
Schoolweging
De schoolweging van Nicolaas Oss is 30,39 , met een spreiding van 6,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 95,0% gehaald, vrijwel gelijk aan het regionale gemiddelde (95,7%) en ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, een sterk punt voor de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
KC Nicolaas behaalt een streefniveau van 59,0% (regio: 57,3%), ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit toont aan dat een meerderheid van de leerlingen de ambitieuze doelen voor taal en rekenen bereikt. De combinatie van doelgericht onderwijs en maatwerk lijkt hierbij succesvol.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies laat een sterke focus zien op theoretische leerwegen: 22% havo en 8% vwo (regio: 16,1% havo en 18,6% vwo). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (14%), wat wijst op zorgvuldige afwegingen bij twijfelgevallen. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan het regionale gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nicolaas Oss | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De zorg voor alle kinderen neemt op onze school een belangrijke plaats in. De ontwikkeling van elk kind wordt gedurende de gehele schoolperiode, middels observatie, toetsing en rapportage gevolgd en in kaart gebracht. De leraar heeft door middel van observaties en methode gebonden toetsen zicht op de vorderingen van kinderen. Daarnaast worden de kinderen twee keer per jaar (januari/februari en mei/juni) getoetst met behulp van landelijk ontwikkelde IEP toetsen. IEP vervangt de CITO toetsen waar wij in het verleden mee werkten. Tijdens de groepsbesprekingen worden alle kinderen, de IEP uitslagen en andere belangrijke zaken besproken. Naar aanleiding daarvan worden de groepsplannen aangepast. In de kleutergroepen volgen we de kinderen intensief door middel van het observatie- en registratieprogramma KIJK! Op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling volgen we de kleuters door middel van KIJK! De kinderen van groep 3 t/m 8 volgen we op sociale competentie door middel van, SCOL (Sociale Competenties Observatie Lijst). Vanaf groep 6 vullen de kinderen ook zelf een vragenlijst in. Bij de overgang naar het volgende leerjaar worden de kinderen doorgesproken met de nieuwe leraar(leraren). Waar mogelijk sluit de nieuwe leerkracht aan het eind van het schooljaar aan, bij de evaluatie met ouders en externen indien er gewerkt wordt met individuele onderwijsplannen. Van elk kind houden we een dossier bij waarin wede ontwikkeling van het kind volgen. Het digitale dossier staat in ons leerling administratiesysteem ESIS. Daarnaast staan de IEP toetsen in het IEP LVS computerprogramma. Leerling gegevens zijn voor ouders op verzoek ter inzage beschikbaar. De toets resultaten uit het leerlingvolgsysteem (IEP) worden na elke toetsperiode aan ouders meegegeven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend laag percentage van 9,1% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%). Daartegenover staat dat 29,6% boven het advies uitstroomt, wat de kwaliteit van de advisering en doorstroombegeleiding benadrukt. Deze cijfers sluiten aan bij de transparante communicatie over ontwikkelingslijnen die de school hanteert.
Sociale ontwikkeling
Op KC Nicolaas ontdekken kinderen wie ze zijn. Wereldburgerschap is het maken van verbinding met jezelf en de wereld om je heen. Je verantwoordelijk voelen en jezelf ontwikkelen met brede kennis en vaardigheden. Laten zien waar je trots op bent! Wij helpen de kinderen hierbij door ze uit te dagen binnen school en bij maatschappelijke samenwerkingsprojecten met andere organisaties. Daarbij vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt in een sfeer van wederzijds respect, veiligheid en waardering. We bieden onze kinderen een stevig basisaanbod (o.a. taal, lezen, rekenen en IPC), besteden veel aandacht aan de sociale en persoonlijke ontwikkeling en verrijken met Engels. Het vieren van successen en ontdekken van talenten hoort hier voor ons vanzelfsprekend bij. Zo stappen onze kinderen al echte wereldburgers, met goed gevulde rugzak, (zelf)bewust de toekomst in. LEES MINDER
Fijn pedagogisch klimaat
Sociale vaardigheden
Respect en waardering
Wat is de werkwijze van KC Nicolaas voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van KC Nicolaas (Trots, Verantwoordelijk, Verbinding en Vakmanschap) zijn verbonden met de visie op sociale opbrengsten. Er wordt ruimte gemaakt voor het ontdekken van talenten en kwaliteiten, en successen worden samen gevierd. Een fijn pedagogisch klimaat staat centraal, waarbij openheid, respect, eerlijkheid en veiligheid belangrijk zijn. Maatjesprojecten worden ingezet om kinderen dit te laten ervaren. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt de methode Kwink gebruikt, een online methode voor sociaal-emotioneel leren, burgerschap en mediawijsheid. Daarnaast worden de 'gouden weken' in het begin van het schooljaar gepland, waarin de groepsvorming centraal staat.
Welke registratievorm(en) gebruikt KC Nicolaas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KC Nicolaas gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en SCOL (De Sociale Competentie ObservatieLijst).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC Nicolaas?
KC Nicolaas gebruikt de methode KWINK! voor sociaal-emotioneel leren.