IKC Regenboog afd. Onderwijs
Lijsterlaan 2
5348 HL Oss

Schoolweging

Schoolweging
34.37
Spreiding
5.9

De schoolweging van Regenboog afd. Onderwijs is 34,37 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

83,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, net onder de landelijke norm van 85%. De school benadrukt in haar beleid extra ondersteuning voor basisvaardigheden om deze score te verbeteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

34,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, onder de signaleringswaarde van 36,3%. Dit reflecteert uitdigngen in het bereiken van hogere taal- en rekenvaardigheden, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op praktisch onderwijs: 15,4% praktijkonderwijs (regio: 1,0%) en 23,1% vmbo-b. Slechts 15,4% van de leerlingen krijgt een havo- of vwo-advies, tegenover 34,5% bij vergelijkbare scholen. Dit onderstreept de afstemming op de lokale onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRegenboog afd. OnderwijsGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We maken didactische resultaten meetbaar met de toetsen van het Dia leerlingvolgsysteem. De toetsen worden in groep 3 t/m 8 halverwege en aan het eind van het schooljaar afgenomen. In groep 1 en 2 werken met met observatie en registratiesysteem KIJK!. Kinderen worden ondersteund in het behalen van resultaten door hen een veilig en prettig schoolklimaat te bieden waarin optimale ontwikkeling plaats kan vinden. Daarnaast dragen we zorg voor inhoudelijk goede lessen. Op basis van de methode-onafhankelijke toetsresultaten, de methodegebonden toetsen en de observaties van leraren en onderwijsondersteunende collega's analyseren wij de ontwikkeling van onze kinderen. We reflecteren hierop in gesprek tussen leraar en intern begeleider en in het team. Afhankelijk van de bevindingen worden interventies beschreven op kind-, groeps- en schoolniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 55,6% van de leerlingen onder hun schooladvies presteert (landelijk: 11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie en/of uitdagingen in de doorstroombegeleiding. Slechts 44,4% blijft op adviesniveau.

Sociale ontwikkeling

Op IKC Regenboog werken we vanuit de kernwaarden SAMEN, PLEZIER, RESPECT, VERTROUWEN aan sociale opbrengsten en burgerschap. We zien het leggen van een stevige en stabiele basis op dit vlak als belangrijke aspecten van de ontwikkeling van onze kinderen om een passende, eigen plek te kunnen verwerven in de maatschappij. We zien ons IKC hierbij als oefenplaats waar binnen een veilige setting geoefend kan worden met vaardigheden die nodig zijn in de maatschappij. LEES MINDER

Vertrouwen

Samen

Respect

Wat is de werkwijze van IKC Regenboog afd. Onderwijs voor sociale ontwikkeling?

IKC Regenboog afd. Onderwijs zet op diverse manieren in op het ontwikkelen van sociale competenties en burgerschap, vanuit de kernwaarden. In de gouden en zilveren weken wordt in alle groepen uitgewerkt wat deze kernwaarden betekenen voor de groep. De afspraken die de groep hierover maakt, worden zichtbaar gemaakt in het lokaal. De leraar ziet er samen met de groep op toe dat deze afspraken worden nageleefd. De kernwaarden zijn tevens zichtbaar in de school en leiden tot gedragsverwachtingen: respectvol omgaan, rustig en respectvol communiceren en de persoonlijke ruimte respecteren. Leraren en ondersteuners coachen kinderen bij het naleven van afspraken en schoolregels.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Regenboog afd. Onderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Regenboog afd. Onderwijs gebruikt Kijk! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Regenboog afd. Onderwijs?

IKC Regenboog afd. Onderwijs gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.