
De resultaten van IKC Regenboog afd. Onderwijs in Oss
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Regenboog afd. Onderwijs, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Regenboog afd. Onderwijs bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Regenboog afd. Onderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Wat is het Fundamenteel Niveau op IKC Regenboog?
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt geëvalueerd in groep acht middels de eind- of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert de norm dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te halen. Dit percentage van 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Hogere Prestaties op IKC Regenboog
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en markeert een ambitieus doel voor leerlingen aan het einde van groep acht. Het streven is dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt. De onderwijsinspectie bepaalt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, welk percentage leerlingen het streefniveau moet behalen. Dit percentage dient als de individuele signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Regenboog afd. Onderwijs?
IKC Regenboog in Oss hecht veel waarde aan een soepele overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. De school neemt deel aan de afspraken binnen de regio Oss voor de po-vo-kalender. Gedurende groep 7 start de school een oriënterend gesprek met ouders over het toekomstige schooladvies. Dit gesprek is bedoeld om wederzijdse verwachtingen af te stemmen. Aan het einde van groep 7 wordt een voorlopig advies verstrekt, dat nog geen definitieve status heeft. Het definitieve schooladvies wordt in januari of februari van groep 8 gegeven. Volgens de geldende afspraken wordt doorgaans een enkelvoudig advies gegeven, gericht op één specifieke vorm van voortgezet onderwijs. Soms wordt hieraan een plaatsingsadvies toegevoegd, dat aangeeft in welk type brugklas een leerling het beste zou kunnen starten. Dit kan bijvoorbeeld een advies zijn voor een vmbo-t/havo brugklas, wat aangeeft dat de school potentieel ziet voor een succesvolle start in die specifieke leeromgeving. De wetgeving schrijft voor dat het schooladvies leidend is voor de toelating tot het voortgezet onderwijs. Tot en met schooljaar 2022-2023 werd aan het einde van de basisschool een verplichte eindtoets afgenomen. Deze toets gaf leerlingen de kans om hun kennis te tonen. Bij een hogere score op de toets dan het gegeven schooladvies, was de school verplicht het advies te heroverwegen. Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Deze toets, afgenomen in februari, biedt alle leerlingen een gelijke kans om zich in maart aan te melden voor het middelbaar onderwijs dat het beste bij hun niveau past. De resultaten van de doorstroomtoets zullen vanaf schooljaar 2024-2025 zichtbaar zijn in de schoolgids.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op IKC Regenboog Oss
Op Integraal Kindcentrum (IKC) Regenboog in Oss stimuleren we de sociale ontwikkeling en burgerschap van onze leerlingen actief. We hanteren de kernwaarden SAMEN, PLEZIER, RESPECT en VERTROUWEN als fundament voor alle leeractiviteiten. We geloven dat een sterke sociale basis essentieel is voor kinderen om een waardevolle plek in de maatschappij te vinden. Ons IKC fungeert als een veilige oefenplaats waar kinderen essentiële sociale vaardigheden ontwikkelen. Dit stelt hen in staat om zelfstandig en met vertrouwen hun eigen pad uit te stippelen en een actieve bijdrage te leveren aan onze gemeenschap.
Vertrouwen
Samenwerking
Respect en Plezier
Hoe bevordert IKC Regenboog Oss de sociale vaardigheden van leerlingen?
IKC Regenboog Oss stimuleert sociale competenties en burgerschap door middel van onze kernwaarden: SAMEN, PLEZIER, RESPECT en VERTROUWEN. Tijdens de 'gouden' en 'zilveren' weken verdiepen alle groepen zich in de betekenis van deze waarden. De groepen formuleren gezamenlijk afspraken die zichtbaar worden gemaakt in het klaslokaal. Leraren en begeleiders coachen kinderen bij het naleven van deze afspraken en schoolregels. We reflecteren en evalueren regelmatig, waarbij we aansluiten bij de ontwikkelingsfase van de kinderen. Deze kernwaarden zijn overal in de school zichtbaar en leiden tot duidelijke gedragsverwachtingen die gelden voor iedereen: leerlingen, ouders en collega's. We spreken elkaar actief aan op gedrag en benoemen positieve voorbeelden om een prettige en respectvolle omgeving te creëren.
Welke registratiemethoden gebruikt IKC Regenboog Oss voor sociale opbrengsten?
IKC Regenboog Oss maakt gebruik van de volgende registratiemethode om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen: * Kijk!
- Kijk!
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC Regenboog Oss?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen zet IKC Regenboog Oss de volgende methode in: * De Vreedzame School
- Vreedzame school
Inspectierapport IKC Regenboog Oss: Inzicht in Onderwijskwaliteit
IKC Regenboog in Oss legt de lat hoog voor basisonderwijs. Ontdek hier de bevindingen en aanbevelingen van de onderwijsinspectie. Onze school streeft naar uitmuntendheid in elk aspect van het onderwijs, van lesmethoden tot de ontwikkeling van leerlingen. De inspectiebezoeken bieden waardevolle inzichten die ons helpen continu te verbeteren. Bekijk de officiële rapporten om een compleet beeld te krijgen van onze prestaties en de focus die wij leggen op een veilige en stimulerende leeromgeving voor alle kinderen.