Daltonschool De Polderhof
Kersenlaan 1
5345 JK Oss

Schoolweging

Schoolweging
29.88
Spreiding
5.89

De schoolweging van De Polderhof Oss is 29,88 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, ondanks de lagere streefniveaus. De score ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

35,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat duidelijk onder de signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit wijst op uitdagingen bij het bereiken van hogere taal- en rekenniveaus, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen vertonen een sterke focus op mavo/theoretische leerwegen: 32,6% vmbo-(g)t en 17,4% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het lage percentage vwo-adviezen (2,2% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt met 6% (vmbo-b/k) wel vaker voor dan landelijk gemiddeld (5,5%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Polderhof OssGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Naast de methode gebonden toetsen worden tweemaal per jaar toetsen van het leerlingvolgsysteem afgenomen. De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd met behulp van onze analysedocumenten. Op basis van deze analyses wordt het onderwijs van de periode erop volgend vormgegeven. We kunnen zo ons onderwijs optimaal laten aansluiten aan de behoeften van onze kinderen. Kinderen die meer ondersteuning nodig hebben bij een bepaald onderdeel van bijvoorbeeld het rekenen, krijgen dit zo veel mogelijk in de eigen klas. We kiezen er heel bewust voor om de kleuters geen toetsen te laten maken. Dit past niet bij de ontwikkeling van deze leeftijdsgroep. De leerkrachten vullen aan de hand van een observatiesysteem gegevens van ieder kind in en analyseren en bespreken deze.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 28,9% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk indicatief voor voorzichtige advisering of doorstroomuitdagingen. Slechts 15,6% scoort boven advies, wat lager is dan het vergelijkingspercentage (25,3%). De school werkt aan verbetering via intensievere monitoring, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat er een veilig en prettig pedagogisch klimaat is op onze school, waardoor alle betrokkenen (kinderen, leerkrachten en ouders) zich snel goed thuis voelen en met plezier naar school komen. Iedereen leert meer in een sfeer van vertrouwen, veiligheid en geborgenheid, zowel in de klassen als daarbuiten. We werken hard, maar met plezier. Het team is hecht en werkt veel samen, we zetten ons in voor goed onderwijs en geven adaptief onderwijs met moderne methodes. Binnen onze school hanteren we de volgende grondbeginselen: Respect voor elkaar is de basis van ons onderwijs Kinderen moeten elke dag met plezier naar school komen We hechten aan normen en waarden LEES MINDER

Respect voor elkaar

Zelfredzaamheid

Samenwerken

Wat is de werkwijze van Daltonschool De Polderhof voor sociale ontwikkeling?

Daltonschool De Polderhof werkt voortdurend aan een positief pedagogisch klimaat en sociale vaardigheden. Aan het begin van het schooljaar ligt de focus op groepsvorming. Er is veel aandacht voor de talenten van kinderen. Regels en afspraken zijn belangrijk voor een goede sfeer, elke groep heeft een gedragscode. Daltonschool De Polderhof leert kinderen op een respectvolle manier met elkaar om te gaan en verdraagzaam te zijn. De school is een Kindertalentenfluisteraarschool. Er worden kringgesprekken gevoerd, gezamenlijke vieringen gehouden en jaarlijks aandacht besteed aan de 'Week van de lentekrielbels'.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool De Polderhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool De Polderhof gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP Hart & Handen en Tevredenheidsvragenlijst PO vensters (groep 6-7-8).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool De Polderhof?

Daltonschool De Polderhof gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kindertalentenfluisteraarschool en Rots en watertraining.