingrijpen. Signalen zoals verminderd schoolplezier, vermoeidheid, concentratieproblemen of frustratie kunnen duiden op een mismatch met de leerstof of specifieke kenmerken van het kind. Alertheid van leerkrachten en ouders is cruciaal. Bij twijfel wordt de intern begeleider betrokken voor observaties, gesprekken en overleg, om de behoeften van het kind nauwkeurig in kaart te brengen. Wij bieden diverse vormen van extra ondersteuning, waaronder begeleiding door een hoogbegaafdheid-specialist, remedial teacher, leerkrachtondersteuner en onderwijsassistenten. Voor kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte organiseren we een wekelijkse 'plusklas' voor ontwikkelingsgelijken. Bij complexere vragen werken we samen met het samenwerkingsverband 30-06. Daarnaast is onze brugfunctionaris beschikbaar voor ondersteuning aan het hele gezin, gericht op het versterken van de verbinding tussen thuis en school. Deze functionaris brengt gezinnen in contact met passende hulp en voorzieningen in de wijk, met als doel drempels te verlagen en ontwikkelkansen te maximaliseren. Montessorischool Elzeneind investeert continu in de kwaliteit van onze ondersteuningsstructuur. Door nauwkeurige observatie, tijdige communicatie met ouders en de expertise in huis, waarborgen we dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om te floreren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Montessorischool Elzeneind

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan 2025-2028?

Binnen de authentieke montessoristructuur onderzoeken we intensief hoe we ons onderwijs, zowel organisatorisch als inhoudelijk, verder kunnen optimaliseren. Het kosmisch onderwijs vormt hierbij de overkoepelende visie voor alle leergebieden. Ontwikkelteams werken gericht aan specifieke onderzoeksvragen en hanteren duidelijke doelen en tussendoelen. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op de volgende concrete tussendoelen: We zorgen voor een duidelijke doorlopende lijn in de periodeplannen van de leergebieden zoals kosmisch onderwijs, taal, rekenen, geometrie en waarneming, vanaf de onderbouw tot en met de bovenbouw. Een belangrijk focuspunt is 'Periode van groei', waarbij we een verbeterd schoolveiligheidsplan hebben geïmplementeerd dat naadloos aansluit bij onze pedagogische visie en de vredesopvoeding van onze kinderen centraal stelt. Met 'Zicht op ontwikkeling' implementeren we op Montessorischool Elzeneind een gestructureerd proces, gebaseerd op het montessori lusmodel. Dit cyclische proces van periodeplanning, reflectie en bijstelling is essentieel voor het continu verbeteren van onze leer- en ontwikkelresultaten.

Hoe waarborgt Montessorischool Elzeneind de onderwijskwaliteit?

De continue verbetering en vernieuwing van ons onderwijs worden gedetailleerd beschreven in ons procesdocument 'Voornemen en Verantwoorden'. De kwaliteit van ons onderwijs wordt tevens zorgvuldig bewaakt door middel van periodieke audits, uitgevoerd door zowel de montessorivereniging als stichting SAAM*.

Ontwikkeling voor het Jonge Kind bij Montessorischool Elzeneind

Toelichting van de school

Montessorischool Elzeneind biedt een inspirerende leeromgeving voor uw kind, waar we de basis leggen voor toekomstig succes. Al vanaf twee jaar kan uw kind terecht in onze Peutergroep. Investeren in de eerste levensjaren is cruciaal voor een optimale ontwikkeling. Door kinderen spelenderwijs te laten leren, stimuleren we hun nieuwsgierigheid en leggen we een solide fundament voor levenslang leren. Onze Peutergroep maakt gebruik van authentiek Montessorimateriaal en het educatieve programma "Piramide". In de onderbouw (groep 1-2) combineren we dit met aanvullende leermiddelen die aansluiten bij de behoeften van jonge kinderen. De voordelen van deze doorlopende ontwikkelingslijn zijn duidelijk: Kinderen leren al vroeg de waarde van delen, samen spelen en gezamenlijk leren. Ze wennen aan de groep en ontwikkelen sociale vaardigheden. De overgang naar de basisschool wordt soepeler, omdat kinderen al vertrouwd zijn met de schoolse omgeving en routines. Essentiële voorbereidende vaardigheden op het gebied van taal, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling worden gestimuleerd, wat een vliegende start garandeert. Uw kind bloeit op in onze Montessoripeutergroep!

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's biedt Montessorischool Elzeneind voor jonge kinderen?

Montessorischool Elzeneind zet zich in voor een rijke start voor jonge kinderen door middel van specifieke programma's die gericht zijn op vroeg- en voorschoolse educatie. Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Montessorischool Elzeneind zet zich in voor een rijke start voor jonge kinderen door middel van specifieke programma's die gericht zijn op vroeg- en voorschoolse educatie. Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Met welke organisaties werkt Montessorischool Elzeneind samen voor het jonge kind programma?

Om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening voor jonge kinderen te waarborgen, werkt Montessorischool Elzeneind nauw samen met partners zoals AVEM. Deze samenwerkingen versterken ons aanbod.

Om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening voor jonge kinderen te waarborgen, werkt Montessorischool Elzeneind nauw samen met partners zoals AVEM. Deze samenwerkingen versterken ons aanbod.

AVEM
Team | Montessorischool Elzeneind in Oss | [2025] Schoolregister