Hertogin Johanna V
Vianenstraat 106
5342 AJ Oss

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Met 98.35% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de effectiviteit van het basisonderwijs in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64.61% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat aangeeft dat een substantieel deel van de leerlingen hogere vaardigheidsdoelen bereikt. Deze score ligt ruim boven de inspectienorm voor vergelijkbare scholen, wat past bij de focus op gepersonaliseerd leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke nadruk op hogere onderwijsniveaus: 22.22% havo/vwo en 14.81% vwo-advies (vergeleken met 10.93% en 18.61% in de regio). Tegelijk is het percentage vmbo-k-adviezen met 3.7% duidelijk lager dan het regionaal gemiddelde van 9.17%. Dit past bij het profiel van een school met een academische oriëntatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente OssGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Basisschool Hertogin Johanna V maakt gebruik van CITO Leerling in Beeld. In dit volgsysteem worden tussentijdse toetsen geregistreerd, gemonitord en omgezet naar analyses en naar opbrengsten.De ontwikkelingen van kinderen in de kleuterleeftijd worden in beeld gebracht door middel van de KIJK-registratie. Twee keer per jaar stellen alle leerkrachten, aan de hand van de observaties en toetsresultaten, de groepsresultaten vast. Deze worden besproken met de Intern Begeleider tijdens de groeps- en/of leerlingbesprekingen. De uitkomsten van de analyses worden schriftelijk vastgelegd en besproken met de directie en het team. Afspraken worden omgezet naar ‘nieuwe’ doelen, die in het groepsbegeleidingsplan worden opgenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 30% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO (regio: 25.27%), terwijl 0% onder het advies uitkomt (regio: 11.81%). Deze resultaten benadrukken de zorgvuldige advisering en de doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Op de HJ-V voelen kinderen zich veilig, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit gebeurt in een situatie waarin leerkrachten, leerlingen en ouders met respect met elkaar omgaan. Leerkrachten dragen de missie en de visie van school uit. Kinderen krijgen handvatten aangereikt om zichzelf te mogen en te kunnen zijn. Vanuit de visie om iedereen welkom te laten zijn, maken we punten bespreekbaar en laten kinderen leren.

Iedereen kan/mag zichzelf zijn

Oog voor elkaar

Presenteer jezelf

Wat is de werkwijze van Hertogin Johanna V voor sociale ontwikkeling?

Hertogin Johanna V gebruikt de KiVa-methode voor sociale ontwikkeling, met als uitgangspunt 'Samen maken we er een fijne school van'. De school monitort de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en biedt maatwerk waar nodig. In groep 1 en 2 wordt de KIJK-methodiek gebruikt en kinderen vullen de KiVa-monitor in. De 7 speerpunten van KiVa zijn: aardig zijn voor elkaar, er samen een fijne groep van maken, met elkaar praten, pesten stoppen, goed met elkaar omgaan, elkaar helpen en voor elkaar opkomen.

Welke registratievormen gebruikt Hertogin Johanna V om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Hertogin Johanna V gebruikt Kijk! en de KiVa monitor om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Hertogin Johanna V?

Hertogin Johanna V gebruikt KiVa en Taakspel als methodes voor sociaal-emotioneel leren.