Hertogin Johanna A in Oss

Het team van Hertogin Johanna A in Oss

Current section: team
Aalbersestraat 4
5344 Oss

Zie hier hoe het team van Hertogin Johanna A is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Hertogin Johanna A. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Hertogin Johanna A bij jullie?

Ontdek hoe goed Hertogin Johanna A bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Hertogin Johanna A zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Hertogin Johanna A. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (31.3%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (6.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Hertogin Johanna A werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (13.3%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Hertogin Johanna A gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Deskundige Leerkrachtvervanging op Hertogin Johanna A

Op Basisschool Hertogin Johanna A begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is, streven wij ernaar een adequate vervanging te regelen, zodat de leerlingen zo min mogelijk hinder ondervinden. Onze primaire aanpak voor leerkrachtvervanging is het inschakelen van CPV Ingenium, een gespecialiseerde personeelsvoorziening. Zij helpen ons om snel een gekwalificeerde vervanger te vinden, zodat de lesprogramma's en de sfeer in de klas optimaal blijven. Indien CPV Ingenium geen geschikte kandidaat kan aanbieden, zetten we onze eigen flexibele teamleden in. Deze parttimers zijn een waardevolle aanvulling en kunnen vaak direct worden ingezet om de continuïteit te waarborgen. Als laatste redmiddel, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, overwegen we het tijdelijk verdelen van de klas over andere groepen. Dit doen we enkel wanneer het absoluut noodzakelijk is om de onderwijskwaliteit te handhaven. Pas in uiterste nood, en na communicatie met de ouders, kan het voorkomen dat een groep naar huis wordt gestuurd. Ouders worden altijd zo spoedig mogelijk geïnformeerd over de getroffen maatregelen en de redenen daarvoor, zodat zij op de hoogte zijn van de situatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Hertogin Johanna A

6

Taalontwikkeling en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op basisschool Hertogin Johanna A bieden we kinderen extra ondersteuning waar nodig, naast het reguliere onderwijs. Onze school heeft een eigen logopediste verbonden aan Logopediepraktijk Oss, waardoor kinderen logopedische hulp op school kunnen ontvangen. Een verwijzing via de huisarts is hiervoor mogelijk. We houden ouders nauw betrokken bij de voortgang van hun kind. Daarnaast faciliteren we dyslexiebehandeling op school door gespecialiseerde externe partners. Verder versterken onze taalspecialist, twee leesspecialisten en een rekenspecialist het onderwijs. Zij observeren in de klassen en geven leerkrachten gerichte adviezen om de taal-, lees- en rekenvaardigheden te bevorderen. De rekenspecialist volgt in schooljaar 2025-2026 een RD4-opleiding. Dit stelt haar in staat om rekenproblemen nog beter te diagnosticeren en daarmee zowel kinderen als leerkrachten optimaal te ondersteunen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Vertrouwenspersonen
Anti-pestcoördinatoren

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider (IB/KC) is ook contextueel leerlingbegeleider. Samen met onze gedragsspecialist, die tevens expert is in meer- en hoogbegaafdheid, zorgen zij voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Daarnaast zijn er twee vertrouwenspersonen actief, die ook de rol van anti-pestcoördinator vervullen. Zij werken aan specifieke doelen en worden hierin ondersteund door de directie en ontwikkelgroepen. Regelmatig overleg zorgt ervoor dat de aanpak continu wordt geoptimaliseerd. De vertrouwenspersonen stellen zich aan het begin van elk schooljaar voor aan alle leerlingen. Ze leggen op een leeftijdsadequate manier uit wat hun rol is en waar kinderen bij hen terechtkunnen. Informatieve posters met hun foto's zijn zichtbaar in de school.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak beschikt Hertogin Johanna A over een gedragsspecialist. Deze specialist is tevens deskundig op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Samen met de Intern Begeleider (IB/KC) werken zij doelgericht aan de ontwikkeling van leerlingen. Hun werkzaamheden worden afgestemd met de directie en uitgevoerd in samenwerking met de ontwikkelgroepen. Regelmatige evaluaties met het managementteam zorgen voor een effectieve aanpak.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons team beschikt over de algemene kennis en vaardigheden om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen. De gymlessen worden verzorgd door een gespecialiseerde gymdocent van het SportExpertiseCentrum (SEC). Voor specifieke vragen of expertise schakelen we graag met deze docent of met het samenwerkingsverband en indien nodig met externe specialisten.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het team van Hertogin Johanna A is uitgerust met de nodige algemene kennis en vaardigheden voor persoonlijke verzorging en basis medische ondersteuning. Een aantal teamleden zijn gecertificeerde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners), wat hen extra bekwaam maakt in eerste hulp, brandpreventie en ontruiming. Specifieke afspraken rondom medisch handelen zijn vastgelegd in het veiligheidsplan, met duidelijke richtlijnen ter bescherming van iedereen. Voor gespecialiseerde medische kennis en ondersteuning werken we samen met het samenwerkingsverband of met externe partijen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Ruimtes voor VVE-ondersteuning, logopedie, e.d.
Crealokaal
Ruimte voor één-op-één begeleiding
Prikkelarme werkplek/ stilteruimte/ time-out
Ruimtes met individuele werkplekken

Maximale Ondersteuning en Ontwikkeling voor Elke Leerling op Hertogin Johanna A

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod

Op Basisschool Hertogin Johanna A zetten we ons dagelijks in voor een veilig en gestructureerd leeromgeving. Met een vast dagritme, duidelijke regels en consequente begeleiding bieden we kinderen een voorspelbaar onderwijsaanbod. We geloven in gepersonaliseerd leren. Daarom bieden we de mogelijkheid tot instructie in kleine groepen, met extra herhaling en verlengde instructie waar nodig. Onze interne specialisten werken nauw samen om maatwerk te leveren, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Ondersteuning van Thuis tot School We erkennen dat de thuisomgeving een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van een kind. Waar mogelijk, besteden we aandacht aan de thuissituatie en bieden we ondersteuning om een positieve wisselwerking tussen school en thuis te creëren. Een Breed Scala aan Specialisten voor Uw Kind Naast onze eigen schoolondersteuners, maken we gebruik van een uitgebreid netwerk van specialisten binnen ons bestuur, het samenwerkingsverband en externe partners. Dit omvat trajectbegeleiders voor passend onderwijs, NT2-specialisten, en expertise op het gebied van jonge kinderen met specifieke behoeften. Wij werken samen met TOS-specialisten, logopedisten en bieden sociale vaardigheidstrainingen. Ook zijn er mogelijkheden voor een NT2-klas en time-out voorzieningen met begeleiding, zodat we voor elke uitdaging een passende oplossing kunnen bieden. Uitgebreid Onderwijsaanbod voor Diverse Leerbehoeften Ons onderwijsaanbod is afgestemd op een breed scala aan leerbehoeften. We bieden specifieke ondersteuning voor dyscalculie, dyslexie en executieve functies. Daarnaast hebben we programma's voor meer- en hoogbegaafdheid, inclusief compacten en verrijken. Verder richten we ons op de sociaal-emotionele ontwikkeling, spraak- en taalvaardigheden, en bieden we ondersteuning bij TOS. Preventieve signalering van leer-, groei-, opvoedproblemen, lees- en rekenproblemen staat centraal in onze aanpak. Specifieke Ruimtes voor Optimale Leeromstandigheden Onze school beschikt over diverse gespecialiseerde ruimtes om een optimale leeromgeving te garanderen. Denk hierbij aan werkplekken voor individueel werk, behandelruimtes en prikkelarme zones voor geconcentreerd leren. We hebben ook ruimtes voor één-op-één begeleiding, time-out voorzieningen, praktijk- en creatieve lokalen, en specifieke ruimtes ingericht voor bewegings- en leerbehoeften, inclusief SOVA-training. Protocollen voor Veiligheid en Begeleiding Onze school hanteert een reeks strikte protocollen om de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen te waarborgen. Dit omvat meldcodes voor huiselijk geweld en kindermishandeling, anti-pestprotocollen en een gedegen privacybeleid (AVG). Ook hebben we protocollen voor ernstige reken- en wiskundeproblemen, dyslexie, gedrag en sociale veiligheid, medisch handelen, en de overgang van po naar vo. Protocollen voor rouwverwerking, schorsing/verwijdering, doubleren/versnellen en verzuimbegeleiding completeren ons veiligheidsbeleid. Ons Gestructureerde Ondersteuningsmodel: Het 5-Level-Model We hanteren een duidelijk 5-level-model om de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen te structureren. Level 1: Basisondersteuning Hier gedijt elk kind binnen het reguliere onderwijsaanbod in de klas. De leerkracht is de primaire verantwoordelijke voor de ontwikkeling van het kind. Level 2: Versterkte Ondersteuning Als een kind extra ondersteuning nodig heeft die verder gaat dan het basisaanbod, zoals herhaalde instructie binnen de groep. Kindgesprekken en een individueel kindplan worden ingezet, waarbij het leerteam wordt betrokken. Level 3: Intensieve Begeleiding Bij onvoldoende vooruitgang, ondanks extra inspanningen, bieden we intensieve begeleiding. Dit omvat leerlingbesprekingen, een individueel handelingsplan en het betrekken van de IB/KC en het leerteam. Level 4: Specialistische Diagnostiek en Interventie Als er meer specialistische hulp nodig is, zoals intelligentieonderzoek of externe expertise, betrekken we het zorgteam, samenwerkingsverbanden en organiseren we MDO-besprekingen. Level 5: Op Maat Gemaakte Arrangementen Voor de meest specifieke behoeften stellen we individuele arrangementen op maat op, vastgelegd in een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). De IB/KC is samen met de leerkracht en het leerteam verantwoordelijk voor de realisatie. Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP): Samen Werken aan Doelen We betrekken kinderen en ouders actief bij het opstellen van het OPP, waarbij hoorrecht centraal staat. De voortgang wordt tweemaal per jaar geëvalueerd, met een formele evaluatie van het OPP minstens eenmaal per jaar. Resultaten worden gemonitord via toetsen, observaties en evaluaties. Ouder- en Jeugdsteunpunt SWV 30.06 Voor uitgebreide informatie over passend onderwijs, kunt u terecht bij het ouder- en jeugdsteunpunt van Samenwerkingsverband 30.06 via hun website: https://www.ouderjeugdsteunpunt3006.nl/. Onze Ambities: Toekomstig Ondersteuningsaanbod In lijn met ons schoolplan 2023-2027 en jaarplan 2025-2026, blijven we ons onderwijsaanbod ontwikkelen. We hebben duidelijke gedragsafspraken geformuleerd in samenwerking met kinderen en ouders, ondersteund door routines en methodieken zoals Kwink en Fides. We werken aan een doorlopende leerlijn voor spraak- en taalontwikkeling, in samenwerking met voorschoolse partners. Ook voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, woordenschat, rekenen en burgerschap ontwikkelen we doorlopende leerlijnen. Daarnaast leggen we de basis voor digitale geletterdheid en streven we ernaar om groei op zowel kennis en vaardigheden (kwalificatie) als op sociaal-emotioneel gebied (socialisatie en persoonsvorming) inzichtelijk te maken. Gezamenlijke kennisdeling over effectieve leer- en ontwikkelingsvoorwaarden is hierbij essentieel.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Schoolplan: Ambitie en Kwaliteitszorg op Basisschool Hertogin Johanna A

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan voor de periode 2023-2027 is een ambitieus, doch realistisch document dat onze visie op onderwijsvernieuwing en kwaliteitsverbetering weerspiegelt. De gestelde ambities zijn direct verbonden aan de vier kernbeloftes van onze koersplan van Filios Scholengroep. Elk schooljaar richten we ons op specifieke doelen, vastgelegd in een gedetailleerd jaarplan. De medezeggenschapsraad (MR) wordt continu geïnformeerd over onze voortgang. Jaarlijks leggen we verantwoording af middels een evaluatie van het jaarplan. Langetermijndoelen die meerdere jaren beslaan, worden systematisch opgepakt en voortgezet in daaropvolgende schooljaren, wat zorgt voor een continue kwaliteitsverbetering. Onze Prioriteiten: Jij hebt onze aandacht: We optimaliseren onze teamdynamiek door elkaars kwaliteiten, talenten en kennis gericht in te zetten voor onze leerlingen en de organisatie (vervolg 2025/2026). We investeren in professionele ontwikkeling en samenwerking binnen ons team (vervolg 2025/2026). Het schoolplein is vernieuwd om beter aan te sluiten bij de behoeften van onze leerlingen en de omgeving (afgerond). Duidelijke gedragsafspraken, ontwikkeld in samenspraak met leerlingen en ouders, bevorderen een positief leerklimaat (vervolg 2025/2026). Ons schoolgebouw is geoptimaliseerd voor een optimale leer- en ontwikkelomgeving, passend bij onze missie (vervolg 2025-2026). We stimuleren brede ontwikkeling en groei: We ontwikkelen een doorlopende leerlijn voor spraak- en taalontwikkeling, inclusief samenwerking met voorschoolse partners (vervolg 2025/2026). Er is een doorlopende leerlijn voor technisch en begrijpend lezen (vervolg 2025/2026) en voor rekenen (vervolg 2025/2026). We maken groei in basiskennis, vaardigheden, socialisatie en persoonsvorming inzichtelijk (vervolg 2025/2026). Kennis over leerbevorderende voorwaarden delen we actief binnen het team (2026/2027). We maken keuzes: De implementatie van 'Leerling in beeld' stelt ons in staat tot diepgaande resultatenanalyses (vervolg 2025/2026). We ontwikkelen een visie op burgerschap en onderzoeken toekomstige initiatieven, in verbinding met de omgeving (vervolg 2025/2026). De ontwikkeling van digitale geletterdheid wordt gestart (2025/2026). We communiceren onze schoolidentiteit helder naar leerlingen, ouders en partners (vervolg 2025/2026). Maatschappelijke betrokkenheid wordt versterkt door activiteiten zoals koffieochtenden en een informatiemarkt (vervolg 2025/2026). De keuze en implementatie van een nieuwe taal- en spellingmethode verloopt gefaseerd en efficiënt (vervolg 2025/2026). We stimuleren het nemen van verantwoordelijkheid: We koesteren een open en professionele teamcultuur (vervolg 2025/2026). De PDSA-cyclus (Plan, Doe, Studeer, Actie) is schoolbreed geïntegreerd en zichtbaar (vervolg 2025/2026). We monitoren de voortgang van onze schoolplanambities continu en systematisch (vervolg 2025/2026).

Hoe waarborgt Basisschool Hertogin Johanna A de realisatie van haar schoolse doelen?

Bij Basisschool Hertogin Johanna A werken we planmatig en cyclisch aan continue verbetering van ons onderwijs. Door grondige analyse, evaluatie en bijsturing, met breed draagvlak binnen het team, zorgen we voor effectieve resultaten. Onze organisatie kenmerkt zich door helderheid, structuur en transparantie in rollen en verwachtingen, met een sterke focus op leeropbrengsten. Ons team is zeer betrokken, ambitieus en continu in ontwikkeling. We omarmen een positieve, lerende cultuur waarin we van en met elkaar leren. Alle belangrijke schoolactiviteiten zijn vastgelegd in de jaarkalender en toetskalender. De voortgang en resultaten worden gedeeld via het jaarplan, schoolzelfevaluaties en het schoolplan. Ouders en verzorgers worden geïnformeerd via Social Schools, de schoolgids, rapporten en persoonlijke gesprekken. De Medezeggenschapsraad (MR) speelt een actieve rol in het adviseren en instemmen met schoolontwikkelingen. We volgen de gesprekkencyclus van Filios Scholengroep en maken gebruik van het digitale bekwaamheidsdossier. Regelmatige klassenbezoeken en focus op competentieontwikkeling van leerkrachten, directie en team dragen bij aan persoonlijke, team- en schoolontwikkeling.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen op Hertogin Johanna School Oss

Toelichting van de school

Ontdek het unieke aanbod voor jonge kinderen op basisschool Hertogin Johanna in Oss. Wij bieden een naadloze overgang van peuteropvang naar basisschool. Onze school werkt nauw samen met lokale kinderopvangorganisaties. Regelmatig overleg zorgt voor een optimale afstemming en een warme overdracht van uw kind. Dit garandeert een soepele start in groep 1. Veel ouders kiezen voor peuteropvang via AVEM, onze gewaardeerde partner in de buurt. AVEM biedt ook buitenschoolse opvang (BSO) die perfect aansluit bij onze schooltijden. U bent uiteraard vrij om uw eigen keuze te maken voor kinderopvang.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Hertogin Johanna Oss extra programma's voor peuters?

Basisschool Hertogin Johanna Oss biedt een geïntegreerd programma voor jonge kinderen, dat nauw aansluit bij de overgang naar de basisschool. Wij focussen op een warme en educatieve start.

Met welke externe partijen werkt Hertogin Johanna School Oss samen voor peuteropvang?

Hertogin Johanna School Oss werkt samen met lokale kinderopvangpartners, zoals AVEM, om een soepele overgang en een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen. Dit bevordert de samenwerking en afstemming tussen opvang en onderwijs.
Team | Hertogin Johanna A in Oss | [2025] Schoolregister