
De resultaten van Daltonschool De Polderhof in Oss
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonschool De Polderhof, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Daltonschool De Polderhof bij jullie?
Ontdek hoe goed Daltonschool De Polderhof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau bij Daltonschool De Polderhof: Basisvaardigheden voor Succes
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. De eindtoets in groep acht, ook wel de doorstroomtoets genoemd, meet deze cruciale vaardigheden. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school in Oss. Bij Daltonschool De Polderhof streven we ernaar dit fundament voor al onze leerlingen te leggen, zodat zij goed voorbereid zijn op de volgende onderwijs- of levensfase.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau op Daltonschool De Polderhof: Ambitie voor Excellente Leerprestaties
Het streefniveau op Daltonschool De Polderhof gaat verder dan de basisvaardigheden en daagt leerlingen uit om hogere academische doelen te bereiken. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten halen. De inspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de signaleringswaarde om de prestaties van de school op het streefniveau te beoordelen. Wij zetten ons dagelijks in om onze leerlingen te stimuleren en te ondersteunen bij het behalen van deze hogere leerdoelen, passend binnen onze daltonvisie van zelfstandigheid, samenwerking en reflectie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonschool De Polderhof?
Het schooladvies voor de toekomst van uw kind wordt zorgvuldig samengesteld door het team van Daltonschool De Polderhof. De leerkrachten van groep 5-6 en 7-8 werken samen met de coördinator van het schoolondersteuningsteam en de directie om een passend advies te geven. Dit advies is gebaseerd op de continue observaties van de leerkrachten in groep 6, 7 en 8, aangevuld met de gegevens uit het leerlingvolgsysteem. Daltonschool De Polderhof volgt hierbij strikt de afspraken die zijn vastgelegd binnen samenwerkingsverband 3006. Voor gedetailleerde informatie over de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs, verwijzen wij u graag naar de website van het samenwerkingsverband.
Grafiek
Grafiek laden...
Daltonschool De Polderhof: Bevordering Sociale Ontwikkeling en Welzijn
Bij Daltonschool De Polderhof staat een veilig en prettig pedagogisch klimaat centraal. Wij streven ernaar dat alle leerlingen, leerkrachten en ouders zich direct thuis voelen en met plezier naar onze school komen. Een sfeer van vertrouwen, veiligheid en geborgenheid stimuleert leerprestaties en welzijn, zowel binnen als buiten de klaslokalen. Ons toegewijde team werkt met passie en samenwerking aan kwalitatief hoogstaand en adaptief onderwijs, ondersteund door moderne lesmethoden. We hechten veel waarde aan respect voor elkaar, dagelijkse schoolvreugde en het aanleren van normen en waarden. Deze principes vormen de kern van ons educatieve aanbod.
Respect voor medeleerlingen en leerkrachten
Ontwikkeling van zelfredzaamheid en zelfstandigheid
Samenwerken bevorderen voor gezamenlijk succes
Hoe bevordert Daltonschool De Polderhof de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Daltonschool De Polderhof werkt continu aan een positief pedagogisch klimaat en de ontwikkeling van sociale vaardigheden tijdens alle schoolactiviteiten. Aan het begin van elk schooljaar richten we ons op groepsvorming en integratie tijdens de 'gouden weken'. We erkennen en stimuleren de unieke talenten van elk kind, met de vraag 'Waar word jij blij van?' als leidraad in onze gesprekken. Door elk kind persoonlijk te leren kennen, kunnen we de begeleiding van het leerproces optimaal afstemmen op individuele behoeften. Een goede sfeer en persoonlijke ontwikkeling vereisen duidelijke regels en afspraken. Elke groep hanteert een eigen gedragscode, zichtbaar in het lokaal. In de onderbouw (groep 1-3) worden regels uitgelegd met pictogrammen, terwijl leerlingen in de hogere groepen actief betrokken zijn bij het opstellen van gezamenlijke regels. Onze leerlingen leren respectvol met elkaar om te gaan, verdraagzaamheid te tonen en open te staan voor diverse opvattingen en culturen. Als gecertificeerde Kindertalentenfluisteraarschool integreren we talentgedreven werken, voeren we kringgesprekken, organiseren we gezamenlijke vieringen en besteden we jaarlijks aandacht aan thematische weken zoals de 'Week van de lentekriebels'.
Welke methoden gebruikt Daltonschool De Polderhof voor het meten van sociale opbrengsten?
Daltonschool De Polderhof monitort sociale opbrengsten met behulp van de volgende registratievormen:
- IEP Hart & Handen evaluaties
- Tevredenheidsmetingen via PO vensters voor groepen 6, 7 en 8
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Daltonschool De Polderhof?
Op Daltonschool De Polderhof zetten we de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- Programma Kindertalentenfluisteraarschool
- Rots en watertraining
Onderwijsinspectie Daltonschool De Polderhof: Bevindingen en Ontwikkelingen
De Onderwijsinspectie heeft Daltonschool De Polderhof in maart 2024 grondig geëvalueerd. Twee jaar geleden hebben we talentgedreven werken en een sterk Schoolondersteuningsprofiel (SOT) geïntroduceerd. Deze initiatieven hebben een aantoonbaar positief effect op zowel onze leerlingen als ons onderwijsteam. Leerlingen geven aan zich prettig en veilig te voelen binnen onze schoolmuren. Ze ervaren dat het kennen van elkaars talenten de samenwerking bevordert. Het SOT fungeert als een krachtig ondersteuningssysteem, waarbij collega's met specifieke expertise elkaar assisteren wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, zowel bij uitdagingen als bij uitzonderlijke aanleg. Afgelopen jaar hebben we geïnvesteerd in een nieuwe rekenmethode en een geavanceerd leerlingvolgsysteem. Deze keuzes waren gebaseerd op de noodzaak tot verbetering van het rekenonderwijs en de wens om de ontwikkeling van leerlingen beter te laten aansluiten bij onze onderwijsvisie. De inspectie heeft deze ontwikkelingen, ons beleid, onze strategische keuzes en de lesuitvoering beoordeeld aan de hand van diverse kwaliteitsstandaarden. Tijdens het inspectiebezoek zijn er lesobservaties uitgevoerd in vrijwel alle klassen, zijn er gesprekken gevoerd met teamleden en ouders, en konden leerlingen de inspecteurs rondleiden en hun schoolervaringen delen. Deze interacties voelden open en eerlijk, waardoor de inspectie onze school echt heeft kunnen waarnemen. De bevindingen van de inspectie komen grotendeels overeen met onze eigen evaluaties. Op één standaard, die de leerresultaten beoordeelt op basis van de eindtoets, scoorden we onvoldoende. Dit komt doordat we de afgelopen drie jaar gemiddeld genomen de gestelde norm niet hebben gehaald. Echter, de meest recente resultaten van ons leerlingvolgsysteem tonen een duidelijke stijgende lijn, wat bevestigt dat onze vorig jaar ingezette aanpak succesvol is. Op alle overige standaarden heeft Daltonschool De Polderhof een voldoende score behaald. De inspectie benoemt wel verbeterpunten: het beter vastleggen van onze leerlingenpopulatie en de daaruit voortvloeiende onderwijskeuzes. Tevens moeten we de informatie uit observaties met IEP in de onderbouw nog effectiever benutten voor een beredeneerd leerlingaanbod. De inspectie concludeert dat het onderwijs op De Polderhof voldoende is. Het eindoordeel is echter onvoldoende, conform de wettelijke beslisregels die een onvoldoende op 'Resultaten' vertalen naar een algemeen onvoldoende oordeel. De gestelde opdrachten sluiten echter naadloos aan bij onze lopende schoolontwikkelingen, waar we ons volledig in kunnen vinden. We blijven ons onverminderd inzetten om elke leerling optimaal in beeld te hebben en het onderwijs hierop af te stemmen, iets waarvoor we complimenten hebben ontvangen. Met trots constateren we dat de inspectie de positieve en veilige sfeer die onze leerlingen ervaren, heeft erkend. De Onderwijsinspectie zal Daltonschool De Polderhof volgend jaar opnieuw bezoeken voor een hernieuwd oordeel. De Medezeggenschapsraad (MR) is reeds volledig geïnformeerd over de inspectieresultaten en wordt, zoals gebruikelijk, nauw betrokken bij de verdere schoolontwikkelingen.