
De resultaten van Hertogin Johanna A in Oss
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Hertogin Johanna A, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Hertogin Johanna A bij jullie?
Ontdek hoe goed Hertogin Johanna A bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau: Essentieel voor Elke Leerling
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit cruciale niveau wordt gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die uniform is voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitieus Streefniveau: Waar Leerlingen van Hertogin Johanna A Naar Uitblinken
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en hogere academische prestaties te leveren. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, inclusief Hertogin Johanna A, specifieke streefcijfers vast op basis van de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, weerspiegelt onze schoolspecifieke doelen voor excellente leerprestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Hertogin Johanna A?
Basisschool Hertogin Johanna A in Oss biedt een gestructureerd proces voor het schooladvies in groep 7 en 8. Dit advies is cruciaal voor de aansluiting bij het juiste vervolgonderwijs, passend bij de unieke talenten en leerbehoeften van elk kind. Het pré-advies, dat in groep 7 wordt gegeven, dient als een waardevolle leidraad voor de oriëntatiefase van het voortgezet onderwijs. Door open dagen te bezoeken en informatie te verzamelen, kunnen leerlingen en ouders weloverwogen keuzes maken. Tijdens gesprekken in groep 7 wordt het pré-advies besproken en indien nodig bijgesteld, met aandacht voor de ontwikkeling van het kind. In groep 8 ontvangen leerlingen eerst een voorlopig advies, gevolgd door het definitieve schooladvies rond het midden van het schooljaar. Dit advies, gebaseerd op een brede evaluatie van cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden, is leidend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs. De doorstroomtoets fungeert als een objectieve aanvulling op dit advies. Wij zijn trots op de kansrijke adviezen die onze leerlingen ontvangen. Uit ervaring blijkt dat de meeste leerlingen succesvol doorstromen naar het voortgezet onderwijs en het geadviseerde niveau behouden. Kleine afwijkingen in de data kunnen voortkomen uit specifieke plaatsingssituaties, zoals dubbele adviezen of klassenindelingen die afwijken van het initiële advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Hertogin Johanna A: Groei en Welzijn
Op Basisschool Hertogin Johanna A in Oss stimuleren we opbrengsten in sociale ontwikkeling met onze kernwaarden: verwonder, ontdek en groei. We gebruiken de effectieve methode Kwink, die sociale vaardigheden en mediawijsheid integreert. Dit zorgt voor een consistente aanpak van groep 1 tot en met 8, met duidelijke communicatie en een heldere structuur. Het resultaat is een veilig pedagogisch klimaat dat positieve socialisatie op elk niveau bevordert. We hanteren hoge verwachtingen en streven naar optimale samenwerking tussen kinderen, ouders en leerkrachten. Daarnaast verrijken we ons onderwijs met de symbolen van Fides en organiseren we speciale weken gericht op sociaal-emotioneel leren, zoals de Gouden, Zilveren en Bronzen weken. We focussen ons op hoe kinderen leren, met aandacht voor rust, ritme, regelmaat, routine en relatie, en werken aan brede en diepgaande ontwikkeling.
Stimuleer Verwondering
Bevorder Ontdekking
Ondersteun Groei
Hoe pakt Basisschool Hertogin Johanna A sociale ontwikkeling aan?
Onze visie op sociale opbrengsten en kernwaarden is in 2023-2027 herijkt in samenwerking met ons voltallige team. In het schooljaar 2024-2025 hebben we een beleidsplan voor burgerschap opgesteld, wat resulteerde in een doelgericht en samenhangend aanbod. In 2025-2026 evalueren we hoe we burgerschap effectief meten. Onze aanpak is gedetailleerd beschreven in de secties over sociale veiligheid en onze visie op sociale opbrengsten. We monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in groep 1 en 2 met de methode Kijk! en van groep 3 tot 8 met Cito Leerling in Beeld (sociaal-emotioneel functioneren). Een kwaliteitskaart voor sociaal-emotioneel functioneren is opgesteld en wordt in 2025-2026 herzien door de ontwikkelgroep gedrag in overleg met de vertrouwenspersonen. Tevens zijn deze aspecten uitgewerkt in ons veiligheidsplan en bijbehorende documenten.
Welke methoden gebruikt Hertogin Johanna A voor het registreren van sociale opbrengsten?
Basisschool Hertogin Johanna A gebruikt de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten in kaart te brengen:
- Kijk! observatiemethode
- Cito LiB: Sociaal Emotioneel Functioneren
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze school?
Op Basisschool Hertogin Johanna A maken we gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- Kwink lesmethode
Inspectierapport Basisschool Hertogin Johanna A Oss: Een Duidelijk Oordeel
De onderwijskwaliteit op basisschool Hertogin Johanna A in Oss is beoordeeld. In mei 2023 voerde de onderwijsinspectie een bestuursonderzoek uit, gericht op de kwaliteit van het bestuur van de school en niet op een gedetailleerde schoolbeoordeling. De inspectie concludeerde dat de kwaliteit van het onderwijs op bestuursniveau als 'voldoende' werd beschouwd, wat duidt op een solide basis voor de educatieve ontwikkeling van de leerlingen.